AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #1 Skrevet 19. juni 2016 Hei. Jeg er en jente på 23 som sliter med kraftig helseangst for tiden. Spesielt med tanke på tarmsykdommer. Jeg har slitt mye med generell angst og depresjoner i en lengre periode nå, og oppdaget for noen uker siden at fordøyelsen min har begynt å endre seg. Fra og nesten aldri ha problemer med magen, så har jeg begynt å få løs mage ofte. Til tider også mye luftsmerter. Dette har gjort meg veldig engstelig for at det er noe galt i tarmene mine. eks. crohns og lignende. Jeg er egentlig klar over at mageproblemene mine mest sannsynelig henger sammen med angsten, men jeg bare klarer ikke å legge det fra meg. Det blir nesten som tvangstanker. Jeg tenker på dette flere ganger hver time. Jeg er konstant på vakt for alt bevegelse i magen, og jeg blir kjempenervøs hver gang jeg må på do. Legen har beroliget meg og sier dette bare kommer av angsten. Selv om magen min ofte er løs, så må jeg sjelden på do mer en en gang om dagen. Hun sa også at ved slike tarmlidelser så kommer det også slim og blod. Går til psykolog for å jobbe med dette, og har følt en viss fremgang. Så nå istad når jeg var på do så oppdaget jeg blod på papiret når jeg tørket meg! har opplevd dette før når jeg har hatt hard mage, eller når jeg har vært på do mye en dag og tørket veldig mye, men dette var anderledes. Virket som det kom fra innsiden. kan ikke se, eller føle noen rift rundt åpningen heller. Blodet var lyserødt og friskt, så det er vel kanskje et godt tegn, men jeg vet ikke. Det føles som at alt jeg har vært redd for nå går i oppfyllelse. Vil bare legge med ned å dø. Jeg begynner med en gang å se for meg et liv som hun med magesykdom, som aldri kan dra noe sted pga kronisk diare, eller at jeg må få utlagt tarm. Det er ingen grunn til å skrive at jeg er dum og hysterisk som tar alle sorger på forskudd for det vet jeg selvfølgelig svært godt selv. Jeg skulle virkelig ønske jeg ikke var som dette, en som sitter hjemme og gråter over dette her, imens det finnes mennesker der ute med ekte og fæle sykdommer. Skal ringe legen igjen imorgen, gruer med så sykt mye. Jeg vet ikke helt hva jeg ville med dette, kanskje det er noen som har noen trøstende ord, eller vet noe om dette som kan hjelpe? Anonymkode: 22dbc...94d
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #2 Skrevet 19. juni 2016 Jeg sliter tidvis med angst selv, spesielt helseangst, så jeg vet hvordan du har det. Jeg forstår veldig godt at du er redd nå. Det er en skikkelig fæl følelse når man er opphengt i en sykdom, og man finner "bevis" for at man har den. Jeg har lyst til å komme med noen realistiske ord som kan oppfattes som trøstende, men jeg sier det ikke for å være grei, men fordi jeg mener det. Etter min erfaring, så er det mye som kan påvirke fordøyelsen. Jeg har selv hatt perioder hvor jeg har gått på do 3-4 ganger om dagen med det man kaller "pencil stool", og perioder med mye luft i magen. Plutselig går dette over, og så har jeg kanskje en periode hvor jeg er veldig løs i magen. Jeg har også hatt perioder hvor jeg har hatt vondt øverst i magen der tykktarmen går, og noe ganger har jeg hatt smerter på morgenen i dette området som har gått bort når jeg har gått på do. Jeg vet ikke helt hva som har gjort at det har blitt sånn. Det kan være type mat, mosjon, stress, søvn og følelser. Spesielt etter at jeg havnet i midten av 20-åra, så er ikke kroppen så stabil og bra som den pleide å være. Jeg skjønner at det med blod og sånn er veldig skremmende. Det første jeg tenker, er at det skyldes hemeoroider. Du går faktisk på do bare én gang om dagen. Ingenting som tyder på at dette skal utvikle seg til kronisk diaré. Likevel skjønner jeg godt at du er redd. Nå som du har fått blod på papiret, så vil legen sikkert ta en liten titt. Det kan også hende du får henvisning til koloskopi. Jeg føler med deg nå, for jeg vet hvordan det er. Jeg kan jo fortelle litt om min egen kjæreste. Han sliter også litt med helseangst, og har spesielt vært redd for dette med sykdommer i tykktarmen, spesielt tykktarmkreft. Han har slitt en del med luft i magen over mange år, men etter å ha tatt avføringsprøver og alt som er, så har de aldri funnet noe galt. Han har også hatt blod på papiret, og det har da skyldtes hemeoroide. Han er også ofte løs i magen, men kan gå på do flere ganger om dagen, spesielt når han er på jobben. Så vi har snakket en del om at hans mageproblemer i stor grad kanskje skyldes stress. Han er mye bedre når han er hjemme og er avslappet. Dette innlegget ble kanskje litt rotete, men: Du er ung, og det er faktisk sjeldent at det er noe alvorlig galt. Så lenge man ikke har dårlig allmenntilstand, feber eller sterke smerter, så er det som regel ikke noe å bekymre seg for. De aller fleste mennesker har problemer med det ene eller det andre, som går i perioder og som med tiden blir borte. Angst kan få deg til å føle så mye. Den kan få deg til å tro at du er syk, i ferd med å dø eller i ferd med å bli zappet av aliens. Ting føles så utrolig ekte, selv om det i realiteten er sterk overdrevet og totalt irrasjonelt. Likevel skal du ta dette blodet på alvor. Mest sannsynlig er det ingen verdens ting, men må kanskje sjekkes opp fordi det er rutine hos legen. Hvis du får henvisning til videre undersøkelse og det er lang ventetid hos det offentlige, så bestiller du en time hos det private hvis det ikke gjør et altfor stort innhugg i lommeboka. Tenk så deilig! Da får kanskje full undersøkelse og alt av prøver blir tatt. Mest sannsynlig får du da et bevis på at alt er i skjønneste orden. Anonymkode: 61752...604
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #3 Skrevet 19. juni 2016 Har du gått drastisk ned i vekt i det siste? (Uten å slanke deg, mener jeg.) Hvis ikke: puuuust dypt og senk skuldrene. Det er helt vanlig å få litt blod på papiret fra tid til annen. Du sier jo selv det er lyst og fint i fargen, ergo - det kommer ikke fra innsiden. Anonymkode: b7b84...042 1
DizzyRonson Skrevet 19. juni 2016 #4 Skrevet 19. juni 2016 Friskt blod på papiret er somregel bare en liten blodåre som har sprukket eller en liten rift. Hvis det er endel blod kan det være hemoroider som har sprukket. Er absolutt ikke farlig. Hvis det derimot er hver gang eller veldig ofte kan det være verdt en tur til legen. Samme hvis det er veldig vondt. Løs mage fikser du enkelt med å spise litt ris. Ellers er det bare å slappe av å ta livet med ro, er få ting som er så usunt som stress. For å hjelpe på angst å stress kan det hjelpe med en hobby. Gjerne noe litt involverende så du må konsentrere deg litt. Da er det somregel ikke plass I hue til stress å sånt.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #5 Skrevet 19. juni 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter tidvis med angst selv, spesielt helseangst, så jeg vet hvordan du har det. Jeg forstår veldig godt at du er redd nå. Det er en skikkelig fæl følelse når man er opphengt i en sykdom, og man finner "bevis" for at man har den. Jeg har lyst til å komme med noen realistiske ord som kan oppfattes som trøstende, men jeg sier det ikke for å være grei, men fordi jeg mener det. Etter min erfaring, så er det mye som kan påvirke fordøyelsen. Jeg har selv hatt perioder hvor jeg har gått på do 3-4 ganger om dagen med det man kaller "pencil stool", og perioder med mye luft i magen. Plutselig går dette over, og så har jeg kanskje en periode hvor jeg er veldig løs i magen. Jeg har også hatt perioder hvor jeg har hatt vondt øverst i magen der tykktarmen går, og noe ganger har jeg hatt smerter på morgenen i dette området som har gått bort når jeg har gått på do. Jeg vet ikke helt hva som har gjort at det har blitt sånn. Det kan være type mat, mosjon, stress, søvn og følelser. Spesielt etter at jeg havnet i midten av 20-åra, så er ikke kroppen så stabil og bra som den pleide å være. Jeg skjønner at det med blod og sånn er veldig skremmende. Det første jeg tenker, er at det skyldes hemeoroider. Du går faktisk på do bare én gang om dagen. Ingenting som tyder på at dette skal utvikle seg til kronisk diaré. Likevel skjønner jeg godt at du er redd. Nå som du har fått blod på papiret, så vil legen sikkert ta en liten titt. Det kan også hende du får henvisning til koloskopi. Jeg føler med deg nå, for jeg vet hvordan det er. Jeg kan jo fortelle litt om min egen kjæreste. Han sliter også litt med helseangst, og har spesielt vært redd for dette med sykdommer i tykktarmen, spesielt tykktarmkreft. Han har slitt en del med luft i magen over mange år, men etter å ha tatt avføringsprøver og alt som er, så har de aldri funnet noe galt. Han har også hatt blod på papiret, og det har da skyldtes hemeoroide. Han er også ofte løs i magen, men kan gå på do flere ganger om dagen, spesielt når han er på jobben. Så vi har snakket en del om at hans mageproblemer i stor grad kanskje skyldes stress. Han er mye bedre når han er hjemme og er avslappet. Dette innlegget ble kanskje litt rotete, men: Du er ung, og det er faktisk sjeldent at det er noe alvorlig galt. Så lenge man ikke har dårlig allmenntilstand, feber eller sterke smerter, så er det som regel ikke noe å bekymre seg for. De aller fleste mennesker har problemer med det ene eller det andre, som går i perioder og som med tiden blir borte. Angst kan få deg til å føle så mye. Den kan få deg til å tro at du er syk, i ferd med å dø eller i ferd med å bli zappet av aliens. Ting føles så utrolig ekte, selv om det i realiteten er sterk overdrevet og totalt irrasjonelt. Likevel skal du ta dette blodet på alvor. Mest sannsynlig er det ingen verdens ting, men må kanskje sjekkes opp fordi det er rutine hos legen. Hvis du får henvisning til videre undersøkelse og det er lang ventetid hos det offentlige, så bestiller du en time hos det private hvis det ikke gjør et altfor stort innhugg i lommeboka. Tenk så deilig! Da får kanskje full undersøkelse og alt av prøver blir tatt. Mest sannsynlig får du da et bevis på at alt er i skjønneste orden. Anonymkode: 61752...604 Tusen takk, dette hjalp litt å lese. Akkurat nå så gjør det bare så fryktelig vondt I magen og klarer ikke slappe av. Det som er så rart er at jeg nå når jeg tenker tilbake så husker jeg det som at jeg aldri har slitt med magen før, og ar deyte har plutselig oppstått nå, men samtidig så vet jeg jo egentlig at dette ikke kan stemme. Jeg har liksom ikke tenkt noe ovrr avføringen min før liksom, så nå klarer jeg ikke en gang huske hvordanting har vært før dette ble et problem. Jeg er sikker på at annenhver tanke jeg har dreier seg om dette. Jeg elsker de par sekundene jeg har om morgenen når jeg våkner før det popper inn I hodet mitt igjen. Du har slitt med helseangst selv, hva har pleid å hjelpe for deg? Har lest litt nå at det kunne være innvendig hemoroider. Disse kan vist være smertefrie? Kunne det forklart problemene jeg har hatt med magen? Anonymkode: 22dbc...94d
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #6 Skrevet 19. juni 2016 Jeg har gått litt ned I vekt den siste tiden, men det kan ha med å gjøre at jeg nylig sluttet å spise kjøtt, og har fått en ny litt krevende jobb. Jeg spiser veldig hysterisk nå. Tør omtrent ikke spise annet enn havregryn, banan, ris, drikke biola. Anonymkode: 22dbc...94d
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #7 Skrevet 19. juni 2016 Å slite med magetrøbbel og tanken på det er slitsomt! Kjenner godt igjen at stress setter seg i magen. Vet ikke om det kan hjelpe for deg, men mindfulness/oppmerksomhetstrening har hjulpet godt for min del. Bruker det både som en "quick fix" og for å få det bedre på lang sikt. Anonymkode: 52a02...f07 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #8 Skrevet 19. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk, dette hjalp litt å lese. Akkurat nå så gjør det bare så fryktelig vondt I magen og klarer ikke slappe av. Det som er så rart er at jeg nå når jeg tenker tilbake så husker jeg det som at jeg aldri har slitt med magen før, og ar deyte har plutselig oppstått nå, men samtidig så vet jeg jo egentlig at dette ikke kan stemme. Jeg har liksom ikke tenkt noe ovrr avføringen min før liksom, så nå klarer jeg ikke en gang huske hvordanting har vært før dette ble et problem. Jeg er sikker på at annenhver tanke jeg har dreier seg om dette. Jeg elsker de par sekundene jeg har om morgenen når jeg våkner før det popper inn I hodet mitt igjen. Du har slitt med helseangst selv, hva har pleid å hjelpe for deg? Har lest litt nå at det kunne være innvendig hemoroider. Disse kan vist være smertefrie? Kunne det forklart problemene jeg har hatt med magen? Anonymkode: 22dbc...94d Ja, ikke sant. Og når man først begynner å tro at det er noe galt, så finner man plutselig mange bevis for at det nettopp er noe galt. Luftsmerter er helt vanlig fra tid til annen, det samme med løs mage. Dette er egentlig helt normale ting. Selv har jeg aldri helt funnet noe som hjelper mot helseangsten, men det hjelper å holde seg unna internett. Noe av det dummeste man kan gjøre er å søke opp sykdommer og symptomer. I tillegg prater jeg veldig mye med kjæresten min hvis jeg har funnet en ny sykdom å være redd for, og han klarer å roe meg ned. Andre ganger driver jeg med litt kognitiv terapi på egenhånd, hvor jeg prøver å minne meg på at min redsel for sykdommer er overdreven. Andre ganger tar jeg meg en joggetur, hvor jeg kjører meg selv litt hardt. Hvis kroppen klarer en joggetur uten de store problemene, så er man i alle fall ikke dødssyk. Hvis jeg er veldig redd for noe som jeg vet at legen kan sjekke ut, så pleier jeg ofte å dra til legen. Pleier å bestille en time så fort som mulig, slik at jeg får det ut av hodet. Noen ganger har jeg fått henvisning videre, og da har jeg ofte betalt for det selv hos det private, i stedet for å vente 4-30 uker på time hos det offentlige. Jeg kan jo fortelle deg den nyeste helseangst-historien fra min side. Jeg slet i flere uker med kvalme om natten. Våknet typisk opp midt på natta og var kvalm. Noen ganger så kvalm at jeg ikke fikk sove. Var også ofte kvalm på morgenen. Jeg var redd jeg hadde fått kreft eller et eller annet. Så dro jeg til legen, og blodprøvene viste at jeg hadde forhøyede verdier, blant annet leververdier. Når legen ringte meg og fortalte dette, så ble jeg livredd og begynte seriøst å se for meg min egen begravelse. Begynte å gråte også. Fikk henvisning til sånn gastroskopi hvor man tar slange med kamera ned i halsen og magesekken. Var livredd for hva de skulle finne nedi magen, men de fant ingenting der. Tok nye blodprøver hos legen, som plutselig var helt fine. Legen mente det hadde skjedd noe feil med de andre prøvene. Og når er kvalmen borte også, vært borte i ca 3 uker... Legen mente at det kunne skyldes at jeg hadde litt for mye magesyre. Sånn er det altså. Magekreft blir til litt magesyre. Jeg har flere lignende historier, hvor jeg seriøst har trodd at jeg har fått en dødelig eller kronisk sykdom, men så har det ikke vært noe og har med tiden gått over av seg selv. Jeg tror hemoroider kan være smertefrie. Jeg tror de kan være til ubehag hvis de sitter langt ute, sånn at man på en måte sitter på dem når man sitter nede. Men hvis de er lenger inn, så tror jeg ikke nødvendigvis at man merker det. Vanskelig å si det med magen. Du er ikke rar i magen fordi du har sluttet å spise kjøtt, da? Jeg ville bare prøvd og spist helt normalt for å se hvordan systemet reagerer. Jeg tror ikke det er noe galt med deg i det hele tatt. Når det gjelder magen, så tror jeg det finnes noen yoga-øvelser som er fin for fordøyelsen. Typisk at man ligger på ryggen, og har beina tett inntilkroppen og vugger litt fra side til side. Da trykker du vel litt på tarmene, slik at at blodsirkulasjonen øker. Ellers er det viktig å slappe av og puste med magen. Når man er stresset og anspent så fungerer ikke fordøyelsen optimalt. Anonymkode: 61752...604
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #9 Skrevet 20. juni 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, ikke sant. Og når man først begynner å tro at det er noe galt, så finner man plutselig mange bevis for at det nettopp er noe galt. Luftsmerter er helt vanlig fra tid til annen, det samme med løs mage. Dette er egentlig helt normale ting. Selv har jeg aldri helt funnet noe som hjelper mot helseangsten, men det hjelper å holde seg unna internett. Noe av det dummeste man kan gjøre er å søke opp sykdommer og symptomer. I tillegg prater jeg veldig mye med kjæresten min hvis jeg har funnet en ny sykdom å være redd for, og han klarer å roe meg ned. Andre ganger driver jeg med litt kognitiv terapi på egenhånd, hvor jeg prøver å minne meg på at min redsel for sykdommer er overdreven. Andre ganger tar jeg meg en joggetur, hvor jeg kjører meg selv litt hardt. Hvis kroppen klarer en joggetur uten de store problemene, så er man i alle fall ikke dødssyk. Hvis jeg er veldig redd for noe som jeg vet at legen kan sjekke ut, så pleier jeg ofte å dra til legen. Pleier å bestille en time så fort som mulig, slik at jeg får det ut av hodet. Noen ganger har jeg fått henvisning videre, og da har jeg ofte betalt for det selv hos det private, i stedet for å vente 4-30 uker på time hos det offentlige. Jeg kan jo fortelle deg den nyeste helseangst-historien fra min side. Jeg slet i flere uker med kvalme om natten. Våknet typisk opp midt på natta og var kvalm. Noen ganger så kvalm at jeg ikke fikk sove. Var også ofte kvalm på morgenen. Jeg var redd jeg hadde fått kreft eller et eller annet. Så dro jeg til legen, og blodprøvene viste at jeg hadde forhøyede verdier, blant annet leververdier. Når legen ringte meg og fortalte dette, så ble jeg livredd og begynte seriøst å se for meg min egen begravelse. Begynte å gråte også. Fikk henvisning til sånn gastroskopi hvor man tar slange med kamera ned i halsen og magesekken. Var livredd for hva de skulle finne nedi magen, men de fant ingenting der. Tok nye blodprøver hos legen, som plutselig var helt fine. Legen mente det hadde skjedd noe feil med de andre prøvene. Og når er kvalmen borte også, vært borte i ca 3 uker... Legen mente at det kunne skyldes at jeg hadde litt for mye magesyre. Sånn er det altså. Magekreft blir til litt magesyre. Jeg har flere lignende historier, hvor jeg seriøst har trodd at jeg har fått en dødelig eller kronisk sykdom, men så har det ikke vært noe og har med tiden gått over av seg selv. Jeg tror hemoroider kan være smertefrie. Jeg tror de kan være til ubehag hvis de sitter langt ute, sånn at man på en måte sitter på dem når man sitter nede. Men hvis de er lenger inn, så tror jeg ikke nødvendigvis at man merker det. Vanskelig å si det med magen. Du er ikke rar i magen fordi du har sluttet å spise kjøtt, da? Jeg ville bare prøvd og spist helt normalt for å se hvordan systemet reagerer. Jeg tror ikke det er noe galt med deg i det hele tatt. Når det gjelder magen, så tror jeg det finnes noen yoga-øvelser som er fin for fordøyelsen. Typisk at man ligger på ryggen, og har beina tett inntilkroppen og vugger litt fra side til side. Da trykker du vel litt på tarmene, slik at at blodsirkulasjonen øker. Ellers er det viktig å slappe av og puste med magen. Når man er stresset og anspent så fungerer ikke fordøyelsen optimalt. Anonymkode: 61752...604 Huff det er så latterlig hvor syk jeg klarer å gjøre meg selv bare med tankene mine. Det er utrolig skummelt å ikke kunne stole på min egen oppfatning av virkeligheten liksom. føler at dette startet I mai når jeg plutselig fikk diaré en dag trolig pga noe dårlig jeg spiste. Googlet tips mot dette og ble med det samme møtt av en haug av diarésykdomer. Med en gang så begynte jeg å tenke "hva hvis dette aldri går over?". Har ikke hatt mer diaré egentlig, men har vært løs og mer ustabil siden da. Dette tyder jo på at det er psykisk, men jeg bare klarer ikke helt å tro det. Og nå med dette blodet så sliter jeg enda mer. Går du til psykolog? Jeg var så utrolig langt nede og psykologen hjelper veldig mye. Hun sier at det kan være hensiktsmessig for meg å begynne med antidepressiva, og at dette vil kunne hjelpe mot de fysiske tingene som magetrøbbel og hjertebank, men jeg vet ikke helt. Er også ganske redd for medisiner og sånn. Anonymkode: 22dbc...94d
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #10 Skrevet 20. juni 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gått litt ned I vekt den siste tiden, men det kan ha med å gjøre at jeg nylig sluttet å spise kjøtt, og har fått en ny litt krevende jobb. Jeg spiser veldig hysterisk nå. Tør omtrent ikke spise annet enn havregryn, banan, ris, drikke biola. Anonymkode: 22dbc...94d Da er det jo ikke rart magen er funky kjære deg. Gå tilbake til normalt kosthold så skal du se at det stabiliserer seg. Helseangst er kjempe ekkelt, jeg hadde det selv. Men det gikk over. Anonymkode: 6f5d5...e7e 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #11 Skrevet 20. juni 2016 Den 19. juni 2016 at 11.11, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er en jente på 23 som sliter med kraftig helseangst for tiden. Spesielt med tanke på tarmsykdommer. Jeg har slitt mye med generell angst og depresjoner i en lengre periode nå, og oppdaget for noen uker siden at fordøyelsen min har begynt å endre seg. Fra og nesten aldri ha problemer med magen, så har jeg begynt å få løs mage ofte. Til tider også mye luftsmerter. Dette har gjort meg veldig engstelig for at det er noe galt i tarmene mine. eks. crohns og lignende. Jeg er egentlig klar over at mageproblemene mine mest sannsynelig henger sammen med angsten, men jeg bare klarer ikke å legge det fra meg. Det blir nesten som tvangstanker. Jeg tenker på dette flere ganger hver time. Jeg er konstant på vakt for alt bevegelse i magen, og jeg blir kjempenervøs hver gang jeg må på do. Legen har beroliget meg og sier dette bare kommer av angsten. Selv om magen min ofte er løs, så må jeg sjelden på do mer en en gang om dagen. Hun sa også at ved slike tarmlidelser så kommer det også slim og blod. Går til psykolog for å jobbe med dette, og har følt en viss fremgang. Så nå istad når jeg var på do så oppdaget jeg blod på papiret når jeg tørket meg! har opplevd dette før når jeg har hatt hard mage, eller når jeg har vært på do mye en dag og tørket veldig mye, men dette var anderledes. Virket som det kom fra innsiden. kan ikke se, eller føle noen rift rundt åpningen heller. Blodet var lyserødt og friskt, så det er vel kanskje et godt tegn, men jeg vet ikke. Det føles som at alt jeg har vært redd for nå går i oppfyllelse. Vil bare legge med ned å dø. Jeg begynner med en gang å se for meg et liv som hun med magesykdom, som aldri kan dra noe sted pga kronisk diare, eller at jeg må få utlagt tarm. Det er ingen grunn til å skrive at jeg er dum og hysterisk som tar alle sorger på forskudd for det vet jeg selvfølgelig svært godt selv. Jeg skulle virkelig ønske jeg ikke var som dette, en som sitter hjemme og gråter over dette her, imens det finnes mennesker der ute med ekte og fæle sykdommer. Skal ringe legen igjen imorgen, gruer med så sykt mye. Jeg vet ikke helt hva jeg ville med dette, kanskje det er noen som har noen trøstende ord, eller vet noe om dette som kan hjelpe? Anonymkode: 22dbc...94d Jeg har utlagt tarm. Problemet ditt er angst, inne i hodet ditt, ikke tarmproblemer. Du trenger bare noe å fokusere angsten din på og det er helsen din. Hvis du faktisk får disse problemene, som en del av oss får, så er det ironisk nok ikke like angstfylt lengre. Jeg kan faktisk dra steder, må ikke være innendørs hele tiden. Du må lære deg å slutte å ta bekymringene på forskudd. Anonymkode: 4f947...0c5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #12 Skrevet 20. juni 2016 Jeg tror du må snakke litt mer inngående med psykologen din om dine problemer. Du har helseangst, sier du, men det eneste du fokuserer på i HI er tarmene dine. Du må forholde deg til angsten din og hvordan den skal behandles, ikke tarmproblemer og kosthold. For å behandle angsten din, må du fokusere på tre ting som per i dag bidrar til å opprettholde og forsterke din angst: 1: sjekkeatferd/overdrevent fokus på kroppslige symptom. Du tenker på det hele tiden, leser om symptomer på Internett, lager tråder på KG osv. Dette gjør deg VERRE og mer engstelig. Ikke bedre. 2: trygghetssøkende atferd. Du prøver å dempe angsten din ved å søke bekreftelse fra andre, lege osv om at ingenting er galt. Dette kan hjelpe der og da og på kort sikt, men vil gjøre angsten din verre. Hadde dette fungert, hadde du jo hatt det bedre, ikke sant? 3: Unngåelsesatferd. Du unngår en hel haug av matvarer for å forebygge noe du ikke har. Det gir lindring der og da, men! Det gjør at du opplever lite kontroll og mestring, noe som igjen hindrer deg i å bli bedre. Det er disse tre tingene du må fokusere på å få behandling for. Ikke tarmer og litt friskt blod. Du må til psykologen din igjen. Du gjør deg selv syk. Anonymkode: 7bb12...db3 1
Hactar Skrevet 20. juni 2016 #13 Skrevet 20. juni 2016 Jeg tror også at du vil ha større utbytte av å ringe psykologen din enn legen. Legen kan prøve berolige deg her og nå, men idet du er beroliget på ett symptom, vil du begynne å bekymre deg for et nytt. Blir du beroliget med tanke på tarmsykdom, kan det dessverre godt være du får angst for en helt annen type sykdom. Du kan aldri få noen garanti for at du ikke får en eller annen sykdom, så angsten din vil alltid kunne få et utløp i helsebekymringer. I denne situasjonen tror jeg et legebesøk kan virke mot sin hensikt. Ring i alle fall psykologen først og hør hva han råder deg til.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #14 Skrevet 20. juni 2016 Jeg går til psykologen jevnlig og jobber med angsten min. Føler at dette hjelper meg littegrann, men så skjer det ting som dette, og så havner jeg utpå igjen. Har blitt anbefalt å prøve mindfullness, skal prøve å se om jeg får noe ut av det. Slet med generell angst før dette fokuset på magen min kom, så det høres riktig ut at jeg bare har fokusert angsten min dit. Prøver å ta til meg det dere skriver, og vet at dere egentlig har rett, men jeg klarer virkelig ikke å slutte å tenke på det. Når jeg er travel på jobb, eller ute og gjør ting med andre så går det ganske greit, men så fort jeg har et øyeblikk til meg selv, så er tankene der med en gang. Jeg bare klarer ikke legge det fra meg. Jeg var forresten hos legen og hørte om blodet, og hun mente at dette ikke var noe å bekymre seg over foreløpig. Føler meg litt bedre med det. Hun skrev ut en resept på cipralex til meg, og sa jeg kunne se an om jeg ville ta det. Er fremdeles veldig usikker. Engster meg for at det vil gjøre ting bra nå, men så fort jeg slutter så vil jeg gå helt i kjelleren igjen. Er også generelt veldig lite glad i medisiner. Anonymkode: 22dbc...94d
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #15 Skrevet 20. juni 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg går til psykologen jevnlig og jobber med angsten min. Føler at dette hjelper meg littegrann, men så skjer det ting som dette, og så havner jeg utpå igjen. Har blitt anbefalt å prøve mindfullness, skal prøve å se om jeg får noe ut av det. Slet med generell angst før dette fokuset på magen min kom, så det høres riktig ut at jeg bare har fokusert angsten min dit. Prøver å ta til meg det dere skriver, og vet at dere egentlig har rett, men jeg klarer virkelig ikke å slutte å tenke på det. Når jeg er travel på jobb, eller ute og gjør ting med andre så går det ganske greit, men så fort jeg har et øyeblikk til meg selv, så er tankene der med en gang. Jeg bare klarer ikke legge det fra meg. Jeg var forresten hos legen og hørte om blodet, og hun mente at dette ikke var noe å bekymre seg over foreløpig. Føler meg litt bedre med det. Hun skrev ut en resept på cipralex til meg, og sa jeg kunne se an om jeg ville ta det. Er fremdeles veldig usikker. Engster meg for at det vil gjøre ting bra nå, men så fort jeg slutter så vil jeg gå helt i kjelleren igjen. Er også generelt veldig lite glad i medisiner. Anonymkode: 22dbc...94d Jeg gikk på cipralex i ett år. Hadde helseangst og panikkangst. Det er nå 6 år siden jeg sluttet og det har aldri kommet tilbake igjen, så gi det et forsøk det tok en månedstid vel å merke før det virket Anonymkode: 6f5d5...e7e
Sh999 Skrevet 20. juni 2016 #16 Skrevet 20. juni 2016 Den 19. juni 2016 at 11.11, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er en jente på 23 som sliter med kraftig helseangst for tiden. Spesielt med tanke på tarmsykdommer. Jeg har slitt mye med generell angst og depresjoner i en lengre periode nå, og oppdaget for noen uker siden at fordøyelsen min har begynt å endre seg. Fra og nesten aldri ha problemer med magen, så har jeg begynt å få løs mage ofte. Til tider også mye luftsmerter. Dette har gjort meg veldig engstelig for at det er noe galt i tarmene mine. eks. crohns og lignende. Jeg er egentlig klar over at mageproblemene mine mest sannsynelig henger sammen med angsten, men jeg bare klarer ikke å legge det fra meg. Det blir nesten som tvangstanker. Jeg tenker på dette flere ganger hver time. Jeg er konstant på vakt for alt bevegelse i magen, og jeg blir kjempenervøs hver gang jeg må på do. Legen har beroliget meg og sier dette bare kommer av angsten. Selv om magen min ofte er løs, så må jeg sjelden på do mer en en gang om dagen. Hun sa også at ved slike tarmlidelser så kommer det også slim og blod. Går til psykolog for å jobbe med dette, og har følt en viss fremgang. Så nå istad når jeg var på do så oppdaget jeg blod på papiret når jeg tørket meg! har opplevd dette før når jeg har hatt hard mage, eller når jeg har vært på do mye en dag og tørket veldig mye, men dette var anderledes. Virket som det kom fra innsiden. kan ikke se, eller føle noen rift rundt åpningen heller. Blodet var lyserødt og friskt, så det er vel kanskje et godt tegn, men jeg vet ikke. Det føles som at alt jeg har vært redd for nå går i oppfyllelse. Vil bare legge med ned å dø. Jeg begynner med en gang å se for meg et liv som hun med magesykdom, som aldri kan dra noe sted pga kronisk diare, eller at jeg må få utlagt tarm. Det er ingen grunn til å skrive at jeg er dum og hysterisk som tar alle sorger på forskudd for det vet jeg selvfølgelig svært godt selv. Jeg skulle virkelig ønske jeg ikke var som dette, en som sitter hjemme og gråter over dette her, imens det finnes mennesker der ute med ekte og fæle sykdommer. Skal ringe legen igjen imorgen, gruer med så sykt mye. Jeg vet ikke helt hva jeg ville med dette, kanskje det er noen som har noen trøstende ord, eller vet noe om dette som kan hjelpe? Anonymkode: 22dbc...94d Jeg kjenner meg veldig igjen i hvordan du har det. Jeg og prøvde ulike psykologer og synes ikke det hjalp noe særlig. Fikk til slutt hjelp av Dr Wilhelmsen og han klarte og snu tanke gangen min. Det er kjempe slitsomt og ha det sånn, så vil anbefale å Google Ingvald Wilhelmsen. Håper det blir bedre for deg snart😊
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #17 Skrevet 21. juni 2016 Forelesning av Dr Wilhelmsen Anonymkode: 4f947...0c5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå