AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #1 Skrevet 24. juni 2016 Hei. Jeg lurer på om det er mulig å sende bekymringsmelding til sin egen fastlege? Det gjelder spesefikk sak som har ført til psykisk skade/ psykisk mishandling./ Bekymring går på spesefikke mennesker. Anonymkode: 978c2...7df
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #2 Skrevet 25. juni 2016 Bekymring for hvem da? Deg selv? En annen av fastlegens pasienter? Anonymkode: 5c2fe...d76 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #3 Skrevet 25. juni 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bekymring for hvem da? Deg selv? En annen av fastlegens pasienter? Anonymkode: 5c2fe...d76 Et menneske har påført meg psykisk skade over dit ( førte til sykemelding ) og psykolog, de bør vel vite hvem, hva og hvorfor? Anonymkode: 978c2...7df
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #4 Skrevet 25. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et menneske har påført meg psykisk skade over dit ( førte til sykemelding ) og psykolog, de bør vel vite hvem, hva og hvorfor? Anonymkode: 978c2...7df Det er jo ingen bekymringsmelding men en saksopplysning for at du selv skal få nødvendig helsehjelp. Lever du med en voldelig person i nære relasjoner så kontakt politiet eller krisesenter. Anonymkode: 754b8...17c 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #5 Skrevet 25. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ingen bekymringsmelding men en saksopplysning for at du selv skal få nødvendig helsehjelp. Lever du med en voldelig person i nære relasjoner så kontakt politiet eller krisesenter. Anonymkode: 754b8...17c Krisesenter og politi kan ikke gjøre noe, det er snakk om psykisk mishandling over tid fra folk på en arbeidsplass faktisk, synes det er viktig og få det dokumentert. Anonymkode: 978c2...7df
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #6 Skrevet 25. juni 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et menneske har påført meg psykisk skade over dit ( førte til sykemelding ) og psykolog, de bør vel vite hvem, hva og hvorfor? Anonymkode: 978c2...7df Dette er ikk en bekymringsmelding, men en info du kan gi i forbindelse med behandling. Det er uansett ikke noe legen går videre med, er det snakk om en konflikt kan den jo ha flere sider også. Er du utsatt for noe kriminelt så anmelder du. Anonymkode: 5c2fe...d76 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #7 Skrevet 25. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Krisesenter og politi kan ikke gjøre noe, det er snakk om psykisk mishandling over tid fra folk på en arbeidsplass faktisk, synes det er viktig og få det dokumentert. Anonymkode: 978c2...7df Igjen, det er ingen bekymringsmelding men en forklaring fra deg til legen om hvorfor du mener du trenger sykemelding. Husk og at en sak alltid har minst to sider, din side og de andres side og versjon av saken. I tillegg kommer andres soppfatning av saken. Forteller du ikke din egen lege hva som er problemet, hvordan forventer du da å få adekvat hjelp? Anonymkode: 754b8...17c
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #8 Skrevet 25. juni 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikk en bekymringsmelding, men en info du kan gi i forbindelse med behandling. Det er uansett ikke noe legen går videre med, er det snakk om en konflikt kan den jo ha flere sider også. Er du utsatt for noe kriminelt så anmelder du. Anonymkode: 5c2fe...d76 Er ikke jeg som startet noen konflikt, er pliktoppfyllende, flink og har intigritet, ikke min feil at jeg har møtt på mennesker som ønsker og ødelegge for meg, de har utvist en adferd som er direkte skremmende. Man er gjerne redd for og ikke bli trodd, men så er det nå slik en gang at jeg heldigvis har en sterk psyke, vet hva jeg står for og hva jeg kan. Det bør få konsekvenser når jeg derfor blir sykemeldt og skal til psykolog, har full støtte fra både nav og lege- men, vil gjerne ha det mer dokumentert / pluss en bekymringsmelding. Det er jo en bekymring, jeg er ikke den første de utviser den type adferd på, blir ikke den siste heller-og akkurat det er veldig bekymringsverdig. Anonymkode: 978c2...7df
Sulosi Skrevet 25. juni 2016 #9 Skrevet 25. juni 2016 Bekymringsmelding er noe man sender eller ringer inn på vegne av andre, ikke seg selv. Er du bekymret på vegne av andre som blir mobbet på jobb sender du melding til den personen fastlege hvis du vet personen er syk pga mobbing. Evt sender du melding til mobberens sjef, tillitsvalgt, personalansvarlig, bedriftshelsetjeneste etc. Når dette gjelder deg selv kan du ta saken videre opp i systemet på jobb. Hos fastlegen bør du fortelle selv hva som har skjedd men han har taushetsplikt og kan bare hjelpe deg. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #10 Skrevet 25. juni 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke jeg som startet noen konflikt, er pliktoppfyllende, flink og har intigritet, ikke min feil at jeg har møtt på mennesker som ønsker og ødelegge for meg, de har utvist en adferd som er direkte skremmende. Man er gjerne redd for og ikke bli trodd, men så er det nå slik en gang at jeg heldigvis har en sterk psyke, vet hva jeg står for og hva jeg kan. Det bør få konsekvenser når jeg derfor blir sykemeldt og skal til psykolog, har full støtte fra både nav og lege- men, vil gjerne ha det mer dokumentert / pluss en bekymringsmelding. Det er jo en bekymring, jeg er ikke den første de utviser den type adferd på, blir ikke den siste heller-og akkurat det er veldig bekymringsverdig. Anonymkode: 978c2...7df Altså jeg forstår godt at du ønsker det skal få konsekvenser, har selv blitt utsatt for grov mobbing og trakassering som medførte psykologbesøk, sykemelding og sovemedisiner, og som fremdeles preger meg. Men det er likevel slik at med mindre det har skjedd en kriminell handling som du kan anmelde, så får det ingen konsekvenser for den adre parten. Det er ikke slik at du kan si fra til lege eller nav og så skal de følge opp den/de du har værti konflikt med, utrede, følge med eller hva det er du forventer de skal gjøre. Du kan selvfølgelig snakke med lege og psykolog om det som har skjedd, disse personene og hvordan det påvirker deg, men de kommer ikke til å ta videre grep ovenfor dem. Har dette skjedd på jobb/skole kan du gi beskjed der, har det skjedd i en fritidsaktivitet tar du det opp med ledelsen, er det noen du er i forhold til på privaten så kan du ikke gjøre mer enn å komme deg unna og få hjelp til bearbeidelse av det du har opplevd. Anonymkode: 5c2fe...d76 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #11 Skrevet 25. juni 2016 Dette kalles varsling, ikke bekymringsmelding. Man varsler til ledelsen på arbeidsplassen, fastlegen angår det ikke. Anonymkode: 754b8...17c 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #12 Skrevet 25. juni 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså jeg forstår godt at du ønsker det skal få konsekvenser, har selv blitt utsatt for grov mobbing og trakassering som medførte psykologbesøk, sykemelding og sovemedisiner, og som fremdeles preger meg. Men det er likevel slik at med mindre det har skjedd en kriminell handling som du kan anmelde, så får det ingen konsekvenser for den adre parten. Det er ikke slik at du kan si fra til lege eller nav og så skal de følge opp den/de du har værti konflikt med, utrede, følge med eller hva det er du forventer de skal gjøre. Du kan selvfølgelig snakke med lege og psykolog om det som har skjedd, disse personene og hvordan det påvirker deg, men de kommer ikke til å ta videre grep ovenfor dem. Har dette skjedd på jobb/skole kan du gi beskjed der, har det skjedd i en fritidsaktivitet tar du det opp med ledelsen, er det noen du er i forhold til på privaten så kan du ikke gjøre mer enn å komme deg unna og få hjelp til bearbeidelse av det du har opplevd. Anonymkode: 5c2fe...d76 Tusen hjertelig takk for forståelse, slike mennesker ødelegger menneskeliv, heldigvis er jeg sterk psykisk, hvis ikke er jeg redd at jeg hadde vært ødelagt resten av livet. Anonymkode: 978c2...7df
Ferny Skrevet 25. juni 2016 #13 Skrevet 25. juni 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette kalles varsling, ikke bekymringsmelding. Man varsler til ledelsen på arbeidsplassen, fastlegen angår det ikke. Anonymkode: 754b8...17c Dette. Sånne ting tar man med ledelsen på jobb. 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #14 Skrevet 25. juni 2016 14 minutter siden, Ferny skrev: Dette. Sånne ting tar man med ledelsen på jobb. Det er ingen ledelse, det er en som liksom er sjef, mer sykemeldt og glad i alkohol en jobb, ingen verneombud heller.. følger egne lover og regler.. Anonymkode: 978c2...7df
Sulosi Skrevet 25. juni 2016 #15 Skrevet 25. juni 2016 Hvis det er mindre enn 12 (eller var det 10) ansatte er det ikke pålagt med verneombud og tillitsvalgt. Er du fagorganisert kan du kontakte tillitsvalgt for fagforeningen din I kommunen eller på fylkesnivå. Ellers er arbeidstilsynet en instans du kan bruke. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #16 Skrevet 25. juni 2016 1 minutt siden, Sulosi skrev: Hvis det er mindre enn 12 (eller var det 10) ansatte er det ikke pålagt med verneombud og tillitsvalgt. Er du fagorganisert kan du kontakte tillitsvalgt for fagforeningen din I kommunen eller på fylkesnivå. Ellers er arbeidstilsynet en instans du kan bruke. Arbeidstilsynet har streng tatt ikke gjort annet enn og henvise til lover og paragrafer, det samme gjelder organisasjonen. De har bare virket oppgitt og ikke skjønt noe-slik som alle andre. Når man snakker om narsisisme så er det relativt få som virkelig forstår hvor gale det kan være. Anonymkode: 978c2...7df
Sulosi Skrevet 25. juni 2016 #17 Skrevet 25. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Arbeidstilsynet har streng tatt ikke gjort annet enn og henvise til lover og paragrafer, det samme gjelder organisasjonen. De har bare virket oppgitt og ikke skjønt noe-slik som alle andre. Når man snakker om narsisisme så er det relativt få som virkelig forstår hvor gale det kan være. Anonymkode: 978c2...7df Jeg skjønner det, ble kraftig trakassert i en jobb og var syk i mange år pga det. Sliter fortsatt med at kroppen bryter sammen når det blir mye stress.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #18 Skrevet 25. juni 2016 46 minutter siden, Sulosi skrev: Jeg skjønner det, ble kraftig trakassert i en jobb og var syk i mange år pga det. Sliter fortsatt med at kroppen bryter sammen når det blir mye stress. Kan jeg spørre hvordan det gikk med deg videre? selv har jeg hvilt ett halvt år nå, føler energien er på vei tilbake. Hvis du var syk i mange år, hvordan var det da økonomisk? Håper alt står bra til med deg nå! Anonymkode: 978c2...7df
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #19 Skrevet 25. juni 2016 6 timer siden, Sulosi skrev: Bekymringsmelding er noe man sender eller ringer inn på vegne av andre, ikke seg selv. Er du bekymret på vegne av andre som blir mobbet på jobb sender du melding til den personen fastlege hvis du vet personen er syk pga mobbing. Evt sender du melding til mobberens sjef, tillitsvalgt, personalansvarlig, bedriftshelsetjeneste etc. Når dette gjelder deg selv kan du ta saken videre opp i systemet på jobb. Hos fastlegen bør du fortelle selv hva som har skjedd men han har taushetsplikt og kan bare hjelpe deg. LItt off topic! Men ang. bekymringsmelding til fastlege. Fastleger har jo taushetsplikt, men er det vanlig at man kan ringe fastlegen til noen og ytre en bekymring, eller ting man ønsker legen skal spørre om ved neste undersøkelse? Jeg kjenner noen som jeg mistenker sliter med spiseforstyrrelse, men tror ikke hun tar det opp med legen, veldig flink til å dekke over... men jeg har hørt henne kaste opp på toalettet hver gang vi har selskap! Og hun er ikke gravid... Hvordan tar jeg i så fall dette opp? kan jeg ringe sekretæren og be henne gi beskjed til legen om at jeg er svært bekymret for henne, at jeg gjentatte ganger har hørt henne kaste opp etter måltid? Jeg vet hvilket legekontor hun går til (pga vi har møttes flere ganger på samme legekontor), men ikke hvilken lege... men sekretæren kan vel gi beskjed uansett. Anonymkode: c54a5...ebb 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #20 Skrevet 25. juni 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: LItt off topic! Men ang. bekymringsmelding til fastlege. Fastleger har jo taushetsplikt, men er det vanlig at man kan ringe fastlegen til noen og ytre en bekymring, eller ting man ønsker legen skal spørre om ved neste undersøkelse? Jeg kjenner noen som jeg mistenker sliter med spiseforstyrrelse, men tror ikke hun tar det opp med legen, veldig flink til å dekke over... men jeg har hørt henne kaste opp på toalettet hver gang vi har selskap! Og hun er ikke gravid... Hvordan tar jeg i så fall dette opp? kan jeg ringe sekretæren og be henne gi beskjed til legen om at jeg er svært bekymret for henne, at jeg gjentatte ganger har hørt henne kaste opp etter måltid? Jeg vet hvilket legekontor hun går til (pga vi har møttes flere ganger på samme legekontor), men ikke hvilken lege... men sekretæren kan vel gi beskjed uansett. Anonymkode: c54a5...ebb Ja, man kan ta kontakt med andre personers fastlege og "tipse" om at man mistenker diverse. Det blir da ført ned at du (med navn og "tittel" - mor/datter/stesønn/nabo/venn) melder i fra og er bekymret. Dette skal bli journalført. Så kan fastlegen ha dette i bakhodet for videre behandling av pasieten sin. Fastlegen har ikke lov å opplyse pasienten om hvem som har tipset, og som regel sier de ikke i fra til pasienten at de har mottatt tips. De bare jobber ut i fra de opplysningene de har. Anonymkode: 95755...d99
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå