Geparden Skrevet 27. juni 2016 #21 Skrevet 27. juni 2016 Puls er ikke den samme for forskjellige folk. Noen har genetisk høy makspuls, andre genetisk lav. Det er hvor mange prosent av din egen makspuls som teller. Eller enda mer viktig pulsen din på den belastningen der melkesyre begynner å hope seg opp i musklene. Marit Bjørgen for eksempel har så lav makspuls som 183, men hun er i bedre form og løper fra de fleste her inne allikevel.
Gjest Tigress Skrevet 28. juni 2016 #22 Skrevet 28. juni 2016 19 timer siden, Geparden skrev: Marit Bjørgen for eksempel har så lav makspuls som 183, men hun er i bedre form og løper fra de fleste her inne allikevel. Det er vel ganske gjennomsnittleg for ei dame som trass alt ikkje er tenåring lenger? Ein brukar jo å rekne 220 minus alder, og det skulle seie at ho skulle ha makspuls på 184, så dette er jo faktisk heilt etter boka, minus eitt slag... TS, puls er utruleg individuelt, du må berre lytte til kroppen. Skal du springe langtur skal du kunne halde pratetempo. Om du har 130, 150 eller 180 i puls når du joggar i pratetempo er heilt irrelevant for anna enn å følgje med. Pulsklokkas hovudfunksjon er å informere, ikkje å kontrollere.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #23 Skrevet 28. juni 2016 20 timer siden, Geparden skrev: Marit Bjørgen for eksempel har så lav makspuls som 183, men hun er i bedre form og løper fra de fleste her inne allikevel. Er det lav makspuls? Min makspuls er på 164, og jeg er bare 10 år eldre enn henne. Anonymkode: d1578...5a4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #24 Skrevet 29. juni 2016 Den 28. juni 2016 at 15.10, AnonymBruker skrev: Er det lav makspuls? Min makspuls er på 164, og jeg er bare 10 år eldre enn henne. Anonymkode: d1578...5a4 Jeg har makspuls på 210, og jeg er 9 år yngre enn henne. Poenget ditt? Anonymkode: a741c...9bd
Gjest Sobril Skrevet 29. juni 2016 #25 Skrevet 29. juni 2016 Jeg jogger med pulsbelte. Er 42 år gammel og har alltid høy snittpuls - opp mot 160. I dag jogget jeg 12 kilometer uten ubehag, men jogger ikke fort. Bruker rundt 70 minutter på en mil. Klarer i underkant av 60 på mølle. Tror pulsen min alltid har vært høy, og så lenge man ikke kaver, får åndenød og føler seg dødsens så er vel det helt ok? Har aldri tenkt over det, jeg. Bruker egentlig bare pulsbeltet fordi det hører til klokka. Er mest opptatt av distanse og kalorier
Gjest Tigress Skrevet 30. juni 2016 #26 Skrevet 30. juni 2016 Den 28. juni 2016 at 15.10, AnonymBruker skrev: Er det lav makspuls? Min makspuls er på 164, og jeg er bare 10 år eldre enn henne. Anonymkode: d1578...5a4 Nei, det er mest på slaget normalt.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #27 Skrevet 30. juni 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har makspuls på 210, og jeg er 9 år yngre enn henne. Poenget ditt? Anonymkode: a741c...9bd Poenget var at det ble påstått at hun hadde veldig lav makspuls. Men sammenlignet med min (som jeg vet er uvanlig lav), er den ikke spesielt lav. Og sammenlignet med standardformelen 220 - alder, er den som @Tigress påpeker, ytterst normal. På grunn av det stilte jeg meg undrende til denne påstanden. Anonymkode: d1578...5a4
Geparden Skrevet 3. juli 2016 #28 Skrevet 3. juli 2016 Den 6/28/2016 at 14.15, Tigress skrev: Det er vel ganske gjennomsnittleg for ei dame som trass alt ikkje er tenåring lenger? Ein brukar jo å rekne 220 minus alder, og det skulle seie at ho skulle ha makspuls på 184, så dette er jo faktisk heilt etter boka, minus eitt slag... Det har du rett i. Jeg tok et gammelt tall jeg har husket lenge, og glemte at hun begynner jo å bli en gammel dame. I hvert fall eldre enn før. Da ble det ikke så godt eksempel. Men hun har lavere makspuls enn vanlig, jeg fant et intervju fra 2013 der hun sier den er 178, sånn ca. Poenget er det du også sier, at makspuls er forskjellig fra individ til individ, og formlene stemmer ofte ikke. 220-alder er visst minst 12 slag feil for 1/3 av befolkningen. 207 - (alder *0,67) er en annen formel, visstnok litt mer nøyaktig men fortsatt feil for mange. 211 - (alder * 0,64) sier NTNU-gjengen. Men terskelpuls er viktigere enn makspuls. Over og under terskel er den mest interessante forskjellen. Det og når det er så rolig at det blir restitusjon fordi hjertet ikke fylles helt for hvert slag. Vanligvis er det rundt 87 % av maks og 55 % av maks, men det varierer det også. Jeg gadd ikke teste makspuls selv, jeg visste hvor terskelen min var og tok det derfra.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå