Gå til innhold

Endometriose!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Trodde hele tiden det var cystene mine som gjorde vondt, men har vel nå skjønt at det er endometriose jeg har. Har så ekstreme smerter nederst i magen og i skjeden/underlivet generelt at det nesten ikke er til å holde ut. Kjennes ut som en varmefølelse innimellom. Noen som har eller har hatt dette og kan dele erfaringer med meg. Jeg blir redd av å ha så vondt, men skal heldigvis til gyn på onsdag og håper hun kan hjelpe.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nsaids(Ibux, aspirin etc.) hjelper mot Endometriosesmerter, fordi de er antiinflammatoriske. Og en type vedvarende Endometriosesmerter kommer ofte fra inflammasjonen de skaper. Ulike typer p-piller, eller hormonbehandlinger hjelper også de fleste. Varmepute/varmeteppe lindrer også for mange, når smertene står på.

Pasienter er rammet i veldig forskjellig grad, så det er vanskelig å si noe generelt om det. Noen har mye sykdom og ingen symptomer, da vevet ikke er aktiv. Andre har mindre sykdom, men alvorlige smerter, som gjør de ute av stand til å fungere. Det er egentlig umulig for oss her å si noe sikkert hva dine smerter kommer av. 

Endometriose skaper også cyster, type sjokoladecyster. De bruker å være gjenkjennelig for erfarne leger/radiologer. 

www.endometriose.no

Anonymkode: 410c1...4a1

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, CrazyChick90 skrev:

Trodde hele tiden det var cystene mine som gjorde vondt, men har vel nå skjønt at det er endometriose jeg har. Har så ekstreme smerter nederst i magen og i skjeden/underlivet generelt at det nesten ikke er til å holde ut. Kjennes ut som en varmefølelse innimellom. Noen som har eller har hatt dette og kan dele erfaringer med meg. Jeg blir redd av å ha så vondt, men skal heldigvis til gyn på onsdag og håper hun kan hjelpe.

Håper du da får komme til en lege med kunnskap om endometriose. 

Hvis ikke be fastlegen din om å henvise deg til gyn.pol. Ullevål. Der finnes ekspertisen. 

Endometriose gjør i all hovedsak i førsten mest vondt under mens/eggløsning. For så etterhvert som endometriosen vokser å gjøre vondt nesten 24/7. Når det har kommet så langt at du har vondt nesten hele syklusen bør du opereres for å få fjernet endometriose som lar seg fjerne før du blir satt på medisiner som fjerner mensen for en periode. Mulig du og må forbehandle før kikkhullsoperasjon. 

Vanlige smertestillende hjelper ikke uansett når de er tatt og i hvilke (normale) mengder de taes i, når endometriosen er utbredt eller ligger på ugunstige steder i bukhulen. Da er det bare morfinpreperater som kan ta toppen av smertene i påvente av kirurgi. 

Det er mulig å få alle typer cyster ved endometriose også inplantater av endometriose. En gynekolog kan ikke ved ultralyd se om det er en vanncyste eller en blodfyllt sjokoladecyste ts har. Da må hun opereres. MR kan om den gjøres på gode MR maskiner og etter endometrioseprotokoll påvise endometriose dersom den er av noe størrelse og ikke det som kalles "usynlig endometriose". 

Finnes flere tråder med mye god info på kg om endometriose. 

Anonymkode: 3e7f6...abd

Skrevet

Jeg har PCOS også og har derfor ikke hatt mens og eggløsning på snart 3 år. Jeg vet ikke om det er endometriose jeg har men det er der jeg vil tro. Oppfatter smertene som svie, kløe og brenning nedentil har også veldig vondt i eggstokkpartiet og i bekkenet. Veldig hemmende i hverdagen :/ Videre vil jeg takke for svar!

AnonymBruker
Skrevet

De to sykdommene henger ofte sammen. Men du bør få tatt en MR. 

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De to sykdommene henger ofte sammen. Men du bør få tatt en MR. 

Takk for svar! Skal i det minste ta ultralyd i morgen også får vi se. Det gjør så jævlig vondt og har holdt på i flere dager nå:(

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, CrazyChick90 skrev:

Takk for svar! Skal i det minste ta ultralyd i morgen også får vi se. Det gjør så jævlig vondt og har holdt på i flere dager nå:(

Det kan jo være du r en cyste som har sprukket. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper du da får komme til en lege med kunnskap om endometriose. 

Hvis ikke be fastlegen din om å henvise deg til gyn.pol. Ullevål. Der finnes ekspertisen. 

Endometriose gjør i all hovedsak i førsten mest vondt under mens/eggløsning. For så etterhvert som endometriosen vokser å gjøre vondt nesten 24/7. Når det har kommet så langt at du har vondt nesten hele syklusen bør du opereres for å få fjernet endometriose som lar seg fjerne før du blir satt på medisiner som fjerner mensen for en periode. Mulig du og må forbehandle før kikkhullsoperasjon. 

Vanlige smertestillende hjelper ikke uansett når de er tatt og i hvilke (normale) mengder de taes i, når endometriosen er utbredt eller ligger på ugunstige steder i bukhulen. Da er det bare morfinpreperater som kan ta toppen av smertene i påvente av kirurgi. 

Det er mulig å få alle typer cyster ved endometriose også inplantater av endometriose. En gynekolog kan ikke ved ultralyd se om det er en vanncyste eller en blodfyllt sjokoladecyste ts har. Da må hun opereres. MR kan om den gjøres på gode MR maskiner og etter endometrioseprotokoll påvise endometriose dersom den er av noe størrelse og ikke det som kalles "usynlig endometriose". 

Finnes flere tråder med mye god info på kg om endometriose. 

Ved ultralyd hadde de ingen problem med å se at jeg hadde endometriose-cyster. Selv en radiolog kunne se det, ved utvendig ultralyd. Det betyr ikke at de alltid kan se det, man må ha mye sykdom for at de kan se det på ultralyd, det hadde jeg. 

Også tull at vanlige smertestillende ikke hjelper, det hjelper mange en god del. Handler ikke om styrke, men at de er antiinflammatorisk. Betyr ikke at de hjelper 100%, men de hjelper en god del. Morfinpreparater fungerer ikke like godt på alle, da de går på hjernen og oppfattelse av smerter og de har ingen effekt på inflammasjonen som aktiv inflammatorisk Endometriose skaper. Som Dr.Langebrekke, landets ledende spesialist, anbefaler, så virker Nsaid best når de er tatt før smerter er forventet å slå til.

Anonymkode: 410c1...4a1

Skrevet

Det brenner i skjeden og det gjør det vel ikke ved sprekking av cyste?

• 2 måneder senere...
Skrevet
Den ‎21‎.‎06‎.‎2016 at 20.42, CrazyChick90 skrev:

Det brenner i skjeden og det gjør det vel ikke ved sprekking av cyste?

Vulvodyni gjør at det kjennes ut som det brenner i skjeden. Generell eller lokalisert vulvodyni.

Anonymkode: a7da1...24c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...