Gå til innhold

Vanning av blomster på gravsted.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå har det vært veldig varmt lenge, og nesten ikke noe regn. Hva gjør man med blomstene på gravsteder? Jeg bor såpass langt unna at jeg ikke akkurat tar turen dit hver/annenhver dag for å vanne...

Det er vel ikke noen planter som tåler å stå i tørr jord særlig lenge? Nå er det over en uke siden jeg har vært der. I sommer skal jeg ut og reise i noen uker også. Kjenner ingen som bor nærmere som jeg kunne spurt. Litt drøyt å få noen til å vanne hver bidige dag på "mine" steder også

Anonymkode: 803fc...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen gravsteder har en tjeneste som steller gravene. Du kan jo sjekke om det er noe lignende der. 

Ellers liker jeg gravplassene i østen, der er alt av stein. Ingen blomster å vanne. Man viser de døde respekt ved å tenne på fyrverkeri som er en norsk nyttårsaften verdi. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, stan skrev:

Noen gravsteder har en tjeneste som steller gravene.

Steindyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, stan skrev:

Ellers liker jeg gravplassene i østen, der er alt av stein. Ingen blomster å vanne. Man viser de døde respekt ved å tenne på fyrverkeri som er en norsk nyttårsaften verdi. 

Høres ikke dumt ut. Synes det er hyggelig å sette blomster på kirkegården, men det er en del styr med det når det er så varmt. Har sett de bruker fake planter i noen land. Det er ikke så stilig, men levende planter hadde vært nytteløst pga varmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Steindyrt.

Vet ikke. Her vi bor er det okay pris. 

Prøv på et gartneri  spør etter hardføre blomster som tåler tørke. Det er en del muligheter. 

Men om det nå er litt tørt, så betyr vel det at sommeren ikke er så værst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Betulia er en sommerblomst som er grei på kirkegården, hvis man ikke har mulighet til å dra dit så ofte. Jeg pleier å vanne godt når jeg er der, minst 3 kanner med vann. Det er også viktig å ha god jord. Jeg bruker kompostjord blandet med kugjødselkompost. 

Et alternativ er å plante stauder, en rose, eller en liten busk. Flerårige planter klarer seg stort sett bra uten vanning når de er etablert. 

På en av gravene jeg steller har jeg plantet grønlandsmure i midten og har en plante på hver side, vårlyng om våren, mørk rosa betulia om sommeren og røsslyng om høsten. Har også satt ned noen blomsterløker med lilla korkus rugby giant en høst. De blomstrer hver vår og passer bra sammen med vårlyngen. Klipper ned bladene på krokusen når de er avblomstret. Hvis det kommer en regnskur av og til klarer plantene seg selv. Hvis det er varme perioder uten regn bør de vannes minst hver annen uke. 

Anonymkode: d01cf...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...