Gå til innhold

Intens angst for tannlegen! Hjelp!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal inn til tannlegen før sommerferien, og gruer meg vanvittig ekstremt mye! Har tenkt å avbestille innkallelsen. Orker ikke å være nervøs, redd og ikke sove om nettene. Angsten er til å ta og føle på. 

Vet ikke hva som er galt. Griner gjør jeg også, og jeg er 25 år, føler meg som et barn når det står på som verst:icon_frown:

Takler ikke dette lenger! 

Andre som har det slik, eller har hatt slik?

Anonymkode: e93e6...d48

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ring tannlegen og fortell at du har ekstrem tannlegeskrekk. Så avtaler du med dem hvordan du kan gjøre det så du får gått til tannlegen. De har anledning til å gi deg beroligende hvis det er nødvendig. Men avtal alt på forhånd så du vet hva som kommer til å skje. Tannleger takler dette og det er kjent for dem.

Anonymkode: 7fb92...f85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat hva er du redd for ts? 

Anonymkode: 0b93b...acf

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat hva er du redd for ts? 

Hele situasjonen. Har vært til tannlegen før og gjennomført, men denne gangen merker jeg at det rett og slett er for mye. Jeg har prøvd å sette fingeren på hva det er med situasjonen som gjør at jeg føler slik som jeg gjør, men har ikke klart det. 

Hadde det vært lettere å identifisere problemet om man har kunnet sette fingeren på det som skaper så sterk frykt/ angst? 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hele situasjonen. Har vært til tannlegen før og gjennomført, men denne gangen merker jeg at det rett og slett er for mye. Jeg har prøvd å sette fingeren på hva det er med situasjonen som gjør at jeg føler slik som jeg gjør, men har ikke klart det. 

Hadde det vært lettere å identifisere problemet om man har kunnet sette fingeren på det som skaper så sterk frykt/ angst? 

Ja absolutt. Det er derfor jeg spurte. Når jeg sleit med sosial panikk angst så fortalte psykologen min meg at når jeg var i situasjoner som gjorde meg utrygg så skulle jeg mentalt forestille meg hva det verste som kunne skje. Og det var igrunn aldri noe som kunne rettferdiggjøre panikken om du skjønner.

Om jeg var deg ville jeg tatt en telefon ned dit og vært ærlig. De har definitivt vært borti det samme tidligere :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

be han om å bruke det groveste utstyret han har så går det fort over. 

Anonymkode: be575...6de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å sitte å riste i tannlegestolen, beina beveger seg i harde rykk og napp pga mye adrenalin. Jeg takler ikke folk som skal klasse meg i kjeften, også synes jeg det blir for nært et ukjent menneske på en måte. Men likevel tvinger jeg meg dit en gang i året ellers vet jeg at jeg mest sannsynlig får hull og blir tvunget til å sitte der i timesvis ved en senere anledning. Det er hvertfall IKKE aktuelt.

Anonymkode: d74c3...c0e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet AKKURAT hvordan du har det, ts. Jeg har unngått å gå til tannlegen på 10 år fordi bare tanken ble for grusom. Men så måtte jeg for jeg fikk verk i en jeksel.

Da jeg bestilte time så var jeg ærlig å sa at dette var noe jeg hadde angst for. Tannlegesekretæren sa at dette var ganske vanlig, og at jeg kunne møte opp en halvtime før timen og få beroligende først. Bare dette var en trøst. Jeg var så nervøs og kvalm før timen at jeg trodde jeg skulle besvime, men tabletten virket, og da jeg satt i stolen så var det ikke så ille likevel. Man kjenner jo ingenting pga bedøvelsen, og tannlegen gjorde det så behagelig som mulig for meg siden hun visste jeg var ekstra nervøs. Jeg fikk en ball å klemme på og vips var det over. 

IKKE avlys timen, men ring dem først og fortell at du er nervøs.

Anonymkode: c86b2...fbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg blir tannlegeangsten gjerne forsterket når jeg i tillegg har dårlig samvittighet for at jeg burde ha vært der på sjekk, så jeg har innsett at årlige kontroller i sum gir meg mindre angst enn å utsette.

Anonymkode: 47c5c...907

AnonymBruker
Skrevet

En bekjent av meg som ikke hadde vært hos tannlegen på 15-16 år dro hit i Fredrikstad fra en annen kant av landet(!). Han skrøt fælt av dem. Han hadde det så ille at han knapt turte å ta røntgen, liksom. Jeg husker ikke hva tannlegen het, men hun jobbet visst mye med problemstillingen og tannbehandling i narkose. Du finner sikkert navnet på den siden, om hun fortsatt jobber der. Det finnes tannleger som genuint tar problemstillingen på alvor, og setter av ekstra tid for at pasientene skal føle seg trygge. Det hjelper å snakke om det med tannlegen, og evt psykolog om du har dét.

Du sier at du ikke vet hva du er redd for, men han bekjente jeg snakker om her opplevde overgrep som liten. For han var alt skummelt. Å ligge bakoverlent, å "sitte fast", ha noe i munnen, ha noen så tett innpå seg, luktene og lydene som hører til hos tannleger (som da gir assosiasjoner til å lene seg bakover, sitte fast osv). Det minnet om overgrepene, pluss dette med å miste kontrollen over situasjonen. Det med å ikke ha kontroll er kjernen i angst.

Han ble ikke kurert for skrekken sin, men han har tatt et par netter på hotell i Fredrikstad en gang i året siden den første behandlingen der. Han må fortsatt få narkose hver gang, men han gruer seg ikke på samme måten. Han vet hvordan folkene ser ut, vet hva som skal skje, osv.

Anonymkode: 7d67c...7f9

• Liker 1
Skrevet

Er det lenge siden du har vært TS? Vet du at det er noe "galt"? Ser/kjenner du hull fks.? 

Prøv å Google tannlege+angst i din hjemby/nærmeste by. Svært mange tilbyr dette i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...