Gå til innhold

Ortoreksi

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har hatt ortoreksi her? Hvordan ble dere friske? Jeg går til psykolog, men greier ikke å bli helt frisk. Vil gjerne høre andres erfaringer rundt det. Skriv gjerne også hvis du sliter med det per i dag, og eventuelt har noen strategier å dele :)

Hilsen jente 22 år 

Anonymkode: 3d2ef...16b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er "ortoreksi" en offentlig diagnose? Hva er det som gjør at du kategoriserer deg selv som syk? Jeg forstår at dette begrepet er veldig popis nå, men jeg skjønner ikke hva helt det innebærer. Man er normalvektig men for opptatt av å være sunn?

Anonymkode: ceae2...68c

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er "ortoreksi" en offentlig diagnose? Hva er det som gjør at du kategoriserer deg selv som syk? Jeg forstår at dette begrepet er veldig popis nå, men jeg skjønner ikke hva helt det innebærer. Man er normalvektig men for opptatt av å være sunn?

Her står det litt om hva ortoreksi er: http://fitnessbloggen.no/pass-pa-at-du-ikke-blir-for-sunn/

En med ortoreksi kan være både undervektig og normalvektig. Men ja, sykelig opptatt av sunnhet. Begrepet er ikke "popis", det er en form for spiseforstyrrelse, som på flere måter skiller seg fra andre typer spiseforstyrrelser. 

Anonymkode: 3d2ef...16b

Skrevet
Den 25. juni 2016 at 21.41, AnonymBruker skrev:

Ja, dette er en diagnose. 

Hun kategoriserer ikke seg selv, nødvendigvis - hun går til psykolog som trolig har gitt diagnosen :-)

Skrevet
Den 25.6.2016 at 21.41, AnonymBruker skrev:

Ortoreksi finnes hverken i DSM-V eller ICD-10. Det er ikke en anerkjent diagnose, ei heller er den en diagnose vi trenger, vi har andre diagnoser som dekker disse type tvangstanker og kroppsdysmorfi allerede. Det kommer neppe noen sinne til å bli en diagnose heller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, amativeReflection skrev:

Ortoreksi finnes hverken i DSM-V eller ICD-10. Det er ikke en anerkjent diagnose, ei heller er den en diagnose vi trenger, vi har andre diagnoser som dekker disse type tvangstanker og kroppsdysmorfi allerede. Det kommer neppe noen sinne til å bli en diagnose heller.

Selvom den ikke er oppført i "diagnosesystemet" (ennå) betyr ikke det at det ikke er en anerkjent diagnose.Alle diagnoser "begynner" et sted. Anoreksi har f.eks eksistert i mange flere år enn det har vært å finne diagnosesystemet.

Anonymkode: 2440b...f97

• Liker 1
Skrevet
Den 25. juni 2016 at 21.41, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke anerkjent som en diagnose.  Ortoreksi handler ikke alene om at man bare er opptatt av å være sunn. Det handle om at kontrollen over maten blir en slags overlevelsesstrategi, som kan skape "trygghet" i en ellers usikker verden. Tilstanden handler derfor ikke primært om mat og sunnhet, men selve kontrollbehovet over mat og sunnhet. Dette kontrollbehovet blir altoverskyggende i livet.

Ortoreksi er altså ikke navnet på en tilstand for Fitness folk som velger å spise masse blomkål og tunfisk. Men Ortoreksi kan nok utvikles/ utløses gjennom slike  "fitnessidealer".

Ortoreksi har  mange likhetstrekk med f. eks anoreksi, hvor både behov for kontroll, regler/ ritualer, og streben etter perfeksjon står sentralt. Det er ikke uvanlig at mennesker med spiseforstyrrelsen skifter mellom ulike forstyrrelser (bulimi, anoreksi, overspising, ortoreksi) Tilstanden ortoreksi bør derfor på ingen måte ses på som en populær tilstand. For det handler ikke alene om at man er opptatt av sunn mat og trening.  

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. 

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. 

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Yvonne (mod)

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...