Gå til innhold

Har menn mer øyekontakt enn kvinner i en samtale?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg snakker av og til med noen menn( jeg er kvinne), og vi har øyekontakt det aller meste av tiden gjennom en samtale, uten at dette føles rart ut eller føles som stirring. Det er akkurat som om vi suges inn i hverandres øyne, og det føles unaturlig å bryte øyekontakten. Dette er menn jeg treffer som kolleger og bekjentskaper og ikke for eksempel i en datesetting. Med kvinner er det mer sjeldent at vi har så mye øyekontakt i en samtale. Er det slik at menn har mer øyekontakt enn kvinner når de snakker med andre? 

Anonymkode: 3a2fb...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, kvinner har i utgangspunktet mer øyekontakt enn menn. Muligens fordi menn (generelt) i hovedsak fokuserer på hva som sies, mens kvinner (generelt) i tillegg er opptatt av, og bedre på, å lese ikke-verbale signaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bruker115236

Jeg merker at jeg ikke alltid er så komfortabel med å ha for mye øyekontakt når jeg snakker med menn, da jeg er redd jeg signaliserer at jeg flørter. Så for min del så høres det korrekt ut. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn er nærmere i slekt med autister enn kvinner, så tror ikke det

Anonymkode: 139bd...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merkelig, jeg har mye mer øyekontakt med en del av mennene jeg snakker med enn kvinner. Mener dere virkelig at dette ikke er normalt? Det er ikke sånn flørteblikk heller, mer kontinuerlig øyekontakt, hvor man omtrent ikke ser bort i det hele tatt.....

 

 

Anonymkode: 3a2fb...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så merkelig, jeg har mye mer øyekontakt med en del av mennene jeg snakker med enn kvinner. Mener dere virkelig at dette ikke er normalt? Det er ikke sånn flørteblikk heller, mer kontinuerlig øyekontakt, hvor man omtrent ikke ser bort i det hele tatt.....

Anonymkode: 3a2fb...ec0

Kontinuerlig øyekontakt kan oppfattes som truende og dominerende atferd. Den typen øyekontakt blir så intens at mange vil synes det er ukomfortabelt. Hos andre vekker det et ubevisst konkurranseinstinkt ("Jeg skal i hvert fall ikke være den 'svake', den første som ser vekk!"). Hvis du er av typen som helst vil stirre samtalepartneren inn i øynene under hele samtalen er det ikke umulig at det er noe sånt som skjer. Jeg er sånn selv og vet at jeg kan virke veldig intens, så jeg prøver å tenke over hvordan jeg framstår.

Det får meg forøvrig også til å virke veldig mye mer flørtete enn jeg egentlig er, fordi øyekontakt som kjent er et tegn på interesse. Så det kan du også ta med i vurderingen. :ler: 

Endret av Cathrine88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Cathrine88 skrev:

Kontinuerlig øyekontakt kan oppfattes som truende og dominerende atferd. Den typen øyekontakt blir så intens at mange vil synes det er ukomfortabelt. Hos andre vekker det et ubevisst konkurranseinstinkt ("Jeg skal i hvert fall ikke være den 'svake', den første som ser vekk!"). Hvis du er av typen som helst vil stirre samtalepartneren inn i øynene under hele samtalen er det ikke umulig at det er noe sånt som skjer. Jeg er sånn selv og vet at jeg kan virke veldig intens, så jeg prøver å tenke over hvordan jeg framstår.

Det får meg forøvrig også til å virke veldig mye mer flørtete enn jeg egentlig er, fordi øyekontakt som kjent er et tegn på interesse. Så det kan du også ta med i vurderingen. :ler: 

haha.. jeg har egentlig ikke tenkt på at jeg skal dominere dem da, men de prøver kanskje å dominere meg, og så har jeg for vane med å holde mye øyekontakt når jeg snakker til folk og så blir resultatet kontinuerlig øyekontakt gjennom hele samtalen i stedet :tongue:. Jeg pleier ikke å gjøre dette i alle samtaler jeg har, mest de første samtalene, til jeg føler jeg "vet" hvor jeg har personen, så vandrer jeg nok mer med blikket igjen. Jeg hadde nettopp en samtale med en mann, den varte ikke så veldig lenge, kanskje 10-15 minutter. Men vi hadde kontinuerlig øyekontakt 98% av tiden og det føltes som om det var bare han og meg i rommet etter hvert, enda det var mange andre der også. Men jeg skal innrømme at selv jeg syntes at det ble litt vel intenst :ler: Jeg liker han da :).

Anyway... jeg bare lurte på om hva som var vanlig, siden jeg opplever dette i mye større grad med menn enn med kvinner.

Anonymkode: 3a2fb...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tror jeg absolutt de gjør. Som nevnt over dette kan sees på som dominerende og aggressivt, noe som gjerne er trekk som er mer fremtredende hos menn... 

Anonymkode: ef9f1...c6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.6.2016 at 10.29, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker av og til med noen menn( jeg er kvinne), og vi har øyekontakt det aller meste av tiden gjennom en samtale, uten at dette føles rart ut eller føles som stirring. Det er akkurat som om vi suges inn i hverandres øyne, og det føles unaturlig å bryte øyekontakten. Dette er menn jeg treffer som kolleger og bekjentskaper og ikke for eksempel i en datesetting. Med kvinner er det mer sjeldent at vi har så mye øyekontakt i en samtale. Er det slik at menn har mer øyekontakt enn kvinner når de snakker med andre? 

Anonymkode: 3a2fb...ec0

Det er uhøflig å drive og se vekk under en samtale. Man skal seff ikke stirre hverandre i øynene uavbrutt.. men det er ikke noe kjekt å fortelle om noe, mens den du snakker med bare ser vekk. Da vet du liksom ikke om vedkommende følger med, eller bare drømmer seg vekk, eller syns det du sier er totalt uinteressant.
Man må lytte aktivt, holde blikkontakt (seff lov å kikke litt ned innimellom da så man ikke naustirrer), nikke, smile, 

komme med aha, ja, mhm, sier du det osv.. og kanskje komme med spørsmål for å vise interesse for det vedkommende forteller..

Da har man en god samtale gående og det blir ikke bare enveis. Man deltar aktivt i samtalen bare ved å holde blikkontakt og.

Man trenger ikke si så mye selv, bare man ved å se på den som snakker, kanskje nikke litt, viser at man følger med og er interessert.

 

Om menn og kvinner er ulike her, vet jeg ikke... 

Men om menn ser på puppene dine mens du snakker... ja da, vet du at han ikke følger med :D lol

Anonymkode: 66e01...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...