Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med sterilisering, eventuelt andre "inngrep" som gjør at jeg ikke lengre kan produsere ett barn?
Ønsker å kvitte meg med muligheten for å bli gravid, men jeg føler at jeg har relativt lite info om temaet. Om noen har erfaring rundt dette hadde jeg satt stor pris på alt av info om alt fra priser til bivirkninger :)

Hilsen Jente, 21 år

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjorde det i voksen alder, ca 45, vel etter at jeg var ferdig med å få barn.
Siden jeg alt har to barn, vet jeg at selv om livet skulle endre seg voldsomt, ønsker jeg ikke flere.

Men for deg som er 21 år vil jeg anbefale å finne alternativer. Livet endrer seg, og det som er utenkelig nå, er en selvfølgelighet om noen år. Du har nettopp startet på voksenlivet. Som tjueåring hadde jeg ikke i min villeste fantasi forestilt meg alt hva livet har bragt. Av gleder, av sorger og alt jeg har og fortsatt får oppleve.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ha ekstremt gode grunner for å få godkjent sterilisering i så ung alder. 
Jeg tror yngste aldersgrense er 25 år, og eneste unntak er at et svangerskap kan være en fare for liv og helse.

I mellomtiden må du satse på avholdenhet, eller andre prevensjonsmidler.

Anonymkode: 3b1cf...a31

• Liker 1
Skrevet

Du må nok vente til 25 ja. På sykehuset i Vestfold ville de egentlig ikke gjøre det før du er 30.

da jeg var 24 hadde jeg fått mitt andre barn, men også veldig bestemt på å ikke ha flere. Ble helt invalid hele svangerskapet, og det var tungt psykisk. Fikk streng beskjed om at det var uaktuelt, jeg måtte vente de 5-6 månedene før jeg ble 25. Følte meg presset til å ta spiral. Den ga meg mye smerter, og jeg tok kontakt med sykehuset igjen etter en uke. Da viste det seg at spiralen hadde stukket hull på livmoren min to steder, og forflyttet seg til venstre hofte. Så jeg måtte hasteopereres. Selv da, når de uansett skulle gi meg narkose og inn i buken min så kunne de ikke sterilisere meg. 

Blir 27 i august, og steriliserte meg februar 2015 :) følte mye motgang fra all helsepersonell jeg møtte, og måtte komme med en overbevisende tale hver gang. Bare så du er forberedt :)

• Liker 1
Skrevet

Ooog det er ganske dyrt, jeg betalte litt over 6000kr. Lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

Vil takke alle for svar!
Er fullstendig klar over at jeg er ung, men dette har jeg vært sikker på siden jeg begynte på VGs. Har slitt med så mye angst og depresjoner, noe jeg fortsatt gjør, og jeg er redd for at dette skal gjøre en graviditet, og livet videre med barn, vanskelig for både barnet, min partner og meg.
Men jeg får vente, og diskutere dette med psykologen min, før jeg går videre med det til lege. Takker igjen for svar! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...