Gå til innhold

Jeg har brystkreft

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag fikk jeg bekreftet det :( 

Jeg er i sjokk, redd og lei meg. Jeg har en mann og tre små barn som jeg elsker over alt i verden, og nå er jeg redd for å dø fra dem :( 

Mange tanker raser gjennom hodet, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg er så redd. 

Legen min skal fikse en psykolog til meg, men jeg lurer på om det er noen her som har hadd brystkreft og som det gikk bra for?

Anonymkode: 189f7...b36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan ikke svare deg på spørsmålet og kan ikke forstå hvordan du har det nå, bare at det må være veldig vanskelig. 

Bare vit at de fleste nå blir helt friske av brystkreften sin. Det var bare før i tiden at brystkreft var ensbetydende med død. Ikke at jeg på noen måte vil si noe som føler deg verre. Jeg hadde nok også tenkt de verste tankene med en gang. Det er helt normalt. 

Ville bare sende deg en varm klem :klem::klem1::klemmer::dagens-rose:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Plotty skrev:

kan ikke svare deg på spørsmålet og kan ikke forstå hvordan du har det nå, bare at det må være veldig vanskelig. 

Bare vit at de fleste nå blir helt friske av brystkreften sin. Det var bare før i tiden at brystkreft var ensbetydende med død. Ikke at jeg på noen måte vil si noe som føler deg verre. Jeg hadde nok også tenkt de verste tankene med en gang. Det er helt normalt. 

Ville bare sende deg en varm klem :klem::klem1::klemmer::dagens-rose:

En (kreft)lege jeg kjenner har sagt til meg at brystkreft er en av de mest utbredte krefttypene, derfor en av de krefttypene det forskes mest på, og dermed bedre medisiner og ofte stor sjanse for å bli frisk.

Anonymkode: d9412...b67

• Liker 2
Skrevet (endret)

Flere damer i min familie har hatt det, og alle er nå friskmeldt. Det har vært cellegift og misting av hår, ja. Men ingen har blitt ufør eller vært langvarig syk. 

Ønsker deg og familien din lykke til.  

Endret av Knask
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt brystkreft og er idag frisk. Du kommer deg igjennom dette.

Anonymkode: 437e4...b02

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i den situasjonen at det er ikke snakk om hvis jeg får brystkreft, men når ...

Alle kvinner i min familie på mors side har hatt brystkreft, og alle ble friskmeldte etter 5 år.
En fikk problemer med lymfedrenasjen etter at hun måtte fjerne en lymfeknute under armen, og sliter litt med det, men ut over det har ingen opplevd problemer i ettertid. :)

Jeg forstår at du er i sjokk, og at du er redd og fortvilet, men en positiv innstilling vil hjelpe deg mye i den situasjonen du er nå.

Du vil gå en tøff tid i møte, du vil være mye sliten og ha behov for mye hjelp i hverdagen.  Hvis du bruker mye tid på å bekymre deg bruker du mye krefter.
Men hvis du derimot stoler på legene, og tør stole på at du kommer deg igjennom det,  kan du bruke kreftene på det som er viktigst akkurat nå - å bli frisk igjen!

Anonymkode: 6d45e...982

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i den situasjonen at det er ikke snakk om hvis jeg får brystkreft, men når ...

Alle kvinner i min familie på mors side har hatt brystkreft, og alle ble friskmeldte etter 5 år.
En fikk problemer med lymfedrenasjen etter at hun måtte fjerne en lymfeknute under armen, og sliter litt med det, men ut over det har ingen opplevd problemer i ettertid. :)

Jeg forstår at du er i sjokk, og at du er redd og fortvilet, men en positiv innstilling vil hjelpe deg mye i den situasjonen du er nå.

Du vil gå en tøff tid i møte, du vil være mye sliten og ha behov for mye hjelp i hverdagen.  Hvis du bruker mye tid på å bekymre deg bruker du mye krefter.
Men hvis du derimot stoler på legene, og tør stole på at du kommer deg igjennom det,  kan du bruke kreftene på det som er viktigst akkurat nå - å bli frisk igjen!

Anonymkode: 6d45e...982

Jeg også. Fikk påvist arvelig genfeil for noen år tilbake. Jeg valgte tilslutt å fjerne brystene (og eggstokkene) og fikk silikon i stedet så nå er faren redusert til mindre enn de kvinnene som ikke er arvelig disponert. 

Angrer igrunn ikke.

I min familie har både mamma og tante fått brystkreft. Mamma har fått det to ganger og tante en gang. Det er 40 år siden mamma fikk det første gang og lever i beste velgående idag. Det samme gjør min tante.

Min bestemor, derimot, døde i en alder av 42, men det er 50 år siden.

Anonymkode: 3543e...868

• Liker 3
Skrevet

Så trist å høre. Håper at du har/får krefter til å kjempe med nebb og klør mot det som står foran deg. Dette klarer du. Tenk på at det er mange kvinner som har vært igjennom dette og når de klarer det, skal du også klare det.

Ønsker deg masse lykke til videre :klem:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

To tanter av meg går gjennom dette nå. Sykdomsmessig har den ene det tøffere enn den andre. De er ved godt mot og har gode prognoser. Brystkreft tas svært alvorlig i dette landet, og mitt inntrykk er at kvinner (og menn) får knallgod hjelp og oppfølging gjennom sykdommen. 

:klem:

Anonymkode: 82eac...630

• Liker 1
Skrevet

Uff har ikke så mye og bidra med, men vil sende deg en klem! ❤️ Dette klarer du! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du, TS?

Får jeg spørre om du vet noe om alvorlighetsgraden? Størrelse på svulst, aggressiv type, spredning?

Min mor fikk brystkreft så tidlig som i 30-årene da jeg og søsknene mine var små. Hun oppdaget det heldigvis tidlig, og slapp cellegift. Kun en liten del av brystet ble fjernet, og hun fikk strålebehandling over et par mnd(mener jeg å ha blitt fortalt). Etter det har hun holdt seg sprek og rask, og nå har hun rundet 60 og er i kjempeform. De fleste overlever brystkreft og kommer til å klare seg veldig bra - men alt avhenger av det jeg nevnte over.

Jeg kjenner til mange titalls som har hatt ulike typer kreft, og mens mange av de eldre har "måttet gå"(vi snakker 70-80-års-alderen), har ennå ingen av de yngre av mine bekjente gått bort. Jeg vet selvfølgelig at dette skjer - men poenget er at jeg kjenner mange unge som har hatt kreft - også med spredning - hvor alle har overlevd. Det viser bare at det er flere solskinnshistorier enn det motsatte. Kjenner også de som har hatt kreft flere ganger, flere typer til og med, og de har blitt friske. 

TS - jeg ønsker deg lykke til av hele mitt hjerte, og jeg er veldig sikker på at du kan klare deg fint! Jeg selv er en person som sitter og bekymrer meg KRAFTIG over den minste ting(ikke direkte angst, men har det med å være ganske negativ til tider :P ), blåser opp alt og tenker alltid det verste. Kanskje 1% av gangene blir det så ille som jeg tror - resten av gangene viste det seg at jeg bekymret meg forgjeves. Det er naturlig å bli livredd og deprimert(ja, du vil kunne kjenne på hele følelsesregisteret) etter å ha fått en slik beskjed, og det må man også få være. Man har jo gjerne livet kjært. Men dette sier jeg ikke kun for å få deg til å føle deg bedre - det er også fakta - de fleste overlever brystkreft og vil leve helt normale liv etter behandling. Oppdater oss gjerne i kampen jeg sterkt både tror og håper du vil vinne :) Mange klemmer sendes din vei! <3 

Anonymkode: 632f9...a96

• Liker 2
Skrevet

Jobber med ei som har hatt brystkreft, nå er det iallefall 5 år siden hun ble frisk, og hun har nettoppp fått ordnet brystene :)

Ønsker deg alt godt! <3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Åh, stor klem herfra! Brystkreft er en av de kreftformene som man har aller mest erfaring med å behandle, og de aller aller fleste går det bra med! Jeg kjenner mange overlevere, og regner med å være en selv, også :) Når du kommer inn i systemet følges du opp både tett og godt, og jeg har i alle fall hele veien følt at helsepersonellet jeg har møtt har villet mitt beste. 

Jeg fikk diagnosen for litt under et år siden, og har kommet til den tiden hvor jeg går på kontroller nå. Til nå har det i alle fall gått veldig fint, og jeg er så lettet! Jeg har grudd meg veldig til kontrollene. Jeg er tidlig i 40-årene, og har ingen forekomster av brystkreft i familien. Det har vært et tøft år, fysisk og psykisk, men jeg er på bedringens vei nå. 
Jeg fjernet hele brystet og alle lymfeknuter under armen. Operasjonen gikk utrolig greit, og jeg var overrasket over hvor lite vondt det egentlig var. Jeg fikk noen litt sterke smertestillende på sykehuset, og da jeg kom hjem gikk jeg på Paracet i henhold til legens anbefalinger. Det var viktig å starte med opptrening av bevegelighet så raskt som mulig, og dette gikk gradvis veldig fint!

Kreftbehandlingen varierer med hva analysene av svulsten din gir av resultater. For meg var det slik:
10-11 uker etter operasjonen startet jeg med cellegift. Til sammen sto jeg på cellegift i 24 uker. Først fikk jeg fire kurer med tre ukers mellomrom. Dette er den sterkeste cellegiften, og besto for min del av to ulike cellegifter + tilleggsmedisiner. Jeg fikk masse kvalmedempende medisiner, både i forbindelse med cellegiften, og til å ta hjemme på de påfølgende dagene, og de fungerte veldig bra!! Jeg var ikke kvalm i forbindelse med cellegiften. Håret begynte for alvor å falle på dag 18-19, så da valgte jeg å få det barbert vekk. Før håret forsvant hadde jeg fått meg parykk. Dette får du rekvisisjon til fra sykehuset. 
Denne cellegiften er tøff for immunforsvaret, så dagen etter cellegiftkurene tok jeg en sprøyte som skulle hindre at immunforsvaret gikk helt i kjelleren. 

Etter de fire første cellegiftkurene, fikk jeg en annen type cellegift. Denne kuren fikk jeg ukentlig i 12 uker. Denne er ikke så tøff for immunforsvaret, og medfører heller ikke så mye kvalme.

Man er på sykehuset i noen timer i forbindelse med cellegiften. De fire første kurene tok lengre tid enn de 12 siste pga at det var flere forskjellige preparater. 

Begge typene cellegift gjorde meg veldig sliten, og det kan ta tid å komme seg til hektene. Du bør derfor ta i mot all hjelp som noen måtte finne på å tilby deg, enten det skulle være husvask, handling eller barnevakt. Ta vare på deg selv og økonomiser med kreftene! Prøv også å være litt i aktivitet. Om så bare 10 minutter rundt i nabolaget hver dag :)  Huslige ambisjoner kan og bør senkes: det er viktigere å ta vare på seg selv og prioritere kvalitetstid sammen med familien enn at alt ser perfekt ut. 

Etter cellegiften hadde jeg noen få uker «fri», og så hadde jeg 25 ganger med stråleterapi. Stråleterapien tas hver ukedag, så jeg hold på i fem uker med dette. Dette er fort gjort - man er inne i 10-15 minutter, og det meste av denne tiden brukes til å «rigge deg til» riktig. Strålingen svekker huden, så man kan bli sår, og jeg må passe meg for sola det første året. 

Det er ikke sikkert du skal gjennom alle disse trinnene. Det kommer an på hva analysen av din svulst tilsier. 

Min kreft var hormonavhengig, så jeg skal nå gå på østrogenblokkerende medisiner i 10 år. Hetetoktene får meg til å føle meg jevngammel med en av tantene mine (i 50-årene), men jeg velger å tenke at det er et bevis på at tablettene virker, og at de skal forebygge tilbakefall. 

Den som er under 50 og får brystkreft skal tilbys gentest. Dette for evt å finne ut av om man bærer de genene som gjør risikoen for brystkreft større. Det er vel 2-3% av de som får brystkreft som bærer dette genet. 

Når man blir syk, sitter med 10000 spørsmål og er engstelig, er det fort gjort å gå seg helt vill på nett i vill googling etter svar. Husk å være kritisk til det du leser på nett! De fleste av oss har ikke kompetanse til å kvalitetssikre det vi leser. For mye googling kan dermed medføre at man får mer feilinformasjon enn helsebringende tips. Jeg vil anbefale deg å holde deg til offisielle kilder: Kreftforeningen, nhi.no, kreftlex og oncolex er saklige, forskningsbaserte og kvalitetssikrede. Den siste lenken er for helsepersonell. Jeg har lest noen få blogger av og til. De fleste vil jeg fraråde, men noen finner hjelp og trøst i å lese andres erfaringer. Husk bare at bloggerne er som deg og meg: vi har rett i noe, tar feil i andre ting, og de skriver om ting som fungerte for dem, og som gjelder akkurat deres situasjon. 

Jeg ønsker deg masse masse lykke til! 

Anonymkode: b6b22...9a0

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

PS: meg med det lange innlegget over her: jeg har litt dårlig hukommelse etter cellegiften, så ved nærmere ettertanke var det ikke så lang tid som 10-11 uker fra operasjon og til oppstart med cellegift. Akkurat hvor lenge husker jeg ikke. Derfor ett tips til: sørg for at alle beskjeder du får blir skriftliggjort. Det er fort gjort å glemme, og behandlingsforløpet tar tid :) 

AnonymBruker
Skrevet

Min søster hadde brystkreft, og vant den kampen. :) Hun måtte fjerne ene brystet, men valgte å ta bort begge i frykt for å bli rammet igjen. I dag har hun fått "nye" bryster, og er helt friskemeldt fra sykdommen. Dette klarer du! Vær sterk for barna dine. Jeg heier på deg!

Anonymkode: 81da1...467

• 3 år senere...
Skrevet
På 16.6.2016 den 12.22, AnonymBruker skrev:

I dag fikk jeg bekreftet det :( 

Jeg er i sjokk, redd og lei meg. Jeg har en mann og tre små barn som jeg elsker over alt i verden, og nå er jeg redd for å dø fra dem :( 

Mange tanker raser gjennom hodet, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg er så redd. 

Legen min skal fikse en psykolog til meg, men jeg lurer på om det er noen her som har hadd brystkreft og som det gikk bra for?

Anonymkode: 189f7...b36

Hvordan går det med deg? 

Anonymkode: 32448...904

Skrevet
På 16.6.2016 den 22.28, AnonymBruker skrev:

Åh, stor klem herfra! Brystkreft er en av de kreftformene som man har aller mest erfaring med å behandle, og de aller aller fleste går det bra med! Jeg kjenner mange overlevere, og regner med å være en selv, også :) Når du kommer inn i systemet følges du opp både tett og godt, og jeg har i alle fall hele veien følt at helsepersonellet jeg har møtt har villet mitt beste. 

Jeg fikk diagnosen for litt under et år siden, og har kommet til den tiden hvor jeg går på kontroller nå. Til nå har det i alle fall gått veldig fint, og jeg er så lettet! Jeg har grudd meg veldig til kontrollene. Jeg er tidlig i 40-årene, og har ingen forekomster av brystkreft i familien. Det har vært et tøft år, fysisk og psykisk, men jeg er på bedringens vei nå. 
Jeg fjernet hele brystet og alle lymfeknuter under armen. Operasjonen gikk utrolig greit, og jeg var overrasket over hvor lite vondt det egentlig var. Jeg fikk noen litt sterke smertestillende på sykehuset, og da jeg kom hjem gikk jeg på Paracet i henhold til legens anbefalinger. Det var viktig å starte med opptrening av bevegelighet så raskt som mulig, og dette gikk gradvis veldig fint!

Kreftbehandlingen varierer med hva analysene av svulsten din gir av resultater. For meg var det slik:
10-11 uker etter operasjonen startet jeg med cellegift. Til sammen sto jeg på cellegift i 24 uker. Først fikk jeg fire kurer med tre ukers mellomrom. Dette er den sterkeste cellegiften, og besto for min del av to ulike cellegifter + tilleggsmedisiner. Jeg fikk masse kvalmedempende medisiner, både i forbindelse med cellegiften, og til å ta hjemme på de påfølgende dagene, og de fungerte veldig bra!! Jeg var ikke kvalm i forbindelse med cellegiften. Håret begynte for alvor å falle på dag 18-19, så da valgte jeg å få det barbert vekk. Før håret forsvant hadde jeg fått meg parykk. Dette får du rekvisisjon til fra sykehuset. 
Denne cellegiften er tøff for immunforsvaret, så dagen etter cellegiftkurene tok jeg en sprøyte som skulle hindre at immunforsvaret gikk helt i kjelleren. 

Etter de fire første cellegiftkurene, fikk jeg en annen type cellegift. Denne kuren fikk jeg ukentlig i 12 uker. Denne er ikke så tøff for immunforsvaret, og medfører heller ikke så mye kvalme.

Man er på sykehuset i noen timer i forbindelse med cellegiften. De fire første kurene tok lengre tid enn de 12 siste pga at det var flere forskjellige preparater. 

Begge typene cellegift gjorde meg veldig sliten, og det kan ta tid å komme seg til hektene. Du bør derfor ta i mot all hjelp som noen måtte finne på å tilby deg, enten det skulle være husvask, handling eller barnevakt. Ta vare på deg selv og økonomiser med kreftene! Prøv også å være litt i aktivitet. Om så bare 10 minutter rundt i nabolaget hver dag :)  Huslige ambisjoner kan og bør senkes: det er viktigere å ta vare på seg selv og prioritere kvalitetstid sammen med familien enn at alt ser perfekt ut. 

Etter cellegiften hadde jeg noen få uker «fri», og så hadde jeg 25 ganger med stråleterapi. Stråleterapien tas hver ukedag, så jeg hold på i fem uker med dette. Dette er fort gjort - man er inne i 10-15 minutter, og det meste av denne tiden brukes til å «rigge deg til» riktig. Strålingen svekker huden, så man kan bli sår, og jeg må passe meg for sola det første året. 

Det er ikke sikkert du skal gjennom alle disse trinnene. Det kommer an på hva analysen av din svulst tilsier. 

Min kreft var hormonavhengig, så jeg skal nå gå på østrogenblokkerende medisiner i 10 år. Hetetoktene får meg til å føle meg jevngammel med en av tantene mine (i 50-årene), men jeg velger å tenke at det er et bevis på at tablettene virker, og at de skal forebygge tilbakefall. 

Den som er under 50 og får brystkreft skal tilbys gentest. Dette for evt å finne ut av om man bærer de genene som gjør risikoen for brystkreft større. Det er vel 2-3% av de som får brystkreft som bærer dette genet. 

Når man blir syk, sitter med 10000 spørsmål og er engstelig, er det fort gjort å gå seg helt vill på nett i vill googling etter svar. Husk å være kritisk til det du leser på nett! De fleste av oss har ikke kompetanse til å kvalitetssikre det vi leser. For mye googling kan dermed medføre at man får mer feilinformasjon enn helsebringende tips. Jeg vil anbefale deg å holde deg til offisielle kilder: Kreftforeningen, nhi.no, kreftlex og oncolex er saklige, forskningsbaserte og kvalitetssikrede. Den siste lenken er for helsepersonell. Jeg har lest noen få blogger av og til. De fleste vil jeg fraråde, men noen finner hjelp og trøst i å lese andres erfaringer. Husk bare at bloggerne er som deg og meg: vi har rett i noe, tar feil i andre ting, og de skriver om ting som fungerte for dem, og som gjelder akkurat deres situasjon. 

Jeg ønsker deg masse masse lykke til! 

Hvordan kjentes denne kulen ut? Veldig hard, eller lett bevegelig? 

Anonymkode: 32448...904

Skrevet

Min mor fikk påvist brystkreft i 2017. Hun måtte gjennom cellegift og stråling, men er nå frisk. Ønsker deg alt godt, TS, mest sannsynlig går dette bra! ❤️ 

Anonymkode: c5841...ce8

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mor fikk påvist brystkreft i 2017. Hun måtte gjennom cellegift og stråling, men er nå frisk. Ønsker deg alt godt, TS, mest sannsynlig går dette bra! ❤️ 

Anonymkode: c5841...ce8

TS skrev dette for tre år siden og vi får håpe det gikk bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...