Gå til innhold

Får ikke sove

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sommerferie nå, og sliter virkelig med å få sove når jeg legger meg. Jeg er veldig trøtt, men jeg får bare ikke til å sove, og kan ligge i flere timer, selv om jeg legger meg sent. 

Noen som vet hva jeg kan gjøre? Jeg sovner jo til slutt, og da bruker jeg å våkne opp om natta, også sovner jeg igjen nesten med en gang. 

Det er så slitsomt. 

Anonymkode: 8b883...43d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snudde døgnet litt på hodet for en stund siden. Nå vil jeg tilbake til normalen. Har stått opp tidlig noen dager, er veldig trøtt på ettermiddag/tidlig kveld uten å sove da. Når klokka nærmer seg normal leggetid er jeg enten ikke trøtt i det heletatt, eller jeg er litt/veldig trøtt men har ikke sjanse til å sovne. Ligger våken i noen timer.. Våkner gjerne tidlig når jeg først sovner. Men sover igjen etterpå.

Skjermtitting gjør ikke saken bedre vet jeg. Men har frem til nå ikke funnet en god løsning, annet enn at det blir bedre av seg selv etter en stund om man kommer seg opp tidlig selv om man har sovet lite, lar være å sove på dagen, og er litt fysisk aktiv..

Anonymkode: 12319...7f1

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snudde døgnet litt på hodet for en stund siden. Nå vil jeg tilbake til normalen. Har stått opp tidlig noen dager, er veldig trøtt på ettermiddag/tidlig kveld uten å sove da. Når klokka nærmer seg normal leggetid er jeg enten ikke trøtt i det heletatt, eller jeg er litt/veldig trøtt men har ikke sjanse til å sovne. Ligger våken i noen timer.. Våkner gjerne tidlig når jeg først sovner. Men sover igjen etterpå.

Skjermtitting gjør ikke saken bedre vet jeg. Men har frem til nå ikke funnet en god løsning, annet enn at det blir bedre av seg selv etter en stund om man kommer seg opp tidlig selv om man har sovet lite, lar være å sove på dagen, og er litt fysisk aktiv..

Jeg trenger ikke å stå opp tidlig eller noe, så sånn sett er det ikke noe problem annet enn at det å ligge våken ikke er så veldig gøy. 

Jeg bruker ikke å sove om dagen og jeg trener nesten hver dag. Bruker også å unngå koffeindrikke før jeg legger meg og har det kaldt på rommet. Bruker heller ikke å sitte i senga el før jeg legger meg. 

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger ikke å stå opp tidlig eller noe, så sånn sett er det ikke noe problem annet enn at det å ligge våken ikke er så veldig gøy.

Men jo lenger du sover på morgenen, jo mindre trøtt vil du jo bli før det er langt på natt..

Derfor er det lurt å stå opp tidlig, så du også tidligere blir trøtt på kvelden etter en stund.

Gjest GulSol
Skrevet

Skru av elektronikk kl 22. Ta en dusj, spis kveldsmat, ta en kjapp rydderunde, skriv en to do liste for morgendagen og les litt i ei bok på sengekanten. Kaldt og mørkt soverom, luft dyna på dagtid og skift sengetøy. 

AnonymBruker
Skrevet

Søvnkvaliteten er forresten bedre når man sovner i grei tid på kvelden. Derfor er det lurt å stå opp tidlig.

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, augustmami skrev:

Skru av elektronikk kl 22. Ta en dusj, spis kveldsmat, ta en kjapp rydderunde, skriv en to do liste for morgendagen og les litt i ei bok på sengekanten. Kaldt og mørkt soverom, luft dyna på dagtid og skift sengetøy. 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søvnkvaliteten er forresten bedre når man sovner i grei tid på kvelden. Derfor er det lurt å stå opp tidlig.

Men liksom, jeg liker å legge meg sent. Jeg vil gjerne kunne legge meg kl 3.

Gjest GulSol
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men liksom, jeg liker å legge meg sent. Jeg vil gjerne kunne legge meg kl 3.

Skru av kl 00, da. Greia er at lyset fra skjermen din fucker med melatoninen i hjernen din, derfor blir du ikke trøtt nok til å slappe av og sovne ordentlig inn. I tillegg er det sommer og lite mørketid, som fucker enda mer. 

Skrevet

Et lite triks jeg pleier å bruke hvis jeg ikke får sove: Ta en kjedelig, hverdagslig ting, f.eks. en tur på butikken eller veien til jobben. Tenk at du tar denne turen. Ta med alle, små dumme detaljer. Tenk at du venter på heisen og at den bruker kjempelang tid. At det er sølepytter utenfor du må gå rundt. På butikken skal du ha melk, brød, pålegg og ingredienser til middag. Brøden du hadde tenkt å kjøpe finner du ikke, så du må finne en butikkansatt for å spørre om de er tomme. Dette tar også lang tid. Du får vite at de er tomme for dette brødet, så du må velge et annet brød. Osv...

Det pleier i hvert fall å funke for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...