Gå til innhold

Mus i veggene og etasjeskillene


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvordan blir man kvitt mus i veggene/etasjeskillene? Nytter jo ikke å få lagt ut musefeller der. Nå tør jeg ikke sove med vinduene oppe om natten heller, i frykt for at de skal komme inn i rommet.

Huset vårt er helt nytt, sto ferdigstilt for et halvt år siden. Er det noen klagemulighet her, f eks at entreprenøren ikke har tettet godt nok igjen, siden det har kommet inn mus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du kan klage. Hus skal jo ikke være helt tette heller.

Da jeg var liten la mamma ut noe som heter museskrekk. Det er ikke giftig på samme måte som muse gift. Det bare gjør slik at musen synes det lukter helt forferdelig hjemme hos deg og flytter frivillig. Kan ikke huske at jeg kjente noen slik lukt da jeg var liten.

Dette i kombinasjon med en katt.... burde gjøre susen på musen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katt... er nesten litt undervurdert

Funker som en drøm hjemme hos oss. Siden pus kom i hus har her ikke vært mus... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi har forresten gått til innkjøp av musefeller, men hvor er det best å plassere disse? Får jo ikke klemt dem inn i veggene og så er jeg redd for at andre dyr skal tråkke i dem dersom jeg bare setter dem langs husveggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme problemet da vi skiftet nytt ytterpanel, det kom inn mus i etasjeskillet. Lykken var at vi hadde en stikkontakt rett under taket(til lamper?) Vi kjøpte noe som heter "musejager" eller "museskrekk" som vi plugget inn i kontakten, det avgir en lyd vi mennesker ikke hører, etter ett døgn var det slutt på at de ekle krypene løp i etasjeskillet. Regner med at du kan plugge dette inn i 2. etg. dersom du ikke har kontakt høyt under taket i 1. egt. Det andre som heter museskrekk er kuler som lukter som møllkuler. De er svært effektive men luka er pyton og ikke til å holde ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, katt hjelper selv om den ikke kommer til der musenen har rede. Musene lukter katten og blir redde nok av det, til at de flytter til naboen din i stede :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Joda' date=' katt hjelper selv om den ikke kommer til der musenen har rede. Musene lukter katten og blir redde nok av det, til at de flytter til naboen din i stede :-)[/quote']

Det er ingen løsning, for vi bor i tomannsbolig! :lol:

Har lagt ut både feller og gift, selv om naboen ble forbanna pga giften, for han sier det er katter og fugler som kan få det i seg. Har jo skjermet giften så godt som mulig for større dyr. De siste tre dagene har vi og naboen fått tilsammen fem mus i fellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme problem, og med gammelt hus var det mengder av tumleplass for musene.

Vi fant ut at de hadde tilgang til kjøkkenbenken (via et finurlig system som bare Disney kunne ha tenkt ut :sjarmor: ) så vi kjøpte sånne elektroniske "pipere" som vi satte i stikkontakt på loft og i kjeller, og skremte musene til kjøkkenet i første etasje - og der sto musefella klar i skapet.

Den elektroniske duppeditten lager ikke lyd som vi hører, er bare koblet til strømkontakt og virker avskrekkende. Den er også avskrekkende dyr, men går i kategorien elektronisk leketøy for far i huset, så han kjøpte to stk uten å blunke :tunge1: Sikkert billigere enn å bryte opp veggen for å plukke ut halvråtne muselik (mitt skrekkscenario :wink: )

Forøvrig så hørte musefelleaktiviteten og opprydningen også inn blant mannfolkoppgaver. Det var faktisk flere mus, så det var godt å bli kvitt dem. Har ikke hatt problemet senere, enda dette er mange år siden.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i gammelt hus der deler av takene (innvendig) er senket. Har hørt mus der en gang, men det var før katten kom i hus.

Tror ikke mus slår seg til i hus med katt. At en og annen mus er på gjennomreise får så være.

Den pipern høres også glitrende ut...

(Forøvrig så tørker muselik mest inn... :kvalm: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Gjest_LadyLuck_*

Bor veldig landlig til, og har prøvd det meste mot mus. Har 3 katter som er ivrige jegere, men dette med at mus lukter at det bor katt der og dermed holder seg borte stemmer dessverre IKKE i mitt tilfelle. I alle fall ikke når gradene kryper under null ute…. Da vil visst den lokale musebestanden heller holde varmen enn å frykte katter…!

Disse elektriske sakene som lager høyfrekvente lyder mennesker ikke kan høre, virker for min del veldig godt akkurat i det rommet de står, men virkningen går IKKE gjennom tak og vegger, så der gnagde og raslet det like herlig.

Fikk tak i en ”Musejager for hulrom”, en kraftig sak som skrus fast på bærebjelke, spikerslag eller dørkarm slik at vibrasjonene kan forplante seg i huskonstruksjonen. Hvis musa har rukket å få kull, forsvinner den ikke før ungene kan klare seg, men til tross for et intenst yrende liv i tak og vegger, var det musefritt etter 2 uker med denne musejageren. MEN…. Lyden er så kraftig at man går fra vettet selv, rådet er å ha den på mens man er på jobb. Ser ikke ut som kattene bryr seg så mye om lyden, selv om de fritt kan fly ut og inn katteluken ligger de ofte inne og sover mens den bråkete musejageren er i full gang.

”Møllkulene” (Museskrekk) legger jeg ut i loftsrom som ikke er i bruk så musa ikke skal bli fristet til å slå seg til der…. Ser ut til å funke, har hatt mus i et par av ”kuldeloftene” før, (ikke loft som kan brukes, bare hulrom mellom innertak og yttertak) men ikke etter at jeg tok disse kulene i bruk. Men kan jo bare ikke brukes i rom man bruker. Sinnssykt kraftig lukt, og de er jo 100% Naftalen som er svært giftig og miljøskadelig og dessuten kreftfremkallende. Men lukten forsvinner så fort man fjerner kulene og lufter ut, så burde fungere i hytter som står tomme deler av året.

Tradisjonell gift burde rett og slett ikke vært tillatt. Både rovfugl (hauk, ørn, ugler), rovdyr (rev, gaupe) og ikke minst katter - spiser mus og rotter som har fått giften i seg og dør en grusom død. Hjelper ikke å legge giften på steder disse dyrene ikke kommer til, for når de i sin tur spiser gnageren som har spist gift, så er de like ille ute som om de skulle ha spist giften selv.

Det har kommet en ny type gift på markedet som IKKE skader ”neste ledd i næringskjeden”, men det er ikke mange forhandlere som fører den. Tror man fortsatt kan få den på www.gardex.no.

Der fant jeg "Musejager for hulrom" også.

Lykke til med musejakt - virkelig en liten invasjon i år...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_Chris_*

Jeg driver med skadedyrkontroll til daglig. Mus er et problem, og de kan til og med forårsake brann. Lydapparater er bare tull, og det eneste som virkelig fungerer er Rottegift. Det er ikke alltid lett å bekjempe mus i huset, så dere kan få behov for en profesjonell. Les mer om mus på www.skadedyr.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Lillan_*

Syns det ikke er lurt av dere å legge ut gift, selv om den er godt gjømt. Det er faktisk slik at mus/rotter går ut av huset for å finne vann om de har spist giften. Når de da er ute av huset og dør, er det alltids noen andre dyr som spiser musen/rotta. Dette kan faktis ta livet av naboens katt eller andre rovdyr i naturen. Er umoralskt og grufullt gjort. (så lenge du vet om det, da selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...