Gå til innhold

E39 over Masfjordfjella - hvorfor bare 80km/t?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi kjørte til Bergen fra Sogn i dag. På E39 mellom fergen og Masfjorden prøvde jeg å kjøre i fartsgrensen, som er 80, og det var biler i meg hele tiden. Ble forbikjørt i ett sett og jeg aner ikke en gang hvor de kom fra. Det stresset meg slik at jeg sa til mannen min at han skal kjøre. Han ligger nå alltid i 100 lel, men også det var litt lite. Mange som kjørte i 120 der - og det føltes ikke rart.

Så...hvorfor bygges det snorrette, brede veier som man lett kan kjøre så fort på - og så settes fartsgrensen til 80? Jeg skjønner det rett og slett ikke.

Anonymkode: 47255...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sånn er det bare. Kjører selv den strekka der relativt ofte og kjører i rundt 90. Blir av og til forbikjørt, som andre steder hvor det er fergeleie. Veistandarden i seg selv er ikke all verden. Og den er ikke snorrett, en del svinger er det jo. Hadde veien vært som E6 Oslo - Gardermoen kunne det godt vært 110 på E39 også. 

Anonymkode: 09193...25f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis alt for lite kontroller der. I Østerdalen har det nå vært hyppige kontroller, noe svært mange over hodet ikke får med seg, det er blitt en del færre førerkort samt mange bøter og forelegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjørte til Bergen fra Sogn i dag. På E39 mellom fergen og Masfjorden prøvde jeg å kjøre i fartsgrensen, som er 80, og det var biler i meg hele tiden. Ble forbikjørt i ett sett og jeg aner ikke en gang hvor de kom fra. Det stresset meg slik at jeg sa til mannen min at han skal kjøre. Han ligger nå alltid i 100 lel, men også det var litt lite. Mange som kjørte i 120 der - og det føltes ikke rart.

Så...hvorfor bygges det snorrette, brede veier som man lett kan kjøre så fort på - og så settes fartsgrensen til 80? Jeg skjønner det rett og slett ikke.

Anonymkode: 47255...893

Fordi den veien er ulykkesutsatt med flere møteulykker/dødsulykker, en vei uten midtdeler og to felts, ikke firefelts vei, så er det 80 og hyppige fartskontroller. Med din beskrivelse av fart og kjøring så er det ikke rart det smeller der, men aldels unødvendig grisekjøring og unødvendig risisko for folk som ferdes etter veien. Det er ikke tøft å være død. 

Anonymkode: d4fc1...a15

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen sier det er tøft. Jeg var rett og slett ikke tøff nok til å kjøre der - ble forbikjørt av en bobil for gods sake! Dette fordi jeg holdt fartsgrensen, og pleier å gjøre dette.

"Snorrett" er den kanskje ikke, men ift. en fjordvei som gjerne har samme fartsgrense ... :)

Anonymkode: 47255...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kan være kjempeubehagelig å kjøre der. En gang lå det en svær trailer helt oppi meg og tuta og blinka med lysene. Da kjørte jeg i 110, men ble så stresset at jeg stoppet og slapp de forbi. Blir som regel til at jeg slipper de verste stresserene forbi før jeg kjører selv. Faren er jo da at man havner bak noen supersinker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Romarheim du mener? Der kjører de vel verst.. 

Kjører daglig utover, dog ikke like langt, og det er ikke sjelden at jeg stopper for å slippe biler forbi, enda jeg ligger litt over fartsgrensen. Nå snakkes det om 70-sone fra Knarvik og helt til Ostereidet fordi det har vært to dødsulykker på strekningen (begge pga rus, det nevnte de ikke i avisen, men altså ikke farten sin skyld) og det menes at farten er for høy, så da blir det vel enda "gøyere" utover. Har en teori om at lavere fartsgrenser fører til flere forbikjøringer ect. som skaper farlige situasjoner. 

Oppover Romarheimsdalen kunne det fint ha vært høyere fartsgrenser, det er nok den flotteste delen av e39 i Nordhordland, og det føles unaturlig å ligge under 100 på sommerføre. 

Anonymkode: 811a0...2a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎15‎.‎06‎.‎2016 at 10.13, AnonymBruker skrev:

Jeg var rett og slett ikke tøff nok til å kjøre der - ble forbikjørt av en bobil for gods sake!

:laugh: 

Den dagen jeg blir forbikjørt av en bobil håper jeg at jeg er 95 år gammel, svaksynt og med dårlig hofte,

Endret av Aule
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke tilrådelig med mer enn 80 i dette området. Vi har kjørt der i mange år og det har vært utallige ulykker, små og store. Det er mye turisttrafikk, busser og tunge kjøretøyer. Så kommer dere der i en liten personbil og ypper seg forbi uoversiktlige veipartier i 100-120?? Det er bare galskap altså.

Det er bare to steder det er oversiktlig. Det er på toppen og nede i Romarheimsdalen. Begge steder er det ikke anbefalt å kjøre forbi. Selv om du ikke ser andre biler. Ellers er det omtrent kjerreveier. 

Tips politiet om råkjørere. De vil sikkert ha mer penger fra dumme fehuer.

 

Anonymkode: edde9...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke tilrådelig med mer enn 80 i dette området. Vi har kjørt der i mange år og det har vært utallige ulykker, små og store. Det er mye turisttrafikk, busser og tunge kjøretøyer. Så kommer dere der i en liten personbil og ypper seg forbi uoversiktlige veipartier i 100-120?? Det er bare galskap altså.

Det er bare to steder det er oversiktlig. Det er på toppen og nede i Romarheimsdalen. Begge steder er det ikke anbefalt å kjøre forbi. Selv om du ikke ser andre biler. Ellers er det omtrent kjerreveier. 

Tips politiet om råkjørere. De vil sikkert ha mer penger fra dumme fehuer.

 

Anonymkode: edde9...358

Kjerreveier?? Den må du lenger ut på landet med altså. Fra Knarvik til Matre er veien stort sett veldig god standard på, bortsett fra rundt Vikanes der den gule stripen forsvinner. Oppover Romarheimsdalen er veien den beste i hele distriktet, hvertfall på sommerføre!

Anonymkode: 811a0...2a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Kjerreveier?? Den må du lenger ut på landet med altså. Fra Knarvik til Matre er veien stort sett veldig god standard på, bortsett fra rundt Vikanes der den gule stripen forsvinner. Oppover Romarheimsdalen er veien den beste i hele distriktet, hvertfall på sommerføre!

Anonymkode: 811a0...2a2

Lokale innbyggere kaller det kjerreveier da veiene er livsfarlige. Fjell på en side og rett ned på den andre, oppover dalen. Alle jeg kjenner misliker å kjøre den veien og unngår det om de kan. Det nytter ikke med partier med noe bredere vei når idioter kjører i 120 i svingene. Selvopplevd!

Anonymkode: edde9...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lokale innbyggere kaller det kjerreveier da veiene er livsfarlige. Fjell på en side og rett ned på den andre, oppover dalen. Alle jeg kjenner misliker å kjøre den veien og unngår det om de kan. Det nytter ikke med partier med noe bredere vei når idioter kjører i 120 i svingene. Selvopplevd!

Anonymkode: edde9...358

Vel jeg er lokal og har bodd utover langs e39 lenge, har aldri hørt noen kalle det kjerrevei - det er en fryd å kjøre der på sommerføre, virkelig. Når kjørte du der sist? 

En vei som er livsfarlig er da ikke nødvendigvis en kjerrevei? Mener du at motorveier er kjerreveier fordi det er mange ulykker? En kjerrevei vil jeg kalle en smal, svingete vei med hullete asfalt/ grus utpå landet - ikke e39. Jeg er helt enig i at folk kjører idiot der, men jeg mener også at veien godt kunne hatt høyere fartsgrense i sommerhalvåret, da blir det mindre forbikjøring da. (snakker nå om veien i Romarheimsdalen bare så det er sagt). Strekket forbi Vikanes er smalt og dårlig, det skal jeg være enig i!

Anonymkode: 811a0...2a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uansett bredde og kurvatur: Ingen midtdeler betyr fartsgrense på 80 km/t, for det har Vegdirektoratet bestemt. Her jeg bor er det en vei som ble planlagt og bygget for 90 km/t, men for en stund siden kom Vegdirektoratet med nye retningslinjer, og så ble farten satt ned til 80, enda både politi og Vegvesen lokalt ristet på hodet. Resultatet er utallige stygge forbikjøringer. 

Anonymkode: 19d09...e49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Uansett bredde og kurvatur: Ingen midtdeler betyr fartsgrense på 80 km/t, for det har Vegdirektoratet bestemt. Her jeg bor er det en vei som ble planlagt og bygget for 90 km/t, men for en stund siden kom Vegdirektoratet med nye retningslinjer, og så ble farten satt ned til 80, enda både politi og Vegvesen lokalt ristet på hodet. Resultatet er utallige stygge forbikjøringer. 

Anonymkode: 19d09...e49

Jeg mener selvsagt maksimal fartsgrense, dvs. at uansett hvor bra veien er får den aldri høyere grense enn 80 dersom det ikke er midtdeler. 

Anonymkode: 19d09...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

er veldig mange nye biler som har 10 km/t misvising så når det nåla står på 80 så er den reelle hastigheten 70. og det er veldig irriterende ikke bare for bilen bak men det gir også galt utslag på km telleren.

Anonymkode: c333c...cc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lokale innbyggere kaller det kjerreveier da veiene er livsfarlige. Fjell på en side og rett ned på den andre, oppover dalen. Alle jeg kjenner misliker å kjøre den veien og unngår det om de kan. Det nytter ikke med partier med noe bredere vei når idioter kjører i 120 i svingene. Selvopplevd!

Anonymkode: edde9...358

Det der er ingen kjerrevei. Ta heller turen innom Hardanger, da kan du støte på kjerreveier. 

Anonymkode: 09193...25f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uansett bredde og kurvatur: Ingen midtdeler betyr fartsgrense på 80 km/t, for det har Vegdirektoratet bestemt. Her jeg bor er det en vei som ble planlagt og bygget for 90 km/t, men for en stund siden kom Vegdirektoratet med nye retningslinjer, og så ble farten satt ned til 80, enda både politi og Vegvesen lokalt ristet på hodet. Resultatet er utallige stygge forbikjøringer. 

Anonymkode: 19d09...e49

Det er ikke 90km/t der det er satt opp midtdelere heller! Da snakker jeg om 2-felt vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, tdm900 skrev:

Det er ikke 90km/t der det er satt opp midtdelere heller! Da snakker jeg om 2-felt vei.

Det er flere ting enn midtdeler eller ikke som spiller inn når det vurderes om farten skal settes opp til 90, men det finnes 2-felts veier med midtdeler og 90-grense. Jeg kjører daglig på en av dem. 

Anonymkode: 19d09...e49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.6.2016 at 10.23, neon_sun skrev:

Jeg synes det kan være kjempeubehagelig å kjøre der. En gang lå det en svær trailer helt oppi meg og tuta og blinka med lysene. Da kjørte jeg i 110, men ble så stresset at jeg stoppet og slapp de forbi. Blir som regel til at jeg slipper de verste stresserene forbi før jeg kjører selv. Faren er jo da at man havner bak noen supersinker.

Såkalte "trailere" (det er forøvrig en tilhenger. Den riktige betegnelsen er vogntog som består av lastebil og henger/trailer, eller en semi, som er en trekkbil med en lengre henger/trailer) er sperret på 89 km/t. Så enten har det vært nedoverbakke eller du burde sjekke speedometeret ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Neket skrev:

Såkalte "trailere" (det er forøvrig en tilhenger. Den riktige betegnelsen er vogntog som består av lastebil og henger/trailer, eller en semi, som er en trekkbil med en lengre henger/trailer) er sperret på 89 km/t. Så enten har det vært nedoverbakke eller du burde sjekke speedometeret ditt. 

Hehe, jada, jeg aner ikke hva som er riktig betegnelse. Svære biler som kjører fortere enn 89 km/t iallefall. Var nok litt feilmarginer på bilen min, men ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...