Anjah Skrevet 16. juni 2016 #1 Skrevet 16. juni 2016 For en time siden satt jeg i gynekologstolen på legekontoret for å få satt inn en hormonspiral. Jeg hadde svelget en paracet og ibux på forhånd, da legen mente at det kunne være lurt å gjøre. Jeg satt i stolen i over 20 minutter, uten at legen eller hjelpelegen fikk det til. De kom ikke så langt at de åpnet esken med spiralen engang, for det var visst helt umulig å få ført opp et av instrumentene til livmoren. Det bare buttet, visst nok, så de ga opp og har henvist meg til en spesialist istedet. Der skal de visst kikke på meg med ultralyd først. Hele opplevelsen synes jeg var grusom. Det var absolutt ikke som en vanlig celleprøveundersøkelse (slik noen hadde forberedt meg på) Det var direkte vondt og ubehagelig, og både stol og gulv så ut som et lite blodbad da jeg gikk derifra... Nå angrer jeg på hele greia, og gruer meg mer enn noen gang til å få satt inn spiralen. Jeg er skikkelig lei meg, faktisk! Har noen av dere andre hatt tilsvarende opplevelse? Og hva i alle dager kan være rart med livmoren min, siden legene mine ikke fikk det til? 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #2 Skrevet 16. juni 2016 4 minutter siden, Anjah skrev: For en time siden satt jeg i gynekologstolen på legekontoret for å få satt inn en hormonspiral. Jeg hadde svelget en paracet og ibux på forhånd, da legen mente at det kunne være lurt å gjøre. Jeg satt i stolen i over 20 minutter, uten at legen eller hjelpelegen fikk det til. De kom ikke så langt at de åpnet esken med spiralen engang, for det var visst helt umulig å få ført opp et av instrumentene til livmoren. Det bare buttet, visst nok, så de ga opp og har henvist meg til en spesialist istedet. Der skal de visst kikke på meg med ultralyd først. Hele opplevelsen synes jeg var grusom. Det var absolutt ikke som en vanlig celleprøveundersøkelse (slik noen hadde forberedt meg på) Det var direkte vondt og ubehagelig, og både stol og gulv så ut som et lite blodbad da jeg gikk derifra... Nå angrer jeg på hele greia, og gruer meg mer enn noen gang til å få satt inn spiralen. Jeg er skikkelig lei meg, faktisk! Har noen av dere andre hatt tilsvarende opplevelse? Og hva i alle dager kan være rart med livmoren min, siden legene mine ikke fikk det til? Hvem i alle dager har sagt det er som en celleprøve?!? Det er det ikke. I det hele tatt. Det du opplevde er vanlig, og rimelig normalt. Spesielt om man ikke har født. Anonymkode: a24a2...d00 2
Anjah Skrevet 16. juni 2016 Forfatter #3 Skrevet 16. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvem i alle dager har sagt det er som en celleprøve?!? Det er det ikke. I det hele tatt. Det du opplevde er vanlig, og rimelig normalt. Spesielt om man ikke har født. Anonymkode: a24a2...d00 Et par svigerinner. Og det skulle liksom være over på noen få minutter... Herregud, om det som jeg opplevde er vanlig og normalt, kan det være til helvete med hele greia!
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #4 Skrevet 16. juni 2016 Når jeg satt inn hormonspiral fikk de ført inn instrumentene og alt, men å sette den inn var et SMERTE. HELVETE. Jeg har aldri opplevd lignende!! Jeg var 18 år når jeg gjorde det og hadde obviously ikke født barn. Fy flate, hadde det helt jævlig i mange timer etterpå og finner det merkelig at jeg ikke fikk sterke smertestillende for dette. Ibux, Paracet, Pinex, Voltaren og alt det pisset fungerte ikke i det hele tattt. Dagen etter var smertene borte men de var syyyyke rundt mensenperioden, jeg mistet aldri mensen, spottet bare brunt men smertene hadde jeg. Livmoren prøvde visst å presse den ut, så jeg hadde vell det man kaller rier.. Anonymkode: 3c2b7...1cd
*Pixie* Skrevet 16. juni 2016 #5 Skrevet 16. juni 2016 Nei, jeg hadde ikke samme opplevelse. For meg var det veldig likt celleprøve. Det var litt ubehagelig i et like sekund, så fikk jeg litt menssmerter. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #7 Skrevet 16. juni 2016 Det er veldig individuelt hvor vondt det gjør. Jeg har ikke født men det gjorde det ikke vondt i det hele tatt og var over på 30 sekunder. Anonymkode: fdb56...c31 1
Gjest Uhumskheter Skrevet 16. juni 2016 #8 Skrevet 16. juni 2016 Her var det spying og besviming og fryktelig vondt.
Sariou Skrevet 16. juni 2016 #9 Skrevet 16. juni 2016 Var du hos vanlig fastlege? Jeg anbefaler å få det gjort hos gynekolog. Da blir du undersøkt med ultralyd både før og etter. Jeg satt inn spiral for første gang for ca et halvt år siden, og det var ganske vondt og blødde en del. Men det var likevel kjapt overstått sammenliknet med det du beskriver. Jeg fikk forøvrig masse bedøvelse, både spray og sprøyte, og uten det hadde det virkelig ikke gått i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #10 Skrevet 16. juni 2016 hadde samme opplevelse som deg en gang (hatt tre spiraler) - legen fikk ikke til, sendte meg til spesialist på sykehuset som sa jeg hadde en slags bue på livmortappen som gjorde det veldig vanskelig. han fikk den inn men jeg lå på sykehuset i en seng en time etterpå da jeg var for svimmel/svak til å stå på beina dels pga smerte men mest fordi kroppen gikk i sjokk. Anonymkode: 987d4...f4b
Anjah Skrevet 16. juni 2016 Forfatter #11 Skrevet 16. juni 2016 Å, så bra å høre at det går han å få bedøvelse! Det skal jeg i allefall be om neste gang (om det blir noen)! Jeg forstår ikke hvorfor disse på legekontoret ikke fikk det til...
ablaze Skrevet 16. juni 2016 #13 Skrevet 16. juni 2016 (endret) Jeg har fått satt inn spiral to ganger - etter begge keisersnittene mine (dvs jeg har ikke født per definisjon). Jeg har ikke tatt noe smertestillende på forhånd og har tatt Ibux etter. Det var ubehagelig, men det var så vidt jeg husker kun ett stikk som gjorde vondt (meg og min kropp). Den ene gangen hos fastlege og den siste gangen ble jeg henvist til gynekolog siden jeg hadde hatt keisersnitt. Det gikk veldig greit begge gangene, uten noe problemer (usikker på om jeg er enkel å gjøre denne prosedyren på..?!) Uansett så er jeg superfornøyd med spiral. Første gang hadde jeg kobberspiral siden jeg ønsket å kunne bli gravid igjen fort. Denne ga meg veldig kraftige blødninger, men det var deilig å slippe å tenke på p-piller. Andre gangen fikk jeg satt inn hormonspiral og er kjempefornøyd. Jeg har så og si mistet mensen og synes det er verdt hver en krone. (Tror forøvrig denne tråden skulle ligget på et annet forum ) Endret 16. juni 2016 av ablaze
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #14 Skrevet 16. juni 2016 Jeg har aldri født, og syntes absolutt IKKE det at vondt å få satt inn spiral. Litt ubehagelig i30 min PG ellers det beste valget jeg noen gang har gjort... Anonymkode: 119a0...a99 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #15 Skrevet 16. juni 2016 7 timer siden, Anjah skrev: Jeg forstår ikke hvorfor disse på legekontoret ikke fikk det til... Det kan jo tenkes at legekontoret ikke har tilstrekkelig erfaring/håndlag til å få det til på alle? Minner litt om når kona var gravid. Den godt voksne fastlegen styra hver gang med å finne fosterlyd. Jordmora hadde aldri problemer. Legen bytta til og med måleinstrument med jordmora uten at det hjalp. Konklusjon: Kom deg til en spesialist som vet hva hen driver med. Fortell at du hadde en dårlig opplevelse hos fastlegen, så spesialisten kan være ekstra forsiktig. Lykke til! Anonymkode: 8e70f...f9f 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #16 Skrevet 16. juni 2016 Hvor vondt og vanskelig dete r å få,satt inn en spiral kommer og an på hvordan hendene som prøver å sette inn spiralen arbeider. Anonymkode: c1fbf...606
Anjah Skrevet 12. oktober 2016 Forfatter #17 Skrevet 12. oktober 2016 (endret) Hei! Bare TS her igjen! Ville fortelle at i går så var jeg omsider på den ultralydtimen for å få sjekket livmoren og livmorhals. (Jepp, ca 3 månders venting der, gitt!) Alt var helt normalt, ikke noe bakovervendt livmor engang! Vi fikk satt inn spiralen, og det gikk så fint! Dette var noe heeeelt annet enn det jeg opplevde på mitt lokale legekontor i juni. Til andre som vurderer å få satt inn spiral; IKKE gjør det hos noen som ikke er erfarne. I juni fikk jeg tildelt en ung turnuslege, og som jeg skrev, så var det helt utrolig smertefullt. Instrumentene bare buttet og buttet, og hun ga seg jo ikke med å prøve, selv om jeg lå med ryggen i bue av smerte! Gynekologstolen og gulv så jo ut som et lite blodbad når jeg var ferdig! Hos spesialisten i går var det hele over på 5 minutter. Lett ubehag, men absolutt overkommelig Endret 12. oktober 2016 av Anjah 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå