Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke studier anses å være de mest krevende? Skjønner at det er forskjellig fra person til person hvor krevende et studie er, men tenker bare sånn generelt :)

Hva er feks. mest krevende av medisin og fysioterapi? Har hørt at begge deler skal være ganske tøft. 

Anonymkode: eb07d...3ae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lærer, sykepleier og alle de sosiale studieretningene kommer ihvertfall helt på bunn av den lista.

Fysiker og matematikk og noen ingeniørfag kan nok komme rimelig høyt opp med riktig fordypning.

Anonymkode: f1e4f...238

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lærer, sykepleier og alle de sosiale studieretningene kommer ihvertfall helt på bunn av den lista.

Fysiker og matematikk og noen ingeniørfag kan nok komme rimelig høyt opp med riktig fordypning.

Anonymkode: f1e4f...238

Men hvorfor er sykepleier på bunnen av lista? Det er jo ganske krevende å skulle all den anatomien/fysiologien + slikt med medisiner osv., der man må ha 100 % riktig for å bestå eksamen. 

Er fysioterapi også langt nede da? Har hørt at det skal være krevende, men det er jo ganske likt sykepleie? Og hva med medisin? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

http://www.dn.no/talent/2015/02/04/0658/Utdannelse/s-mye-tid-bruker-de-p-studier-i-uken gir en grov pekepinn.

Men "krevende" er relativt. Sykepleie, med sitt lavere snitt, kan være relativt like krevende for sykepleiestudenter, slik som medisin, med sitt høyere snitt, er for medisinstudenter.

Helt objektivt sett tror jeg ikke det er kontroversielt å hevde at medisin og sivilingeniør er mer krevende enn f.eks. sosiologi, sykepleie, fysioterapi osv.. (om ikke annet, fordi de er kortere studier).

Anonymkode: 3cf28...722

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt ann på hva som blir sett på som krevende, og dette varierer fra person til person. Sykepleie kan være veldig krevende for en person, siden personen kanskje har sosial angst, redd for blod etc. Men hvis vi sier at mest krevende blir bestemt av hva folk flest synes/kan, så vil jeg nok påstå at sykepleie er lettere rent faglig sett enn medisin etc.

De "hardeste" utdanningene vil jeg tro er rene realfagsstudier i matematikk og/eller fysikk. Jeg vil tro det er naturlig at en mastergrad i teoretisk fysikk er vanskeligere enn indøk(selv om indøk(siving) er et mer populært studie) eller medisin, selv om disse utdanningene også blir sett på som krevende.

Jeg gikk selv kyb(siving) på NTNU som mange anser som et krevende studium, noe jeg er ganske enig i, men jeg er nok rimelig sikker på at en ren mastergrad i matematikk eller fysikk er en god del kvassere.

Man må huske på at inntakskrav(poenggrenser) ikke sier noe om hvor vanskelig et studie er, men hvor vanskelig det er å komme inn. Dette er en vesentlig forskjell. Et eksempel på dette etter et kjapt søk på google er MIT-bacheloren til UiO(matematikk, informatikk og teknologi)+ 2årig matematikkmaster. Jeg ser at det stod "alle" for 2015 på poenggrensene, men jeg tror nok det studiet(basert på fagkombinasjoner/emner) er en del værre enn kyb som jeg gikk på, selv om kyb var 55 poeng i 2015.

Anonymkode: d4525...fba

• Liker 9
Skrevet

Det var nå snakk om i media for en stund siden at psykologi profesjon var veldig krevende

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Juss.

Anonymkode: 3bf97...b8f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De mest krevende studiene er de med mest praksis. Har fått prøvd ut både ingeniør bachelor og sykepleie. Sykepleiepraksisene var helt klart vanskeligst. Det blir som å jobbe fulle dager pluss studieoppgaver man må bruke 2t på om dagen etter det for ikke å snakke om at man må ha gode karakterer fof å komme inn på videreutdanning.

Et par timer matte om dagen og noe lesing på andre ting var alt som krevdes på ingeniør (bachelor). Sykepleie var lettere i de teoretiske emnene, men det var så mye praksis at det samlet sett var vanskeligere

Anonymkode: 1ac05...888

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, minister-mio skrev:

Det var nå snakk om i media for en stund siden at psykologi profesjon var veldig krevende

Jeg tror dette kan stemme når jeg tenker meg om. Jeg har hørt at det går an(eller gjorde?) å komme seg inn på psykologi profesjon gjennom årstudiet i psykologi, men da måtte man i praksis ha A i snitt for å ha en liten sjanse.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror dette kan stemme når jeg tenker meg om. Jeg har hørt at det går an(eller gjorde?) å komme seg inn på psykologi profesjon gjennom årstudiet i psykologi, men da måtte man i praksis ha A i snitt for å ha en liten sjanse.

Det var noe sånt ja. Aptv som gjorde en dokumentar om det tror jeg

AnonymBruker
Skrevet

Alle fag er vanskelige! Så klart vil de med studietid på 5 år ha det mer krevende enn de med 3 år. veldig individuelt. Noen går ut med toppkarakterer og andre går ut med nokså gode karakterer selv om de har jobbet hardt. Jeg synes å rangere studiene som lett-vanskelig ikke er bra. Sykepleien er ikke lett, fysio er ikke lett, INGENTING er lett. 

Anonymkode: e7d18...528

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt ann på hva som blir sett på som krevende, og dette varierer fra person til person. Sykepleie kan være veldig krevende for en person, siden personen kanskje har sosial angst, redd for blod etc. Men hvis vi sier at mest krevende blir bestemt av hva folk flest synes/kan, så vil jeg nok påstå at sykepleie er lettere rent faglig sett enn medisin etc.

De "hardeste" utdanningene vil jeg tro er rene realfagsstudier i matematikk og/eller fysikk. Jeg vil tro det er naturlig at en mastergrad i teoretisk fysikk er vanskeligere enn indøk(selv om indøk(siving) er et mer populært studie) eller medisin, selv om disse utdanningene også blir sett på som krevende.

Jeg gikk selv kyb(siving) på NTNU som mange anser som et krevende studium, noe jeg er ganske enig i, men jeg er nok rimelig sikker på at en ren mastergrad i matematikk eller fysikk er en god del kvassere.

Man må huske på at inntakskrav(poenggrenser) ikke sier noe om hvor vanskelig et studie er, men hvor vanskelig det er å komme inn. Dette er en vesentlig forskjell. Et eksempel på dette etter et kjapt søk på google er MIT-bacheloren til UiO(matematikk, informatikk og teknologi)+ 2årig matematikkmaster. Jeg ser at det stod "alle" for 2015 på poenggrensene, men jeg tror nok det studiet(basert på fagkombinasjoner/emner) er en del værre enn kyb som jeg gikk på, selv om kyb var 55 poeng i 2015.

Hva slags jobber får man med kyb? Ville tro indøk har lettere for jobb. Leste nylig at 15 % av 2015-sivinger var arbeidsledige. Hvilke retninger tror du er mest utsatt for dette? 

Anonymkode: 2796e...27d

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Juss.

Njaa... Jeg er jusstudent på 4. avd (5. avd etter sommeren), og det er ikke krevende å bestå jussen. Det er egentlig relativt greit for de fleste, om enn litt stressende. Vanskene kommer heller sigende om en forsøker å legge seg på A-nivå.

Anonymkode: 6decd...758

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Njaa... Jeg er jusstudent på 4. avd (5. avd etter sommeren), og det er ikke krevende å bestå jussen. Det er egentlig relativt greit for de fleste, om enn litt stressende. Vanskene kommer heller sigende om en forsøker å legge seg på A-nivå.

Anonymkode: 6decd...758

Det er jeg og, ellers hadde jeg ikke nevnt det. Og "litt stressende" er en underdrivelse av de jeg kjenner, uavhengig av avdeling. Forventes 8 timers arbeidsdag med studiene, opp til 12. Å bestå er en ting, å gjøre det bra er noe annet. Men alt er relativt, noen utdanninger er mer krevende for andre enn de hadde vært for en selv. Derfor er det umulig å finne det studiet som er mest krevende da alle er forskjellig. En som sliter med matte vil jo ha det mer krevende enn en som er matematisk anlagt ved et realfagstudie feks. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De mest krevende studiene er de med mest praksis. Har fått prøvd ut både ingeniør bachelor og sykepleie. Sykepleiepraksisene var helt klart vanskeligst. Det blir som å jobbe fulle dager pluss studieoppgaver man må bruke 2t på om dagen etter det for ikke å snakke om at man må ha gode karakterer fof å komme inn på videreutdanning.

Et par timer matte om dagen og noe lesing på andre ting var alt som krevdes på ingeniør (bachelor). Sykepleie var lettere i de teoretiske emnene, men det var så mye praksis at det samlet sett var vanskeligere

Anonymkode: 1ac05...888

Det er praksisen jeg også skulle trekke frem. Rent teoretisk er ikke helsefaglige studier som sykepleier mest krevende, men praksisen gjør at det kvalifiserer til et krevende studium etter min mening. Selv er jeg ikke sykepleier eller sykepleierstudent. 

Ellers er det nok de typiske ingeniør- og siving.-studiene som oppfattes som mest krevende teoretisk sett. 

Anonymkode: a1e1a...277

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags jobber får man med kyb? Ville tro indøk har lettere for jobb. Leste nylig at 15 % av 2015-sivinger var arbeidsledige. Hvilke retninger tror du er mest utsatt for dette? 

Anonymkode: 2796e...27d

Med en mastergrad i Kyb kan man jobbe stort sett i alle teknologibransjer. Det kommer litt ann på hvilken retning man velger innad i kyb, men felles for alle retningene er at det er en del programmering, som gjør deg attraktiv for bedrifter som Telenor, Kongsberg gruppen, sintef, Forsvaret++

Indøkere har ofte et "bredere" karrierespekter da de er mer som en potet, de nesten like mye økonomer som ingeniører, og passer dermed i mange bransjer. Mye av ledigheten til siv.inger nå er pga oljeprisen. De med bakgrunn i oljen kan lett få seg jobb andre steder, så lenge de er villig til å flytte på seg og gå ned i lønn. Det er mange som velger å "vente til det bedrer seg" enn at de velger å flytte til østlandet, og jobbe i andre sektorer der lønnen er mer normal. Altså 700 000kr isteden for 1 000 000 i året som de hadde i oljesektoren.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er praksisen jeg også skulle trekke frem. Rent teoretisk er ikke helsefaglige studier som sykepleier mest krevende, men praksisen gjør at det kvalifiserer til et krevende studium etter min mening. Selv er jeg ikke sykepleier eller sykepleierstudent. 

Ellers er det nok de typiske ingeniør- og siving.-studiene som oppfattes som mest krevende teoretisk sett. 

Anonymkode: a1e1a...277

Men er praksisen veldig krevende? Det er jo praksis i både medisin og fysioterapi. Er det slik at i praksisperiodene så har man ingen tid til over mandag-fredag? 

Skrevet

Jeg har erfaring fra 3 forskjellige studier, så jeg skal prøve å tegne et bilde av hva jeg synes er/var mest krevende. Jeg gikk ett år på integrert lektorutdanning i realfag(matematikk og fysikk), ett år siv.ing i mekanikk og nå tar jeg en mastergrad i fysikk.

siv.ing mekanikk

Siv.ing studiet i mekanikk(eller produktutvikling og produksjon som det heter på NTNU) var det letteste av de 3. Det var ganske mye å gjøre, men det var ingenting av det som var super vanskelig. Det realfaglige aspektet ved sivilingeniørutdanningen er veldig praktisk rettet i forhold til renere realfagsstudier. Folk tror også det er mer/vanskeligere matte enn hva det egentlig er. Jeg personlig synes folk "overvurderer" sivingene når det gjelder status og vansklighetsgrad.

Lektor i realfag

Lektor i realfag kommer på en andreplass, mye på grunn av praksis. Studiet i seg selv var ikke noe vanskeligere enn siving(jeg synes det var ca likt), men på lektorutdanningen hadde man praksis i tillegg, som gjør at man blir merkbart mer sliten etter en dag. Praksisen var ikke vanskelig i seg selv, men på grunn av at det kommer i tillegg til den vanlige "studiehverdagen" gjorde at man fikk mindre tid til å slappe av under praksisperioden

Master i fysikk

Jeg synes denne er vanskeligst av de tre. Selve arbeidsmengden kan sammenlignes med sivingstudiet, men her stilles det større krav til faglig fordypning og nøyaktighet.

Når det er sagt så er det veldig individuelt hva man synes er vanskelig. En person med 160 IQ og store matematiske evner synes nok at et masterstudium i matematikk er lettere enn et mer praktisk studie som sykepleie eller lærerutdanning, og motsatt for andre.

Når jeg tenker på hvor "hardt" et studie er, tenker jeg på disse tingene: Lengde på studie, vanskelighetsgrad, arbeidsmengde og hvilke karakterer man sikter etter. Å studere jus for å stå, er kanskje ikke så vanskelig. Å studere jus med den hensikt å bare oppnå A, er nok veldig krevende. Medisinstudiet i seg selv er kanskje ikke så veldig krevende, men her er det veldig mye obligatorisk og praksis som må gjennomføres over lang tid, som tester motivasjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, physics skrev:

Jeg har erfaring fra 3 forskjellige studier, så jeg skal prøve å tegne et bilde av hva jeg synes er/var mest krevende. Jeg gikk ett år på integrert lektorutdanning i realfag(matematikk og fysikk), ett år siv.ing i mekanikk og nå tar jeg en mastergrad i fysikk.

siv.ing mekanikk

Siv.ing studiet i mekanikk(eller produktutvikling og produksjon som det heter på NTNU) var det letteste av de 3. Det var ganske mye å gjøre, men det var ingenting av det som var super vanskelig. Det realfaglige aspektet ved sivilingeniørutdanningen er veldig praktisk rettet i forhold til renere realfagsstudier. Folk tror også det er mer/vanskeligere matte enn hva det egentlig er. Jeg personlig synes folk "overvurderer" sivingene når det gjelder status og vansklighetsgrad.

Lektor i realfag

Lektor i realfag kommer på en andreplass, mye på grunn av praksis. Studiet i seg selv var ikke noe vanskeligere enn siving(jeg synes det var ca likt), men på lektorutdanningen hadde man praksis i tillegg, som gjør at man blir merkbart mer sliten etter en dag. Praksisen var ikke vanskelig i seg selv, men på grunn av at det kommer i tillegg til den vanlige "studiehverdagen" gjorde at man fikk mindre tid til å slappe av under praksisperioden

Master i fysikk

Jeg synes denne er vanskeligst av de tre. Selve arbeidsmengden kan sammenlignes med sivingstudiet, men her stilles det større krav til faglig fordypning og nøyaktighet.

Når det er sagt så er det veldig individuelt hva man synes er vanskelig. En person med 160 IQ og store matematiske evner synes nok at et masterstudium i matematikk er lettere enn et mer praktisk studie som sykepleie eller lærerutdanning, og motsatt for andre.

Når jeg tenker på hvor "hardt" et studie er, tenker jeg på disse tingene: Lengde på studie, vanskelighetsgrad, arbeidsmengde og hvilke karakterer man sikter etter. Å studere jus for å stå, er kanskje ikke så vanskelig. Å studere jus med den hensikt å bare oppnå A, er nok veldig krevende. Medisinstudiet i seg selv er kanskje ikke så veldig krevende, men her er det veldig mye obligatorisk og praksis som må gjennomføres over lang tid, som tester motivasjon.

Hvorfor er praksis så slitsomt? Har man ikke noe som helst tid til å slappe av? De kan jo ikke kreve at man jobber seg ihjel i praksisperioden? Er det ikke noen som helst fritid? Nekter å gå verken medisin eller fysioterapi hvis det er slik praksisperiodene er... 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, physics skrev:

Enig i det du skriver på hva som gjør studier vanskeligere, men legger på to til

Selv har jeg studert jus og matematikk. Synes det som var vanskelig med jus er at det er såpass mange flinke og ambisiøse studenter, da blir også konkurransen om de gode karakterene vanskeligere. Selve fagene var ikke så kompliserte.

Et annet moment på vanskelighetsgrad er hvor vanskelig foreleserne ønsker at fagene skal være. Enkelte forelesere hjelper studentene mye ved å være så pedagogiske som mulig samt gi eksamener med spørsmål man har blitt gitt tidligere i kurset, osv Mens andre forelesere ønsker at studentene skal lære alt på tyngst mulig måte og passer på at eksamenen er vanskelig om man bare har en overflatisk forståelse av faget. 

Anonymkode: d1175...567

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...