Gå til innhold

Fikk stryk på eksamen, hva nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann..

Går tredje året på videregående og fikk den sure 1'eren i dag, lurer på om det er mulig å fremdeles søke på studie eller om det er håpløst nå?

skal bruke klageretten, men lurer generelt på om det er mulighet for å få studie selv om man har en stryk på eksamen..

ligger på 3'er i faget

 

mvh fortvilet elev

Anonymkode: a73a4...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan forsøke å klage på eksamen, men om du har stryk i et fag har du vel gjerne ikke studiekompetanse og du kan ikke søke deg inn på høyere utdanning. Meeen det er noen år siden jeg gikk ut av vgs da.

Anonymkode: 215d4...c15

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heisann..

Går tredje året på videregående og fikk den sure 1'eren i dag, lurer på om det er mulig å fremdeles søke på studie eller om det er håpløst nå?

skal bruke klageretten, men lurer generelt på om det er mulighet for å få studie selv om man har en stryk på eksamen..

ligger på 3'er i faget

 

mvh fortvilet elev

Anonymkode: a73a4...5c4

Hvordan fikk du vite karakteren så tidlig? Jeg går og venter og venter, regner med jeg stryker jeg også.. Følger tråden din for gode råd:)

Anonymkode: c9326...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du stryker har du ikke bestått vgs og har ikke studiekompetanse, dermed kommer du heller ikke inn på høyere utdanning. Hvis du ikke får medhold i klagen må du ta opp igjen eksamen ved neste mulighet og søke høyere utdanning etter det.

Anonymkode: 94c26...be8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fant du karakteren?

Masse klemmer forresten:hug:Det var leit å høre.

Anonymkode: 8052e...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor fant du karakteren?

Masse klemmer forresten:hug:Det var leit å høre.

Anonymkode: 8052e...c94

Det ligger på skolearena
Tusen takk, dagen min gikk helt i bånn nå..
Snakket med læreren min og har nå levert klage.

Anonymkode: a73a4...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilket fag er det? Føler med deg! Jeg har strøket en gang, klaget og fikk D. Du har ihvertfall ingenting å tape på å klage. Hva sa læreren din?

Anonymkode: 882bf...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket fag er det? Føler med deg! Jeg har strøket en gang, klaget og fikk D. Du har ihvertfall ingenting å tape på å klage. Hva sa læreren din?

Anonymkode: 882bf...62e

Dette var i norsk hovedmål, har fått levert klage nå så om jeg ikke kommer noe vei med det så blir det vel friår et år.
Læreren min synes det var noe av det merkeligste ettersom jeg skreiv 1200 ord og det må ha vært stor bom for at jeg skal stryke.
Har fått 3/4 på tentamner før så synes selv dette er meget merkelig.

Anonymkode: a73a4...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok studiekompetanse i fjor, og alle gikk ned 1- 1,5 karakterer, surt! Jeg kjenner en fyr som strøk i fjor, han måtte ta eksamen igjen til jul, og skal begynne å studere nå til høsten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk påbygg i 14/15. Vi fikk beskjed fra læreren vår at på norskeksamen går nesten alle ned 1-2 karakterer. Rart, men slik er det visst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Aerdnaa skrev:

Jeg gikk påbygg i 14/15. Vi fikk beskjed fra læreren vår at på norskeksamen går nesten alle ned 1-2 karakterer. Rart, men slik er det visst..

Det samme skjedde i kullet mitt(gikk ut av vgs i 2012). Så og si alle i klassen min fikk vesentlig dårligere karakter enn hva de fikk på standpunkt. Jeg fikk overraskende nok, ganske mye bedre på eksamen enn hva jeg hadde i standpunkt. Jeg fikk 4 og 5 på hovedmål og sidemål, men jeg hadde såvidt 3 i standpunkt. Noe av grunnen kan være at jeg hatet norsk, og aldri la inn en innsats, mens på eksamen så var jeg "fanget" med faget i 5 timer, og måtte jobbe.

Til TS, du har i alle fall ingenting å tape på å klage. Norsk er et fag som er veldig åpent for tolking, slik at det er mulig å klage seg opp. Hadde dette vært matematikk hadde det vært værre, da svarene er veldig svart og hvitt.

Anonymkode: 35d12...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så leit. Jeg forstår at dette er vanskelig for deg. Jeg håper du går opp ved klagen du har sendt inn. 

Har du fått læreren din til å lese gjennom besvarelsen din? Hvis ikke kan det være greit å spørre om dette slik at du får en annen oppfatning av oppgaven din. Dersom læreren din bedømmer oppgaven din bedre enn sensuren har du jo faktisk en reell sjanse til å gå opp. 

Masse klemmer hvertfall! 

Anonymkode: accf0...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Aerdnaa skrev:

Jeg gikk påbygg i 14/15. Vi fikk beskjed fra læreren vår at på norskeksamen går nesten alle ned 1-2 karakterer. Rart, men slik er det visst..

Nesten alle er vel litt hardt å ta i, men selve gjennomsnittskarakteren for eksamen i norsk er en hel karakter lavere enn den gjennomsnittlige standpunktkarakteren. 

Anonymkode: accf0...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde 6 i standpunkt, og fikk 2 på eksamen. Klaget og fikk 5. Husker læreren min løp rundt i gangene på skolen med oppgaven min i hånden og var helt fra seg. Min erfaring med sensorene i norsk videregående skole er i hvert fall sånn - wow, først er to sensorer enige om å gi meg karakteren 2 (for de er jo to stykker som setter karakteren), for deretter at en (eller to?) andre gir meg 5. Det der er lotto. Du har uansett ingenting å tape på å klage.

Sykt system. Og selv om jeg sikkert svarte på oppgaven litt utradisjonelt, så skriver jeg i det minste godt norsk. 2 er nesten stryk. Jeg ble ganske sjokkert, selv om læreren min tydeligvis tok det verre enn meg. Var artig å lese begrunnelsen for den nye karakteren da... var noe annet enn hva de første sensorene må ha tenkt om oppgaven. Men men.

Håper du får ståkarakter! :) Og i verste fall tar du opp faget hos privatist; kombinert med et år på folkehøgskole eller reising. Det ordner seg.

Anonymkode: 071c2...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde 6 i standpunkt, og fikk 2 på eksamen. Klaget og fikk 5. Husker læreren min løp rundt i gangene på skolen med oppgaven min i hånden og var helt fra seg. Min erfaring med sensorene i norsk videregående skole er i hvert fall sånn - wow, først er to sensorer enige om å gi meg karakteren 2 (for de er jo to stykker som setter karakteren), for deretter at en (eller to?) andre gir meg 5. Det der er lotto. Du har uansett ingenting å tape på å klage.

Sykt system. Og selv om jeg sikkert svarte på oppgaven litt utradisjonelt, så skriver jeg i det minste godt norsk. 2 er nesten stryk. Jeg ble ganske sjokkert, selv om læreren min tydeligvis tok det verre enn meg. Var artig å lese begrunnelsen for den nye karakteren da... var noe annet enn hva de første sensorene må ha tenkt om oppgaven. Men men.

Håper du får ståkarakter! :) Og i verste fall tar du opp faget hos privatist; kombinert med et år på folkehøgskole eller reising. Det ordner seg.

Anonymkode: 071c2...1c7

Såpass ja!

så lenge jeg får ståkarakter er jeg fornøyd :)

men om jeg evt skulle tatt høyskole, når må jeg søke på det? :s og hvor?

Anonymkode: a73a4...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såpass ja!

så lenge jeg får ståkarakter er jeg fornøyd :)

men om jeg evt skulle tatt høyskole, når må jeg søke på det? :s og hvor?

Anonymkode: a73a4...5c4

Søknadsfristen til høgskole og universitet gikk ut for lenge siden. Du må nå vente til restetorget på Samordna Opptak åpner.

Anonymkode: feda8...832

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folkehøgskolene har som regel løpende opptak. Finn en folkehøgskole du liker, og send inn en søknad til de (direkte). Info står på hjemmesidene deres. Det er nok en viss fare for at en del skoler har fylt opp plassene sine, så det kan være lurt å komme i gang med søkingen. Kommer du inn, kan du takke nei, hvis du heller vil gå på wn annen, stod i faget likevel eller vil gjøre noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Høres helt usannsynlig ut at du skal stryke ut ifra det du skriver. Ved stryk har man stort sett ikke levert noe. Så lenge du har skrevet en del, burde du fått minst en toer, og det selv om du hadde bommet totalt.

Som andre skriver over, så har du ingenting å tape på å klage. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor jeg skriver som anonym hele tiden, men når kan jeg forvente svar på klagen?

sendte den på fredag :)

 

mvh TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...