Pipaluk Skrevet 20. juni 2016 #1 Skrevet 20. juni 2016 En venninne av meg er i en krise og har lurt litt på dette med Modum Bad. Vet dere hvordan ventelistene er der? Noe av grunnen til problemene er at hun også har mistet synet+ en del andre fysiske problemer. Så hun har det jo veldig kjipt Dere som har vært der, vet dere noe om hva slags problemer folk stort sett har? Tenker dere at det kan være et egnet sted for en som er synshemmet som nok trenger mer hjelp enn de andre som er der? Finnes det andre steder hun kan søke? Det bør helst være noe som blir dekket da hun for øvrig heller ikke har god økonomi. Tilbud fra Blindeforbundet har hun av en eller annen grunn slått fra seg.
skje Skrevet 20. juni 2016 #2 Skrevet 20. juni 2016 (endret) Ventetider hos Modum Bad: https://helsenorge.no/velg-behandlingssted/ventetider-for-behandlingssted?orgnr=974113627 Vet ikke om dette kan være noe for henne: http://www.friskstiftelsen.no Endret 20. juni 2016 av skje 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #3 Skrevet 20. juni 2016 Jeg har ikke vært der selv, men har et familiemedlem som har vært til behandling der. Hun fikk behandling for en depressiv lidelse, etter først å ha gått til DPS og avtalespesialist, og det var behov for å ha inn både henne, mannen og barna i fellesskap for å gi hele familien et tilbud. Hun bor for øvrig i helse sør-øst som Modum Bad tilhører, ellers må det evt søkes på fritt sykehusvalg som igjen har noe høyere takster på egenandeler. Ut fra det du skriver regner jeg med venninnen din må forsøke behandling i eget lokalmiljø først. Modum bad tar heller ikke inn pasienter der fysiske tilstander er hovedproblemet, eller der det ikke er stabile forhold rundt (økonomi, bosted osv). Dette står sikkert en del om på nettsidene deres. Dersom det å bli blind er hovedproblemet (som jeg tror det ville vært for alle som mister synet), så bør både du og andre rundt absolutt motivere henne til å ta imot hjelp fra blindeforbundet. Det er de som sitter med kompetanse på alt fra tilrettelegging, krav om hjelp, stønader, likemannstøtte og tilpasning av hverdagen. De har egne kurs på dette som er gratis for dem som deltar. Vil tro hun syns det er et nederlag å komme i denne pasientkategorien, men det å lære å fungere i hverdagen kan de hjelpe henne med mye bedre enn en institusjon som primært behandler kompliserte psykiske lidelser. At hun trenger støtte også psykisk tviler jeg ikke på, men som sagt kan dette være enklere å få til der hun bor, og også mer hensiktsmessig. Vil forresten tro kursene til blindeforbundet også fokuserer på dette. Hun må i alle fall legge det frem for fastlegen som må henvise videre uansett behandlingsønske. Anonymkode: d7748...156 2
Pipaluk Skrevet 20. juni 2016 Forfatter #4 Skrevet 20. juni 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke vært der selv, men har et familiemedlem som har vært til behandling der. Hun fikk behandling for en depressiv lidelse, etter først å ha gått til DPS og avtalespesialist, og det var behov for å ha inn både henne, mannen og barna i fellesskap for å gi hele familien et tilbud. Hun bor for øvrig i helse sør-øst som Modum Bad tilhører, ellers må det evt søkes på fritt sykehusvalg som igjen har noe høyere takster på egenandeler. Ut fra det du skriver regner jeg med venninnen din må forsøke behandling i eget lokalmiljø først. Modum bad tar heller ikke inn pasienter der fysiske tilstander er hovedproblemet, eller der det ikke er stabile forhold rundt (økonomi, bosted osv). Dette står sikkert en del om på nettsidene deres. Dersom det å bli blind er hovedproblemet (som jeg tror det ville vært for alle som mister synet), så bør både du og andre rundt absolutt motivere henne til å ta imot hjelp fra blindeforbundet. Det er de som sitter med kompetanse på alt fra tilrettelegging, krav om hjelp, stønader, likemannstøtte og tilpasning av hverdagen. De har egne kurs på dette som er gratis for dem som deltar. Vil tro hun syns det er et nederlag å komme i denne pasientkategorien, men det å lære å fungere i hverdagen kan de hjelpe henne med mye bedre enn en institusjon som primært behandler kompliserte psykiske lidelser. At hun trenger støtte også psykisk tviler jeg ikke på, men som sagt kan dette være enklere å få til der hun bor, og også mer hensiktsmessig. Vil forresten tro kursene til blindeforbundet også fokuserer på dette. Hun må i alle fall legge det frem for fastlegen som må henvise videre uansett behandlingsønske. Anonymkode: d7748...156 Jeg oppfatter det sånn at hun mener at Blindeforbundet ikke er så gode på psykiatri og at hennes problemer er mer omfattende enn "bare" synstap. Hun mener at hun trenger å komme seg bort et sted for å få livet mer på plass. Hun skulle prate med fastlegen som har jobbet på Modum Bad om dette. Jeg tror jo som deg at de er skeptiske til å ta i mot en person som er nærmest blind. Men det kommer jo an på søkemengden. På avdeling på spiseforstyrrelser har de slitt med å fylle opp behandlingsplassene så hvis hun tilhørte den kategorien så hadde det kanskje vært greit? Hun har fått behandling på DPS og er på venteliste for en privatpraktiserende psykolog. Ang økonomi så er hun uføretrygdet. Hun har derfor ikke råd til behandling i privat regi. Hva koster behandling på Modum Bad?
Pipaluk Skrevet 20. juni 2016 Forfatter #5 Skrevet 20. juni 2016 42 minutter siden, skje skrev: Ventetider hos Modum Bad: https://helsenorge.no/velg-behandlingssted/ventetider-for-behandlingssted?orgnr=974113627 Vet ikke om dette kan være noe for henne: http://www.friskstiftelsen.no Jeg er litt usikker på sistnevnte link, da jeg leser at noe av målet er å få folk tilbake til jobb. Hun er uføretrygdet og har såpass lite arbeidskapasitet igjen at en jobbhverdag er utelukket.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå