Gå til innhold

Reagere på gluten?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lenge hatt problemer med magen, har ofte diare. Mye luft! Kjennes ut som en baby inni der som sparker, men det er det ikke. Ofta kvalm og uggen. Mye trøtt og sliten. Spiste glutenfritt i en uke og ble fin i magen, ingen luft osv! Testet ut å spise to pizzastykker og symptomene kom tilbake. 

Jeg har bestillt meg legetime. Hvordan utreder de dette? Må jeg svelge slangen? 😳 Det er min største frykt, har legeskrekk i tillegg. Hvordan er det og gå over til glutenfritt kosthold? Hvordan var det for deg? Føler alt er laget av mais og er kornete i konsistens? Håper noen har tid til og svare :) 

(Jeg skal spise normalt nå frem til legetimen.)

Anonymkode: bb65d...282

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du klarer ikke å bli fin i magen etter bare en uke på glutenfritt kosthold dersom du er allergisk eller har cøliaki. 

Se heller på om du spiser noe som er kjent for å gi mageproblemer og luft. Skal du trstes så må du ha spist glutenholdig mat i forkant. De begynner vanligvis utredning med blodprøver.

Anonymkode: 915fe...c6d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor blir jeg bedre når det eneste jeg har kuttet er gluten da? Og verre når det eneste jeg tilfører er gluten? Jeg skriver jo også at jeg skal spise normalt (med gluten) frem til legetimen, som er mange uker til. 

Anonymkode: bb65d...282

• Liker 1
Skrevet

Først tar de en blodprøve. Hvis den viser indikasjoner på cøliaki, så blir du henvist til gastroskopi.

Nå vet jeg ikke om alle får beroligende da, men det fikk jeg og jeg var helt ruset under prosessen. Husker ingenting. Men det gikk fint

Husker heller ikke helt hvordan det var å legge om kostholdet, men nå - etter 2,5 år så går det kjempefint. Verste er det å spise noe raskt ute (litt vanskelig) og å dra i besøk hvor du ikke kan spise maten. Jeg pleier som regel å ta med meg noe. :P

AnonymBruker
Skrevet

Fodmaps

Anonymkode: 119c0...2cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...