Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg jobber i resepsjon hvor jeg har ansvaret for ulike avtaler/kontrakter. Jeg dro på ferie noen dager, og mens jeg satt på Gardemoen ble jeg kontaktet av både kollegaer og sjefen min vedrørende jobb. De første dagene på ferie fikk jeg fortsatt noen mailer/sms og telefoner av kollegaene mine til tross for at de visste jeg var på ferie. Når jeg er på ferie så skal de kontakte sjefen vår i forhold til ting de lurer på. En venninne av meg som jobber som business controller mente jeg burde kreve lønn for per påbegynt time jeg jobbet eller avspasering. Mobilen min er heller ikke dekket av jobben, så det førte også til ekstra kostnader for meg. Er det noen som vet om det er mulig å få noen form for kompensasjon når man jobber mens man er på ferie? :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette har blitt tatt opp av meida flere ganger og det er innenfor å bli kontaktet fra jobb i ferien. Du får skru av mobilen og legge inn ferie på mailen din. 

Anonymkode: e74bd...da8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si det kommer an på i i hvilken grad det gjelder. Syntes ikke det er ok å bli belastet med mail og telefoner i den grad man faktisk blir sittende å jobbe 8-10 timers dager på ferie (da er det jo ikke noe vits i å ta ferie i utgangpsunktet hvis man bare jobbe hele tiden likevel), men å svare på enkelte viktige ting for at andre skal få gjort jobben sin igjen syntes jeg da er innenfor. 

Anonymkode: 473ee...096

• Liker 1
Skrevet

Det var for så vidt viktig i sin grad, men ikke ting som ikke kunne ha ventet til jeg kom tilbake fra ferie. Jeg var bare borte i en uke. Det var heller ikke ting de måtte ha svar på for å kunne gjør jobben sin. Når de ringer meg når jeg er på ferie, så tar jeg telefonen fordi jeg tror det er noe viktig, så viser det seg at det bare var en liten ting som kunne ha vært på hold til jeg var tilbake. 

Skrevet

Ifølge regelverket så kan du kanskje kreve betalt, men seriøst? Noen mailer / sms? Du kunne latt være å svare om du ikke ville bidra.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble oppringt av folk som trenget hjelp til ditt og datt, måtte redigere noen dokumenter og se over ting som skullesendes ut i min ferie. Skrev selvfølgelig timer på alt sammen.

Anonymkode: c3743...9fa

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, Wiwa skrev:

Det var for så vidt viktig i sin grad, men ikke ting som ikke kunne ha ventet til jeg kom tilbake fra ferie. Jeg var bare borte i en uke. Det var heller ikke ting de måtte ha svar på for å kunne gjør jobben sin. Når de ringer meg når jeg er på ferie, så tar jeg telefonen fordi jeg tror det er noe viktig, så viser det seg at det bare var en liten ting som kunne ha vært på hold til jeg var tilbake. 

I så fall bør man ta en runde på jobben der man identifiserer hva som faktisk er viktig nok til at man skal være tilgjengelig i ferien og hva som ikke er det. Kan det vente til man kommer tilbake så bør man ta det når man kommer tilbake. Jeg tenker mer på større ting som f. eks. at det blir fullstendig stans i et salg eller en kontrakt som skal inngås eller lignende. 

Anonymkode: 473ee...096

• Liker 1
Gjest Birti
Skrevet

Hvis jeg må jobbe mye i ferien (mer enn noen små sms/telefoner), fører jeg alltid timer. På den måten går de rett mot avspasering, og jeg kan ta det igjen senere :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...