Gå til innhold

Strikkefasthet, annet type garn og pinnestørrelse - hjelp!


illywhack

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg skal strikke en genser som er litt vag i oppskriften, og ble plutselig så usikker.. Håper det er noen her som kan hjelpe og forklare litt.
Begrepet strikkefasthet er jeg godt kjent med, men har ikke måtte bruke det så mye i praksis (fastheten har alltid stemt tidligere når jeg har strikket prøvelapp, så har ikke måttet tenke).

Genseren har i oppskriften oppgitt fasthet på 17 masker pr 10 cm. Garnet som er foreslått er Alaska eller Nepal fra Drops (her er fasthet oppgitt til 17m pr 10 cm, med pinne nr 5). 

Men fargen jeg vil ha finnes ikke i dette type garn, og da må jeg velge et annet garn. Det jeg liker best (drops cotton merino) har oppgitt 21 m per 10 cm på pinne 4.

Det jeg lurer på da er: kan jeg bare prøve meg fram med dette garnet og finne den pinnen hvor jeg får 17 masker på 10 cm (prøvelapp)? Eller blir dette helt feil ifht. garnet, og at maskene ikke blir fine eller blir veldig store f.eks?

Ble så usikker.
Kan noen hjelpe med dette problemet?
Du kan gjerne forklare meg litt rundt dette også, hvordan dette faktisk fungerer, om du har tid og lyst! Setter veldig pris på det.

Takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan godt prøve deg frem, men hvis du må mange nummer opp i pinnestørrelse blir genseren plutselig gjennomsiktig pga. hullene (pluss at den kan strekke seg mer i vask enn planlagt), og hvis du går for langt ned, så kan den bli så tett at den "står av seg selv" og ikke faller særlig pent. Her er det store variasjoner fra garn til garn, og ikke minst om du personlig liker det ferdige produktet når det er luftigere eller tettere enn plagget i originaloppskriften.

Jeg foretrekker å justere ved å gå opp eller ned i størrelser ifølge oppskriften - om nødvendig med justering av pinnenummer i tillegg. Det kan jo bli vanskelig om du allerede bruker XS og må ned i størrelse, eller XL og må opp, men da kan du regne ut dine egne mål. Jeg har sjanset mange ganger for å få en strikkeoppskrift til å passe bedre til fasongen min, men det har faktisk gått bra hver gang. Jeg prøver den ofte underveis, og da ser jeg jo om den må legges ut eller tas inn her og der. En mariusgenser som ellers passer bra, men ser ut til å bli litt snau over brystet, justerer jeg enkelt ved å legge til en ekstra mønsterrapport (dvs 18 masker i dette tilfellet). 

Når jeg tenker meg om så tror jeg ikke jeg har en eneste genser som er 100% etter oppskriften. Jeg pleier å felle litt ekstra i sidene for en smalere midje, og legge til litt ekstra over brystet, slik at én enkelt genser kan være en kombinasjon av small, medium og large. Jeg justerer nesten alltid ermelengde og genserlengde, og innimellom halsvidde + diverse andre småting. Det enkleste er nok å finne et garn som har lik strikkefasthet. Hvis Drops har dårlig fargeutvalg kan du lete blant andre produsenter - jeg synes Sandnes har mange freshe farger og flott kvalitet på garnet, men klart, det hjelper jo ikke deg med mindre de har fargene du leter etter :P

Jeg vet ikke om du fikk så mye nyttig ut av dette, men jeg vil i alle fall oppfordre til å ikke være redd for å eksperimentere. Det meste kan justeres underveis, og hvis alt går galt, så er det ikke verre enn å rekke opp og begynne på nytt. Du vil jo uansett legge merke til om det er noe som ikke stemmer før du har rukket å strikke en hel genser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan strikke med dobbel tråd? Støtter for øvrig alt Antlers skrev. Det beste er å finne et garn med tilsvarende strikkefasthet fra en annen produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør okke endre garntype med så stor variasjon i strikkefastheten da du går ut i fra bredden på strikkefastheten men endringen er der og i høyden. Er det glattstrikk kan det gå galt er det mønsterstrikk går det helt galt. 

Drops har flere garnalternativer til de samme oppskriftene. Det pleier å stå i alle oppskriftene hvilke andre garntyper du kan bruke. 

Dobbelt gan vil gå for tykt da går strikkefastheten feil vei. Har du sett på om du kan bruke garn fra Sandnes eller andre der strikkefastheten stemmer? 

Anonymkode: 934b3...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...