AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #1 Skrevet 19. juni 2016 Hei! Jeg er en 16 år gammel jente og jeg er litt bekymret over min egen helse. Jeg har vært veldig obs på hva jeg har drevet med den siste måneden og lagt merke til at jeg ikke egentlig spiser mye. Det er egentlig ikke noe spesielt, sånn har jeg vært hele livet. Er ikke akkurat kjent for å være en storspiser. Jeg er 160 cm høy, i tilfelle det er viktig, og sist jeg målte vekten min veide jeg 46.5 ca. Jeg bryr meg egentlig ikke i hvordan mitt kosthold er eller hva det innebærer, bare så det er sagt. Jeg er mer bekymret over at jeg har flere dager hvor jeg ikke har matlyst så jeg skipper å lage middag. Jeg bor på hybel så må stå for all mat selv. (Pleier å bli noen enkle greier siden jeg ikke er mester i matlaging) Jeg vet at det ikke er lurt å skippe måltider, men det skjer da altså. Jeg spiser ikke frokost. Det gjør jeg veldig sjeldent. Når jeg arbeider med noe, eller bare sånn generelt, så liker jeg å knaske på noe eller ha noe drikke. Middag pleier jeg ofte å ha, men så kommer man tilbake til de dagene som det blir flere av, hvor jeg ikke har matlyst og lager ikke middag. Kveldsmat er det heller ikke noe av, så i løpet av en dag så er det egentlig middag det består av. Jeg ønsker å endre dette, men kjenner det er litt vanskelig (utrolig nok) Jeg vet ikke hvor lav vekt som er den ekstremt farlige, så om det er noen vet det så ville det vært veldig greit om du kunne sagt det sånn at jeg vet hvor jeg burde virkelig be om hjelp om det kom til det. Veldig ofte så finner jeg meg i en situasjon hvor for eksempel mine foreldre spør om jeg skal ha en grillpølse, hamburger eller bare et speilegg hvor jeg egentlig ikke ønsker det, men sier ja sånn at jeg får spist. Om dere har noen tips eller råd til hva jeg burde gjøre med saken eller en måte å forbedre den på, så hadde jeg satt stor pris på svar. Anonymkode: 9c611...0d4
WubWub Skrevet 19. juni 2016 #3 Skrevet 19. juni 2016 Jeg tenker du kunne hatt godt av en samtale og samarbeid med helsesøster eller ernæringsfysiolog hvor fokuset er å skape matglede og sunne kostholds holdninger. Ifølge bmi-kalkulator har du rundt 18 bmi - noe som er klassifisert som litt undervektig. Når man faller under den nedre grensen på bmi-skalaen så kan det skape helseproblemer. Men ettersom du er barn/ungdom så skal man ikke bruke bmi kalkulator da den er beregnet på voksne/fullvokste. Hvor mange måltider du spiser i løpet av en dag er irrelevant - det er kalori inntaket per dag som har noe å si. Hvor høyt kalori inntak man trenger varierer fra person til person og aktivitetsnivå. For kvinner er det i størrelsesordenen 2000-2700 per dag. Du kan bruke denne mattabellen om du ønsker regne ut hvor stort/lavt inntak du ligger på i snitt : http://www.matvaretabellen.no/ Ønsker deg en god sommer og en riktig fin kveld!
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #4 Skrevet 19. juni 2016 Takk for svar! Jeg har aldri vært helt den personen som går til andre for hjelp, men tror jeg skal snakke med helsesøster om det blir tid. Tror jeg ønsker å dra til helsesøster før jeg i så fall drar til lege. Dere må ha en riktig god kveld videre og en velfortjent fin sommer Anonymkode: 9c611...0d4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #5 Skrevet 19. juni 2016 Dårlig matlyst er ikke farlig. Å ikke spise fordi tankene kontrollerer en, kan bli farlig. Fint at du vil ta kontakt med helsesøster, lykke til! Anonymkode: 8f435...6c6 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #6 Skrevet 19. juni 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg har aldri vært helt den personen som går til andre for hjelp, men tror jeg skal snakke med helsesøster om det blir tid. Tror jeg ønsker å dra til helsesøster før jeg i så fall drar til lege. Dere må ha en riktig god kveld videre og en velfortjent fin sommer Anonymkode: 9c611...0d4 Jeg synes det er fint at du er så obs på egen matsituasjon. Det trenger jo ikke å være noe særlig bekymringsverdig med dette, men det er fint at du har selv kartlagt egen situasjon og også nå videre skal ta kontakt med helsesøster. Det er flott at du er opptatt av egen helse. Anonymkode: 19555...8e6
Gjest Blondie65 Skrevet 19. juni 2016 #7 Skrevet 19. juni 2016 Tenk at du skal ha minst tre måltider pr dag hele perioden du er våken. Sørg for at det er 4-6 timer mellom hvert måltid. Legg inn varsel på mobilen slik at du kommer inn i vanen. Etter noen uker med et slikt "regime" vil du mest sannsynlig føle sult på de riktige tidspunkt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå