Gjest Coolaid Skrevet 19. juni 2016 #1 Skrevet 19. juni 2016 Hjemme har jeg Bokashi kjøkkenkompostering, mens på jobben har jeg varm helårskompost ute med store mengder matavfall. Er det flere som driver med kompost?
Trykkikkepåknappen Skrevet 20. juni 2016 #2 Skrevet 20. juni 2016 Hei! Japp, jeg er en manisk kompostisjonist
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #3 Skrevet 20. juni 2016 Jeg har lyst til å begynne, har plass på fremsiden av rekkehus og trenger en løsning som ikke lukter. Hva kan dere anbefale? Anonymkode: 2fc98...0af 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #4 Skrevet 21. juni 2016 Jeg komposterer hageavfall pluss kaffegrut fra maskinen på jobben. Bruker isolert varmdunk for å få det til å gå fortere, som også gjør at jeg av og til kan lempe oppi rester av grønsaker og brød. kjører ikke bort så mye som et gram hageavfall. Får 150-200 liter ferdig kompost pr sesong. Har blitt helt nerd. Måler og loggfører temperatur, vender den regelmessig..... galskap! Anonymkode: e331e...19a 1
hjertesukka Skrevet 21. juni 2016 #5 Skrevet 21. juni 2016 Jeg bor et stykke fra folk, så jeg driver med kompostering på den mer gammeldagse måten. Hiver mat- og hageavfall i en enkel binge og fyller opp med jord og bark innimellom. Siden jeg ikke spiser kjøtt, så samler det seg ikke udyr der heller. Blir iallefall fin matjord av det.
Gjest Coolaid Skrevet 21. juni 2016 #6 Skrevet 21. juni 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lyst til å begynne, har plass på fremsiden av rekkehus og trenger en løsning som ikke lukter. Hva kan dere anbefale? Anonymkode: 2fc98...0af Dersom du vil ha 100% luktfritt så bør du kjøkkenkompostere med Bokashi metoden.
Gjest Coolaid Skrevet 21. juni 2016 #7 Skrevet 21. juni 2016 3 timer siden, hjertesukka skrev: Jeg bor et stykke fra folk, så jeg driver med kompostering på den mer gammeldagse måten. Hiver mat- og hageavfall i en enkel binge og fyller opp med jord og bark innimellom. Siden jeg ikke spiser kjøtt, så samler det seg ikke udyr der heller. Blir iallefall fin matjord av det. Jeg kjenner en fyr som gjør noenlunde det samme. Han kjøre oldschool som deg og lar det ta den tiden det tar. I tillegg så urinerer han av og til på komposten i hagen. Det funker som bare det.
hjertesukka Skrevet 21. juni 2016 #8 Skrevet 21. juni 2016 3 timer siden, Coolaid skrev: Jeg kjenner en fyr som gjør noenlunde det samme. Han kjøre oldschool som deg og lar det ta den tiden det tar. I tillegg så urinerer han av og til på komposten i hagen. Det funker som bare det. Har hørt og lest at urin holder snegler borte.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #9 Skrevet 21. juni 2016 Eller kan bare tømme alt sammen i en liten skog, hvor ingen andre går tur - eller kan legge merke til hva som havner der... Fungerer helt fint det også.. Anonymkode: 0bad9...a23
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #10 Skrevet 22. juni 2016 Den 20.6.2016 at 21.10, AnonymBruker skrev: Jeg har lyst til å begynne, har plass på fremsiden av rekkehus og trenger en løsning som ikke lukter. Hva kan dere anbefale? Anonymkode: 2fc98...0af Hva har du av "råvarer" å kompostere? Anonymkode: e331e...19a
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #11 Skrevet 22. juni 2016 Den 21.6.2016 at 19.57, Coolaid skrev: Dersom du vil ha 100% luktfritt så bør du kjøkkenkompostere med Bokashi metoden. Har du flere bøtter du bruker på omgang eller hvordan gjør du det? Anonymkode: e331e...19a
MapleSirup Skrevet 22. juni 2016 #12 Skrevet 22. juni 2016 Den 21.6.2016 at 19.57, Coolaid skrev: Dersom du vil ha 100% luktfritt så bør du kjøkkenkompostere med Bokashi metoden. Kan du fortelle litt om det? Jeg har lest nettsiden deres og tenker på det.. Men jeg lurer på feks hvor små bitene må være før de går i bøtta. Ta feks en litt stor epleskrott; Hvor lang tid tar det før en bøtte med flere såpass store biter blir kompostert nok til at man kan blande det i bed ute? Jeg er veldig fristet til å investere i bøtter m.m, men ønsker litt mer informasjon fra privatpersoner som har prøvd en stund.
Gjest Coolaid Skrevet 23. juni 2016 #13 Skrevet 23. juni 2016 Den 22.6.2016 at 23.33, AnonymBruker skrev: Har du flere bøtter du bruker på omgang eller hvordan gjør du det? Anonymkode: e331e...19a 22 timer siden, MapleSirup skrev: Kan du fortelle litt om det? Jeg har lest nettsiden deres og tenker på det.. Men jeg lurer på feks hvor små bitene må være før de går i bøtta. Ta feks en litt stor epleskrott; Hvor lang tid tar det før en bøtte med flere såpass store biter blir kompostert nok til at man kan blande det i bed ute? Jeg er veldig fristet til å investere i bøtter m.m, men ønsker litt mer informasjon fra privatpersoner som har prøvd en stund. Jeg kan fortelle litt om bokashi. Man kan kjøpe bokashi bøtter - da får man med to stykk, fordi man trenger det. ¨Man kan også kjøpe bøtter selv hvor som helst. Det som er fordelen med bokashi bøttene er at de har en tappekran som du tapper ut væsken av. Denne væsken er som flytende "gull" og kan brukes til gjødsel (blandes ut), lusespray ( blandes ut) eller avløpsrens (blandes ikke ut). Den oppbevares på flaske i kjøleskapet helt luktfritt. Altså to bøtter. Fordi når den ene bøtten er full, skal den stå og gjære i 2 uker. Da begynner du å ha matrester i bøtte nr to. Når den første bøtten er gjæret ferdig etter to uker tømmer du ut innholdet og blander det i en kasse med jord hvor den modnes i 4-6 uker før den kan taes i bruk. Du kan også tømme det rett ut i hagen din. Man har altså to bøtter man bytter på å bruke - en på gjæring og en som matrester går i. Man trenger ikke å dele opp matrestene. Rent logisk tenker jeg at det tar kortere tid før mikrobene bryter mat avfall ned, men det er ikke nødvendig. Man skal jo slenge kyllingbein i bokashikomposten - det skal man for eksempel ikke ha i vanlig varmkompost. Så, jeg tror at størrelsen på matbiter ikke er noe problem. Jeg kaster epleskrotter og hele brødskiver oppi bokashien uten at det har gitt meg problemer.
MapleSirup Skrevet 23. juni 2016 #14 Skrevet 23. juni 2016 3 minutter siden, Coolaid skrev: Jeg kan fortelle litt om bokashi. Man kan kjøpe bokashi bøtter - da får man med to stykk, fordi man trenger det. ¨Man kan også kjøpe bøtter selv hvor som helst. Det som er fordelen med bokashi bøttene er at de har en tappekran som du tapper ut væsken av. Denne væsken er som flytende "gull" og kan brukes til gjødsel (blandes ut), lusespray ( blandes ut) eller avløpsrens (blandes ikke ut). Den oppbevares på flaske i kjøleskapet helt luktfritt. Altså to bøtter. Fordi når den ene bøtten er full, skal den stå og gjære i 2 uker. Da begynner du å ha matrester i bøtte nr to. Når den første bøtten er gjæret ferdig etter to uker tømmer du ut innholdet og blander det i en kasse med jord hvor den modnes i 4-6 uker før den kan taes i bruk. Du kan også tømme det rett ut i hagen din. Man har altså to bøtter man bytter på å bruke - en på gjæring og en som matrester går i. Man trenger ikke å dele opp matrestene. Rent logisk tenker jeg at det tar kortere tid før mikrobene bryter mat avfall ned, men det er ikke nødvendig. Man skal jo slenge kyllingbein i bokashikomposten - det skal man for eksempel ikke ha i vanlig varmkompost. Så, jeg tror at størrelsen på matbiter ikke er noe problem. Jeg kaster epleskrotter og hele brødskiver oppi bokashien uten at det har gitt meg problemer. Takk for utfyllende svar Jeg tror jeg bestiller Bokashibøtter ettersom den skal være luftett og du har fordelen med kranen. Man kan evt ha en ekstra bøtte med lokk til gjæringsprosessen hvis det ikke er nok. #løperogkjøper
Gjest Coolaid Skrevet 23. juni 2016 #15 Skrevet 23. juni 2016 Et øyeblikk siden, MapleSirup skrev: Takk for utfyllende svar Jeg tror jeg bestiller Bokashibøtter ettersom den skal være luftett og du har fordelen med kranen. Man kan evt ha en ekstra bøtte med lokk til gjæringsprosessen hvis det ikke er nok. #løperogkjøper Et stort pluss er at den kan stå på kjøkkenet uten at det kommer lukt. Da hadde min bedre halvdel stoppet prosjektet. Jeg hadde lyst på meitemark kompost på kjøkkene ( også luktfritt) men det ble stoppet før det kom i gang. Jeg tror at bokashi kan bli mer og mer vanlig å finne i de tusen hjem etterhvert.
Gjest Coolaid Skrevet 23. juni 2016 #16 Skrevet 23. juni 2016 6 minutter siden, MapleSirup skrev: Takk for utfyllende svar Jeg tror jeg bestiller Bokashibøtter ettersom den skal være luftett og du har fordelen med kranen. Man kan evt ha en ekstra bøtte med lokk til gjæringsprosessen hvis det ikke er nok. #løperogkjøper Det kule er at det alltid er nok plass med to bøtter ( ihvertfall dersom man er en familie med to barn feks..)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå