Gå til innhold

Menopause/ klimakterium/ overgangsalder

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjært barn har mange navn! Jeg ser det ligger mye info på nett, men jeg ville gjerne høre personlige erfaringer :)

Jeg er 48 år, og har begynt med uregelmessig menstruasjon og hetetokter de siste 3-4 mnd. Dette er alså kroppens forberedelse mot menopause, som kan ta flere år har jeg lest meg til.

Hvordan er/var din opplevelse, brukte du flere år til menopause? Jeg har hetetokter ca 2 ganger i timen, er det mye eller lite? 

Anonymkode: 91068...bbf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke erfaringer har dere med eventuelle medikamenter som skal hjelpe, sånn utover i prosessen om det blir et problem i hverdagen? Forstår også at det er litt omdiskutert med østrogenbehandling, da det er viss helserisiko å bruke det.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen voksne kvinner som er i samme prosess som meg her?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er snart 51 år har merket lite enda. Men har som deg uregelmessig mens samt er i startfasen. Det er tatt blodprøver og viser nedgang i noe hormon. Har ikke hatt hetetokt tror jeg men får litt varmefølelse av og til. Kjenner jo noe skjer. Hvis du ikke sliter veldig med hetetokter enda så er det kanskje ikke vits i å få hormonbehandling enda skulle jeg tro. Man kan og bli deprimert da kan det jo være greit og ta grep. To hetetokter i timer er vel helt normalt skulle jeg tro. En får det jo litt forskjellig.  Det er jo ikke sikkert du får det sånn skikkelig ille med hetetokter og svetting i ett sett. Sånn du har det nå kan vare i noen år som du er fortalt. 

Anonymkode: a4e8d...9f7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 52 og trolig ferdig da jeg ikke har hatt menstruasjon siden august i fjor. Jeg har når jeg tenker tilbake merket endringer siden ca 45 års alder. Hetetokter og nattesvette over ett par års tid med variabel styrke de siste årene. Uregelmessig mens i en 3-4 års tid. Noe spotting, perioder med hyppigere mens i starten. Kraftig og sjeldnere før den plutselig var borte et halvt år for så å dukke opp igjen ett halvt år senere. Så regelmessig mens før ei pause på et halvt år igjen. Herre for et kaos egentlig :) Det har vært mye småtteri/rariteter underveis som jeg ikke har tilskrevet overgangsalder, som jeg i ettertid har skjønt/fått påpekt at kunne vært "parkert" som typiske overgangsplager. 

Jeg hadde ikke hetetokter så ofte som et par ganger i timen, men dette er individuelt. Det sies at man er lik sin mor når det kommer til dette, så kanskje din mor kan fortelle deg litt om sin opplevelse av det? 

Har ikke brukt medikamenter i forbindelse med dette, så har ingen erfaringer der. 

Anonymkode: 30e48...f58

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 44 og har hatt uregelmessig mens i underkant av et år. Har ikke merket noenting annet (svette gjør jeg fordi det er varmt og har gjort det i mange år, takler dårlig varmen)

Det er kun mensen som var grunnen til at jeg sjekket hos legen om jeg har kommet i overgangsalderen og det sa hun ja til. Heldigvis. Skal bli deilig å bli kvitt mensen helt. 

Anonymkode: 4fa5c...c5b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 55 år. Har ikke hatt mens på 4 år. Har aldri hatt hetetokter, og strever ikke med svette. 

Det eneste jeg merker med overgangsalderen er at jeg ikke blir skikkelig våt i skjelden.  Det synes jeg er synd. Må nå bruke glidemiddel når jeg skal ha sex. 

Anonymkode: 19960...01c

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 55 år. Har ikke hatt mens på 4 år. Har aldri hatt hetetokter, og strever ikke med svette. 

Det eneste jeg merker med overgangsalderen er at jeg ikke blir skikkelig våt i skjelden.  Det synes jeg er synd. Må nå bruke glidemiddel når jeg skal ha sex. 

Sorry at jeg blir litt OT her nå, men... er det mye pes med glidemiddel? Syns det høres litt sexy ut, jeg, men jeg er motsatt av deg, jeg blir fort våt og blir veldig våt. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg når det kommer til glidemiddel. Men det har blitt et nødvendig onde :(

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry at jeg blir litt OT her nå, men... er det mye pes med glidemiddel? Syns det høres litt sexy ut, jeg, men jeg er motsatt av deg, jeg blir fort våt og blir veldig våt. 

Mitt svar på dette er at glidemiddelet i seg selv er ikke noe pes, men det er ingen fullgod erstatning for det naturlige våte.

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde prøvd Vagifem istedet. Setter en vaginalkapsel hver tredje dag, null stress. 

Anonymkode: cb3f1...780

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 45 og har enda ikke merket noe til overgangsalderen, men min mor har sagt at jeg ikke må begynne med østrogen når den tiden kommer , da det bare var å utsette plagene .Jeg er ikke helt sikker på hva hun mente med det så det hadde vært interessant å få andre sin erfaring med medisiner. 

Anonymkode: 65ae5...fa1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...