Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kreativitet! I stedet for å skrive "informanten" kan en skrive om til mer flytende setninger. Å bruke både "informanten" og "hen" mener jeg er uryddig. Det er ingen problem å skrive om setninger slik at det flyter bedre, uten å henvise til personen i teksten. "Ved å spørre om xxx, kom det frem at.." eller "Videre ble det forklart/beskrevet/sagt/ment etc..." osv. 

Anonymkode: 27262...e8b

Da får du gjøre det slik da :) 

Gjest Keiserensnyeklær
Skrevet

Jeg syntes ordet var underlig i begynnelsen, men nå synes jeg det er helt greit og kjapt å skrive og stusser ikke lengre når jeg leser det i en tekst. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker hen ofte når jeg skriver, men bare i enkelte situasjoner når jeg prater. Dersom kjønn ikke er oppgitt eller kjønnsidentiteten er usikker så er det veldig greit å bruke "hen". En periode skrev jeg kun "hun" i akademiske tekster og fikk kommentar både fra medstudenter og fagansvarlige om at jeg burde bruke kjønnsnøytrale pronomen. De som skrev "han" fikk ikke denne tilbakemelding. Mann er normen, kvinne er den kjønnede andre. Woho. 

De som mener at det holder med "informanten" i akademisk sammenheng får ekstremt gjentakende tekster:

Dette poengteres av informanten under intervjuet. Informanten sier at informanten savner å få ros, og at

viktigheten med ros til de som er dyktige i faget kanskje er undervurdert. Da informanten ble spurt om

informanten trodde at det å få en bedre tilbakemelding ville gjort informanten mer motivert, svarte informanten følgende ...

Anonymkode: 09be2...ae3

• Liker 2
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker hen ofte når jeg skriver, men bare i enkelte situasjoner når jeg prater. Dersom kjønn ikke er oppgitt eller kjønnsidentiteten er usikker så er det veldig greit å bruke "hen". En periode skrev jeg kun "hun" i akademiske tekster og fikk kommentar både fra medstudenter og fagansvarlige om at jeg burde bruke kjønnsnøytrale pronomen. De som skrev "han" fikk ikke denne tilbakemelding. Mann er normen, kvinne er den kjønnede andre. Woho. 

De som mener at det holder med "informanten" i akademisk sammenheng får ekstremt gjentakende tekster:

Dette poengteres av informanten under intervjuet. Informanten sier at informanten savner å få ros, og at

viktigheten med ros til de som er dyktige i faget kanskje er undervurdert. Da informanten ble spurt om

informanten trodde at det å få en bedre tilbakemelding ville gjort informanten mer motivert, svarte informanten følgende ...

Blir det mindre gjentakende med "hen"?

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser ikke problemet med å bruke den eller det om personer. For meg er dette et nymotens, oppkonstruert problem med en minst like oppkonstruert løsning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Violetta skrev:

Blir det mindre gjentakende med "hen"?

Poenget er ikke at det er mindre gjentakende å bruke kun "hen", men at det gir mer flyt i teksten å kunne bruke både "hen" og "informanten". Da slipper man å kjønne informanten (dersom det ikke er viktig å poengtere kjønnet), og man får en lesbar tekst. Mest lesbar ville den kanskje vært om man brukte et fiktivt navn på informanten. Det finnes mange navn som er både gutte- og jentenavn som kan brukes dersom man ønsker å beholde kjønnsambiguiteten. 

Nytt eksempel, siden dette tydeligvis var vanskelig å forstå:

Dette poengteres av informanten under intervjuet. Hen sier at hen savner å få ros, og at

hen trodde at det å få en bedre tilbakemelding ville gjort hen mer motivert, svarte hen følgende ...

Så, nytt eksempel igjen med bruk av "han/hun":

Dette poengteres av informanten under intervjuet. Han/hun sier at han/hun savner å få ros, og at

han/hun trodde at det å få en bedre tilbakemelding ville gjort han/hun mer motivert, svarte han/hun følgende ...

Eksempel med både kjønnsnøytralt navn og "hen":

Dette poengteres av informanten under intervjuet. Jo sier at hen savner å få ros, og at

viktigheten med ros til de som er dyktige i faget kanskje er undervurdert. Da Jo ble spurt om

hen trodde at det å få en bedre tilbakemelding ville gjort hen mer motivert, svarte Jo følgende ...

For øvrig synes jeg det er interessant at du hopper over momentet med at det faktisk er et problem at "han" oppfattes som kjønnsnøytralt, men at "hun" oppfattes som kjønnet.

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er ikke at det er mindre gjentakende å bruke kun "hen", men at det gir mer flyt i teksten å kunne bruke både "hen" og "informanten". Da slipper man å kjønne informanten (dersom det ikke er viktig å poengtere kjønnet), og man får en lesbar tekst. Mest lesbar ville den kanskje vært om man brukte et fiktivt navn på informanten. Det finnes mange navn som er både gutte- og jentenavn som kan brukes dersom man ønsker å beholde kjønnsambiguiteten. 

Nytt eksempel, siden dette tydeligvis var vanskelig å forstå:

Dette poengteres av informanten under intervjuet. Hen sier at hen savner å få ros, og at

hen trodde at det å få en bedre tilbakemelding ville gjort hen mer motivert, svarte hen følgende ...

Så, nytt eksempel igjen med bruk av "han/hun":

Dette poengteres av informanten under intervjuet. Han/hun sier at han/hun savner å få ros, og at

han/hun trodde at det å få en bedre tilbakemelding ville gjort han/hun mer motivert, svarte han/hun følgende ...

Eksempel med både kjønnsnøytralt navn og "hen":

Dette poengteres av informanten under intervjuet. Jo sier at hen savner å få ros, og at

viktigheten med ros til de som er dyktige i faget kanskje er undervurdert. Da Jo ble spurt om

hen trodde at det å få en bedre tilbakemelding ville gjort hen mer motivert, svarte Jo følgende ...

For øvrig synes jeg det er interessant at du hopper over momentet med at det faktisk er et problem at "han" oppfattes som kjønnsnøytralt, men at "hun" oppfattes som kjønnet.

For meg blir dette kun et problem når man gjør det til ett. For meg er det helt naturlig at han representerer intetkjønn like mye som hankjønn. Man forstår ut fra sammenhengen hvilken betydning det har. Det har fungert i hundrevis av år, og gjør det fremdeles. 

Og dersom din påstand er at dette handler om likestilling, påstår jeg at det er fullstendig feil. Likestilling handler for meg om lik respekt for kjønnene, ikke utradering av kjønn. 

• Liker 2
Skrevet

For øvrig synes jeg det blir veldig merkelig å konstruere opp ord for variasjonens skyld. Hvilke andre nye ord skal vi finne på nye synonymer for? 

• Liker 3
Gjest Rossin
Skrevet
Den 6/25/2016 at 9.41, AnonymBruker skrev:

Kreativitet! I stedet for å skrive "informanten" kan en skrive om til mer flytende setninger. Å bruke både "informanten" og "hen" mener jeg er uryddig. Det er ingen problem å skrive om setninger slik at det flyter bedre, uten å henvise til personen i teksten. "Ved å spørre om xxx, kom det frem at.." eller "Videre ble det forklart/beskrevet/sagt/ment etc..." osv. 

Anonymkode: 27262...e8b

Du ender fort opp med mange passivsetninger. Dette er selvfølgelig ikke "forbudt", men overdreven bruk av det blir tungvint og distansert. Jeg støtter "hen" i dette tilfellet.

Gjest snusmumriken_
Skrevet

Jeg liker ordet "hen". Det er lettvint og praktisk, og jeg assosierer det altså ikke med "svenske feminister" ;)

AnonymBruker
Skrevet
Den 24.6.2016 at 19.24, Katten.2.0 skrev:

Får også frysninger. Isj.

Men der er jo funnet opp av dine elskede medfeminister for å nedkjempe det globale altomfattende allmektige patriarkatet. (som ikke på noen måte er en konspirasjonsteori)

Anonymkode: a5398...385

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men der er jo funnet opp av dine elskede medfeminister for å nedkjempe det globale altomfattende allmektige patriarkatet. (som ikke på noen måte er en konspirasjonsteori)

Anonymkode: a5398...385

Nemmehuh?

Gjest Sitronvann
Skrevet

Jeg syns hen er altfor engelsk til å bruke i det norske språket. Jeg klarer det bare ikke. Da foretrekker jeg å bruke lengre ord som er kjønnsnøytrale. Vi har de jo allerede. Slikt som personen og vedkommende feks. 

Istedenfor å skrive "Det ville han ikke si." skriver jeg mye heller "det ville ikke vedkommende si". 

Dessuten syns jeg at det høres mye bedre ut. 

For Hen er høne og høne er hunkjønn ;)

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Nemmehuh?

Haha, noen som ikke liker deg noe spesielt godt ser det ut til ;)

Anonymkode: c61b1...57d

• Liker 1
Gjest snusmumriken_
Skrevet
3 minutter siden, Sitronvann skrev:

Jeg syns hen er altfor engelsk til å bruke i det norske språket. Jeg klarer det bare ikke. Da foretrekker jeg å bruke lengre ord som er kjønnsnøytrale. Vi har de jo allerede. Slikt som personen og vedkommende feks. 

Istedenfor å skrive "Det ville han ikke si." skriver jeg mye heller "det ville ikke vedkommende si". 

Dessuten syns jeg at det høres mye bedre ut. 

For Hen er høne og høne er hunkjønn ;)

Nå er nå "hen" som nevnt i denne tråden ikke engelsk men svensk. 

Gjest noe tilfeldig
Skrevet
Den 24. juni 2016 at 19.13, Violetta skrev:

Jeg får brekninger! Intetkjønnsordet på norsk er den eller det. Når jeg leser en tekst med "hen" i slutter jeg å lese. Innholdet kan være så interessant det vil, jeg orker bare ikke. 

Dette er et begrep som har til hensikt å skape identitet utenfor kjønnsrollestereotypi. Barn kan lese eventyr om hen som møter mystiske eventyr, magiske verdener og er ute på oppdagelse, de har ingen problemer med begrepet. Det dytter ned dører for ganske mange mennesker som ikke føler seg hjemme i den kjønnsrollebåsen de er satt i, det utfordrer tankesettet vårt for å gjøre oss mer åpen og inkluderende... - og DETTE gir deg brekninger...?? Antar du spyr til blodet fosser av andre urettferdiheter her på jorda da, (les: krig, nød, flyktningekatastrofer, ulikhet, apartheid, klasseskille osv osv.) 

Den 24. juni 2016 at 19.24, Katten.2.0 skrev:

Får også frysninger. Isj.

En del av meg håper inderlig dette er ironi.. 

Skrevet
2 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

En del av meg håper inderlig dette er ironi.. 

Politisk er det fantastisk at vi har kommet dit. Det hindrer ikke at øret/øynene mine blør hver gang jeg hører/ser "hen".

• Liker 1
Gjest Sitronvann
Skrevet
4 minutter siden, snusmumriken_ skrev:

Nå er nå "hen" som nevnt i denne tråden ikke engelsk men svensk. 

Ja stemmer, den delen hadde jeg glemt. Før svenskene tok det i bruk, var det bare engelsk.

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Det er et idiotisk ord

Gjest noe tilfeldig
Skrevet (endret)
2 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Politisk er det fantastisk at vi har kommet dit. Det hindrer ikke at øret/øynene mine blør hver gang jeg hører/ser "hen".

Det sier mye om deg og din intoleranse. Kos deg med det! 👍

Endret av noe tilfeldig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...