Gå til innhold

Endre livsstil - kosthold og trening?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg vil veldig gjerne legge om livsstilen min og gjøre en innsats for å få gjort dette, og selvfølgelig for å få til en varig endring. Jeg har et stort ønske om å greie å gå ned i vekt sakte men sikkert på lang sikt, og kanskje stramme opp litt etter hvert (ved å bygge litt muskler, ikke kirurgi). Det er så mye man kan lese om dette, men jeg føler ikke jeg blir noe særlig klokere. Derfor ønsker jeg å høre med dere hva slags erfaringer dere har, samt hvilke tips og triks dere kan dele med dere av for eksempel sunne og gode matvaner, trening som funker og så videre. Skriv gjerne så detaljert som mulig, det settes stor pris på :) 

Jeg kunne godt tenke meg å høre deres matvaner - for eksempel hva dere spiser i løpet av en dag (evt hvor mye). I tillegg hadde det vært interessant å høre om treningsvaner. 

Dette kan være til stor hjelp for meg å sette i gang. Jeg har ikke helt peiling og det er veldig vanskelig å komme seg over kneika og sette i gang, for jeg føler jeg må ha en slags plan. Jeg har prøvd et treningsopplegg fra en PT over nett for halvannet år siden, og jeg så framgang der. Problemet er bare at jeg stoppet opp; etter at perioden var over gled det ut og jeg mistet motivasjonen. Jeg var nok ikke like innstilt på en livsstilendring da som nå. 

Tusen takk for detaljerte og motiverende svar! :)

Anonymkode: 7f95a...93d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen ganger er problemet for mye informasjon og ikke for lite, og det løses ikke med enda mer informasjon. 

Vektnedgang er et veldig enkelt prinsipp, du skal bare spise færre kalorier enn du bruker, over tid - det er en langsom prosess, så det krever stor grad av tålmodighet. Det er ikke alltid så lett å få til i praksis, men du må bare starte et sted. Hold deg til det du vet, og tenk gjennom om noe av det du tror du vet, ikke holder vann. Prøv ut det du synes virker logisk. Sjekk etter om det virker. Hvis det virker, fortsett med det.

• Liker 2
Skrevet

Du kan laste ned MyFitnessPal og gjøre som den sier mtp. maten. 

Når det gjelder trening så er det aller aller beste tipset jeg kan gi: Ikke slutt å trene!!!

Hold det gående samme hva som måtte få deg til å ville slutte. 

Determination is key.....

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for oppklarende og ålreite svar! :)

Ja, for mye informasjon kan nesten være verre enn ingen. Man blir forvirret, siden man hører så mye forskjellig. Det er jo selvfølgelig viktig å finne det som fungerer best for en selv, noe som funker for noen fungerer ikke nødvendigvis for meg, og det er jeg jo veldig klar over. I tillegg er jeg veldig innstilt på at det tar tid, og at det krever tålmodighet og bestemthet. Man må bare bestemme seg for det, og ikke tro at man ser framgang over natta. 

Det skal gå sakte men sikkert fremover, og da føler jeg at det kan være greit med en eller annen plan. Tror jeg skal sjekke ut MyFitnessPal! Takk for tips! 

- ts 

Gjest Northernlight
Skrevet

For meg funker det godt og ha 2-3 faste måltider, og ingen småspising ved siden av. Ikke spise godterier ol.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for oppklarende og ålreite svar! :)

Ja, for mye informasjon kan nesten være verre enn ingen. Man blir forvirret, siden man hører så mye forskjellig. Det er jo selvfølgelig viktig å finne det som fungerer best for en selv, noe som funker for noen fungerer ikke nødvendigvis for meg, og det er jeg jo veldig klar over. I tillegg er jeg veldig innstilt på at det tar tid, og at det krever tålmodighet og bestemthet. Man må bare bestemme seg for det, og ikke tro at man ser framgang over natta. 

Det skal gå sakte men sikkert fremover, og da føler jeg at det kan være greit med en eller annen plan. Tror jeg skal sjekke ut MyFitnessPal! Takk for tips! 

- ts 

Sakte vedktnedgang reduserer oddsene for at du lykkes og for at du klarer å holde vekten av deg.

AnonymBruker
Skrevet

Det enkle er ofte det beste.

Ikke gjør for store endringer i måltidsrytmen og typen mat du er vant til, men endre innholdet slik at du holder kaloribudsjettet. Med mindre du spiser bare en gang om dagen el. - du bør ha minst tre måltider.

Gå mye. Tren.

Vær tålmodig.

Anonymkode: 5439d...753

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp lagt om livsstilen selv etter hundre halvhjertede forsøk. Har holdt ut i 8 uker og trenger ikke lenger å tenke så mye over det. Det jeg har gjort er:

1. Bestemme meg for når jeg skal trene. Har lagt inn 3 økter i uken og disse viker jeg ikke fra. Det handler ikke om motivasjon, men disiplin og jeg har bestemt meg for å ikke kjenne etter om jeg har lyst. Jeg trener rundt en times tid kardio og styrke på treningsstudio. Dette har ført til at jeg faktisk har lyst til å trene enda mer og vips var det enda flere økter per uke.

2. Jeg lagde meg en matplan og en meny. Jeg regnet ut kcal innholdet på forskjellige retter og skrev alt ned og fulgte dette. Mitt store problem var at jeg spiste for Skjeldent og for mye. Jeg var ofte skrubbsulten og fikk sukkersug og spiste dobbel porsjon . Nå spiser jeg hver 3-4 timer og trenger ikke lenger punche inn på lifesum fordi jeg vet hva det jeg spiser inneholder. Jeg føler spiser mye mer enn før og er aldri sulten. 

3. Jeg er ikke hysterisk. Får jeg lyst på noe godt unner jeg meg det, men tar heller en litt sunnere og/eller mindre sjokolade. Greia er at siden jeg aldri blir sulten lenger får jeg ikke godtesug. I helgene spiser jeg "hva jeg vil", men den nye kunnskapen gjør at jeg tar bedre valg. Jeg passer også på at ikke alle måltider blir byttet ut med usunne og jeg spiser feks samme frokost i hverdager som i helger.

Skal også nevne at jeg ikke veier meg, bruker kun målebånd. Jeg kan lett bli tullete av tallene på vekta. Har gått ned minst en cm i uken "overalt" og rundt midjen som er mitt kritiske området har jeg gått fra 82 til 74 cm på 8 uker.

Føles herlig å endelig lykkes!!! Heier på deg! Hvis du bruker litt tid i starten gjør det alt så mye enklere!! 

Anonymkode: 3d57b...68b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste prinsippet av alle er ITK/ITT: Individuelt tilpasset kosthold/trening. Etterhvert vil du kjenne selv hva som er riktig for deg, det endres også i løpet av livet. Finnes ingen fasit. Det er likevel mange fine prinsipper man kan begynne med, som vil gjøre godt for de aller aller fleste:

- gange og vanlig bevegelse gjennom gjøremål hver dag, beveg på hele kroppen, strekk på hele kroppen. Hradtrening trengs det ikke nødvendigvis mye av, det er den daglige bevegelsen som teller. Gåturer er flott.

- Drikk vann med en gang du står opp om morgenen. Kroppen trenger først vann etter nattens faste, et lite glass.

- Tre måltider for dagen. Tyngste måltidet mitt på dagen da forbrenningen er på det sterkeste. Eggebasert frokost, eller annet fett/protein som metter lenge. Siste måltidet er det letteste, minimum to-tre timer før leggetid.

- Drikk vann mellom måltidene, ikke til! Litt varm te, evt kaffe går fint tettere opptil.

- Sikt på minst 12 timers nattlig faste.

- Mediter og gjør pusteøvelser hver dag.

- Ha ro rundt måltidene, gled deg over og nyt maten. Kroppen og fordøyelsen trenger at vi er i en avslappet tilstand for å kunne ta til seg næring. Spis sakte, tygg, tygg, tygg, vær tilstede. Dette punktet alene er superviktig. Om du kun gjør en eneste ting, begynn med dette, og gjør det fullt og helt.

Anonymkode: d94ff...1d0

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, amativeReflection skrev:

Sakte vedktnedgang reduserer oddsene for at du lykkes og for at du klarer å holde vekten av deg.

Tuller du igjen, nå?

http://www.kk.no/livsstil/så-sakte-bør-du-gå-ned-i-vekt-21044

TS- masse lykke til :) noe jeg har erfart når det kommer til trening og kosthold, er at jeg har prøvd å bite over for mye for fort; ikke vær for streng med deg selv når du lager "reglene"/oppsett nå i starten, men lag heller noe som du vet er overkommelig. Er bedre å kunne trappe opp etter hvert, enn å komme til kort ofte! Hvis du hele tiden kjenner at det er for vanskelig, da forsvinner litt av mestringsfølelsen og treningsgleden :) Det skal jo bli en livsstil, ikke bootcamp som er over etter en uke ;) 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, rh1 skrev:

Tuller du igjen, nå?

http://www.kk.no/livsstil/så-sakte-bør-du-gå-ned-i-vekt-21044

TS- masse lykke til :) noe jeg har erfart når det kommer til trening og kosthold, er at jeg har prøvd å bite over for mye for fort; ikke vær for streng med deg selv når du lager "reglene"/oppsett nå i starten, men lag heller noe som du vet er overkommelig. Er bedre å kunne trappe opp etter hvert, enn å komme til kort ofte! Hvis du hele tiden kjenner at det er for vanskelig, da forsvinner litt av mestringsfølelsen og treningsgleden :) Det skal jo bli en livsstil, ikke bootcamp som er over etter en uke ;) 

Kan lenke til studien jeg  henviser til når jeg kommer hjem. Den artikkelen var søppel.

Permanent vekttap krever permanente endringer. De fleste lykkes ikke, alkoholikere har bedre prognoser enn tjukkasser. Men forskning viser at rask vektnedgang er bedre for å lykkes. Når det er 93% sannsynlig at man mislykkes bør man ikke ta noen sjanser.

Skrevet
12 minutter siden, amativeReflection skrev:

Kan lenke til studien jeg  henviser til når jeg kommer hjem. Den artikkelen var søppel.

Permanent vekttap krever permanente endringer. De fleste lykkes ikke, alkoholikere har bedre prognoser enn tjukkasser. Men forskning viser at rask vektnedgang er bedre for å lykkes. Når det er 93% sannsynlig at man mislykkes bør man ikke ta noen sjanser.

Det spørs vel også hva man definerer som raskt/sakte vekttap. 1 kg i uka er ikke i overkant raskt for eksempel. 

Du er flink til å si tall uten å referere til noe, ja- så det skal du få lov til. Men ønsker heller ikke å kuppe tråden, akkurat. 

Ingen sier noe om at det ikke kreves permanente endringer- men det er lettere å gjøre varige endringer litt og litt, enn å gape over for mye på en gang. Mange går på den smellen gang på gang- bare se på alle nyttårsforsettene som brytes i februar.. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, rh1 skrev:

Det spørs vel også hva man definerer som raskt/sakte vekttap. 1 kg i uka er ikke i overkant raskt for eksempel. 

Du er flink til å si tall uten å referere til noe, ja- så det skal du få lov til. Men ønsker heller ikke å kuppe tråden, akkurat. 

Ingen sier noe om at det ikke kreves permanente endringer- men det er lettere å gjøre varige endringer litt og litt, enn å gape over for mye på en gang. Mange går på den smellen gang på gang- bare se på alle nyttårsforsettene som brytes i februar.. 

Hvor fikk du denne ideen fra? Jeg vil selvsagt bøye meg hvis du kan henvise til en bra peer reviewd study med god metodologi.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, alle sammen! :):)

Jeg vet fint lite om dette, så den diskusjonen om at man bør gå ned litt etter litt eller masse på en gang skal jeg ikke hive meg ut i. For min del er det jo snakk om en varig endring, og derfor ønsker jeg også å finne en måte jeg kan endre hele livsstilen min på. Jeg tror heller ikke at jeg kan finne én måte å løse dette på og at den løsningen vil fungere livet ut, men et sted må man jo begynne :)

- ts

• Liker 2
Gjest Selfie
Skrevet

Denne tråden er super! Er akkurat som ts, og etter mange halvhjertede forsøk tidligere kjenner jeg nå at viljen til å skifte livsstil er sterk. Jeg har klart det før, sluttet å røyke for sju år siden og har både sluttet med dårlige vaner og startet gode. 

For jeg tror det er det som er trikset, å få trening og riktig kosthold inn som en vane. Utfordringen ligger i å holde ut så lenge at det blir nettopp en vane. Heia ts!

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Selfie skrev:

Denne tråden er super! Er akkurat som ts, og etter mange halvhjertede forsøk tidligere kjenner jeg nå at viljen til å skifte livsstil er sterk. Jeg har klart det før, sluttet å røyke for sju år siden og har både sluttet med dårlige vaner og startet gode. 

For jeg tror det er det som er trikset, å få trening og riktig kosthold inn som en vane. Utfordringen ligger i å holde ut så lenge at det blir nettopp en vane. Heia ts!

Er så godt å vite at vi er flere i samme båt! Helt enig, tror det skal kunne fungere ganske bra når det til slutt blir en vane. Heia OSS! :)

- ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått opp og ned i vekt ganske mange ganger i løpet av livet. Når jeg går ned i vekt så spiser jeg sunt og ca fem måltider for dagen. Jeg teller kalorier ved å registrere på www.vektklubben.no (grete roede sin side - den er veldig oversiktlig og gratis).

Selv om jeg kan alt om kalorier, fett, karbo og proteiner så melder jeg meg på Grete Roede for å komme tilbake på track hvis jeg virkelig har "falt av vognen" - f.eks hatt en skade som har gjort at jeg ikke har kunnet trene på 6 mnd og latt kostholdet skli ut samtidig. Det er ikke lett å endre vaner og det er ikke lett å komme seg tilbake til en sunn livsstil selv om man vet hvordan man skal gjøre det.

Jeg følger ikke kurs i gruppe - det gidder jeg ikke - men jeg har enten gått på nettkurs eller drop-in der du ikke gjør noe annet enn å si "hei", veier deg og går ut igjen. Dette går nok fint an å gjøre hos fastlegen i stedet. Poenget er at jeg må ha noen å stå til rette for i begynnelsen. Da tar det ikke lang tid før jeg er inne på riktig spor

For deg som er litt usikker på kosthold så vil jeg absolutt anbefale et Grete Roede kurs der du møter opp. Du får mange tips, alle er i samme båt og det motiverer. I tillegg vet du hele uken at du MÅ på vekten på kurskvelden og da er det mye lettere å begrense seg.

Du klarer dette :-)

Og som en kursleder sa til meg en gang - hvis du skal vente på å bli motivert så kan det hende du aldri får gjort noe. Motivasjonen kommer av seg selv når du ser resultater. Hun hadde helt rett

Anonymkode: 717ee...bce

Skrevet

Vil bare gjøre oppmerksom på dette angående Grete Roede: GR fremheves - av nesten alle, fremdeles - som "sunn, vanlig norsk mat", men opplegget er ikke for alle. Enten er det opplegget i seg selv, eller måten det blir presentert på, eller måten jeg har tolket det som ble presentert - men uansett, for meg var det en restriktiv, sær diett, som fremfor alt var altfor fattig på fett og smak, og som ikke lignet særlig mye på mat og spisemønstre jeg var vant til, og som derfor ikke lot seg kombinere med min virkelige, faktiske tilværelse.

Man kan gjøre nesten hva som helst en liten stund, og spesielt når man er motivert. Men testen på om noe virker, er tid. Er dette en måte du ønsker å spise og leve på for resten av ditt liv, eller spiser og lever du sånn bare fordi det får deg til å gå ned i vekt/holde vekta? Kan du bare holde deg til opplegget så lenge du føler deg "ovenpå"? Er det noe annet du egentlig, innerst inne, heller ville ha spist? Tyr du til annen mat når du ikke har det bra? Er dette en plan som fungerer også når du er syk, skadet, nedfor, kjeder deg, er sint, på skolen, på ferie? Hva hvis kjæresten din flytter ut, eller du får ny kjæreste? Hele ideen med å kjenne etter hva som virker for en selv, blir undergravet av å "bli fortalt" hva man skal/bør spise. Etter min mening er det bedre å lære seg de grunnleggende ideene om kosthold og helse, finne ut hvorfor noe er lurt og andre ting er mindre lurt, enn å pugge tilfeldige regler og prøve å følge dem. Det er mye lettere å følge ens egen plan som er basert på hva man selv liker, enn noen annens plan, uansett hvor "ideell" den måtte være

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser mye grove kornprodukter, mye grønnsaker, frukt, rent kjøtt/fisk/egg, magre meieriprodukter, og nøtter. I helgene koser jeg meg med pizza og godteri, men jeg tar ikke helt av. 

Jeg spiser ikke frokost, men foretrekker å spise mer på kvelden. Så jeg har lunsj (som regel grovbrødskiver med proteinrikt pålegg eller peanøttsmør), middag (god proteinkilde, masse grønnsaker, fullkornris/pasta eller potet), kvelds (mer grovbrød), og gjerne et mellommåltid av skiver/frukt før/etter trening. 

Jeg trener kampsport, tung styrke, løping, og fjellturer. 

Jeg brukte en stund på å finne det som passer for meg. Jeg slet en periode med at jeg var alt for streng, både med trening og mat, noe som førte til hormonforstyrrelser, veldig dårlig humør, og mye andre plager. 

Jeg gikk litt ufrivillig på lavkarbo en stund (prøvde finne ut av mageproblemer og kuttet ut kornvarer). Dette varte er års tid. Aldri igjen. Lavkarbo fungerer IKKE for meg. Null energi, og humøret gikk helt i dass. Jeg har tidligere slitt med depresjon. Den kom tilbake på lavkarbo, og etter mye lesing viste det seg at dette ikke var unormalt, og at lavkarbo ofte ble frarådet til folk som har slitt med depresjoner, nettopp av den grunn. Søtsuget var også voldsomt. Nå når jeg spiser mye fullkorn igjen, er søtsuget borte, og humøret er tilbake til der det skal være. 

Når det kom til trening, ble ikke styrketrening gøy før jeg begynte å logge, og følge et ordentlig program, og ha en plan. Nå er det kjempegøy å prøve å slå rekorder og stadig bli sterkere. Litt det samme med joggingen, jeg synes det er mye gøyere når jeg bruker pulsklokke og logger og ser fremgang. Det kan også være godt å bare komme seg ut i friskluft og få brukt kroppen litt, men når det er typisk bergensvær er det loggingen som gjør det gøy. Kampsport er både trening med mening, sosialt, og målbart på fremgangen. 

Jeg prøvde å trene på studio, men aerobic og spinning og slikt er meningsløst for meg. Ikke er det noen fornuftig måte å logge fremgang på, ikke er det noe mål man kan prøve å nå, ikke er det noe mål og mening bak det, etc. Neitakk. Ikke for meg. 

Min anbefaling er å prøve masse, og finn ut hva som virker for deg. Noen har kjempegod erfaring med lavkarbo, mens for meg var det altså katastrofe. Noen må spise lite og ofte, mens for meg fører det bare til at jeg aldri føler meg mett og konstant tenker på mat. 

Finn en treningsform du liker, og prøv gjerne ulike ting som kan gjøre det gøy. Det er ikke nødvendigvis hva en gjør, men hvordan man gjør det, som kan gjøre en ting gøy. Noen synes det er gørr om de må løpe alene, men om de kan løpe med en venn er det plutselig sosialt og morsomt. Noen hater løping, men finner heller stor glede i fjellturer i bratt terreng, eller sykling, eller svømming, eller dansing. Men om du skal orke å holde på over tid, må det nesten være lystbetont på en eller annen måte, ellers er det tungt å holde på i lengden og lett for å falle av når det butter imot. 

Anonymkode: ae25d...da1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...