AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #1 Skrevet 22. juni 2016 Jeg er ikke helt sikker på om det er det vi har, men jeg fant i alle fall en i esken jeg har med vinterklær. Så nå driver jeg og går gjennom alle esker jeg har klær og sko i. Men det er en ganske dryg prosess, og jeg tenker i latskapens ånd om det virkelig er nødvendig. Spiser de på klærne? Noen som vet? Anonymkode: e88b2...57d
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #2 Skrevet 22. juni 2016 Sølvkre er vel et av de få dyrene som ikke er skadedyr. De kommer der det er fukt og liker seg i mørket (piler ofte raskt over gulvet og gjemmer seg når man tenner lyset). Kroppen er dråpeformet og skjellaktig. De er rett og slett bare ekle, men skade tøyet ditt gjør de ikke. Om du har de i boden kan du prøve å sette inn en luftavfukter fra Biltema eller lignende Anonymkode: aee33...9a8 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #3 Skrevet 22. juni 2016 Ok. Jeg er ganske sikker på at det er sølvkre. De er litt variable i fargen, men avlange i alle fall. Jeg skal prøve å sette eskene opp i høyden. "Dilemmaet" er om jeg skal gå gjennom alle eskene eller la det være hvis de ikke spiser på klærne... Jeg bare tenker at hvis de ikke spiser på klærne så er det kanskje ikke så nøye om det er noen få opp i der. Ikke at jeg liker tanken på insekt i klærne altså. Anonymkode: e88b2...57d
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #4 Skrevet 22. juni 2016 Sølvkre trenger fuktighet, høy luftfuktighet, for å overleve de er krebsedyr. De er og meget lysskye og stikker ved den minste tegn til lys og lyd. Tror ikke du har funnet sølvkre i klær, da er Møll en bedre mulighet. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sølvkre er vel et av de få dyrene som ikke er skadedyr. De kommer der det er fukt og liker seg i mørket (piler ofte raskt over gulvet og gjemmer seg når man tenner lyset). Kroppen er dråpeformet og skjellaktig. De er rett og slett bare ekle, men skade tøyet ditt gjør de ikke. Om du har de i boden kan du prøve å sette inn en luftavfukter fra Biltema eller lignende Anonymkode: aee33...9a8 Sølvkre livnærer seg på smuler og stivelssrike produkter. Alt fra lim på tapet til papir kan de spise. I nøden kan de og gå løs på ull, viskose og bomull. Men de må ha høy fuktighet og da er fuktigheten så høy at du vil ha mugg i tøy som har vært lagret. Anonymkode: 0687f...65b 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #5 Skrevet 22. juni 2016 Jeg tror ikke det var møll jeg så. Ligner ikke. Hva med møll da spiser de klær? Anonymkode: e88b2...57d
Million Skrevet 22. juni 2016 #6 Skrevet 22. juni 2016 Møll kan lage hull i ulltøy. Andre stoffer rører de ikke. Møllkuler var noe folk pleide å legge i lommene på ulltøyet de hang i skapet før i tiden, for å avskrekke møllen og forhindre skade på tøyet :-)
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #7 Skrevet 22. juni 2016 Ok. Det er noen plagg jeg har som er ull i, men mest bomull og viskose vil jeg tro. Hva ville dere gjort? Gå gjennom alt av klær, eller la det være? Anonymkode: e88b2...57d
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #8 Skrevet 22. juni 2016 Jeg vil anbefale å gå til anskaffelse av vakuumposer til tøy på IKEA el. om du oppbevarer tøy i råbod etc. Da holder tøyet seg og du slipper problemer med dyr og fukt Anonymkode: aee33...9a8 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #9 Skrevet 22. juni 2016 Det er nok heller møllarver eller "majorstubille"larver. Anonymkode: 4b3c1...13b
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #10 Skrevet 22. juni 2016 Er det sant at man kan legge ut teposer for å bli kvitt sølvkre? Har de på badet, og syns det er ekkelt. Anonymkode: 8727d...f36
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #11 Skrevet 22. juni 2016 Hvorfor tror du at det er sølvkre? Google 'pelsbille larve'. Større sannsynlighet for at det er det du har. Anonymkode: 193b3...79d
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #12 Skrevet 22. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det sant at man kan legge ut teposer for å bli kvitt sølvkre? Har de på badet, og syns det er ekkelt. Anonymkode: 8727d...f36 De kommer der det er fuktig, tepose eller ikke. Vil man bli kvitt dem, må man gjøre noe med fuktproblemene man har. Anonymkode: 193b3...79d 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #13 Skrevet 22. juni 2016 Det lignet faktisk på pelsbille larve når jeg søkte. Uffda, er de veldig skadelige da? Jeg leier og skal veldig snart flytte. Anonymkode: e88b2...57d
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #14 Skrevet 22. juni 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det lignet faktisk på pelsbille larve når jeg søkte. Uffda, er de veldig skadelige da? Jeg leier og skal veldig snart flytte. Anonymkode: e88b2...57d Skal du flytte så bør du gjøre tiltak for ikke å dra med deg "blindpassasjerer" på flyttelasset. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det sant at man kan legge ut teposer for å bli kvitt sølvkre? Har de på badet, og syns det er ekkelt. Anonymkode: 8727d...f36 Sølvkre trenger fuktighet for å leve. Skal du bli kvitt dem så må du høyne temperaturen inne og ikke søle med vann, smuler m.m. støvsug fremfor å vaske og luft nå i sommermåendene. Anonymkode: 0687f...65b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå