Gå til innhold

VG's Vektklubb - erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer sterkt å melde meg inn i VG's Vektklubb for å gå ned i vekt. Jeg veier 104 kg og trener ikke noe særlig, blir altfor mye stillesitting. Derfor ønsker jeg å gjøre en livsstilsendring, og kanskje Vektklubb er en ide å melde seg inn i? Men før jeg gjør dette, ønsker jeg å høre litt erfaringer fra noen som har brukt det:

Hvordan fungerer det egentlig, hvordan er opplegget? Hva gjorde du i perioden du var medlem? Hvordan ble utfallet? Anbefaler du det? 

Tusen takk om du tar deg tid til å svare så utfyllende og oppklarende som mulig! 

Anonymkode: 13b4d...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært medlem i vektklubb siden 8. februar. Har gått ned 24,5kg -startvekt var 120,9kg. For min del fungerer det veldig bra. Du lager deg vektprogram der du blant annet legger inn hvor aktiv jobb du har og hvor mye du ønkser å gå ned på ett visst antall uker. Jeg har hatt en del delmål i prosessen. Du får da et kaloribudsjett å forholde deg til. Dette er jo også noe man kan få på andre gratissider, hvor man kan logge mat der også. Jeg synes vektklubb sin logging er enklere å forholde seg til enn å bruke myfitnesspal for eksempel, og man har god oversikt over fordeling av karbohydrat/fett/protein. 

Du får også en ukesmeny med forslag til alle måltider. Jeg bruker ikke disse direkte, da jeg er ganske kresen haha.. Men masse gode forslag til både middag/frokost osv. Det er jo også et medlemsforum hvor folk er aktive. Jeg er med i ei gruppe der hvor vi logger vekt hver uke, og hvor man deler erfaringer og utfordringer.. Synes det er greit å være medlem der folk har litt samme utgangspunktet. Er jo også med i gruppe på forumet her hvor det logges vekt hver uke, men der har jo 90% et utgangspunktet laangt unna mitt. Er litt andre utfordringer man støter på ved en så stor nedgang som jeg har/skal ha i alle fall. 
Jeg har i hvert fall hatt stor nytte av vektklubb, og hadde nok ikke vært der jeg er i dag uten :) Lykke til med livstilsendringen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste med Vektklubb er forumet. Ellers er det samme regnestykket som mange andre steder. Kalorier inn og kalorier ut. Og en dagbok å føre det inn i.

Anonymkode: d2141...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Katsho skrev:

Jeg har vært medlem i vektklubb siden 8. februar. Har gått ned 24,5kg -startvekt var 120,9kg. For min del fungerer det veldig bra. Du lager deg vektprogram der du blant annet legger inn hvor aktiv jobb du har og hvor mye du ønkser å gå ned på ett visst antall uker. Jeg har hatt en del delmål i prosessen. Du får da et kaloribudsjett å forholde deg til. Dette er jo også noe man kan få på andre gratissider, hvor man kan logge mat der også. Jeg synes vektklubb sin logging er enklere å forholde seg til enn å bruke myfitnesspal for eksempel, og man har god oversikt over fordeling av karbohydrat/fett/protein. 

Du får også en ukesmeny med forslag til alle måltider. Jeg bruker ikke disse direkte, da jeg er ganske kresen haha.. Men masse gode forslag til både middag/frokost osv. Det er jo også et medlemsforum hvor folk er aktive. Jeg er med i ei gruppe der hvor vi logger vekt hver uke, og hvor man deler erfaringer og utfordringer.. Synes det er greit å være medlem der folk har litt samme utgangspunktet. Er jo også med i gruppe på forumet her hvor det logges vekt hver uke, men der har jo 90% et utgangspunktet laangt unna mitt. Er litt andre utfordringer man støter på ved en så stor nedgang som jeg har/skal ha i alle fall. 
Jeg har i hvert fall hatt stor nytte av vektklubb, og hadde nok ikke vært der jeg er i dag uten :) Lykke til med livstilsendringen!

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg vurderer vektklubb ganske sterkt, og ut ifra det du forteller virker det jo veldig positivt. Jeg er ganske kresen selv, så glad for å høre at det funker selv om man er kresen, hehe :) Gratulerer med vektnedgangen og stå på videre! :D 

- ts

Anonymkode: 13b4d...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste med Vektklubb er forumet. Ellers er det samme regnestykket som mange andre steder. Kalorier inn og kalorier ut. Og en dagbok å føre det inn i.

Anonymkode: d2141...b7a

Takk for en kort og grei forklaring! Det høres lovende ut i hvertfall. 

- ts 

Anonymkode: 13b4d...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for en kort og grei forklaring! Det høres lovende ut i hvertfall. 

- ts 

Anonymkode: 13b4d...15c

Jeg har vært medlem en stund og synes det er verdt det selv om det koster litt. Er med i en gruppe på forumet og det er en god støtte i andre i samme situasjon. Folk på Vektklubb er litt mer "normale" enn her på KG. Ikke et vondt ord om KG, men folk her spør jo gjerne om masse rart de ikke kan spørre om andre steder. Og så er det et godt utvalg av rare dietter her. På Vektklubb vil folk endre livsstil og leve normalt. 

Anonymkode: d2141...b7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefales varmt. Jeg har vært medlem i to omganger. Første gang gikk jeg ned 11 kg, men de seg på igjen etter et års tid for jeg var ikke god nok til å passe på. 

For 3 år siden begynte jeg på'n igjen. I løpet av omtrent 1 år gikk jeg ned 18 kg. Jeg har nå gått opp igjen ca. 3 kg fra den vekta jeg hadde da, men jobber med å komme ned igjen. Vil jo si at + 3 kg på 2 år ikke er så aller verst stabil. 

Jeg vil også skryte av forumet der. Sist jeg var medlem så meldte jeg meg inn i en gruppe med folk som hadde startet ca. samtdig med meg og det var god drahjelp når det buttet i mot, for det vil det gjøre. Det er alltid kjekt å få tips og oppmuntring fra andre i samme situasjon. 

Opplegget er enkelt: Kalorier inn minus kalorier ut. Du fører opp det du spiser i en dagbok og så trekker du fra det du forbrenner ekstra ved aktivitet. 

Det er lurt å veie maten i starten og ikke ta det på øyemål. F.eks vil to normale brødskiver være mer lik 3 "vektklubbskiver" med tanke på vekt. Likeledes så er VK kalkulatoren litt generøs i fratrekk på treningskalorier. Den trekker gjerne fra litt mer enn det som er reelt. 

Mitt tips er for øvrig å registrere deg med "lav aktivitet" som utgangspunkt og heller justere for "treningskalorier", altså kalorier du forbrenner ekstra  ved fysisk aktivitet. Det kan være du er naturlig aktiv, men for meg som ikke var det så var det veldig mye læring i det å få synliggjort at "hvis du nå rører deg litt ekstra i løpet av dagen, så kan du få kveldsmat". :ler: Det er jo slikt man innerst inne vet, men det blir mer virkelig når man ser det på papiret - eller i dette tilfellet på skjermen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.7.2016 at 11.59, Cata skrev:

Anbefales varmt. Jeg har vært medlem i to omganger. Første gang gikk jeg ned 11 kg, men de seg på igjen etter et års tid for jeg var ikke god nok til å passe på. 

For 3 år siden begynte jeg på'n igjen. I løpet av omtrent 1 år gikk jeg ned 18 kg. Jeg har nå gått opp igjen ca. 3 kg fra den vekta jeg hadde da, men jobber med å komme ned igjen. Vil jo si at + 3 kg på 2 år ikke er så aller verst stabil. 

Jeg vil også skryte av forumet der. Sist jeg var medlem så meldte jeg meg inn i en gruppe med folk som hadde startet ca. samtdig med meg og det var god drahjelp når det buttet i mot, for det vil det gjøre. Det er alltid kjekt å få tips og oppmuntring fra andre i samme situasjon. 

Opplegget er enkelt: Kalorier inn minus kalorier ut. Du fører opp det du spiser i en dagbok og så trekker du fra det du forbrenner ekstra ved aktivitet. 

Det er lurt å veie maten i starten og ikke ta det på øyemål. F.eks vil to normale brødskiver være mer lik 3 "vektklubbskiver" med tanke på vekt. Likeledes så er VK kalkulatoren litt generøs i fratrekk på treningskalorier. Den trekker gjerne fra litt mer enn det som er reelt. 

Mitt tips er for øvrig å registrere deg med "lav aktivitet" som utgangspunkt og heller justere for "treningskalorier", altså kalorier du forbrenner ekstra  ved fysisk aktivitet. Det kan være du er naturlig aktiv, men for meg som ikke var det så var det veldig mye læring i det å få synliggjort at "hvis du nå rører deg litt ekstra i løpet av dagen, så kan du få kveldsmat". :ler: Det er jo slikt man innerst inne vet, men det blir mer virkelig når man ser det på papiret - eller i dette tilfellet på skjermen. 

Tusen takk for et oppklarende og utdypende svar! Dette lover jo godt. Så motiverende å høre at du gikk ned 11 kg første gangen og 18 kg andre gangen! Og + 3 kg på to år er slettes ikke verst! :)Jeg tror nok jeg kommer til å melde meg inn, i første omgang for å lære litt om kalorier og hva som er lurt å spise. Jeg vet det finnes andre kalorikalkulatorer og slikt, men jeg vil prøve å være litt streng med meg selv, og det tror jeg er lettere når jeg melder meg inn i noe slikt. Tusen takk for tips også! :) 

- ts 

Anonymkode: 13b4d...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske stille på forumet til Vektklubb nå, men tar seg opp når folk er ferdig med ferie. I tilfelle du melder deg inn og blir superskuffa! 😜

Anonymkode: d2141...b7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Bortkastede penger for min del - syns det var bedre å telle kalorier i Lifesum, og jeg fikk mer støtte fra forumet til kg, fitnessbloggen og my fitnesspal. 

Men sikkert greit om man kommer seg inn i varmen der, og om man føler behov for det. Jeg var mer faktaorientert, hadde ikke behov for "sosial støtte". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd både vg sin vektklubb og vektklubben til Grete Roede (www.vektklubben.no). Er mye mer fornøyd med Grete Roede sin enn med VG. Det er enklere og mer oversiktlig å registrere på Grete Roede. 

Medlemskap er i utgpkt gratis men for rundt 100 (tror jeg) i mnd så får du tilgang til litt utvidede ting som å få beregnet kaloribeho og å se prosentandel på fett, proteiner og karbo i det du spiser. Du skal spise en viss andel fett (minimum 2 porsjoner hver dag f.eks med nøtter, avokado el fet fisk) og helst 250 gram grønnsaker. Du får poeng etter hva du spiser - hvor nært opp det ligger til det optimale. Forumene er også motiverende - om enn ikke så veldig aktive. Hvis du føler at du har behov for litt tettere oppfølging så kan du jo vurdere Grete Roede sitt nettkurs? Da noterer du mat og trening på nettet og så rapporterer du vekt til kursleder en gang i uken og svarer på noen spørsmål du får tilsendt. Det var ikke noe for meg, men det kan være en fin dytt.

Jeg gikk ned ca 28 kg ved kun å bruke sidene og registrere selv.

Anonymkode: 6a84d...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned fra 110(!) til 80. Syntes det var veldig slitsomt å telle alt i begynnelsen, men det gikk fort som en lek, og husker raskt hvor mye som var i hva. 

Brukte faktisk ikke forumet, men fant utrolig mange gode oppskrifter der, på alt fra kyllingburgere til hjemmelaget pesto. Mange retter der er gjengangere på menyen her hjemme fortsatt. Det er en del år siden nå, men da jeg var medlem dro jeg på tur ned vektklubb til Island. Var vel en 20 deltakere. Var en fantastisk tur med treningsopplegg og sunne middager. Ble kjent med alle og ble en av de beste turene jeg har vært på. Vet ikke om de arrangerer sånne fortsatt, men isåfall anbefales det :)

Alt i alt veldig fornøyd med vektklubb!

Anonymkode: 59652...d30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :) Det er fint å høre både positive og mindre positive erfaringer med Vektklubb. Jeg tror jeg skal gi det et forsøk, naturligvis vil det jo være individuelt hva man får ut av det, og da er det jo kanskje like greit at jeg prøver det selv også. 

- ts

Anonymkode: 13b4d...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...