Gå til innhold

Konstant kritikk av andre

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan dette være en forsvarsmekanisme for et menneske med eksempelvis svært dårlig selvtillit? Har bare opplevd slik kritikk av alle andre i en person i en form som virker til å være ganske ekstrem. Tenker det må ligge noe psykisk bak, muligens for å prøve å dekke over for seg selv og sine negative følelser. Hva mener dere? 

Anonymkode: 6ed3d...f47

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Kan dette være en forsvarsmekanisme for et menneske med eksempelvis svært dårlig selvtillit? Har bare opplevd slik kritikk av alle andre i en person i en form som virker til å være ganske ekstrem. Tenker det må ligge noe psykisk bak, muligens for å prøve å dekke over for seg selv og sine negative følelser. Hva mener dere? 

Da tenker jeg kritikk som i baktaling av andre, ikke direkte konfrontasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tenker jeg kritikk som i baktaling av andre, ikke direkte konfrontasjon. 

Jeg tror absolutt du kan ha rett at det kan handle om egen selvtillit/selvfølelse hvis det er baksnakking. Men kanskje ikke akkurat som forsvarsmekanisme. Hvis man forsvarer seg er man kanskje generelt såpass redd og utrygg på andre folk at det ville kommet til utrykk i direkte konfrontasjon også (anngrep som forsvar). Bare en tanke.

Anonymkode: 50647...12a

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror absolutt du kan ha rett at det kan handle om egen selvtillit/selvfølelse hvis det er baksnakking. Men kanskje ikke akkurat som forsvarsmekanisme. Hvis man forsvarer seg er man kanskje generelt såpass redd og utrygg på andre folk at det ville kommet til utrykk i direkte konfrontasjon også (anngrep som forsvar). Bare en tanke.

Dårlig språkbruk av meg muligens. Men det jeg mente med det var at personen bruker det som en forsvarsmekanisme(...)for å beskytte sitt eget skjøre ego. Kanskje vi har forskjellige oppfatninger av ordet forsvarsmekanisme. Jeg tenker at det kan brukes indirekte uten konfrontasjon for beskyttelse også, i tillegg til det du nevner. 

AnonymBruker
Skrevet

Må gjerne flytte tråden siden den havnet feil, mente å plassere den i kropp og helse. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig språkbruk av meg muligens. Men det jeg mente med det var at personen bruker det som en forsvarsmekanisme(...)for å beskytte sitt eget skjøre ego. Kanskje vi har forskjellige oppfatninger av ordet forsvarsmekanisme. Jeg tenker at det kan brukes indirekte uten konfrontasjon for beskyttelse også, i tillegg til det du nevner. 

Tror jeg skjønner hva du mener? Hvis det er en person som baksnakker sånn ca alle personen treffer, tror jeg at du kan ha rett at det kan være konsekvens av noe psykisk. Som en forsvarsmekanisme som du sier. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan dette være en forsvarsmekanisme for et menneske med eksempelvis svært dårlig selvtillit?

Selvsagt!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Riktig! Jeg opplevde slik av ei "venninne" på skolen. Husker hun prøvde å peke på mine feil osv, men som oftest var det hun som tok feil og jeg stod jo der å skjønte Ingenting. Det er slike personer som trenger nærhet og forståelse. Det kan jo være vanskelig når en person "ønsker" deg vondt. Det er det samme som barn om virker "Problematiske" en dag eller i en periode. De trenger bare nærhet og forståelse, ikke kjefting.

Anonymkode: 99006...708

AnonymBruker
Skrevet

Du har helt klart rett!

Jeg sliter litt med psyken, og det går veldig opp og ned. Når jeg har dårlige perioder, så merker jeg at jeg at kritikken av andre sitter veldig løst - og jeg syns rett og slett det er vanskelig å høre andre omtale andre i positive ordelag. Veldig flaut å innrømme, men det er rett og slett bare slik at jeg føler meg mindre verdt og utilstrekkelig jo bedre andre gjør det eller tar seg ut. Jeg føler meg i stor grad truet, f.eks. når kjæresten snakker varmt om andre. Det er en forferdelig følelse å ha det slik, for man vet jo at det tar seg dårlig ut. Jeg prøver å skjule følelsen, og å begrense "baktalingen", men følelsen sitter der og jeg er ikke en veldig god skuespiller, dessverre.

Når jeg derimot har gode dager, så elsker jeg å omtale andre positivt, og heier i mye større grad på folk som har store talenter etc.

Anonymkode: f67ac...02c

• Liker 2
Gjest The damned
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har helt klart rett!

Jeg sliter litt med psyken, og det går veldig opp og ned. Når jeg har dårlige perioder, så merker jeg at jeg at kritikken av andre sitter veldig løst - og jeg syns rett og slett det er vanskelig å høre andre omtale andre i positive ordelag. Veldig flaut å innrømme, men det er rett og slett bare slik at jeg føler meg mindre verdt og utilstrekkelig jo bedre andre gjør det eller tar seg ut. Jeg føler meg i stor grad truet, f.eks. når kjæresten snakker varmt om andre. Det er en forferdelig følelse å ha det slik, for man vet jo at det tar seg dårlig ut. Jeg prøver å skjule følelsen, og å begrense "baktalingen", men følelsen sitter der og jeg er ikke en veldig god skuespiller, dessverre.

Når jeg derimot har gode dager, så elsker jeg å omtale andre positivt, og heier i mye større grad på folk som har store talenter etc.

Anonymkode: f67ac...02c

Kjenner meg veldig igjen i dette. Sliter også litt med psyken og når jeg er langt nede så er det veldig lett å kritisere andre eller tenke stygt om andre. Det er jo ikke noe jeg heller ønsker å gjøre og jeg får dårlig samvittighet,men samtidig så kommer det bare.

I tillegg har jeg jo litt dårlig selvtillit så jeg vil si at det stemmer ganske bra at det er en slags forsvarsmekanisme.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er slike personer som trenger nærhet og forståelse. Det kan jo være vanskelig når en person "ønsker" deg vondt. Det er det samme som barn om virker "Problematiske" en dag eller i en periode. De trenger bare nærhet og forståelse, ikke kjefting.

Anonymkode: 99006...708

Dette er helt sant, og utrolig vanskelig.

Jeg har (hadde) en venninne som var slik. Hun gjorde alt hun kunne for å fremstå positiv, ressurssterk, tilbakelent etc. men noen ganger rant det over for henne, og hennes skjøre ego skinte igjennom. Dessverre var hun ikke komfortabel med å vise seg som sårbar, så dette kom heller til uttrykk gjennom små manipulerende stikk, manglende evne til å glede seg over andre, at hun stakk kjepper i hjulene for "konkurrenter" (deriblant meg). Jeg tror dette stakk så dypt at hun ikke engang var klar over det selv, langt mindre at andre var i stand til å se det. 

Jeg forstår det jo. Det er vanskelig å oppleve at andre har suksess på jobbfronten mens en selv sliter, at gutten en liker liker venninnen i stedet, at ting ikke er så hyggelig hjemme. Men det hadde vært så vanvittig mye lettere om hun for en gangs skyld kunne lagt kortene på bordet. Da hadde jeg kunne kommet til henne, og støttet henne. Nå har vi ikke snakket sammen på flere måneder, og det sårer jo meg også at hun synes det er helt ok. Dersom hun heller vil miste meg som venninne enn å åpne seg for meg, så tror jeg ikke det kan fungere. Hennes usikkerhet ble for mye for vennskapet å bære.

Og til TS - ja absolutt. En velfungerende person har ikke negative ting å si om alle andre, absolutt hele tiden.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig, og det er ofte forsvarsmekanisme også. For å skjule egne feil. 

De slemmeste personene jeg vet om har også svært dårlig selvbilde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...