Gå til innhold

Dreit meg ut/medisin/utlandet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En av oss i husstanden har klart å kaste originalemballasjen til et narkotisk stoff (sobril) og jeg skal til utlandet. Jeg har en legeerklæring på norsk og engelsk, som sier at jeg har fått det av legen. Holder det? Jeg kan ikke be om ny pakke, hentet denne i begynnelsen av mai og det er mye igjen (har bare tatt 2 stk). Da tror de vel jeg er pillemisbruker, noe jeg IKKE ER. Skal bare ha pga ptsd som kan bli utløst av fly. 

Anonymkode: 99858...472

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo ta med den tilnærmet fulle pakken/brettet til legen eller apoteket og forklare, men jeg vet ikke om det hjelper i det heletatt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo ta med den tilnærmet fulle pakken/brettet til legen eller apoteket og forklare, men jeg vet ikke om det hjelper i det heletatt?

Det vil jo hjelpe å ta det med til legen og se hva hen kan gjøre, evt få et tilleggsskriv der hen skriver relevante opplysninger etc? 

Anonymkode: a7f62...aae

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det vil jo hjelpe å ta det med til legen og se hva hen kan gjøre, evt få et tilleggsskriv der hen skriver relevante opplysninger etc? 

Tror du det altså? Det står jo sobril over hele pillebrettet, og helt ærlig så dør jeg ikke av at de nekter meg å ta med medisinen hjem igjen. Men det hadde vært kjipt. 

Hvis de gjør det, kan jeg få en "kvittering" på at de tok fra meg medisinen før flyreisen hjem til Norge slik at jeg kan få ny medisin her hjemme av legen? (At jeg har bevis på at jeg ikke spiste opp alle sammen på ferien, men at de faktisk tok det fra meg?).

Noen sier det holder med legeerklæring, andre sier at det må oppbevares i originalemballasjen. Det er ikke jeg som har kastet noe så er egentlig litt sur, men det hjelper jo ikke :P

Gjest moreno
Skrevet

Hvorfor ringer du ikke bare til legen eller spør på apoteket? Greit å være 100% sikker i en slik sak tenker jeg.

Skrevet (endret)

.

Endret av Feyfeyhey
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du det altså? Det står jo sobril over hele pillebrettet, og helt ærlig så dør jeg ikke av at de nekter meg å ta med medisinen hjem igjen. Men det hadde vært kjipt. 

Hvis de gjør det, kan jeg få en "kvittering" på at de tok fra meg medisinen før flyreisen hjem til Norge slik at jeg kan få ny medisin her hjemme av legen? (At jeg har bevis på at jeg ikke spiste opp alle sammen på ferien, men at de faktisk tok det fra meg?).

Noen sier det holder med legeerklæring, andre sier at det må oppbevares i originalemballasjen. Det er ikke jeg som har kastet noe så er egentlig litt sur, men det hjelper jo ikke :P

Sobril heter ikke nødvendigvis Sobril i hele verden. Det benevnes gjerne med virkestoffet, evt andre navn. Jeg ville ikke ha satset på den kvitteringen (men dette vet jeg strengt tatt ikke, ser bare for meg travle og sure flyplassansatte). 

Spør legen om det må oppbevares i originalemballasjen (bare ta en telefon). Det er ikke sikkert. Tilby evt å troppe opp med brettet ditt, gi det til legen for oppbevaring, få ny resept og hent ny medisin. Er legen grei så gjør hen det, evt skriver noen ord. Ordner seg. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Det går antakelig bra, fordi du trolig ikke blir stoppet i sikkerhetskontrollen. Jeg har hatt med meg Sobril flere ganger uten å bli det, men da alltid hatt det i originalemballasjen og hatt med Schengenattest (om man skal til et Schengenland, så blr man ha det). Om du kun har pillebrettet, så kan man mistenke deg for å ha kjøpt det på gata, men antalkelig vil nok legeerklæringen redde deg fra å bli mistenkt for det. Men det beste er selvsagt å ha med originalemballasjen, intilfelle det blir kontroll.

Anonymkode: 5ad83...002

Skrevet

Kommer jo an på hvor du skal, men det er jo veldig lite sannsynlig at du blir stoppet. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, kan jo bytte inn hos legen mot ny pakke ja, det var lurt. 

Tenkte å få schengenattest fra apotek.

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En av oss i husstanden har klart å kaste originalemballasjen til et narkotisk stoff (sobril) og jeg skal til utlandet. Jeg har en legeerklæring på norsk og engelsk, som sier at jeg har fått det av legen. Holder det? Jeg kan ikke be om ny pakke, hentet denne i begynnelsen av mai og det er mye igjen (har bare tatt 2 stk). Da tror de vel jeg er pillemisbruker, noe jeg IKKE ER. Skal bare ha pga ptsd som kan bli utløst av fly. 

Embalasje og navneetikett skal være inntakt for å lovlig bringe medisin av denne typen innmog ut av landet. Snakk med apoteket for å se om de kan løse dette. 

Anonymkode: b6527...05a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Embalasje og navneetikett skal være inntakt for å lovlig bringe medisin av denne typen innmog ut av landet. Snakk med apoteket for å se om de kan løse dette. 

Jeg ringer legen først, og hører om jeg kan ta med den gamle pakken og få en ny. Så ser de jo at jeg kun har 1 pk tilgjengelig. Legen er vel helst den man skal gå til, ikke apoteket? De ber folk alltid ringe legen uansett :P Men skal få schengen-attest fra apoteket.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt med løse brett jeg, uten noe skriv eller noenting. Verste som skjer er jo at jeg ikke får det med meg videre, så tar aldri med meg mer enn jeg trenger. Dessuten er jeg rimelig sikker på at dette ikke er så strengt ut og inn av Norge lenger, for det er ikke verre enn å gå inn på mineresepter på mobilen, så kan de se resepten selv. 

Anonymkode: 21851...e0f

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt med løse brett jeg, uten noe skriv eller noenting. Verste som skjer er jo at jeg ikke får det med meg videre, så tar aldri med meg mer enn jeg trenger. Dessuten er jeg rimelig sikker på at dette ikke er så strengt ut og inn av Norge lenger, for det er ikke verre enn å gå inn på mineresepter på mobilen, så kan de se resepten selv. 

Ut/inn av Norge er ikke problemet, jeg skal jo til utlandet og jeg aner ikke hvordan grensekontrollene er dit jeg skal. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verste som kan skje er ikke at de tar det fra deg men at du blir ansett som smugler og behandlet deretter. Dine resepter er ikke bevis på at du har kjøpt medisinen på lovlig vis heller. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Verste som kan skje er ikke at de tar det fra deg men at du blir ansett som smugler og behandlet deretter. Dine resepter er ikke bevis på at du har kjøpt medisinen på lovlig vis heller. 

Med den logikken, så hjelper det ikke med legeerklæring eller schengenattest heller, da, for man kan ha kjøpt medisinen på gata uansett. 

AnonymBruker
Skrevet

.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte legen og de nektet å ta imot den gamle medisinen for så å gi meg en resept på en ny medisinpakke. "Vi trenger den ikke"; var det eneste de sa. NEIDA, det vet jeg. Jeg trodde ikke at dere trengte den heller, liksom!! Bah...

Så får bare ta med meg den åpnede, uten originalemballasjen, og håpe at det går greit. Står SOBRIL SOBRIL SOBRIL bakpå, og jeg har attest på at jeg har lov å ha SOBRIL.

AnonymBruker
Skrevet

Spør på apotekene i nærheten om noen har levert inn Sobril til destruksjon, og spør om du kan få esken? 

Anonymkode: 9b6a3...803

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spør på apotekene i nærheten om noen har levert inn Sobril til destruksjon, og spør om du kan få esken? 

Anonymkode: 9b6a3...803

Men det står fortsatt ikke mitt navn på esken. Skjønner ikke hvorfor de ikke bare kunne destruert den, eventuelt skrevet i resepten at apoteket måtte ta inn den gamle før jeg fikk den nye.

De gjør seg vanskelige

Er jo bare min lommebok det går utover 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...