Gå til innhold

Hva er narkose?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble operert for en stund siden. Da var jeg i narkose. Husker at det var helt forferdelig å gå inn og legge seg på operasjonsbordet på sykehuset. Skulle operere ut en tann som hadde grodd litt feil. Var livredd for sykehus og leger. Jeg husker at de tok og festet en slags vannpose med slanger inn i hånda. Det neste jeg husker er at de tok en slags maske over munnen og nesa, men jeg viftet den bort med en gang, og plutselig våkna jeg opp av senga igjen. Det føltes ikke som om jeg hadde sovet engang,

Hva er egentlig narkose? Kommer den fra bedøvelsen i den "posen", eller var det fra den masken? Jeg hadde jo ikke masken over munnen i et halvt sekund engang, før jeg sovnet. 

Det er jo ganske utrolig at det finnes. Har undret over det lenge

Anonymkode: 743df...bb5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Narkose er forenklet sagt en mix av medisiner som får,deg til å sove, slappe av og være passe smertefri i forhold til det inngrepet du skal gjennomgå. Når inngrepet er ferdig får du "motgift" mot medisinene og dette får deg våken. 

Anonymkode: da34b...52b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble operert for en stund siden. Da var jeg i narkose. Husker at det var helt forferdelig å gå inn og legge seg på operasjonsbordet på sykehuset. Skulle operere ut en tann som hadde grodd litt feil. Var livredd for sykehus og leger. Jeg husker at de tok og festet en slags vannpose med slanger inn i hånda. Det neste jeg husker er at de tok en slags maske over munnen og nesa, men jeg viftet den bort med en gang, og plutselig våkna jeg opp av senga igjen. Det føltes ikke som om jeg hadde sovet engang,

Hva er egentlig narkose? Kommer den fra bedøvelsen i den "posen", eller var det fra den masken? Jeg hadde jo ikke masken over munnen i et halvt sekund engang, før jeg sovnet. 

Du ble anestesert, lagt i narkose. I operasjonssalen blir man lagt i narkose med intravenøse medikamenter og/eller inhalasjon- medikamenter, oftest begge deler. Man får oksygen samtidig som man får inhalasjon-medikamenter, i den masken man holder foran ansiktet. Du glippet nok bort etter de små sekundene og så ble masken plassert på litt lengre for å sikre at var ute, noe du ikke ville lagt merke til. Det er sterke medikamenter som brukes, det tar vanligvis 2-3 sekunder. Under hele operasjonen holdes du bedøvd med maske som administrerer medikamenter og oksygen. 

Anonymkode: afe80...286

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått høy dose beroligende intravenøst i hånden, da jeg lå og hylgråt pga smerter da de gjorde inngrep uten tilstrekkelig smertestillende. Da sovnet jeg, ble bortevekk. 

En annen gang sa legen at jeg skulle få noe å slappe av på (de satte CVK og jeg er glad jeg ikke var våken for å oppleve det), sprøytet noe inn i armen og det tok bare 1-2 sek så var jeg helt borte. 

Anonymkode: 565db...0f0

AnonymBruker
Skrevet

Tror dere på at noen har våknet under narkosen og kjent smerter eller er det bare en drøm?

Anonymkode: bcb24...0c3

Skrevet
Den 24.6.2016 at 22.49, AnonymBruker skrev:

Tror dere på at noen har våknet under narkosen og kjent smerter eller er det bare en drøm?

Ved utilstrekkelig dosering, ekstrem toleranse eller ved at de ikkje følger med skikkelig og gir meir medisin under inngrep kan det nok sikkert skje.

Eg har fått det eg kaller "lett" anestesi intravenøst utallige ganger. Den maska eller slangen man får stappet opp i nesa er vel for det meste bare oksygen, det var det i hvert fall i mitt tilfelle, for narkosen ble satt direkte i blodet via veneflon/cvk/picc line - enten manuelt av anestestilege/anestesisjukepleier eller via ei pumpe under oppsyn, men de hang opp væske-drypp i tillegg. Husker det var lite moro de gangene eg begynte å våkne til før de var heilt ferdige og før eg var trillet inn på oppvåkningen, for eg kjente at de tok på meg og gjorde siste del av den jobben de skulle gjøre, men samtidig kunne eg ikkje åpne øynene, snakke, eller løfte hodet for å gjøre det kjent at eg var halvvåken og følte hva de gjorde, eg kunne bare dra til meg den kroppsdelen de tok på inn i mellom når det var ubehagelig, men de var som regel nesten ferdige innen den tid så de bare gav meg bitte litt beroligende og smertestillende.

Eg har kun hatt "tung" narkose 1 gang, og det var under ein akutt operasjon. Da gav de meg ein stor dose med sterk beroligende, smertestillende og slikt gjennom cvk for å få meg til å slokne så fort som mulig pga smertene eg var i. Man slokner seriøst fort når de bruker tung skyts.

AnonymBruker
Skrevet
Den 24.6.2016 at 20.49, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk en sånn maske over munn og nese, men følte jeg ikke fikk puste i den, de sa bare, slapp av det er rent oksygen, men jeg fikk jo helt panikk for det var jo så tungt å puste i den, til slutt tviholdt han den over meg, de ga meg en sprøyte - og så husker jeg ikke mer før jeg våknet 1-2 timer etterpå (det føltes som jeg hadde sovet et døgn).
Neste gang jeg skulle i narkose fortalte jeg om denne ubehagelige opplevelsen, og de lot meg styre maska, og det føltes bedre, jeg holdt den selv over munnen, og da slappet jeg mer av og klarte å puste, og så fikk jeg sprøyta og husker ikke mer før jeg våknet vel en time senere. Jeg hadde visst blitt intubert mens jeg var i narkose, føler jeg fikk lite info om man gjorde det med alle eller hva, men det er vel for å hjelpe en å puste mens en er i narkose i tilfelle bedøvelsen hemmer åndedrettsmusklene. 

Anonymkode: d5f5e...05b

Skrevet
Den 24. juni 2016 at 22.49, AnonymBruker skrev:

De ulike medikamentene man får ved narkose administrer jo ulike ting. Så dersom det som tar smertene er for svakt, mens du er helt hemmet i musklene, vil man vel kunne oppleve det, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...