Mari Y Skrevet 6. juli 2016 #21 Skrevet 6. juli 2016 Den 17.6.2016 at 12.11, AnonymBruker skrev: Jeg jobber ikke med barn, men sammarbeider ofte med noen som gjør det, så vi fikk et under utdanning med ei dame som foreleste om overgrep mot barn. Utrolig dyktig! Hun fortalte om tegn vi skulle se etter og hvordan vi kunne snakke med barn om overgrep osv. Dessverre er nok overgrep langt mer vanlig enn man tror. Jeg ble forsøkt lokket inn i bil da jeg var barn, jeg skjønte ikke den gang hva som var i ferd med å skje, men jeg var så sjenert jeg trakk meg unna, heldigvis! Kjenner 3 i vennekretsen som ble utsatt for/forsøkt utsatt for overgrep som barn, vet om 2 på jobb, flere av pasientene mine(enda jeg ikke jobber spesifikt med overgrepsutsatte). Jeg kjente også noen som var pedofil(det er jo ikke ulovlig å ha legningen, det er ulovlig å begå overgrep mot barn), og det satte ting litt i perspektiv. Pedofile er ikke nødvendigvis onde, noen vet det er galt og sliter helt forferdelig, og har gjerne vært utsatt for overgrep selv. Denne personen jeg kjente hadde det, og hatet seg selv intenst, som om h*n var det verste vesnet som gikk på jorda. Besøkte psykolog for behandling men den var ikke effektiv, så vedkommende ruset seg bevisstløs straks lysten var der for å unngå overgrep. Tok til slutt selvmord for vedkommende orket ikke mer. Anonymkode: 9cb26...bdb Ja, jeg tror det er en tabu-belegging rundt dette som er skremmende farlig, dersom man skal motarbeide overgrep. Ikke alle pedofile er overgripere og folk som har forsket på overgripere i andre land, kan også påpeke at ikke alle barneovergripere er pedofile. Jeg misstenker at dette kan være skremmende skadelig, i en tidsalder der man jobber mer med å opplyse om og forebygge overgrep, fordi man forveksler det som to sider av samme sak. Folk er nok noe redde for å prate om slike ting, fordi det er knyttet opp mot barn, og derfor blir temaet mer sensitivt. Jeg er også veldig enig i at mange barn lider uten å prate om problemer, om det er seksuelle overgrep, vold i hjemmet, e l. Med nok hjelp, er det nok noen som kan komme seg videre, men det krever ofte mye innsats. Det mest problematiske med overgrep, synes ofte dog å være holdninger til overgriperens rolle, der enkelte gjerne i endel tilfeller 'beskytter' overgriper, altså nekter for at det stemmer. Det mest skremmende er derfor redselen for å ikke bli trodd, og dette gjør at overgrep gjerne fortsetter.
Mari Y Skrevet 6. juli 2016 #22 Skrevet 6. juli 2016 Man kan forøvrig også ringe Alarmtelefonen for barn og unge, dersom man er bekymret for et barns mentale eller fysiske helse.
Raven Emerald Skrevet 6. juli 2016 #23 Skrevet 6. juli 2016 Ryddet for krenkende utsagn. Raven Emerald, mod.
Lammelåret Skrevet 6. juli 2016 #24 Skrevet 6. juli 2016 Den 14.6.2016 at 23.54, AnonymBruker skrev: Jeg gjør det veldig enkelt, ingen andre får stelle mine barn. Anonymkode: 6521e...355 Høres ekstremt ut. Og naivt. Det er jo ikke sånn at overgrep og krenkelser bare foregår i stell-situasjoner. 1
Lammelåret Skrevet 6. juli 2016 #25 Skrevet 6. juli 2016 TS Metoden høres interessant ut. Har du lenke til kilder?
linsejesus Skrevet 7. juli 2016 #26 Skrevet 7. juli 2016 Vi forteller barna at det bare er de selv som kan bestemme hvem som får kose med dem, om dette med gode og vonde hemmeligheter, og at hvis noen sier de skal være stygge mot dem eller oss foreldre om de sladrer, så er det fordi de vet at om de forteller det, vil mamma og pappa få slutt på det. Forteller også at om noen prøver å stjele dem på ordentlig, type dra dem inn i en bil, så skal de skrike så høyt de kan, bite og slå, stikke en blyant i øyet, alt er lov.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #27 Skrevet 7. juli 2016 Når det gjelder "grooming" og overgep fra folk man kjenner/idrettsledere/naboer osv, tenker jeg at det viktigste man kan gjøre er at barna er trygge barn med god selvfølelse som vet at vi er glade i dem. Da tenker jeg på større barn. Og at man er oppmerksom som foreldre og følger med på hva barna gjør og hvor de er, følger dem opp i det daglige. Dette hjelper jo ikke mot overfallsovergrep, men slike historier man hører om korpsledere, lærere, Rune Øygaard osv. Det er nesten alltid spesielt sårbare barn de velger seg ut, barn som ikke har fått nok positiv oppmerksomhet fra voksne og som endelig møter noen som snakker med dem, gir dem komplimenter, vil tilbringe tid med dem, sier de er fine ol. Og de har foreldre som ikke bryr seg om det er treneren som kjører barnet hjem lenge etter trening eller om barnet går på besøk til læreren på ettermiddagen (eller blir med fetteren til far på hyttetur). Anonymkode: 5742f...6f2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå