AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #1 Skrevet 21. juni 2016 Hei! Jeg fikk nylig tilsendt nytt førerkort med koden 01, som betyr at jeg må bruke linser/briller til enhver tid når jeg kjører. Problemet er at jeg bare bruker briller når jeg leser mye, f.eks. eksamensperioder ol. Ellers ser jeg like bra, men blir litt fortere sliten. Tidligere brukte jeg briller (linser) på heltid. Da jeg tok mopedlappen for to år siden brukte jeg alltid linser og da jeg tok synstesten hos legen hadde han ikke beholder til linsene så jeg fikk ikke tatt synstest uten, dog var han veldig sikker på at jeg kunne kjøre uten linser/briller. Da jeg søkte om førerkort på bil valgte jeg konsekvent å svare at jeg ikke brukte briller/linser, men koden ble tydeligvis overført uansett... Jeg lurer på hva eventuelt straffereaksjonen på å kjøre uten briller/linser vil være, og om jeg "bare" kan ta en ny tur til lege/optiker for å få fjerna koden? Altså at jeg tar testen uten briller nå hos lege/optiker for at de skal garantere seg med at jeg kan se godt nok til å kjøre uten å bruke briller/linser. Hvordan skal jeg deretter få fjerna koden fra førerkortet? Anonymkode: d9004...664
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #2 Skrevet 21. juni 2016 TS igjen; jeg har forøvrig ingen problemer med å lese de vanlige synstestene hos biltilsynet. Anonymkode: d9004...664
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #3 Skrevet 21. juni 2016 Konsekvensen er at du ikke fyller helsekravene til å kjøre bil, uten briller eller linser og dermed ikke har lov å kjøre. Hilsen brillebruker med førerkort. Anonymkode: cc457...edc
Minya Skrevet 21. juni 2016 #4 Skrevet 21. juni 2016 I verste fall kan de ta fra deg førerkortet fordi du har oppgitt uriktige opplysninger. For å få fjernet den koden fra førerkortet, må fremvise en ny synsattest på at du ikke trenger briller eller linser for å kunne kjøre sikkert.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #5 Skrevet 21. juni 2016 3 minutter siden, Minya skrev: I verste fall kan de ta fra deg førerkortet fordi du har oppgitt uriktige opplysninger. For å få fjernet den koden fra førerkortet, må fremvise en ny synsattest på at du ikke trenger briller eller linser for å kunne kjøre sikkert. Vet du om det holder å bare ta synstesten og så vil legen/optikeren gi beskjed, eller må jeg selv ta med meg synsattesten inn på vegvesenet og få den fjerna? Anonymkode: d9004...664
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #6 Skrevet 21. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du om det holder å bare ta synstesten og så vil legen/optikeren gi beskjed, eller må jeg selv ta med meg synsattesten inn på vegvesenet og få den fjerna? Anonymkode: d9004...664 Du må nok ta den med selv. Anonymkode: b7be2...aea
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #7 Skrevet 21. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vet du om det holder å bare ta synstesten og så vil legen/optikeren gi beskjed, eller må jeg selv ta med meg synsattesten inn på vegvesenet og få den fjerna? Anonymkode: d9004...664 Optikeren må gjøre ny sysnstest uten linser eller briller. Deretter må du klage til trafikkstasjonen på at førerkortet ditt har fått kode på seg som sier du skal bruke briller for å lovlig kjøre bil. Om du klarer å få gjennomslag for dette kommer helt an på synsfeilen din. Anonymkode: cc457...edc
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #8 Skrevet 21. juni 2016 Ha med deg optikerattest (ikke brilleseddel) til din nærmeste trafikkstasjon og bestill nytt førerkort. Dette er ingen stor sak. Koster 270 med gammelt bilde og 340kr med nytt bilde. Anonymkode: 6cdc0...450
Minya Skrevet 24. juni 2016 #9 Skrevet 24. juni 2016 Den 21/06/2016 at 13.48, AnonymBruker skrev: Vet du om det holder å bare ta synstesten og så vil legen/optikeren gi beskjed, eller må jeg selv ta med meg synsattesten inn på vegvesenet og få den fjerna? Anonymkode: d9004...664 Optikerattesten må du selv levere på nærmeste trafikkstasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå