Gå til innhold

Spørsmål på intervju???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelp!:ohmy:

Noen som har vært på butikksjef intervju i det siste(skal dit imorgen!!)? Hva burde man stille som spm og sånne ting?

Er helt ny på det, og gruer meg skikkelig!

Tips!?

Anonymkode: 47acd...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Butikksjef, og i morgen, det var lite forberedt til en god stilling. Du bør gjøre deg noen tanker om hva du vil svare på de vanligste spørsmålene, og også hvilke spørsmål du vil stille selv.

Intervjuspørsmål er rimelig de samme uansett bransje, men noen blir selvfølgelig bransjespesifikk

Her er vanlige spørsmål, etter enkelt google søk:

1.    Fortell om deg selv
2.    Hvorfor sluttet du i forrige jobb, evt. ønsker å forlate nåværende jobb?
3.    Hva er din største svakhet?
4.    Hvor vil du være om 5 år?
5.    Hvorfor vil du jobbe hos oss?
6.    Hva er din største prestasjon/bragd?
7.    Når du slutter, hva vil din sjef si?
8.    Hvor lang tid vil det ta før du vil være en bidragsyter for vårt selskap?
9.    Kan du jobbe under stress?
10.    Hvorfor skal vi velge deg og ikke en av de andre kandidatene?
11.    Er du villig til å dra dit selskapet sender deg?
12.    Hva har du lært ut i fra tidligere jobber?
13.    Nevn 3 sterke og 3 svake sider.
14.    På hvilken måte har dine tidligere jobber forberedt deg på større ansvarsområder?
15.    Jeg er ikke sikker på om du egner deg til jobben.
16.    Hvordan håndterte du å lede andre mennesker?
17.    Er ikke du overkvalifisert for denne stillingen?
18.    Hvorfor var du arbeidsledig så lenge?
19.    Hvorfor har du byttet jobber så ofte?
20.    Hva interesserer deg minst med denne jobben?
21.    Hva har vært din største feil/fiasko?
22.    Hva mener du er akseptabelt fravær?
23.    Liker du å konkurrere?
24.    Hva er den vanskeligste beslutning du noen gang har tatt, og hvorfor?
25.    Hvilke mennesker ville du like å jobbe med?
26.    Vurderer du andre stillinger for øyeblikket?
27.    Hvilke mennesker ville du hatt problemer med å jobbe sammen med?
28.    Beskriv din drømmejobb
29.    Beskriv en situasjon hvor ditt arbeid eller ide ble kritisert
30.    Hva frustrerte deg i din tidligere jobb, sjefen, kollegaer....??
31.    Hvordan er helsen din?
32.    Hvorfor har du bestemt deg for å skifte karriere?
33.    Hva har du gjort som viser initiativ?
34.    Nevn noen eksempler på problemer som du hadde i jobben din og hvordan løste du disse?
35.    Hvilke aspekter i denne jobben vil du karakterisere som mest kritisk?
36.    Hva bekymrer deg?
37.    Hva var det første du ville gjort hvis vi tilbød deg stillingen?
38.    Hva liker du å gjøre på fritiden?
39.    Det ser ikke ut som du har mye erfaring på dette området. Hvordan vil du da kunne lykkes?
40.    Har du noe imot å jobbe for noen av det andre kjønn eller noen som var yngre enn deg?
41.    Hvorfor ble du plutselig overflødig?
42.    Hva vil du like å forbedre?
43.    Hvilke ting føler du deg trygg på å gjøre?
44.    Er du en leder?
45.    Er det ok for deg å måtte jobbe alene med dine egne planer?
46.    Hva motiverer deg?
47.    Hvordan motiverer du andre?
48.    Hva tjente du i din tidligere jobb?
49.    Hva mener du om din forrige arbeidsgiver?
50.    Hvor mye ønsker du å tjene?

 

 

5 Klassikere.

 

Det er noen spørsmål som nesten alltid går igjen. Dette er spørsmål som kan skape hodebry for dem som ikke er forberedt, men som kan gå som en drøm hvis man har tenkt gjennom hva man skal svare.

 

1.    Fortell om deg selv.(spm.1)

Tips:  Her er det om å gjøre å kunne gi intervjueren et godt bilde av deg og hva du har gjort på en uanstrengt måte. Fremgangsmetoden kan være som følger: fortell kort om dine personalia og familie/bosituasjon i dag, fortelle deretter kronologisk hva du gjorde for eksempel fra ungdomsskolen eller gymnaset og frem til i dag, deretter kan du krydre på med å fortelle litt om interesser, verv medlemskap eller lignende. For å få med alle moment det være stor fordel å bruke CV som en huskeliste. Hvis du får angitt tid for besvarelse så tilpass deg i forhold til det.

 

2.    Hvorfor vil du jobbe hos oss?(spm.5)

Tips:   Skryt litt av selskapet (det liker de alltid). Bruk muligheten til å fortelle at din kompetanse og arbeidsmåte passer veldig bra med slik du har oppfattet selskapet.
 

3.    Hvorfor skal vi velge deg og ikke en av de andre kandidatene?(spm.10)

Tips:    Hvis du ikke har fått solgt deg inn på forrige spørsmål så er dette muligheten til å selge seg selv inn. Få frem at du har alle forutsetninger for å gjøre det bra i denne jobben, relatér tidligere relevant erfaring med den jobben du har søkt på (bruk eksempler), si at du mener du vil passe inn sosialt sett, få frem at du er motivert for jobben, osv. Til tross for at dette kan bli en lang tirade av selvskryt skal du få frem at det sikkert er mange gode søkere, men at du likevel mener å kunne tilføre det lille ekstra.

 

4.    Nevn 3 sterke og 3 svake sider.(spm.13)

Tips:    Her er klassikeren over alle klassikere. De tre sterke sidene klarer de fleste å få frem på en utmerket måte så det bruker vi ikke tid på her. Utfordringen ligger i å formidle de svake sidene. Kunsten er å få frem en side som ikke er utpreget negativ, men som kan ha en positiv vinkling også. Typisk eksempel: Jeg kan noen ganger jobbe fordype meg litt vel mye i en oppgave, MEN det  er fordi jeg anser oppgaven som meget viktig i forhold til potensielle senere følgefeil.Med dette har man oppveiet det svake med noe positivt. En annen variant som selgerne bruker er:Jeg er litt rastløs. Med dette har en potensiell selger svart det som en salgsleder fint kan akseptere og som han gjerne vil prøve å utnytte til noe positivt. Det viktigste er at man ikke sitter stille og roter seg inn en pinlig stillhet uten svar. Det er nok av folk som har følt at denne delen av intervjuet gikk så dårlig at man har prestert dårlig på resten av intervjuet. På den annen side skal man vite at intervjueren nødvendigvis ikke er på jakt etter selve svarene, men faktisk hvordan du er i stand til å besvare et slikt spørsmål.

PS. Har man ingen svake sider er jeg stygt redd for at du gikk i fellen som heter manglende selvinnsikt!

 

5.    Vurderer du andre stillinger for øyeblikket?(spm.26)

Tips:    Er svaret nei kan du underbygge det med at det er nøyaktig DENNE jobbe du vil ha. Er svaret ja kan du vinkle det til at du har ettertraktet kompetanse som markedet etterspør, men at du prioriterer denne jobben svært høyt. Uansett skal du ikke gå i fellen med å ytre at du egentlig ønsker å jobbe et helt annet sted eller i en helt annen type stilling.

 

 

5 "skumle" spørsmål.

 

1.    Hvorfor sluttet du i forrige jobb, evt. ønsker å forlate nåværende jobb?(spm.2)

Tips:    Svaret kan være så mangt, men fortell for all del ikke noe negativt om arbeidsgiver.

 

2.    Hvorfor var du arbeidsledig så lenge?(spm.18)

Tips:    Hadde du karantenteperiode fra forrige arbeidsgiver er alt ok. Har du innvilget deg en pause etter et langt arbeidsliv så kan det også fortelles på en troverdig måte. Har du vært i en kriseutsatt bransje (it-bransjen da boblen sprakk) kan du søke forståelse for at det var vanskelig å få jobb. Har du ingen god grunn må du kamuflere svaret, men selvfølgelig uten usannheter. F.eks . sykdom i nærmeste familie, bygget hus selv i stedet for å kjøpe tjenesten, osv.

 

3.    Hva frustrerte deg i din tidligere jobb, sjefen, kollegaer....??(spm.30)

Tips:    Her vil de ha deg ut på glattisen. Hold deg for god til å kritisere andre.


4.    Hvorfor har du byttet jobber så ofte?(spm.19)

Tips:    Her er det vanskelig å gi et tips siden alle har forskjellig sammensetning av bakgrunn. Prøv likevel å komme med gode argumenter for ulike jobb-overganger. Et jobbskifte kan for eksempel skyldes flytting, bedriften la ned, høyere lønn, større personlige utfordringer, osv.

 

5.    Hvor mye ønsker du å tjene?(spm.50)

Tips:    Forhandlingsteknikk innen lønn kunne jeg skrevet flere sider om alene, men her holder vi oss til kortversjonen. Noen ganger er lønnen satt i forhold til tariff og da er er jo saken grei. Andre ganger er det imidlertid forhandlinger som må på banen. Til syvende og sist skal intervjuer sitte igjen med følelsen av at her er det mulighet for å komme til enighet. Ikke la konkrete lønnskrav diskvalifisere deg på et tidlig stadie. Din forrige lønn kan være et utgangspunkt hvis det passer i forholdt til situasjonen. Man skal også vite at bruttolønn ikke er eneste nøkkelen til god økonomi. Får man fri telefon, avis, adsl, firmabil, e.l. så kan det kompensere for mye bruttolønn. Man skal dog være observant på skattereglene i disse tider hvor frynsegoder forfølges (Vinmonopolet m.fl.) 

 

Anonymkode: d77f0...34b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Butikksjef, og i morgen, det var lite forberedt til en god stilling. Du bør gjøre deg noen tanker om hva du vil svare på de vanligste spørsmålene, og også hvilke spørsmål du vil stille selv.

Intervjuspørsmål er rimelig de samme uansett bransje, men noen blir selvfølgelig bransjespesifikk

Her er vanlige spørsmål, etter enkelt google søk:

1.    Fortell om deg selv
2.    Hvorfor sluttet du i forrige jobb, evt. ønsker å forlate nåværende jobb?
3.    Hva er din største svakhet?
4.    Hvor vil du være om 5 år?
5.    Hvorfor vil du jobbe hos oss?
6.    Hva er din største prestasjon/bragd?
7.    Når du slutter, hva vil din sjef si?
8.    Hvor lang tid vil det ta før du vil være en bidragsyter for vårt selskap?
9.    Kan du jobbe under stress?
10.    Hvorfor skal vi velge deg og ikke en av de andre kandidatene?
11.    Er du villig til å dra dit selskapet sender deg?
12.    Hva har du lært ut i fra tidligere jobber?
13.    Nevn 3 sterke og 3 svake sider.
14.    På hvilken måte har dine tidligere jobber forberedt deg på større ansvarsområder?
15.    Jeg er ikke sikker på om du egner deg til jobben.
16.    Hvordan håndterte du å lede andre mennesker?
17.    Er ikke du overkvalifisert for denne stillingen?
18.    Hvorfor var du arbeidsledig så lenge?
19.    Hvorfor har du byttet jobber så ofte?
20.    Hva interesserer deg minst med denne jobben?
21.    Hva har vært din største feil/fiasko?
22.    Hva mener du er akseptabelt fravær?
23.    Liker du å konkurrere?
24.    Hva er den vanskeligste beslutning du noen gang har tatt, og hvorfor?
25.    Hvilke mennesker ville du like å jobbe med?
26.    Vurderer du andre stillinger for øyeblikket?
27.    Hvilke mennesker ville du hatt problemer med å jobbe sammen med?
28.    Beskriv din drømmejobb
29.    Beskriv en situasjon hvor ditt arbeid eller ide ble kritisert
30.    Hva frustrerte deg i din tidligere jobb, sjefen, kollegaer....??
31.    Hvordan er helsen din?
32.    Hvorfor har du bestemt deg for å skifte karriere?
33.    Hva har du gjort som viser initiativ?
34.    Nevn noen eksempler på problemer som du hadde i jobben din og hvordan løste du disse?
35.    Hvilke aspekter i denne jobben vil du karakterisere som mest kritisk?
36.    Hva bekymrer deg?
37.    Hva var det første du ville gjort hvis vi tilbød deg stillingen?
38.    Hva liker du å gjøre på fritiden?
39.    Det ser ikke ut som du har mye erfaring på dette området. Hvordan vil du da kunne lykkes?
40.    Har du noe imot å jobbe for noen av det andre kjønn eller noen som var yngre enn deg?
41.    Hvorfor ble du plutselig overflødig?
42.    Hva vil du like å forbedre?
43.    Hvilke ting føler du deg trygg på å gjøre?
44.    Er du en leder?
45.    Er det ok for deg å måtte jobbe alene med dine egne planer?
46.    Hva motiverer deg?
47.    Hvordan motiverer du andre?
48.    Hva tjente du i din tidligere jobb?
49.    Hva mener du om din forrige arbeidsgiver?
50.    Hvor mye ønsker du å tjene?

 

 

5 Klassikere.

 

Det er noen spørsmål som nesten alltid går igjen. Dette er spørsmål som kan skape hodebry for dem som ikke er forberedt, men som kan gå som en drøm hvis man har tenkt gjennom hva man skal svare.

 

1.    Fortell om deg selv.(spm.1)

Tips:  Her er det om å gjøre å kunne gi intervjueren et godt bilde av deg og hva du har gjort på en uanstrengt måte. Fremgangsmetoden kan være som følger: fortell kort om dine personalia og familie/bosituasjon i dag, fortelle deretter kronologisk hva du gjorde for eksempel fra ungdomsskolen eller gymnaset og frem til i dag, deretter kan du krydre på med å fortelle litt om interesser, verv medlemskap eller lignende. For å få med alle moment det være stor fordel å bruke CV som en huskeliste. Hvis du får angitt tid for besvarelse så tilpass deg i forhold til det.

 

2.    Hvorfor vil du jobbe hos oss?(spm.5)

Tips:   Skryt litt av selskapet (det liker de alltid). Bruk muligheten til å fortelle at din kompetanse og arbeidsmåte passer veldig bra med slik du har oppfattet selskapet.
 

3.    Hvorfor skal vi velge deg og ikke en av de andre kandidatene?(spm.10)

Tips:    Hvis du ikke har fått solgt deg inn på forrige spørsmål så er dette muligheten til å selge seg selv inn. Få frem at du har alle forutsetninger for å gjøre det bra i denne jobben, relatér tidligere relevant erfaring med den jobben du har søkt på (bruk eksempler), si at du mener du vil passe inn sosialt sett, få frem at du er motivert for jobben, osv. Til tross for at dette kan bli en lang tirade av selvskryt skal du få frem at det sikkert er mange gode søkere, men at du likevel mener å kunne tilføre det lille ekstra.

 

4.    Nevn 3 sterke og 3 svake sider.(spm.13)

Tips:    Her er klassikeren over alle klassikere. De tre sterke sidene klarer de fleste å få frem på en utmerket måte så det bruker vi ikke tid på her. Utfordringen ligger i å formidle de svake sidene. Kunsten er å få frem en side som ikke er utpreget negativ, men som kan ha en positiv vinkling også. Typisk eksempel: Jeg kan noen ganger jobbe fordype meg litt vel mye i en oppgave, MEN det  er fordi jeg anser oppgaven som meget viktig i forhold til potensielle senere følgefeil.Med dette har man oppveiet det svake med noe positivt. En annen variant som selgerne bruker er:Jeg er litt rastløs. Med dette har en potensiell selger svart det som en salgsleder fint kan akseptere og som han gjerne vil prøve å utnytte til noe positivt. Det viktigste er at man ikke sitter stille og roter seg inn en pinlig stillhet uten svar. Det er nok av folk som har følt at denne delen av intervjuet gikk så dårlig at man har prestert dårlig på resten av intervjuet. På den annen side skal man vite at intervjueren nødvendigvis ikke er på jakt etter selve svarene, men faktisk hvordan du er i stand til å besvare et slikt spørsmål.

PS. Har man ingen svake sider er jeg stygt redd for at du gikk i fellen som heter manglende selvinnsikt!

 

5.    Vurderer du andre stillinger for øyeblikket?(spm.26)

Tips:    Er svaret nei kan du underbygge det med at det er nøyaktig DENNE jobbe du vil ha. Er svaret ja kan du vinkle det til at du har ettertraktet kompetanse som markedet etterspør, men at du prioriterer denne jobben svært høyt. Uansett skal du ikke gå i fellen med å ytre at du egentlig ønsker å jobbe et helt annet sted eller i en helt annen type stilling.

 

 

5 "skumle" spørsmål.

 

1.    Hvorfor sluttet du i forrige jobb, evt. ønsker å forlate nåværende jobb?(spm.2)

Tips:    Svaret kan være så mangt, men fortell for all del ikke noe negativt om arbeidsgiver.

 

2.    Hvorfor var du arbeidsledig så lenge?(spm.18)

Tips:    Hadde du karantenteperiode fra forrige arbeidsgiver er alt ok. Har du innvilget deg en pause etter et langt arbeidsliv så kan det også fortelles på en troverdig måte. Har du vært i en kriseutsatt bransje (it-bransjen da boblen sprakk) kan du søke forståelse for at det var vanskelig å få jobb. Har du ingen god grunn må du kamuflere svaret, men selvfølgelig uten usannheter. F.eks . sykdom i nærmeste familie, bygget hus selv i stedet for å kjøpe tjenesten, osv.

 

3.    Hva frustrerte deg i din tidligere jobb, sjefen, kollegaer....??(spm.30)

Tips:    Her vil de ha deg ut på glattisen. Hold deg for god til å kritisere andre.


4.    Hvorfor har du byttet jobber så ofte?(spm.19)

Tips:    Her er det vanskelig å gi et tips siden alle har forskjellig sammensetning av bakgrunn. Prøv likevel å komme med gode argumenter for ulike jobb-overganger. Et jobbskifte kan for eksempel skyldes flytting, bedriften la ned, høyere lønn, større personlige utfordringer, osv.

 

5.    Hvor mye ønsker du å tjene?(spm.50)

Tips:    Forhandlingsteknikk innen lønn kunne jeg skrevet flere sider om alene, men her holder vi oss til kortversjonen. Noen ganger er lønnen satt i forhold til tariff og da er er jo saken grei. Andre ganger er det imidlertid forhandlinger som må på banen. Til syvende og sist skal intervjuer sitte igjen med følelsen av at her er det mulighet for å komme til enighet. Ikke la konkrete lønnskrav diskvalifisere deg på et tidlig stadie. Din forrige lønn kan være et utgangspunkt hvis det passer i forholdt til situasjonen. Man skal også vite at bruttolønn ikke er eneste nøkkelen til god økonomi. Får man fri telefon, avis, adsl, firmabil, e.l. så kan det kompensere for mye bruttolønn. Man skal dog være observant på skattereglene i disse tider hvor frynsegoder forfølges (Vinmonopolet m.fl.) 

 

Anonymkode: d77f0...34b

Kjære vene, er ikke min feil at jeg fikk beskjed om intervju idag tidlig. Så ikke akkurat så god tid på meg til å forbrede. Men takk for innspill.

Anonymkode: 47acd...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelp!:ohmy:

Noen som har vært på butikksjef intervju i det siste(skal dit imorgen!!)? Hva burde man stille som spm og sånne ting?

Er helt ny på det, og gruer meg skikkelig!

Tips!?

Anonymkode: 47acd...f64

Jeg vil anbefale deg å vise at du brenner for det du ønsker å jobbe med! (som arbeidsoppgaver i typ butikksjefstilling) 

Spørsmål og svar kan man lese seg opp på overalt, men jeg vil råde deg til å heller gjøre deg opp egne synspunkt og innspill. Fasiten på intervjuspørsmål er ikke noe du finner, men noe du selv svarer best på ut fra deg selv?

Dog, spør om forventninger de har til deg hvis du skulle få jobben, spør om teamet der - hvordan er det innarbeidet i jobben, spør om utviklingsmuligheter, spør om noe du genuint lurer på! 

 

Og husk - det er ikke bare de som skal velge ny ansatt (deg). Du skal også velge dem! 

 

Masse lykke til da 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjære vene, er ikke min feil at jeg fikk beskjed om intervju idag tidlig. Så ikke akkurat så god tid på meg til å forbrede. Men takk for innspill.

Anonymkode: 47acd...f64

Unnskyld meg.... Her tar en person seg tid til å skrive et dritbra innlegg bare for å svare deg på en hjelpende måte, så er det det du henger deg opp i at vedkommende syntes du var sen ute med forbredelser?? Du fikk vel nepp vite om intervjuet dagen før du skulle gå dit?

Var et råbra innlegg anonym! Skulle gjerne hatt dine tips vdr lønnsforhandlinger!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cessa74 skrev:

Unnskyld meg.... Her tar en person seg tid til å skrive et dritbra innlegg bare for å svare deg på en hjelpende måte, så er det det du henger deg opp i at vedkommende syntes du var sen ute med forbredelser?? Du fikk vel nepp vite om intervjuet dagen før du skulle gå dit?

Var et råbra innlegg anonym! Skulle gjerne hatt dine tips vdr lønnsforhandlinger!

Takk Cessa74 :) 

Jeg synes det står mye bra angående lønnsforhandlinger her: 

http://www.juristforbundet.no/Lonn-og-arbeidsvilkar/Forhandlingsveilederen/Introduksjon-/

 

Anonymkode: d77f0...34b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Cessa74 skrev:

Unnskyld meg.... Her tar en person seg tid til å skrive et dritbra innlegg bare for å svare deg på en hjelpende måte, så er det det du henger deg opp i at vedkommende syntes du var sen ute med forbredelser?? Du fikk vel nepp vite om intervjuet dagen før du skulle gå dit?

Var et råbra innlegg anonym! Skulle gjerne hatt dine tips vdr lønnsforhandlinger!

For det var jo veldig nødvendig å påpeke det? Jeg spurte ikke om folk syntes jeg var for sent ute. Herremin, at det går ann. Fant forresten akkurat det anonym hadde skrevet et annet sted, så var nok bare klipt og limt. Tror du jeg hadde skrevet at jeg fikk vite det om dagen før om jeg ikke fikk det? Hvorfor skulle jeg lyve og være anonym.

Anonymkode: 47acd...f64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 22. juni 2016 at 9.00, Cessa74 skrev:

Unnskyld meg.... Her tar en person seg tid til å skrive et dritbra innlegg bare for å svare deg på en hjelpende måte, så er det det du henger deg opp i at vedkommende syntes du var sen ute med forbredelser?? Du fikk vel nepp vite om intervjuet dagen før du skulle gå dit?

Var et råbra innlegg anonym! Skulle gjerne hatt dine tips vdr lønnsforhandlinger!

Tenkte akkurat å skrive det samme. TS, du bør heller takke og bukke for at noen gav deg så mange gullkorn. 

Anonymkode: 75b1a...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22. juni 2016 at 13.20, AnonymBruker skrev:

For det var jo veldig nødvendig å påpeke det? Jeg spurte ikke om folk syntes jeg var for sent ute. Herremin, at det går ann. Fant forresten akkurat det anonym hadde skrevet et annet sted, så var nok bare klipt og limt. Tror du jeg hadde skrevet at jeg fikk vite det om dagen før om jeg ikke fikk det? Hvorfor skulle jeg lyve og være anonym.

Anonymkode: 47acd...f64

Seriøst TS skjerp innstillingen din! Dette blir bare tåpelig!

Anonymkode: 75b1a...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...