Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal ha med vin til en middag i morgen, jeg vet det blir servert rød fisk. Han som lager maten er godt kjent i "vinverdenen" og liker godt halvtørre viner. Tips..?

Videoannonse
Annonse
Gjest Zim-zum
Skrevet

Chablis regnes som fiskevinen over fiskeviner. Den har en fin friskhet. Men så kommer det jo an på hvor mange spenn du vil legge i vinen, da...

Skrevet

Rød fisk? Er det laks? Halvtørr hvitvin? (Chablis er knastørr og passer nok ikke alltid så godt til laks - kan imidlertid se for meg at det går bra når fisken er stekt).

Vanskelig den der fordi tilbereding (koke? steke?) og tilbehøret har såpass mye å si - en mulighet er riesling fra Alsace (eller fra en god tysk produsent). Mye for pengene og du får vinen fra knastørr til viner med litt rund restsødme (dersom fisken er tilberedt med inspirasjon fra det asiatiske kjøkken er litt restsødme en fordel). En rett med inspirasjon fra thai kjøkkenet tilsier Sauvignon Blanc fra New Zeeland - (dyrt, men godt).

Hmmm... hva ville kokken valgt?

Lyb

Skrevet

Tusen takk for svar! Problemet er at jeg ikke vet hvordan fisken skal tilberedes, og han som lager middagen er hemmelighetsfull. Rimelig håpløst.. Men jeg spurte på vinmonopolet og endte med en riesling som ikke er knusktørr. (for da orker jeg nemlig ikke å drikke den.. :wink: ) Jeg vet at kokken liker den vinen jeg har valgt, for jeg har servert den til han før med hell, så får jeg bare håpe han syns den passer til fisken også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...