Gå til innhold

16 åring som kutter seg

Fremhevede innlegg

Gjest Magnifiq
Skrevet

Å trekke slutninger i rettning oppmerksomhet kan være fryktelig skummelt.

Det er ikke nødvendigvis en psykisk smerte som skal dempes. Mange gjør det fordi en stemme sier de må, mange vet ikke hvorfor de gjør det, noen for oppmerksomheten.

Selvskadere trenger profesjonell hjelp. Dette er ikke noe man kan stå i alene. 

Jeg ville bedt mor/far kontakte fastlege, for å høre hvilke skritt dere bør ta videre.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingenting konstruktivt å komme med i denne tråden. Jeg vil bare si at han er utrolig heldig som har deg i livet sitt :blomst:

Anonymkode: 24fd3...1b8

• Liker 5
Skrevet

Som tidligere selvskader vil jeg si at jeg gjorde det absolutt ikke for å få oppmerksomhet, det var som et rush av ro hvis du skjønner. Alle følelsene forsvant for en(veldig) kort stund og jeg ble avhengig av det. Jeg skjulte det så godt jeg kunne. Han er veldig heldig som har deg!:hjerte: Jeg hadde mennesker rundt meg som var glad i meg, men ikke helt forsto. Det var ikke noe jeg snakka om hjemme. Fortsett som du gjør og gi han støtte når han føler han er klar for hjelp fra andre :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Dina86 skrev:

Som tidligere selvskader vil jeg si at jeg gjorde det absolutt ikke for å få oppmerksomhet, det var som et rush av ro hvis du skjønner. Alle følelsene forsvant for en(veldig) kort stund og jeg ble avhengig av det. Jeg skjulte det så godt jeg kunne. Han er veldig heldig som har deg!:hjerte: Jeg hadde mennesker rundt meg som var glad i meg, men ikke helt forsto. Det var ikke noe jeg snakka om hjemme. Fortsett som du gjør og gi han støtte når han føler han er klar for hjelp fra andre :)

Dette! Jeg gjorde alt for å skjule hva jeg holdt på med.Dette var noe som var mitt. Jeg gjorde det for å flytte smerte,For å får en liten pauseknapp.Og det rushet som man får når endorfinene løper løpsk meg en ro som du skriver.

Anonymkode: cbc9d...901

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om det er av betydning for vedkommende, men som 16 åring har man egen journal som foreldre ikke har innsyn i. For noen ungdommer er det lettere å få hjelp når de får vite det.

Anonymkode: 934f7...3f7

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Magnifiq skrev:

Å trekke slutninger i rettning oppmerksomhet kan være fryktelig skummelt.

Det er ikke nødvendigvis en psykisk smerte som skal dempes. Mange gjør det fordi en stemme sier de må, mange vet ikke hvorfor de gjør det, noen for oppmerksomheten.

Selvskadere trenger profesjonell hjelp. Dette er ikke noe man kan stå i alene. 

Jeg ville bedt mor/far kontakte fastlege, for å høre hvilke skritt dere bør ta videre.

Noen gjør nok dette fordi de hører stemmer, men jeg tror langt fra det er vanlig. Når det er sagt, det finnes nok en del som blir hekta og avhengige av det. Men nå er det en del tidligere selskadere her inne, de vet dette best. Hvordan sluttet dere?

Anonymkode: e2667...b6d

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Noen gjør nok dette fordi de hører stemmer, men jeg tror langt fra det er vanlig. Når det er sagt, det finnes nok en del som blir hekta og avhengige av det. Men nå er det en del tidligere selskadere her inne, de vet dette best. Hvordan sluttet dere?

Man blir avhening av det fordi det å skade seg selv setter i en kroppslig reaksjon(det frigjører endorfiner),så det er derfor det er så vanslig å slutte med det når det opprinnelige årsaken til at man begynte med det ikke lenge er til stedet. Jeg sluttet mange ganger før jeg til slutt greide å slutte for alltid,men det var en helvetes kamp. Men både psykiske og fysiske "abstinenser". 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man blir avhening av det fordi det å skade seg selv setter i en kroppslig reaksjon(det frigjører endorfiner),så det er derfor det er så vanslig å slutte med det når det opprinnelige årsaken til at man begynte med det ikke lenge er til stedet. Jeg sluttet mange ganger før jeg til slutt greide å slutte for alltid,men det var en helvetes kamp. Men både psykiske og fysiske "abstinenser". 

Ja ikke sant. Jeg tror det kan være mye nytte i å snakke om hvordan man slutter å selskade, og problemene rundt dette. Jeg lurer imidlertid på om det er ok tema her på kg.

Fikk du profesjonell hjelp til å slutte?

Gjest Magnifiq
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med ungdommer som bl.a kutter seg. 

Ungdom som gjør dette trenger profesjonell, tilpasset hjelp. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja ikke sant. Jeg tror det kan være mye nytte i å snakke om hvordan man slutter å selskade, og problemene rundt dette. Jeg lurer imidlertid på om det er ok tema her på kg.

Fikk du profesjonell hjelp til å slutte?

Jeg gikk i terapi,men når det kom til det å slutte med selvskading gjorde jeg det på egenhånd.Å snakke om akkurat det hjalp de nada. For å greie å slutte med dette må det komme fra personen selv.Det hjelper ikke hva andre tenker,mener,ønsker osv rundt det. Så i terapi så var ikke dette det største fokuset,men mindre jeg tok det opp selv

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk i terapi,men når det kom til det å slutte med selvskading gjorde jeg det på egenhånd.Å snakke om akkurat det hjalp de nada. For å greie å slutte med dette må det komme fra personen selv.Det hjelper ikke hva andre tenker,mener,ønsker osv rundt det. Så i terapi så var ikke dette det største fokuset,men mindre jeg tok det opp selv

Ikke sant. Det viktigste er motvasjonen. Det må du vel også være enig i, du som jobber med dette?

Gjest Magnifiq
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sant. Det viktigste er motvasjonen. Det må du vel også være enig i, du som jobber med dette?

Absolutt! Men de fleste trenger hjelp til å finne frem til denne motivasjonen.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Magnifiq skrev:

Absolutt! Men de fleste trenger hjelp til å finne frem til denne motivasjonen.

Men nå er vel ts i den posisjonen at hun kan hjelpe han, ved å lytte til han, bidra til at han får en mer fredfylt hverdag og etterhvert stille krav om at han slutter? Vi har alle vært unge, og da vet vi vel også like godt alle sammen at det som presses på ikke er det lureste måten å gjøre ting på. Mest sansynlig er det press som gjør at han har startet den veien der.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå er vel ts i den posisjonen at hun kan hjelpe han, ved å lytte til han, bidra til at han får en mer fredfylt hverdag og etterhvert stille krav om at han slutter? Vi har alle vært unge, og da vet vi vel også like godt alle sammen at det som presses på ikke er det lureste måten å gjøre ting på. Mest sansynlig er det press som gjør at han har startet den veien der.

Det er det siste ts må finne på å gjøre!

• Liker 1
Gjest Magnifiq
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg mener ikke TS har kunnskapen og erfaringen til å få gutten på rett vei. Stille krav? De aller fleste kutter seg ikke for morro skyld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...