Gå til innhold

Innlagt på psykiatrisk med barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat vært innlagt på psykiatrisk, og det forbauset meg å møte en mor med barn der inne. Hun fortalte at hun hadde hatt en fødselsdepresjon, og ble innlagt på grunn av den. Barnet har vært der sammen med henne hele tiden, og det har vært ekstra ansatte på natt for å passe barnet så hun fikk sove. Jeg ser helt klart at hun har godt av dette, men er det ikke litt spesielt at barnet er med? Det var jo en del pasienter der som var litt belastede, ikke farlige (dette var en åpen avdeling på et sykehus, ikke DPS), jeg er jo psykisk syk selv så vet jo at folk ikke er farlige selv om de er innlagt, men blir likevel litt sånn i stuss. Hadde det ikke vært bedre dersom barnet var hos faren, og heller kom innom på besøk av og til? Eller trenger moren at barnet er der for å klare å komme seg ut av depresjonen? I følge de ansatte der hendte det statig vekk at det var barn på avdelingen der, av og til så mange som tre på en gang. Er det noen som har erfaring med dette som kan oppklare litt?

Anonymkode: 48668...420

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Detteer medisinsk faglige vurderinger gjort av helsepersonell og noe du ikke trenger å offentlig gjøre, lett gjenkjennelig for pårørende, på nettet. Det er heller ikke noe som angår deg eller andre hvorfor helsepersonell vurderere og avgjør som de gjør. 

Anonymkode: c4545...d98

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen erfaring. Men på meg virker dette bare positivt. Så lenge det ikke er en lukket "tung" psyk.avd., ser jeg ikke problemet. At mor og barn får være sammen i de viktige første månedene med tilknytning, amming osv., så er mor alltid førstevalget fremfor far da, siden han bl.a ikke har pupp. Psykisk sett er det også viktig slik at mor kan få knytte bånd til sitt nyfødte barn, da noen av kjennetegnene ved en fødselsdepresjon nettopp er fravær av tilknytning!

Anonymkode: ea259...bc6

• Liker 9
Skrevet

Barnet trenger moren den første tiden. Bare fint at det kan legges til rette for det.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er kjempeflott!

Anonymkode: 0c506...5c9

• Liker 3
Gjest Chroma
Skrevet

Min tanke er at det er ekstra flott at hun fikk ha barnet sitt med seg når problemet hennes er fødselsdepresjon, da er det ofte ekstra utfordringer med tilknytning mellom mor og barn.

Men jeg synes det kommer an på alderen på barnet.

AnonymBruker
Skrevet

Om barnet er et spedbarn(eller under 1 år) så ser jeg virkelig ingen problemer med dette, snarere tvert imot.

Det må da bare være bra for tilknytningen mellom mor og barn. For eldre barn vil det derimot være problematisk om det er snakk om utagerende mennesker. 

Anonymkode: 7a0ed...20c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er galt med det i dine øyne, TS? Jeg synes det er fantastisk at de har lagt til rette for det. Endelig en gladsak fra norsk helsevesen. :tommel: 

Ordet psykiatrisk er så negativt ladet, fullt av fordommer. Det er helt vanlige folk på åpne avdelinger. Unge og eldre, barnløse og foreldre, blondiner og brunetter, etnisk norske og folk av utenlandsk opprinnelse, kvinner og menn. 

Anonymkode: 7f564...d94

• Liker 4
Gjest Vause
Skrevet

Oppklare hva da, nysgjerrigheten din? Hvorfor stilte du ikke disse spørsmålene til de ansatte? Vi vet ikke hvorfor hun hadde barnet der med seg og jeg ser ingen grunn til at man skal spekulere så mye i det heller. Om det er fødseldepresjon det er snakk om er det jo bare supert at hun har med seg barnet, da behandlingen kan foregå i praksis. Men det kan være ganske mange grunner til at hun hadde barnet der med seg. 

Gjest Becky48
Skrevet

Dette høres jo kjempeflott ut. Sier seg jo strengt talt selv at barnet skal få bli med så lenge mor er i stand til det. :) Ser virkelig ikke at dette skulle være noe problem, det er iallfall ikke noe du skal legge deg oppi.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er veldig viktig for både mor og barn, derfor legges det selvfølgelig til rette for det.

Hadde barnet vært hos noen andre i mellomtiden (hva vet vi om barnet har en far som stiller opp), så vil det kunne oppstå problemer ift tilknytning. Det vil nok prege mor og barn veldig mye mer, enn at barnet er sammen med sin mor på DPS.

Anonymkode: 3b678...624

AnonymBruker
Skrevet
Den 18.6.2016 at 20.21, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med det i dine øyne, TS? Jeg synes det er fantastisk at de har lagt til rette for det. Endelig en gladsak fra norsk helsevesen. :tommel: 

Ordet psykiatrisk er så negativt ladet, fullt av fordommer. Det er helt vanlige folk på åpne avdelinger. Unge og eldre, barnløse og foreldre, blondiner og brunetter, etnisk norske og folk av utenlandsk opprinnelse, kvinner og menn. 

Anonymkode: 7f564...d94

Jeg synes ikke det var noe galt i det, men jeg har ikke barn selv og kan veldig lite om babyer. Derfor lurte jeg bare på hva slags grunner det kunne være til at et barn fikk være med en så syk mor. Ble glad av å lese svarene i denne tråden, at folk synes det var fint :)

Jeg har forøvrig vært mye i psykiatrien, og vet at vi psykiatriske pasienter er helt vanlige folk. 

Anonymkode: 48668...420

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er plaget av en svanerskapsdepresjon av en annen verden. øsnker bare å dø. har vært et grusomt svangerskap , og er ferdig nå om 14 dager ca. jeg skal kanskje legges inn på psykiatrisk. jeg skal ikek ha med barnet. det blir flaskebarn, da jeg ikke klarer tanken på å amme engang på grunn av den depresjonen. faren tar seg av barnet sammen med besteforeldre, så kommer de på besøk når jeg er klar for det. svangerskapsdepresjon er noe av det tøffeste jeg har vært igjennom. var i ferd med å ta livet mitt en gang faktisk. og jeg ser ingen framtid. så er veldig takknemlig for at det blir tatt på alvor og vi fpr legges inn vi også. de som klarer å ha barnet der, all ære til de. det er jo flott. til meg går det ikke . jeg vet jeg kan bli en god mor, men ikke nå som jeg er så lant nede...

Anonymkode: df215...957

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...