Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan si litt om hvordan det er å gå studier som inneholder mye praksis? Hører rykter om at det i praksisperiodene er utrolig mye å gjøre, da man må være i praksis en hel arbeidsdag, og i tillegg får masse oppgaver etc., som man må gjøre på kveldstid = ingen fritid før helgen kommer. 

Jeg vurderer å gå fysioterapi eller sykepleie til høsten, og begge deler har jo mye praksis. Men jeg orker ikke å ha praksisperioder på mange uker (opptil 9 uker på det lengste) hvor jeg er konstant opptatt fra tidlig morgen til sent på kveld. Jeg vil jo ha tid til å slappe av, trene, og kanskje ta en kopp kaffe med en venninne, i løpet av mandag til fredag. 

Er det virkelig slik at praksisperiodene er veldig slitsomme? Skjønner at man må gjennom, og at alle overlever, og at det blir lettere når man synes studiet er interessant. Men synes ikke det er verdt det hvis det er slik jeg har hørt rykter om. 

Anonymkode: ceefb...fdd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke er villig til å gjøre en innsats for å få deg en utdannelse er det bedre at du forblir ufaglært. Ingen vil ansette noen som er arbeidssky uansett.

Anonymkode: ba71c...08c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke er villig til å gjøre en innsats for å få deg en utdannelse er det bedre at du forblir ufaglært. Ingen vil ansette noen som er arbeidssky uansett.

Anonymkode: ba71c...08c

Jeg skriver jo at jeg forstår at man må gjennom det, og at det går fint siden man (mest sannsynlig) er interessert i det man studerer. Men jeg spør fordi jeg har fått sånne "skrekkhistorier" om praksisperioder, der man ikke har noe som helst liv utenom studiene, fordi man må være i praksis og i tillegg har en haug med pensum, oppgaver, forberedelser og etterarbeid i den tiden på døgnet hvor man ikke er på selve praksisstedet. 

Jeg er ikke arbeidssky, tvert imot. Men det virker slitsomt å måtte arbeide hver dag (feks. 8-16) og så jobbe videre med alt annet fra 16 til man forhåpentligvis kan få seg litt søvn. Jeg er villig til å gjøre en innsats, men det må jo være begrenset hvor mye som kreves av en student? 

AnonymBruker
Skrevet

Noen andre som har mer relevante og seriøse svar angående studier med praksis? :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går vernepleie. Vi har en praksisoppgave underveis i praksisen, ikke noe mer enn det. Oppgaven er relatert til det du driver med i praksis og man har en studiedag i uka. Ikke noe stress! Praksis 4 dager i uka og en oppgave som skal skrives 😊

Anonymkode: eb3bb...23a

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går vernepleie. Vi har en praksisoppgave underveis i praksisen, ikke noe mer enn det. Oppgaven er relatert til det du driver med i praksis og man har en studiedag i uka. Ikke noe stress! Praksis 4 dager i uka og en oppgave som skal skrives 😊

Okei, men det høres jo greit ut, særlig om man har en studiedag! Men vet du hvordan det er på fysioterapi og sykepleie? :)

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og må dere lese pensum i praksisperiodene, for å "henge med"? Er det forelesninger og slikt i praksisperiodene?

AnonymBruker
Skrevet

Når vi hadde praksisperioder hadde vi en oppgave og et fremlegg på praksisstedet. Og ellers skrev vi et refleksjonsnotat + sammendrag hver uke. Så må man lese teori på fagområdet du er i praksis i. 

Anonymkode: 8b2d7...e3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når vi hadde praksisperioder hadde vi en oppgave og et fremlegg på praksisstedet. Og ellers skrev vi et refleksjonsnotat + sammendrag hver uke. Så må man lese teori på fagområdet du er i praksis i. 

Anonymkode: 8b2d7...e3c

Hvilket studie? Men tok det mye tid, sånn at du var opptatt omtrent hele dagen med praksis + ting relatert til praksis? 

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket studie? Men tok det mye tid, sånn at du var opptatt omtrent hele dagen med praksis + ting relatert til praksis? 

Har det også slik. Går sykepleie. Det kommer jo nesten an på hvor mye arbeid du legger i ting, om du arbeider raskt og effektivt, og om du lærer raskt. Noen dager gadd jeg ikke å gjør noe ekstra, og det gikk helt fint.  Men jeg er ikke toppstudent, har familie, og må jobbe endel utenom for å dekke alle utgifter til tross for at jeg har både lån og stipend. Dersom du ikke har familie, lån og høye utgifter går praksisperiodene mye lettere tenker jeg. Husker med gru tilbake på min første praksisperiode da guttungen var 8 mnd. På den verste uka hadde jeg fire praksisdager, fem nattevakter på min faste jobb, ett møte og en ekstravakter.  Alt går så lenge man er motivert og får støtte.

Anonymkode: 9a5e7...395

• Liker 1
Skrevet

På førskolelærerutdanningen var praksisperiodene helt overkommelige. Arbeidsdagen var dessuten 6,5 timer og sånn tror jeg ofte det er

AnonymBruker
Skrevet

Retningslinjene våre på sykepleien er 30t i snitt i uka.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk lærerstudiet var det lagt opp til 3 uker praksis per semester. Jeg husker at jeg synes det var tøft- det er mye nytt å forholde seg til, endel samarbeid (som jeg synes kan være slitsomt), samt forberedelser til neste dag osv. Var noen få oppgaver som vi måtte levere i tillegg, men det var ikke det viktigste med praksisperioden, og skulle gjerne gjøres etter at praksis var ferdig. 

Men nå som jeg er ferdigutdannet og jobber som lærer, har jeg skjønt at praksisperiodene egentlig var mindre slitsomme enn "vanlige" arbeidsdager jeg har nå! I praksis var vi gjerne fire studenter som delte en klasse, mens nå har jeg min egen, hele dagen. I tillegg kommer møter, kurs, rapporter, samtaler etc, som man ikke er så mye innom i praksis. Så dersom du ikke er motivert for noen uker praksis gjennom året, kan det hende at arbeidslivet blir tøft.

Anonymkode: 440e5...c10

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg gikk lærerstudiet var det lagt opp til 3 uker praksis per semester. Jeg husker at jeg synes det var tøft- det er mye nytt å forholde seg til, endel samarbeid (som jeg synes kan være slitsomt), samt forberedelser til neste dag osv. Var noen få oppgaver som vi måtte levere i tillegg, men det var ikke det viktigste med praksisperioden, og skulle gjerne gjøres etter at praksis var ferdig. 

Men nå som jeg er ferdigutdannet og jobber som lærer, har jeg skjønt at praksisperiodene egentlig var mindre slitsomme enn "vanlige" arbeidsdager jeg har nå! I praksis var vi gjerne fire studenter som delte en klasse, mens nå har jeg min egen, hele dagen. I tillegg kommer møter, kurs, rapporter, samtaler etc, som man ikke er så mye innom i praksis. Så dersom du ikke er motivert for noen uker praksis gjennom året, kan det hende at arbeidslivet blir tøft.

Anonymkode: 440e5...c10

Jeg er selvfølgelig motivert for praksis, men jeg lurer på om det stemmer at det er så skrekkelig mye og gjøre, slik at man er opptatt fra tidlig morgen til sent på kveld med praksis, i tillegg til ting (oppgaver, forberedelser, pensumlesing etc.) som har med praksis og gjøre. Som gjør at man ikke har tid til noe som helst annet i løpet av mandag-fredag. 

Det vil ikke si at jeg ikke er motivert for arbeidslivet, men jeg lurer på om praksisperiodene er så tøffe som mange sier de er. På feks. fysioterapi er det flere praksisperioder, noen på opptil 7-9 uker. Det virker rart hvis det skal være sånn, da? Når man har en vanlig jobb etter endt studie, så har man jo sjelden pensum, forelesninger, oppgaver etc. man må gjøre resten av dagen etter at man er ferdig med sin vanlige arbeidstid. I alle fall i de fleste yrker. Noen ganger må man jobbe overtid, ja, men det er ikke fullt kjør med gjøremål angående jobben fra morgen til kveld flere dager i strekk. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Retningslinjene våre på sykepleien er 30t i snitt i uka.

I praksisperiodene?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at du spør, TS. Jeg går lektorutdanning, og syns praksisperiodene var fryktelig slitsomme.  Jeg var på praksisskolen fra 8-16, og etter det kom gjerne planlegging av timer og retting, i tillegg til pensum. Jeg hadde tre klasser alene, og hadde ingen lesedager. Jeg syns egentlig praksis var mer slitsomt enn arbeidslivet, men dette er individuelt. Etter endt arbeidsdag kan jeg gå hjem og være helt ferdig (med unntak, selvfølgelig), mens under praksis måtte jeg lese og skrive oppgaver i tillegg, pluss deltidsjobben min i helgene. Mange på mitt studie gruet seg ofte til praksis og syns det var fryktelig slitsomt, men de fleste er veldig gode lærere i dag. Bare så det er nevnt :) Det er tøffe perioder, men det er gjennomførbart. 

Anonymkode: aef6f...0f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at du spør, TS. Jeg går lektorutdanning, og syns praksisperiodene var fryktelig slitsomme.  Jeg var på praksisskolen fra 8-16, og etter det kom gjerne planlegging av timer og retting, i tillegg til pensum. Jeg hadde tre klasser alene, og hadde ingen lesedager. Jeg syns egentlig praksis var mer slitsomt enn arbeidslivet, men dette er individuelt. Etter endt arbeidsdag kan jeg gå hjem og være helt ferdig (med unntak, selvfølgelig), mens under praksis måtte jeg lese og skrive oppgaver i tillegg, pluss deltidsjobben min i helgene. Mange på mitt studie gruet seg ofte til praksis og syns det var fryktelig slitsomt, men de fleste er veldig gode lærere i dag. Bare så det er nevnt :) Det er tøffe perioder, men det er gjennomførbart. 

Ja, det er slik jeg også har blitt fortalt av mange! Men vet du noe om hvordan det er på fysioterapi og sykepleie? Der han man jo ingen klasser man skal undervise i, men det er jo arbeid med pasienter osv. Mulig det er noe man må gjøre/forberede angående det, etter at arbeidsdagen er over. Synes det er stress å tenke på at jeg skal gå flere dager og uker i strekk uten å få tid til å treffe venninner en kveld, trene, og ikke minst slappe av. Må man lese pensum også under praksisperiodene? Har man forelesninger? Jeg er selvfølgelig innstilt på å ha praksis og gjøre mitt beste, men jeg trenger faktisk et par timer egentid i løpet av de timene jeg er våken hvert døgn, også. Det er jo merkelig hvis det er lagt opp til at man ikke skal kunne ha det? 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er slik jeg også har blitt fortalt av mange! Men vet du noe om hvordan det er på fysioterapi og sykepleie? Der han man jo ingen klasser man skal undervise i, men det er jo arbeid med pasienter osv. Mulig det er noe man må gjøre/forberede angående det, etter at arbeidsdagen er over. Synes det er stress å tenke på at jeg skal gå flere dager og uker i strekk uten å få tid til å treffe venninner en kveld, trene, og ikke minst slappe av. Må man lese pensum også under praksisperiodene? Har man forelesninger? Jeg er selvfølgelig innstilt på å ha praksis og gjøre mitt beste, men jeg trenger faktisk et par timer egentid i løpet av de timene jeg er våken hvert døgn, også. Det er jo merkelig hvis det er lagt opp til at man ikke skal kunne ha det? 

En venninne av meg går sykepleie, hun syns det har vært slitsomt, men det virker som om hun har en del fri på kveldene. Så vidt jeg vet er det ingen forelesninger, har aldri hørt om noen som har forelesninger under praksisperiodene. Det er nok mindre å forberede før arbeidsdagen som sykepleiestudent. Et tips er å lese så mye som mulig før praksis, så blir arbeidsmengden litt mindre. Jeg leste alltid mye ukene før, så jeg slapp å slite meg fullstendig ut. Det er ikke slik at du aldri får tid til å treffe venner eller trene altså, det kommer egentlig mye an på hvor mye energi du har også. Alle takler praksis ulikt. Hvis du ikke jobber i helgene har du også muligheten til å hente deg inn litt da. Fysioterapi vet jeg ikke noe om dessverre. Dessuten spiller det også en rolle hvor du havner rent geografisk, noen opplever å pendle opp til et par timer daglig hvis de er uheldige. Det er ikke sånn at du jobber fra 7-23 hver dag, man har fritid også, men man må være innstilt på at det kan bli noen langr dager innimellom. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En venninne av meg går sykepleie, hun syns det har vært slitsomt, men det virker som om hun har en del fri på kveldene. Så vidt jeg vet er det ingen forelesninger, har aldri hørt om noen som har forelesninger under praksisperiodene. Det er nok mindre å forberede før arbeidsdagen som sykepleiestudent. Et tips er å lese så mye som mulig før praksis, så blir arbeidsmengden litt mindre. Jeg leste alltid mye ukene før, så jeg slapp å slite meg fullstendig ut. Det er ikke slik at du aldri får tid til å treffe venner eller trene altså, det kommer egentlig mye an på hvor mye energi du har også. Alle takler praksis ulikt. Hvis du ikke jobber i helgene har du også muligheten til å hente deg inn litt da. Fysioterapi vet jeg ikke noe om dessverre. Dessuten spiller det også en rolle hvor du havner rent geografisk, noen opplever å pendle opp til et par timer daglig hvis de er uheldige. Det er ikke sånn at du jobber fra 7-23 hver dag, man har fritid også, men man må være innstilt på at det kan bli noen langr dager innimellom. 

Jeg jobber annenhver helg, lørdag og søndag. Så får liksom ikke hentet meg inn så mye da, heller... 

Der jeg eventuelt skal gå fysioterapi kan man få praksis et stykke unna byen, men da får man jo dekt hybel på praksisstedet, slik at man slipper pendling. Det er jo en stor fordel :)

Jeg er jo innstilt på å jobbe godt, men for meg som menneske så fungerer det ikke å stresse rundt og ikke ha noen som helst egentid i løpet av dagen. Det kan være nok med bare en times trening eller en kopp kaffe med en venninne. Litt avbrekk må jeg ha, sånn er jeg som person. Tror ikke mange fungerer i flere dager og uker uten å ha et liv utenfor praksisen. 

Skrevet

Praksis er veldig slitsomt men det er og veldlig lærerikt. For min del har det gitt meg mer tro på at dette er riktig vei å gå for meg. På den annen side hadde vi i vår klasse veldig mange som sluttet rundt høstpraksisen og vårpraksisen da det ble for tøft. Vi hadde dette skoleåret 3 uker praksis på høsten og 5 uker på våren. Vårsemesteret var det tøffeste da man ble kastet rett ut i lederdager. Mye å planlegge og noen dager løp man fra møte til møte, vi hadde 30 min vær dag til planlegging. Mange forskjellige observasjoner som skulle gjøres og selfølgelig må man lese mye på pensum i tilegg. Dette måtte jeg prøve å gjøre på toget, ca 1t på toget og 30 min å gå til praksis stedet. Siden jeg bodde så langt unna måtte jeg stå opp 05 omtrent vær dag i hele praksisperioden. For å si det sånn jeg sovna mange ganger med en gang jeg kom hjem og det var flere som hadde det sånn, til og med lærerene våre på skolen advarte oss om at det kom til å bli slitsomt.  Det var utrolig deilig å komme tilbake på skolen igjen til litt roligere dager.

Jeg tror du må forvente såpass om du velger et profesjonstudie med en del praksis, du får jo og testet om du er egnet til det du har lyst til å utdanne deg som og det er jo ganske viktig. I jobb har man jo ikke alle de oppgavene hengene over seg men tror det kan være ganske intenst i perioder alikevell. Vi var jo en del av lederteamet i praksis og merket det at noen dager løp du bare mellom møter og så knapt barna, så er det så klart en del utfordringer med foreldresamarbeid og assistenter man skal delegere til osv som kan oppstå. Men man har jo og de mer rolige dagene og vertfall der jeg jobbet var morningene veldig fine før det hele braket løs.

Barnehagelærer heltid, 1 året er dette praksis erfaringer fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...