Cyndaquil Skrevet 21. juni 2016 #1 Skrevet 21. juni 2016 Hei 😊 Jeg som mange andre her pÃ¥ forumet har fÃ¥tt den stykdommen PCOS (polycystisk overialt syndrom) 😕. Jeg er under utredning, og blodprøvene mine viser at triglyserider, blodsukker og kolesterol er helt normale. Har derfor ikke insulinresistens eller diabetes. Men jeg Googler jo den og det stÃ¥r at man med pcos bør spise sunt og holde seg unna karbohydrater. Hvorfor det ? Hva har det med eggstokkene Ã¥ gjøre? Jeg er normalvektig og er aktiv flere ganger i uka. Spiser bondekost; brødskiver, fiskeburger, pai med salat, kjøttkaker i brunsaus osv. MÃ¥ jeg likevel endre kosthold nÃ¥r prøvene mine er fine og vekta er normal?Â
goodbye_kitty Skrevet 21. juni 2016 #2 Skrevet 21. juni 2016 Det står noe om det HER Selv har jeg PCOS og går ikke på lavkarbo. Prøvde det en gang, men syns det var bare stress. Ikke liker jeg maten så godt heller. Nå er jeg også slank og har ikke noe behov for å gå ned i vekt. For de som er overvektige kan det kanskje være mer nyttig pga vektreduksjonen i seg selv. Jeg holder symptomene i sjakk med Metformin btw.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #3 Skrevet 21. juni 2016 Handler ikke det der spise sunt greiene bare om at overvekt kan påvirke fruktbarheten negativt for alle da? PCOS eller ei? Anonymkode: 305b6...7ff
Cyndaquil Skrevet 21. juni 2016 Forfatter #4 Skrevet 21. juni 2016 3 timer siden, goodbye_kitty skrev: Det står noe om det HER Selv har jeg PCOS og går ikke på lavkarbo. Prøvde det en gang, men syns det var bare stress. Ikke liker jeg maten så godt heller. Nå er jeg også slank og har ikke noe behov for å gå ned i vekt. For de som er overvektige kan det kanskje være mer nyttig pga vektreduksjonen i seg selv. Jeg holder symptomene i sjakk med Metformin btw. Takk for svar 😊 om jeg får lov til å spørre, hvilke symptomer har du? Tenkte siden du også er normalvektig og fått pcos.  Er ikke metaformin diabetesmedisin som kun må tas om man har noe med blodsukkeret?  Jeg tar P piller men har alltid utenom det hatt regelmessige menstruajsoner. Det var ikke syptomer som fikk meg til å dra, jeg dro til gynokologen fordi jeg ble skremt når en veninne på min alder (slutten av 20åra) fikk vite hun trolig ikke kunne få barn mer, da ble jeg skremt til å dra selv å skjekke meg.  Det var da de oppdaget alle cystene på eggstokkene 😕 Er det noen her som vet om det er noe man kan gjøre for å stoppe at det dannes flere cyster på eggstokkene? Eller noen man kan gjøre, utenom laproskopi, som kan fjerne de man allerede har?
goodbye_kitty Skrevet 22. juni 2016 #5 Skrevet 22. juni 2016 Den 21. juni 2016 at 15.56, aicelain skrev: Takk for svar 😊 om jeg fÃ¥r lov til Ã¥ spørre, hvilke symptomer har du? Tenkte siden du ogsÃ¥ er normalvektig og fÃ¥tt pcos.  Er ikke metaformin diabetesmedisin som kun mÃ¥ tas om man har noe med blodsukkeret?  Jeg tar P piller men har alltid utenom det hatt regelmessige menstruajsoner. Det var ikke syptomer som fikk meg til Ã¥ dra, jeg dro til gynokologen fordi jeg ble skremt nÃ¥r en veninne pÃ¥ min alder (slutten av 20Ã¥ra) fikk vite hun trolig ikke kunne fÃ¥ barn mer, da ble jeg skremt til Ã¥ dra selv Ã¥ skjekke meg.  Det var da de oppdaget alle cystene på eggstokkene 😕 Er det noen her som vet om det er noe man kan gjøre for Ã¥ stoppe at det dannes flere cyster pÃ¥ eggstokkene? Eller noen man kan gjøre, utenom laproskopi, som kan fjerne de man allerede har? Bare hyggelig Jeg har egentlig alle symptomene bortsett fra overvekt; uren hud, hirtuisme, hÃ¥rtap/seboreisk eksem, uregelmessig/ingen mens og smerter ved eggløsning. Metformin brukes egentlig ved diabetes 2 ja. Fikk utskrevet det av gynekologen min etter at jeg ikke lenger kunne bruke p-piller pga migrene. Før det brukte jeg Diane og senere Yasmin. Syns jeg har nesten like god effekt av Metformin. Â
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #6 Skrevet 22. juni 2016 Sånn jeg har forstått det så er det helst de med insulinresistens/ problem med overvekt som har mest å hente på et karbohydratredusert kosthold i forbindelse med PCOS. Anonymkode: 159c8...ac7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå