Gå til innhold

Å bli veterinær som voksen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er utdannet sivilingeniør innenfor et felt jeg er veldig interessert i, men som det dessverre er lite jobber i. Derfor har jeg måttet jobbe med andre ting/som annen type ingeniør. Det har gått helt greit og jeg har trivdes på de arbeidsplassene jeg har jobbet. Nå har jeg arvet huset til besteforeldrene mine og flyttet tilbake til hjembygda og begynt å jobbe her. Min kjærlighet for dyr har alltid vært stor og jeg har tidligere hatt hest, nå hund og katt. Dyrlegen i bygda er langt over pensjonsalder og begynner å trappe ned arbeidet. Plutselig er dyrlegetilbudet veldig dårlig for gårdene og husdyrene her, da nærmeste dyrlege er 75 km unna.

Hva om jeg ble dyrlege? Studie er langt og typisk i utlandet. Jeg antar at alle er unge der, hvordan blir det for meg som er over 30 år å begynne å studere med unge? Er det mulig å ta noe på deltid hjemme?

Anonymkode: c7109...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å studere på deltid er vanskelig som veterinærstudent, men mulig vhs tilrettelegger. Vil imidlertid gjøre oppmerksom på at det ikke bare er å ta over en praksis som nyutdannet. Den praktisje erfaringen mangler, og mye læres først etter flere års erfaring.

Anonymkode: 79c0d...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne kanskje høres med den gamle dyrlegen om du kan få være ubetalt assistent og starte en utdanning. Da ville du jo få litt erfaring samtidig som du kjører utdanning. Kansje:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stor sannsynlighet for at du kommer inn på dette studiet? Du skal ikke tenke på alderen din. Mange er voksne studenter. Jeg er selv snart 40 og går sammen med folk nærmere 50. Husk du har mange år igjen i arbeidslivet.

Anonymkode: 24343...3fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har råd til å studere (det har du kanskje nå som du har arvet hus som det kanskje ikke er gjeld på?) og det er noe som bør gå greit å få seg jobb i så er ikke alderen nødvendigvis noe stort hinder. Og det ser jo ut som det er et behov i bygda di også. Det som kan være utfordrende er heller hvorvidt du kommer inn, om du er villig til å bo i utlandet en stund og hvor enkelt det er å praktisere selv som nyutdannet. 

Anonymkode: e5bec...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel dyrlegeutdanning i Norge og? Er ganske høyt snitt tror jeg, men hvis du allerede er siving har du jo sikkert gode karakterer og en god del alderspoeng, har du sjekket mulighetene for å komme inn der? Er vel litt utenfor Oslo om jeg ikke tar helt feil.

Anonymkode: 2179a...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil ta deg seks år å bli ferdig, og innen den tid har det vel begynt en annen dyrlege der du bor for å fylle hullet etter den gamle - vel å merke hvis det er marked for det. Det er ikke alltid det er marked for at en ny veterinær begynner der en gammel stordyrpraktiker har sluttet. At din gamle veterinær overlever økonomisk, er ikke det samme som at du vil gjøre det. Han har betalt ned studielån, huslån etc, og kan leve på mindre inntekt enn det du vil trenge. Jeg synes det høres veldig risky ut å utdanne seg til å bli bli veterinær kun for den ene jobben, for der står fallgruvene i kø. Du må i tilfelle synes det er greit å kanskje flytte et annet sted for å få jobb også. 

Det er ikke noe problem å vært 30+ og studere til å bli veterinær, det var flere på den alderen i min klasse. Men å studere deltid, som noen nevnte over her, er det egentlig bare å glemme - det er det omtrent ingen som gjør, det ville ta altfor lang tid å bli ferdig (hvis skolen i det hele tatt er villig til å tilrettelegge). Det er neppe mulighet for å ta noe hjemme, det er mye obligatorisk oppmøte på lab og praksis etc. 

NMBU Veterinærhøyskolen flytter snart fra Oslo til Ås. Bor du for langt unna til å dagpendle, er du nødt til å flytte. 

Anonymkode: 650eb...af5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...