Gå til innhold

Nervøs for morgendagen (ny jobb)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 20 år som har fått meg en sommerjobb som ferievikar på et sykehjem. Jobbet i butikk mens jeg gikk på videregående, men har ingen erfaring med å jobbe med eldre. Og nå begynner jeg å bli ganske nervøs og gruer meg litt. Ikke så mye til selve arbeidsoppgavene, egentlig, men mer det å faktisk komme inn døra, hilse på alle som jobber der, osv... Jeg er generelt en litt sjenert person, men ganske pratsom og livlig når jeg først har "kommet ut av skallet". Noen som har erfaring fra å jobbe på sykehjem selv? Eventuelt bare noen oppmuntrende ord? :P 

Anonymkode: c2f16...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobbet et år på sykehjem mellom vgs og studier. Trived veldig godt etterhvert, men likte meg ikke i starten. Følte jeg ble veldig kastet ut på dypt vann. Enkelte av de eldre blir lett sure og frustrerte på nye som ikke vet hvordan de vil ha ting og man føler seg gjerne mer som en belastning ovenfor dem man jobber med. Dette er gjerne ikke så oppmuntrende å høre, men jeg vil bare si at jeg følte det sånn i starten, jeg grudde meg til å dra på jobb, men det ble veldig mye bedre når ting fikk gått seg litt til. Så hold motet oppe om det føles litt hardt i starten. Det gikk ikke alt for lang tid før jeg var en av dem som jobbet raskest og visste alltid hva som trengtes å gjøres og mine kollega ble glad for å få vakter sammen med meg og beboerene fornøyd når det var jeg som kom på jobb. Så vit at ting blir bedre om du ikke liker deg helt i starten.

Nå er jeg gjerne litt eksta sensitiv når det kommer til det å føle at jeg ikke strekker til. Jeg hater å føle meg som en belastning og tar meg lett nær av når folk blir sur på meg slik som enkelte av beboerene (enkelte kan hisse seg opp over ting som at du har tatt ett mindre håndkle med inn til dusjingen enn de er vant med osv.). Men det bethr jo ikke at du er slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobba lenge som ferievikar på gamlehjem :) Det er en utrolig takknemlig og fin jobb.
Jeg er også en sjenert person privat, men i jobbsammenheng så får jeg på "jobbmaska" og skravler i vei som ingenting! 
Det tar litt tid å komme inn i rutiner, men spør :) Både beboerne hvordan de vil ha det, og kollegaer. 
Beboere er ofte veldig greie å ha med å gjøre så lenge man behandler de med respekt og som likeverdige mennesker, og ikke bare som en jobb som skal gjøres. 
Møt dem med et smil, og forklar at du er ny og ikke kjenner til hvordan akkurat den personen vil ha det/bli stelt/hva for mat etc, og om de kan hjelpe deg så det blir rett (det går ikke om det er dement avdeling, men da kan man spørre kolleager) :) 
Når man blir litt kjent med de eldre og tar seg tid for å snakke litt med dem så er det så utrolig mange artige historier de har å fortelle, og så mye kunnskap å dele :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...