Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I praksisperiodene?

Anonymkode: ceefb...fdd

Ja. De fleste praksisperiodene er på 9-10 uker. Hatt en på 8 uker og en på 2 uker. Det var sykehjem og forebyggende helsearbeid. Sikkert litt forskjellig opplegg ift hvilken skole du skal gå på. Jeg har gått både på universitetet i Tromsø og høgskolen i Harstad, og syns det var mer krav til praksis ene i Harstad.

Anonymkode: 9a5e7...395

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber annenhver helg, lørdag og søndag. Så får liksom ikke hentet meg inn så mye da, heller... 

Der jeg eventuelt skal gå fysioterapi kan man få praksis et stykke unna byen, men da får man jo dekt hybel på praksisstedet, slik at man slipper pendling. Det er jo en stor fordel :)

Jeg er jo innstilt på å jobbe godt, men for meg som menneske så fungerer det ikke å stresse rundt og ikke ha noen som helst egentid i løpet av dagen. Det kan være nok med bare en times trening eller en kopp kaffe med en venninne. Litt avbrekk må jeg ha, sånn er jeg som person. Tror ikke mange fungerer i flere dager og uker uten å ha et liv utenfor praksisen. 

Jeg er også sånn som deg, er helt avhengig av å få slappet av og ha egentid. Jeg hadde alltid noen timer fri på kveldene. Tviler på at de fleste jobber døgnet rundt under praksis. Om du går fysioterapi regner jeg med at du får en del fri på kveldene. Ikke stress så mye med det, du får fritid, altså. Bare mindre enn normalt :)

Anonymkode: aef6f...0f2

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber annenhver helg, lørdag og søndag. Så får liksom ikke hentet meg inn så mye da, heller... 

Der jeg eventuelt skal gå fysioterapi kan man få praksis et stykke unna byen, men da får man jo dekt hybel på praksisstedet, slik at man slipper pendling. Det er jo en stor fordel :)

Jeg er jo innstilt på å jobbe godt, men for meg som menneske så fungerer det ikke å stresse rundt og ikke ha noen som helst egentid i løpet av dagen. Det kan være nok med bare en times trening eller en kopp kaffe med en venninne. Litt avbrekk må jeg ha, sånn er jeg som person. Tror ikke mange fungerer i flere dager og uker uten å ha et liv utenfor praksisen. 

Får ikke dekt hybel, får tilskudd til hybel. Men det får du kun dersom du går fulltid, og har hørt man får dekt ca 3000pr mnd. Over den summen må man dekke selv. Men jeg går deltid så mulig jeg tar feil ang summen.

Skrevet

Jeg studerer sykepleie, og ja, praksisperiodene er slitsomme, men det er overkommelig! Vi har hatt praksisperioder på 8-10 uker, hvor du har praksis i snitt fire dager i uken og en studiedag. Det er ikke forelesninger samtidig med praksis, men ut over dette varierer det mye fra skole til skole hvor mye man må lese utenom. Vi har i snitt hatt to oppgaver som skal leveres, men i høst måtte vi også lese til eksamen parallelt med praksis. Det var tungt, men kom gjennom det. Jeg er ingen toppstudent, og har i likhet med deg behov for å ha et liv utenom studiet. Dette gjør jo selvsagt at jeg ikke har de beste karakterene i klassen, men jeg har klart meg helt greit:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får ikke dekt hybel, får tilskudd til hybel. Men det får du kun dersom du går fulltid, og har hørt man får dekt ca 3000pr mnd. Over den summen må man dekke selv. Men jeg går deltid så mulig jeg tar feil ang summen.

Jeg skal gå fulltidsstudie, ja? Man får jo dekt etter gjeldende regler, står det. Trenger jo ikke luksus-hybel under praksisperioden heller :) Så får jeg prøve å dekke det som eventuelt går over. Kan få praksisplass i et fylke som ligger et par timer unna der skolen er, og da er det utrolig slitsomt å bruke fire timer på reising per dag. Går ikke noe annet enn tog dit heller, en-to ganger om dagen tror jeg. Derfor blir man nesten nødt til å bo på praksisstedet i de ukene. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har studert fysioterapi. Vi hadde vel trengt praksisperioder på 8-9 uker totalt de årene, pluss enkelte dager med observasjonspraksis. Dagene i praksis var greie, var der fire dager i uka og hadde en studiedag. Slik jeg husker det hadde vi max to praksisoppgaver per praksisperiode, og de var gjerne ganske greie, mye refleksjon og sånt. Brukte mer tid på å heller lese meg opp på teori ifht pasienter jeg hadde og forberede meg til eksamen som gjerne var noen uker etter praksis. 

Hadde to av periodene på steder 2-4 timer unna studiestedet. Mener vi fikk dekket 500 pr uke til hybel, og det gikk helt fint. På disse småstedene var det ikke så fryktelig mye å ta seg til, så ble til at ettermiddagene gikk til lesing og evt. trening. Reiste stort sett hjem hver torsdag ettermiddag, og fikk mye fritid i helgene. Synes alt i alt det var veldig kjekt med praksis. Lærte masse og fikk lange helger hjemme på studiestedet hvor jeg kunne jobbe og være sosial :)

Anonymkode: d0fc8...f33

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har studert fysioterapi. Vi hadde vel trengt praksisperioder på 8-9 uker totalt de årene, pluss enkelte dager med observasjonspraksis. Dagene i praksis var greie, var der fire dager i uka og hadde en studiedag. Slik jeg husker det hadde vi max to praksisoppgaver per praksisperiode, og de var gjerne ganske greie, mye refleksjon og sånt. Brukte mer tid på å heller lese meg opp på teori ifht pasienter jeg hadde og forberede meg til eksamen som gjerne var noen uker etter praksis. 

Hadde to av periodene på steder 2-4 timer unna studiestedet. Mener vi fikk dekket 500 pr uke til hybel, og det gikk helt fint. På disse småstedene var det ikke så fryktelig mye å ta seg til, så ble til at ettermiddagene gikk til lesing og evt. trening. Reiste stort sett hjem hver torsdag ettermiddag, og fikk mye fritid i helgene. Synes alt i alt det var veldig kjekt med praksis. Lærte masse og fikk lange helger hjemme på studiestedet hvor jeg kunne jobbe og være sosial :)

Ikke trengt men rundt ;)

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor studerte du? :) Er det mye å lese seg opp på teori i forhold til pasienter osv.? Det virker også stress å måtte lese til eksamen når man er i praksis, men det må vel til for å unngå skippertak :)

AnonymBruker
Skrevet

Studerte i Trondheim. Nei, leste vel mest for å føle meg forberedt. Særlig i kommune hvor man får veldig varierte pasienter. Krever ikke så mye i spesialisthelsetjenesten, er gjerne ikke så stor variasjon, da man ofte er på en avd, for.eksempel har  kun ortopedi i 8 uker. 

Jeg leste for å unngå skippertak, det var ikke noe krav. Også var det veldig lett å motivere seg til det når man bodde i ei lita bygd med 1000 mennesker. Var ikke så mye bedre å ta seg til. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Studerte i Trondheim. Nei, leste vel mest for å føle meg forberedt. Særlig i kommune hvor man får veldig varierte pasienter. Krever ikke så mye i spesialisthelsetjenesten, er gjerne ikke så stor variasjon, da man ofte er på en avd, for.eksempel har  kun ortopedi i 8 uker. 

Jeg leste for å unngå skippertak, det var ikke noe krav. Også var det veldig lett å motivere seg til det når man bodde i ei lita bygd med 1000 mennesker. Var ikke så mye bedre å ta seg til. 

Jeg skal også gå i Trondheim hvis jeg skal gå fysioterapi :) Er det lenge siden? Beklager at jeg spør mye :P Jeg er bare litt skeptisk siden så mange kommer med "skrekkhistorier" angående praksisperiodene. Men når jeg spør de som faktisk har hatt praksis selv, så sier de fleste at det ikke er så ille. Men det er vel ulikt fra studie til studie, også. En annen som studerer fysioterapi, sa at hun trodde praksisen på sykepleie har mye mer oppgaver osv. knyttet til praksisen, slik at det blir mye å gjøre resten av dagen. 

AnonymBruker
Skrevet

Er sykepleier, ja praksisperiodene kan være heftige med mye arbeid og lange dager, men det er da hel overkommelig. Helt ærlig høres du for meg forferdelig sutrete ut, som ikke klarer å fatte at i noen korte perioder (4-9 uker er ikke lenge) vil ikke livet ditt dreie seg like my om venner og trening som det pleier. Til gjengjeld får du deg en utdannelse som gir muligheter for jobb og fast inntekt om noen år, som igjen gir større valgfrihet i livet. 

Anonymkode: 210a0...72d

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er sykepleier, ja praksisperiodene kan være heftige med mye arbeid og lange dager, men det er da hel overkommelig. Helt ærlig høres du for meg forferdelig sutrete ut, som ikke klarer å fatte at i noen korte perioder (4-9 uker er ikke lenge) vil ikke livet ditt dreie seg like my om venner og trening som det pleier. Til gjengjeld får du deg en utdannelse som gir muligheter for jobb og fast inntekt om noen år, som igjen gir større valgfrihet i livet. 

Anonymkode: 210a0...72d

Jeg er ikke sutrete, jeg bare spør på grunnlag av det jeg har hørt fra andre. Mange av de som forteller om at praksis er så krevende, har selv ikke hatt praksisstudier (de har sikkert fått hørt det fra noen andre igjen), og derfor vil jeg høre med noen som faktisk har gått studier med praksis. 

Selvfølgelig er det overkommelig med praksis i 7-9 uker, som leder til en utdannelse som gir fast inntekt, men jeg nekter å tro at man i 7-9 uker i strekk skal fokusere på KUN praksis og oppgaver/pensum relatert til det, og ikke kunne gjøre noe som helst annet. Jeg skjønner at livet da ikke kan dreie seg like mye om fritid som feks. i sommerferien, men det er ikke sunt å ikke ha noe fritid innimellom, selv om man er i praksis eller ei. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes praksis var veldig overkommelig. Jeg er lærer og hadde en periode på seks uker og en periode på åtte uker. I denne perioden var det forventet at man fulgte arbeidstiden til en av veilederne sine. Dvs kom og gikk ca samtidig. Det å komme klokka åtte selv om man ikke hadde timer før senere på dagen var noe flere av medstudentene mine syntes var et ork, men som A-menneske synes jeg det var helt greit. Mine veiledere var veldig greie, f.eks. fikk jeg en fridag andre periode fordi jeg ikke hadde noe undervisning. Denne dagen brukte jeg til planlegging og lesing, og satt enten på plassen min på praksisskolen eller på lesesal på uni. Mange av oss ble også "sendt hjem" etter undervisning av veiledere dersom vi ikke hadde noe spesielt vi skulle gjøre som var praksis-relatert.

I praksis måtte jeg planlegge undervisning og sende veiledningsdokument til veileder for hver time, ha veiledning med to forskjellige veiledere, gå på kurs om skolens indre liv, gå på alle møter som mine veiledere gikk på, og sikkert mer som jeg har glemt nå. Samtidig måtte jeg også lese pensum, skrive to-fire semesteroppgaver og kortere oppgaver underveis i praksisperioden.

Selv om det var en del å gjøre og jeg satt til etter klokken 17:00 en eller to ganger i uka så hadde jeg masse fritid. Det var ingen problem å få tid til å trene eller å treffe venner. Jeg hadde også fri hver helg. 

Anonymkode: 31fbd...5df

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes praksis var veldig overkommelig. Jeg er lærer og hadde en periode på seks uker og en periode på åtte uker. I denne perioden var det forventet at man fulgte arbeidstiden til en av veilederne sine. Dvs kom og gikk ca samtidig. Det å komme klokka åtte selv om man ikke hadde timer før senere på dagen var noe flere av medstudentene mine syntes var et ork, men som A-menneske synes jeg det var helt greit. Mine veiledere var veldig greie, f.eks. fikk jeg en fridag andre periode fordi jeg ikke hadde noe undervisning. Denne dagen brukte jeg til planlegging og lesing, og satt enten på plassen min på praksisskolen eller på lesesal på uni. Mange av oss ble også "sendt hjem" etter undervisning av veiledere dersom vi ikke hadde noe spesielt vi skulle gjøre som var praksis-relatert.

I praksis måtte jeg planlegge undervisning og sende veiledningsdokument til veileder for hver time, ha veiledning med to forskjellige veiledere, gå på kurs om skolens indre liv, gå på alle møter som mine veiledere gikk på, og sikkert mer som jeg har glemt nå. Samtidig måtte jeg også lese pensum, skrive to-fire semesteroppgaver og kortere oppgaver underveis i praksisperioden.

Selv om det var en del å gjøre og jeg satt til etter klokken 17:00 en eller to ganger i uka så hadde jeg masse fritid. Det var ingen problem å få tid til å trene eller å treffe venner. Jeg hadde også fri hver helg. 

Så du klarte å komme gjennom alt det der, pluss det å ha selve undervisningen, ved å sitte etter kl 17 kun en-to ganger i uka? Imponerende! :) Håper jeg også greier å jobbe like hardt i mine praksisperioder. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk sykepleien. Vi hadde 240 timers praksisperioder, som regel over 8 uker, To dager var vi på skolen. Eller så var det lagt opp til 40 timers uker, 30 på arbeidsstedet og 10 hjemme. Vi hadde en oppgave som skulle skrives (en praksisperiode hadde vi eksamen i steden for oppgave), så hadde vi mange refleksjonsnotater som skulle skrives, som regel en i uken i tillegg til å skrive ukeplan for hva vi ønsket å gjøre/lære. 

Jeg synes praksisperiodene var veldig slitsomme, men det var pga at alt var nytt, men skulle lære alt av rutiner, nye mennesker og noen som står over deg og bedømmer alt du gjør til en hver tid. Det var som et 8 ukers langt jobbintervju. 

Anonymkode: a06a4...172

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk sykepleien. Vi hadde 240 timers praksisperioder, som regel over 8 uker, To dager var vi på skolen. Eller så var det lagt opp til 40 timers uker, 30 på arbeidsstedet og 10 hjemme. Vi hadde en oppgave som skulle skrives (en praksisperiode hadde vi eksamen i steden for oppgave), så hadde vi mange refleksjonsnotater som skulle skrives, som regel en i uken i tillegg til å skrive ukeplan for hva vi ønsket å gjøre/lære. 

Jeg synes praksisperiodene var veldig slitsomme, men det var pga at alt var nytt, men skulle lære alt av rutiner, nye mennesker og noen som står over deg og bedømmer alt du gjør til en hver tid. Det var som et 8 ukers langt jobbintervju. 

Men du synes det var slitsomt fordi du følte at alt var nytt og kanskje litt utrygt/ukjent, og liksom den prestasjonsangsten siden noen skal bedømme deg, og ikke fordi det var veldig mye å gjøre i forbindelse med oppgaver, lesing osv.? Det er jo nesten verre å ha det slitsomt fordi det er mye å tenke på, enn fordi at det er mye og gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du synes det var slitsomt fordi du følte at alt var nytt og kanskje litt utrygt/ukjent, og liksom den prestasjonsangsten siden noen skal bedømme deg, og ikke fordi det var veldig mye å gjøre i forbindelse med oppgaver, lesing osv.? Det er jo nesten verre å ha det slitsomt fordi det er mye å tenke på, enn fordi at det er mye og gjøre. 

Ja. Det var mye å gjøre, men det var overkommelig. Jeg synes at alt var nytt og jeg ble bedømt på alt jeg gjorde var mye mer slitsomt enn skolearbeidet.

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du klarte å komme gjennom alt det der, pluss det å ha selve undervisningen, ved å sitte etter kl 17 kun en-to ganger i uka? Imponerende! :) Håper jeg også greier å jobbe like hardt i mine praksisperioder. 

For meg var det overkommelig, men så var jeg ikke helt fersk da jeg begynte å studere. Med noen år på baken er jeg flink til å strukturere tiden min, jeg leser målrettet og kan fint velge bort pensum jeg ikke anser som like viktig. Jeg har også jobbet mye med å fri meg fra "flink pike" med at alt må være gjennomplanlagt og at jeg må gjøre alt 100 %. I tillegg har jeg gode studiekamerater å lene meg på, og vi bruker mye kollokvie, noe som gjør at ikke alle trenger å lese alt pensum i alle fag. 

AnonymBruker
Skrevet
Den 27.6.2016 at 8.10, AnonymBruker skrev:

Jeg skal også gå i Trondheim hvis jeg skal gå fysioterapi :) Er det lenge siden? Beklager at jeg spør mye :P Jeg er bare litt skeptisk siden så mange kommer med "skrekkhistorier" angående praksisperiodene. Men når jeg spør de som faktisk har hatt praksis selv, så sier de fleste at det ikke er så ille. Men det er vel ulikt fra studie til studie, også. En annen som studerer fysioterapi, sa at hun trodde praksisen på sykepleie har mye mer oppgaver osv. knyttet til praksisen, slik at det blir mye å gjøre resten av dagen. 

Jeg gikk ut for ca fem år siden. Synes absolutt det var overkommelig, kanskje særlig de periodene jeg hadde utenfor Trondheim. Gjorde det mye lettere å holde fokus :)

Skrevet
Den ‎26‎.‎06‎.‎2016 at 19.29, AnonymBruker skrev:

Har det også slik. Går sykepleie. Det kommer jo nesten an på hvor mye arbeid du legger i ting, om du arbeider raskt og effektivt, og om du lærer raskt. Noen dager gadd jeg ikke å gjør noe ekstra, og det gikk helt fint.  Men jeg er ikke toppstudent, har familie, og må jobbe endel utenom for å dekke alle utgifter til tross for at jeg har både lån og stipend. Dersom du ikke har familie, lån og høye utgifter går praksisperiodene mye lettere tenker jeg. Husker med gru tilbake på min første praksisperiode da guttungen var 8 mnd. På den verste uka hadde jeg fire praksisdager, fem nattevakter på min faste jobb, ett møte og en ekstravakter.  Alt går så lenge man er motivert og får støtte.

Du er tøff! Kudos til deg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...