Gå til innhold

Har du gått lærerstudiet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som går/har gått lærer 1-7 trinn og som kan si noe om matten? Er den veldig avansert? Hørte på radioen idag at 40% av landets lærerstudenter strøk på matte eksamen 😮 Har selv søkt glu 1-7 å ble dermed meeget nyskjerrig på denne matten! 

Anyone? 

Anonymkode: 6df1e...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eksamen handler ikke om at studentene ikke har klart selve matematikken, men metoden/didaktikken. De aller fleste klarer å regne ut det som etterspørres på eksamen (f.eks. hvor mye 3/5 er eller 7/25 som prosent), men å forklare hvordan man skal forklare dette til noen som ikke forstår er vanskeligere. Det er en kunst å lære bort matematikk.

Eksamen ligger her:

http://www.nokut.no/Documents/NOKUT/Artikkelbibliotek/Norsk_utdanning/Nasjonal%20deleksamen/GLU/Eksamen%20v%C3%A5r%202016%20bokm%C3%A5l.pdf

Anonymkode: de3c9...cc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv tatt den matten og syntes den var veldig lett. Og det er egentlig det som var problemet til mange i klassen min. De tenkte alt så sykt komplisert og gjorde det alt for vanskelig for seg selv. Vi fikk blant annet en oppgave som var noe sånt som:

på en bondegård er det 42 ben. Vi har 5 kyllinger, 8 sauer og 2 hester. Hvor mange griser og høner kan det være?

Da valgte mange å lage et avansert stykke med X og Y ligninger for å finne svaret.

Dette spørsmålet fikk vi i timen og læreren ønsket egentlig bare at vi skulle tegne dyrene på et ark og deretter svare ut i fra hva vi hadde tegnet, for det var det mange barneskoleelever ville ha gjort.

Anonymkode: a2f9e...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok den nasjonale deleksamen i desember. Da hadde vi en annen prøve en den som er linket til over her. 

Vi hadde da gått på lærerskolen i 4 mnd. Denne eksamen var helt ny så lærerene våre visste heller ikke hvordan prøven var oppbygd. Var derfor vanskelig å lese til eksamen, og de fleste trodde nok ikke det ville bli så mye didaktikk.

På min skole var det ikke så mange som strøk,  og jeg fikk heldigvis en B selv. Men det var nok mye fordi lærerene var heldig å traff godt på det vi gikk gjennom. Jeg har jobbet noen år i skolen så det hjalp meg å se didaktikken, men for enkelte som aldri har jobbet i skolen kan det være vanskelig å lære didaktikken på 4 mnd ( vi jobbet også med andre emner enn brøk, desimaltall og prosent, iløpet av de første mnd). 

Man burde heller se på resultatet av eksamen som vi hadde i mai/juni. Resultatene der er nok mer representative for hvordan matematikknivået på studentene er.

Anonymkode: cb075...d7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det heter nysgjerrig!!

Anonymkode: 5d57d...b24

Uukeei? :P jeg skriver også jør å æg til vanlig, skal du rette meg på det også i et FORUM? :P

Anonymkode: 6df1e...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes matematikken var helt ok. Det var vel omtrent på nivå med videregående. :)

Anonymkode: 285b6...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syntes matematikken var helt ok. Det var vel omtrent på nivå med videregående. :)

Anonymkode: 285b6...c20

Var det noen andre fag som var vanskelig? ☺

Var det typ S -matte?? Eller realfagsmatte? 😮 

 

Anonymkode: 6df1e...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uukeei? :P jeg skriver også jør å æg til vanlig, skal du rette meg på det også i et FORUM? :P

Anonymkode: 6df1e...815

Ikke meg du svarte, men når du skriver på et forum som ikke tillater dialekt og i tillegg planlegger en lærerutdanning bør du ta til deg råd om hvordan kjente ord staves og om mulig pugge og /å regelen....

Anonymkode: 24373...73e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du svarte, men når du skriver på et forum som ikke tillater dialekt og i tillegg planlegger en lærerutdanning bør du ta til deg råd om hvordan kjente ord staves og om mulig pugge og /å regelen....

Anonymkode: 24373...73e

Hææ ikke tillater dialekt? :P Det er jo mange som skriver dialekt på dette forumet? Hvor har du det fra? :P Njææ jeg kommer nok til å skrive dialekt i både meldinger, face,insta å div forum :) Har aldri sett at det står at jeg MÅ skrive bokmål. Så sorry mate :) Deal with it :D 

Anonymkode: 6df1e...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg fra innlegg #4 igjen.. Glemte jo helt å skrive om matematikken vi har hatt i år. Vi har jobbet med regning i andre tallsystem, brøk, desimal og prosent, de fire regneartene, algebra, figurtall, likninger osv.

Jeg var litt overrasket over at det vi jobbet med var så på et så høyt nivå med tanke på at vi bare skal undervise opp til 7. Klasse. Skulle ønske vi lærte mer didaktikk rundt matten, da det er veldig sentralt på eksamen.

Det er et par i min klasse som falt av på grunn av matten, men om du jobber hardt, leser mye og arbeider med oppgavene så går det helt fint. Anbefaler også å arbeide i en kollokviegruppe, det har hjulpet meg masse.

Lykke til

Anonymkode: cb075...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hææ ikke tillater dialekt? :P Det er jo mange som skriver dialekt på dette forumet? Hvor har du det fra? :P Njææ jeg kommer nok til å skrive dialekt i både meldinger, face,insta å div forum :) Har aldri sett at det står at jeg MÅ skrive bokmål. Så sorry mate :) Deal with it :D 

Anonymkode: 6df1e...815

* Innlegg som postes på Kvinneguiden skal være skrevet på bokmål eller nynorsk så lenge dette er mulig. Hvis norsk ikke er morsmålet kan man skrive på svensk, dansk eller engelsk. Det er ikke tillatt å skrive på dialekt eller bruke sms-språk i forumet. Denne regelen gjelder ikke i dagbøkene.

 

Sånn. Siden vi er inne på det.  

Anonymkode: 24373...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

* Innlegg som postes på Kvinneguiden skal være skrevet på bokmål eller nynorsk så lenge dette er mulig. Hvis norsk ikke er morsmålet kan man skrive på svensk, dansk eller engelsk. Det er ikke tillatt å skrive på dialekt eller bruke sms-språk i forumet. Denne regelen gjelder ikke i dagbøkene.

 

Sånn. Siden vi er inne på det.  

Anonymkode: 24373...73e

Å takk gud. "Så lenge dette er mulig". Altså ikke forbudt :) Takk for infoen! Å ta gjerne en tur rundt på forumet da mens du er igang å hakk på folk som skriver 'ikkje' eller andre skrivefeil. Sikkert mange som har dysleksi som blir kjempeglad! Tommel opp for deg! 👍 

Anonymkode: 6df1e...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...