Gå til innhold

Book lovers - Lesesirkel - bok 1 - avstemming

Hvilken bok vil du lese? (stem på 3 forskjellige)  

23 stemmer

1. 1. Hvilken bok vil du lese? (stem på 3 forskjellige)

• Sebrapiken
    • The perks of being a wallflower
    • Shantaram
    • Den lange, hvite skyens land
    • Før flommen tar oss
    • Og dermed var det ingen
    • Og dagen varer lengre enn et århundre
      0
    • Brødrene Karamasov
    • Oryx og Crake
    • Kollektivt selvmord

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87
Skrevet (endret)

OBS! For medlemmer i lesesirkelen, gå hit hvis du vil bli med: http://forum.kvinneguiden.no/topic/1034243-book-lovers-never-go-to-bed-alone-lesesirkel/

Vi har 10 bøker å velge mellom. Ganske variert! Jeg har nedenfor fylt inn litt om hver bok, sånn at vi vet hva vi har å velge mellom. Jeg tar på at vi må stemme med brukernavn slik at bøkene ikke blir bestemt av resten av KG som uansett ikke skal være med å lese. ;) 

Tenkte vi kunne stemme på 3 bøker hver. Så åpner for flervalgsmulighet, og så passer dere på at det blir 1-3 stemmer per pers. 

"Sebrapiken" av Sofia Åkerman
272 s. Europeisk litteratur, memoar, mental helse
Sebrapiken skildrer en 18-åring jentes kamp for å frigjøre seg fra sin selvdestruktive demon Lucifer, som har drevet henne til selvskadingshandlinger så langt at legene har gitt opp håpet. Man får følge tankene hennes, redselen hennes for å bli frisk og glemt, og skammen hennes over seg selv, men også lykken hun oppdager når hun ser at verden ikke er som hun har trodd. 

"The perks of being a wallflower" av Stephen Chbosky ("Fordelene ved å være veggpryd")
213 s. Young adult, fiction, contemporary (handlingen er satt til 1991, blir det da riktig å kalle det contemporary?)
The Perks of Being a Wallflower is a deeply affecting coming-of-age story that will spirit you back to those wild and poignant roller-coaster days known as growing up.

"Shantaram" av Gregory David Roberts
936 s. Fiction, kultur, India
Hovedpersonen og fortelleren Lin, er på rømmen fra en langtidsdom, og søker tilflukt i Bombays slumstrøk, der han oppretter en improvisert praksis som doktor for 25.000 slumbeboere. 
En takknemlighetsgjeld til byens ubestridte mafiaboss kaster ham siden ut i et nytt liv som Bombay-mafiaens våpenpusher, smugler og falskner, geriljakriger i Afghanistan & 
Romanen tar utgangspunkt i forfatterens egen historie, og er blant mye annet en lang kjærlighetserklæring til Bombay og India. 
Men først og fremst handler Shantaram om et liv og en reise helt i randsonen av hva et menneske kan tåle, om frihetens pris, om betingelsene for en ny begynnelse, om kampen mellom det gode og det onde, om kjærlighet om de store valg i livet.

"Den lange, hvite skyens land" av Sarah Lark
666 s. Historisk fiction, romance
Britiske, unge kvinner krysser jordkloden til arrangerte ekteskap med koloniherrer i et fremmed land. Men finnes lykken og kjærligheten på andre siden av verden? London 1852. Helen Davenport er ugift og guvernante i en velstående familie, men lengter etter mann og barn. I New Zealand er det overskudd på gifteklare ungkarer. Da Helen får muligheten til å reise dit for å gifte seg med en sauebonde hun aldri har møtt, bare brevvekslet med, griper hun sjansen. Gwyneira Silkham brukt som innsats i et kortspill. Den mystiske baronen som har vunnet henne, vil gifte henne bort til sønnen sin. Familien er skandalisert, men Gwyn er glad for å begynne et nytt liv i New Zealand, langt fra sosietetslivet i Wales. På overfarten til Christchurch møtes de to kvinnene og blir venner, til tross for klasseforskjellen. Tilværelsen . og ektemennene . på New Zealand viser seg å bli helt annerledes enn de hadde forestilt seg, og kvinnene må hjelpe hverandre til å skape det livet de hadde håpet på.

"Før flommen tar oss" av Helena Thorfinn
448 s. Europeisk litteratur
Sofia har fått jobb på den svenske ambassaden i Dhaka, og ektemannen Janne og deres to små barn følger med henne dit. De ser frem til å bo utenlands i noen år, men familiens møte med Bangladesh blir ikke helt som de hadde tenkt seg. De bli overveldet av mylderet av mennesker, den uendelige fattigdommen, korrupsjonen og urettferdigheten. Samtidig brennes en ung kvinne til døde av sin mann og svigermor. Ingen i landsbyen reagerer, og de to søstrene hennes innser at en lignende skjebne venter dem. De flykter til storbyen og havner i Sofia og Jannes hus. To kulturer møtes, og noe nytt oppstår. Kan verden forandres før flommen tar dem? "Det er her det skjer, alt det dere snakker om i Europa. Det er landet vårt som synker på grunn av klimaforandringene, det er vi som syr klærne deres, og det er våre ekstremister som forstyrrer den trygge hverdagen deres." /Stemme fra Bangladesh

"Og dermed var det ingen" av Agatha Christie
264 s. Klassikere, mysterie/krim, thriller
"Ti små negerbarn" er tittelen på et barnerim som forteller om hvordan ti barn blir tatt av dage. Nøyaktig etter samme oppskrift mister hovedpersonene i denne boken livet. Ti mennesker - samlet på en øde øy - blir myrdet en etter en. Ingen vet hvem som er morderen er eller hvor han skjuler seg.

"Og dagen varer lengre enn et århundre" av Tsjingiz Ajtmatov
361 s. Russisk litteratur
På den kirgisiske steppens stasjonsknutepunkt, er stedets pensjonerte stasjonsmester død, og skal begraves. I spissen for begravelsesfølget rir den gamle krigsveteranen Jedigej på sin kamel. Gjennom ham får leseren møte nomadenes myter og gamle tradisjoner. Samtidig skjer også en mengde ting ute i rommet, i fremtiden. Og like støtt rir den gamle soldaten i spissen for begravelsesfølget.

"Brødrene Karamasov" av Fyodor Dostoyevsky
776 s. Klassikere, fiction, russisk kultur
 På bakgrunn av en mordgåte drøfter dikteren livets viktigste spørsmål: Kan mennesket leve uten Gud? Aldri har argumentene mot den gudegitte verdensordning blitt fremført med større kraft enn av tvileren Ivan Karamasov, som velger å "returnere inngangsbilletten" til en verden av sult og barnemishandling. Romanen når sitt høydepunkt iLegenden om Storinkvistoren, hvor Kristus settes på anklagebenken: Hvorfor avslo Han Fristerens tilbud om å gjøre stener til brød? Hva skal et sultende menneske med frihet?
Svaret på Ivans blasfemiske anklager har dikteren forsøkt å gi gjennom den fromme munken Sosima, som i friheten ser en åpenbarelse av det guddommelige prinsipp i mennesket. Men nettopp fordi mennesket har fri vilje, blir det pålagt en tung moralsk byrde. Den manglende evne til å bære byrden og gjøre det gode, er opphavet til synden, og mennesket har ingen rett til å skyve ansvaret over på en urettferdig Gud og en ond verden. Isteden skal vi elske livet mer enn livets mening og leve i bevisstheten om at vi alle er skyldige overfor alle.

"Oryx og Crake" av Margaret Atwood
399 s. Science-fiction, dystopia
Snømann er fortelleren i denne besettende og skarpskodde fremtidsromanen. Han er tilsynelatende den eneste overlevende etter en miljøkatastrofe som har etterlatt en jord full av vrakgods og avfall og lumske rovdyr som er avlet fram i laboratoriene. Helt alene er han riktignok ikke. Han er omgitt av crakerne, genspleisede menneskelignende vesener, som han har reddet fra utryddelseskatastrofen. Hver dag blir en kamp for mannen som opprinnelig het Jimmy, som ble fanget inn av den maktglade og geniale Crake, og som elsket Oryx. Hvordan skal han finne forklaringen på det som har skjedd, og hvordan skal han unnslippe utslettelse?

"Kollektivt selvmord" av Arto Paasilinna
240 s. Fiction, humor, contemporary
En midtsommeraften er direktør Rellonen på vei inn i en låve for å skyte seg. Han er svært deprimert etter ytterligere en konkurs (den fjerde). I låven støter han på offiseren Kemppainen, som allerede er i ferd med å feste repet sitt til en bjelke. De bestemmer seg for å utsette handlingen, og etter en lang nattlig diskusjon, med sprit og badstu, finner de en god løsning. De vil samle andre selvmordskandidater rundt om i landet.
Etter et vellykket seminar bestemmer en gruppe seg for å begå kollektivt selvmord, og dermed starter en vanvittig reise i luksusbuss mot «dødsriket».

:hjerte: Rainstorm

Edit: glemte å lage meningsmålingen!

Endret av Rainstorm
Videoannonse
Annonse
Gjest Bergtekjen
Skrevet (endret)

Det går berre an å stemme på ein? Eller skal me stemme tre forskjellige gonger? Å, det er kanskje stemming via kommentar?

Hvis det er via kommentar, stemmer eg på:

Shantaram

Og dermed var det ingen

Oryx og Crake

Endret av Karou
La til stemming
Skrevet

Jeg klarte å bare stemme på en jeg, sorry!
Men stemmer også på Shantaram og Sebrapiken.

Gjest supernova_87
Skrevet
2 minutter siden, Karou skrev:

Det går berre an å stemme på ein? Eller skal me stemme tre forskjellige gonger? Å, det er kanskje stemming via kommentar?

1 minutt siden, Pottah skrev:

Jeg klarte å bare stemme på en jeg, sorry!
Men stemmer også på Shantaram og Sebrapiken.

Jeg glemte å ta med meningsmålingen i første utkast! Og så klarte jeg å glemme å ta med flervalgsspørsmål! Har fikset det nå! Var liksom ingen sånn, se utkast, så ble postet før jeg var ferdig. 

Pottah kan du se om du klarer å stemme på nytt? 

Gjest Bergtekjen
Skrevet
Et øyeblikk siden, Rainstorm skrev:

Jeg glemte å ta med meningsmålingen i første utkast! Og så klarte jeg å glemme å ta med flervalgsspørsmål! Har fikset det nå! Var liksom ingen sånn, se utkast, så ble postet før jeg var ferdig. 

No funkar det! :D

Gjest supernova_87
Skrevet
Et øyeblikk siden, Karou skrev:

No funkar det! :D

:fnise: SÅ bra! 

Jeg klapper meg selv på skuldra jeg! :laugh: 

Skrevet

Legger inn en omtale til om "Og dagen varer lengre...", den er ikke så kjedelig som det virker i den korte omtalen på bokhandlene.

"Denne fasinerende romanen utspiller seg i Kirgisistan i datidas Sovjetunionen, samme år som Stalin dør. Handlingen foregår på et lite og ensomt jernbaneknutepunkt ute på steppene. Utgangspunktet er noe så almenmenneskelig og hverdagslig som at stedets pensjonerte stasjonsmester er død og skal begraves. Hans siste vilje var å gravlegges på stammefolkets tradisjonelle gravplass, som - viser det seg - plutselig er blitt ekspropriert og avsperret på grunn av et hemmelig romprosjekt. Gjennom den gamle krigsveteranen Jedigej, som er romanens helt, og omstendighetene omkring begravelsesfølget, tegner Ajtmatov en konflikt mellom gammelt og nytt (Sovjet-systemet ...), mellom hele og ekte mennesker og ynkelige oportunister, mellom kultur og ukultur, mellom avspenning og samarbeid. Den er spesielt interessant å lese nå etter Sovjetunionens sammenbrudd. For til tross for at boka kom ut i 1980 og forfatteren selv satt i det Øverste Sovjet går han ikke av veien for ramsalt kritikk av Stalins utrenskinger. Han lar merkbare klima- og miljøutfordringer (alt da ...?) og globale utfordringer i verdensrommet være en del av bakteppet, i en roman som både handler om enkeltmennesker situasjon og klodens framtid på en og samme tid."

Skrevet

Jeg vil berømme @Rainstorm for knakende godt initiativ, og at du bruker tid på å gjøre dette så bra og gjennomført! Gleder meg til å snakke bøker, uansett hvilken det blir. :-)

• Liker 1
Skrevet

Må jeg stemme på 3 eller kan jeg stemme på èn? Det var bare en jeg egentlig hadde lyst å lese fant jeg ut...

Skrevet
17 minutter siden, Rainstorm skrev:

Fikk ikke til å stemme på nytt

Gjest supernova_87
Skrevet
5 minutter siden, stjernefrukt skrev:

Jeg vil berømme @Rainstorm for knakende godt initiativ, og at du bruker tid på å gjøre dette så bra og gjennomført! Gleder meg til å snakke bøker, uansett hvilken det blir. :-)

Takk! Setter jeg pris på! :) 

Gleder meg jeg også!

4 minutter siden, Hapi skrev:

Må jeg stemme på 3 eller kan jeg stemme på èn? Det var bare en jeg egentlig hadde lyst å lese fant jeg ut...

Nei, må ikke! :) 

Et øyeblikk siden, Pottah skrev:

Fikk ikke til å stemme på nytt

Det går helt greit! :) 

Skrevet

Når avsluttes avstemningen? Må skaffe meg boken som blir valgt og vil helst ikke lese på norsk om boken i utgangspunktet er skrevet på engelsk. Da er biblioteket mest sannsynlig utelukket.

Gjest supernova_87
Skrevet (endret)

Så vidt jeg ser har ikke @amativeReflection, @Cornelia, @tirben og @Bimle stemt enda. 

58 minutter siden, Bloodless skrev:

Når avsluttes avstemningen? Må skaffe meg boken som blir valgt og vil helst ikke lese på norsk om boken i utgangspunktet er skrevet på engelsk. Da er biblioteket mest sannsynlig utelukket.

Skal vi si i morgen klokken 12 (på dagen)? 

Endret av Rainstorm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...