Gå til innhold

sterkere allergitabletter

K@tt

Anbefalte innlegg

Jeg har påvist gresspollenallergi og er ganske så plaget fra jeg såvidt begynner å klø i øynene i mai før det forverrer seg i juni og utover (husker ikke helt hvor lenge det varer, er vel august/september). Klør i øynene, litt kløe i halsen (det har jeg egentlig hele året, men det er til liten plage) og klør i nesa og nyser. Jeg har fått Cetirizin av legen, og Avamys nesespray. Noen på jobb sa at allergimedisin kommer i forskjellige styrker, stemmer det? Er f.eks Aerius sterkere enn Cetirizin?

Har prøvd både Loratidin og Cetirizin, har fortsatt symptomer i nese og øyne ved bruk av disse men med bruk av øyedråper og nesespray greier jeg meg. Bør jeg spørre om å prøve andre allergitabletter eller burde jeg be om å få øyedråper på blå resept siden jeg klarer meg med dette? Har bare nesespray på resept, øyedråpene kjøpte jeg uten for å prøve ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badebuksa

Nei. Det stemmer ikke. Men det er forskjellig virkemiddel i dem, så du kan prøve deg frem og se om du finner en tablett som passer for deg. Jeg har prøvd tonnevis av medisiner og funnet en som fungerer litt bedre enn de andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, K@tt skrev:

Jeg har påvist gresspollenallergi og er ganske så plaget fra jeg såvidt begynner å klø i øynene i mai før det forverrer seg i juni og utover (husker ikke helt hvor lenge det varer, er vel august/september). Klør i øynene, litt kløe i halsen (det har jeg egentlig hele året, men det er til liten plage) og klør i nesa og nyser. Jeg har fått Cetirizin av legen, og Avamys nesespray. Noen på jobb sa at allergimedisin kommer i forskjellige styrker, stemmer det? Er f.eks Aerius sterkere enn Cetirizin?

Har prøvd både Loratidin og Cetirizin, har fortsatt symptomer i nese og øyne ved bruk av disse men med bruk av øyedråper og nesespray greier jeg meg. Bør jeg spørre om å prøve andre allergitabletter eller burde jeg be om å få øyedråper på blå resept siden jeg klarer meg med dette? Har bare nesespray på resept, øyedråpene kjøpte jeg uten for å prøve ut.

Nei og ja. Allergitabletter kommer i styrke for barn og voksne. Normalvoksentablett finnes ikke i ulik styrke, det finnes således ikke "sterkere" allergimedisin å få. Men det du kan prøve er allergitabletter med annet virkestoff for å se om dette fungerer bedre på symptomene dine. 

En annen skmer at allergimedisiner bør man begynne med minst to uker før symptomene pleier å melde seg avhengig av om det er gress, bjørk eller andre ting en er allergisk mot. Dermed er det vanskelig å svare på om du har begynt med dine antihistaminmedisiner i tide til å unngå de verste symptomene og om du bør prøve annen medisin nå eller vente. 

Anonymkode: 4a88f...8b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også gresspollenallergi, og blør i alt av slimhinner og får byller dersom jeg kommer i kontakt med gress. Det som har hjulpet meg mest er å dekke til mest mulig av kroppen og bruk av nesehorn. Skyller igjennom nesen morgen og kveld, og ellers ved behov. Da får man fjernet pollenet fra nesen i tillegg til behandling med tabletter.

Anonymkode: 39db4...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva som fungerer best, er individuelt. Men når allergitbl ikke fungerer lengre og man har prøvd lokale medikamenter som øyedråper og nesespray så er det kortison som brukes. Som oftest som tabletter. 

Anonymkode: b4d93...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 14.6.2016 at 21.39, AnonymBruker skrev:

Nei og ja. Allergitabletter kommer i styrke for barn og voksne. Normalvoksentablett finnes ikke i ulik styrke, det finnes således ikke "sterkere" allergimedisin å få. Men det du kan prøve er allergitabletter med annet virkestoff for å se om dette fungerer bedre på symptomene dine. 

En annen skmer at allergimedisiner bør man begynne med minst to uker før symptomene pleier å melde seg avhengig av om det er gress, bjørk eller andre ting en er allergisk mot. Dermed er det vanskelig å svare på om du har begynt med dine antihistaminmedisiner i tide til å unngå de verste symptomene og om du bør prøve annen medisin nå eller vente. 

I fjor begynte jeg alt for sent, så i år tenkte jeg å begynne i god tid. Tror jeg begynte i april, og gresspollen har vel sesong fra juni og utover? Avhenger vel av hvor i landet man bor, men jeg bor på østlandet. Begynte så smått å kjenne symptomer i mai likevel, men i mye svakere grad enn i juni.

Jeg vurderer vaksine, men jeg får jo ikke cetirizin på blå resept fra legen min (gresspollensesongen er visstnok for kort, man må ha bruk for allergimedisin i mer enn tre måneder)så jeg tviler litt på at hun vil vaksinere meg.

Endret av Tekola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den Wednesday, June 15, 2016 at 20.15, K@tt skrev:

I fjor begynte jeg alt for sent, så i år tenkte jeg å begynne i god tid. Tror jeg begynte i april, og gresspollen har vel sesong fra juni og utover? Avhenger vel av hvor i landet man bor, men jeg bor på østlandet. Begynte så smått å kjenne symptomer i mai likevel, men i mye svakere grad enn i juni.

Jeg vurderer vaksine, men jeg får jo ikke cetirizin på blå resept fra legen min (gresspollensesongen er visstnok for kort, man må ha bruk for allergimedisin i mer enn tre måneder)så jeg tviler litt på at hun vil vaksinere meg.

Gresset har vokst til 17. Mai og klippes gjerne før denne datoen.. Så å begynne medisineringen i april er helt innafor. 

Gresspollenallergi, særlig i sørnorge er innenfor reglene for blå resept. Her er legen din enten for streng eller ikke oppdatert. Du begynner medisinering i april og fortsetter ut august - så dette er helt innefor reglene med 3 månders forbruk i løpet av 12 mnd. For å få på blå resept.

Var jeg deg, ville jeg bedt om henvisning til spesialist (øre-nese-hals) og fått en vurdering på hyposensibilisering av han. (På folkemunne omtalt som allergivaksine.) Det er viktig å begynne hyposensibilisering med en gang gresspollensesongen er over for å komme opp i god dose til neste sommer. Det er plagsomt å gå til lege en til tre ganger for uken for å få satt sprøyte, dyrt blir det og, men livskvaliteten sommerstid blir for de aller fleste bedre, etter endt behandling. 

Har du spurt legen din om å få prøve andre reseptbelagte allergimedisiner for å se om de har bedre effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Ryddet i henhold til 

Sitat

Diskusjon rundt dosering av medisiner og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til medikamenter/dosering kan man konferere med felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege.

Tekola, admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den ‎15‎.‎06‎.‎2016 at 20.15, K@tt skrev:

Dette høres jo helt merkverdig ut. Jeg hadde nettopp elveblest og gikk til legen og da fikk jeg utkrevet Cetrizin og dette skal jo bare brukes i en uke men jeg fikk det på blå resept... Hvis du har en lege som gjør seg vanskelig så hadde jeg byttet lege.

Har selv hatt et par tilfeller der jeg reagerte kraftig på pollenallergi og tanken på å ha det slikt hver dag høres helt grusomt ut så her må du stå på krava og kreve for din egen skyld. :)

Anonymkode: 7683c...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres jo helt merkverdig ut. Jeg hadde nettopp elveblest og gikk til legen og da fikk jeg utkrevet Cetrizin og dette skal jo bare brukes i en uke men jeg fikk det på blå resept... Hvis du har en lege som gjør seg vanskelig så hadde jeg byttet lege.

Har selv hatt et par tilfeller der jeg reagerte kraftig på pollenallergi og tanken på å ha det slikt hver dag høres helt grusomt ut så her må du stå på krava og kreve for din egen skyld. :)

Jeg vet. Samtidig har jeg fått nesespray på blå resept (Avamys) hos samme lege. Har spurt flere ganger om å få Cetirizin på blå resept, men det får jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du testet Kestine? De funker godt for meg. Ved skikkelig ille anfall,kan kortison (prednisolon ) taes.Men det må avtales med lege

Går du til spesialist innen astma og allergi ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutter siden, Kårky skrev:

Har du testet Kestine? De funker godt for meg. Ved skikkelig ille anfall,kan kortison (prednisolon ) taes.Men det må avtales med lege

Kortisonsprøyter er de fleste leger blitt så opplyste på nå, at de setter ikke kortison uten videre. Bivirkningene er og kan bli svært stygge. 

Spesialist innen astma og allergi finnes ikke lengre. Fagfeltet hører inn under øre-nese-halsspesialist ved problemer i øvre luftveier og lugespeisalist ved problem i både øvre og nedre luftveier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Kårky skrev:

Nei, har bare prøvd Loratadin og Cetirizin. Er det best å prøve f.eks Kestine reseptfritt på apoteket og så si til legen at jeg har prøvd hvis det virker og si jeg vil ha det på resept, eller bare gå til legen og be om å få resept på noe annet?

Går bare til vanlig allmennlege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg anbefaler det å prøve Aerius i stedet for Cetrizin. Selv var jeg veldig plaget av allergi. Men etter å ha prøvd mange allergitabletter uten at de hjalp nevneverdig, fikk jeg en helt ny hverdag når legen skrev ut resept på Aerius.

Jeg kan ikke forstå hvorfor legen din ikke skriver ut på blå-resept. Du må ha en vanskelig lege. Nå går jeg på allergimedisin nesten hele året, pga andre allergier også, men før brukte jeg bare noen uker om vår/sommer. Og legen min skrev ut på blå-resept allikevel uten noen problemer. Allergimedisin er jammen dyrt nok i lengden spør du meg, så det skulle bare mangle.

Anonymkode: d7eb4...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
9 timer siden, K@tt skrev:

Jeg vet. Samtidig har jeg fått nesespray på blå resept (Avamys) hos samme lege. Har spurt flere ganger om å få Cetirizin på blå resept, men det får jeg ikke. 

Hadde byttet lege og lagt ut en dårlig anmeldelse på legelisten. Tåpelig av han å ikke gi deg medisin som du faktisk har behov for på blå resept.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Polaramin og kortisonsprøyter? 

Anonymkode: 79461...0d4

Poleramin er historie, den er fjernet fra markedet. Kortisonsprøyter, se hva jeg har skrevet over om det. Du er minst ti år tilbake i din anbefaling av behandling. 

Ellers ts, fungerer ikke de merkene antihistaminer du får reseptfritt, så spør du legen om å få prøve noe annet for å se om du får bedre effekt av andre antihistamintabletter. 

Ellers ville jeg rådført meg med astma og allergiforbundet særlig mht at du ikke får tabletter på blå resept. Da kan de henvise deg til regelverket. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ab med info.Vel ,jeg går på lungeavdeling på ullevål. Det kalles det der fortsatt.

Der anbefaler de faktisk kortison / Kenacort -T i veldig spesielle tilfeller. Jeg har fått dette i 3 år pga vanlig allergimedisiner virker ikke nok. Har astma og allergi.

Så dine anbefalinger er fine ,men noen ganger er det gamle det som virker.

18 timer siden, K@tt skrev:

Nei, har bare prøvd Loratadin og Cetirizin. Er det best å prøve f.eks Kestine reseptfritt på apoteket og så si til legen at jeg har prøvd hvis det virker og si jeg vil ha det på resept, eller bare gå til legen og be om å få resept på noe annet?

Går bare til vanlig allmennlege. 

Du kan prøve.Jeg hadde NULL virkning av loratadin, Aerius .   Avamys har jeg testet.Den er litt sån.. Tja...

Mulig du må ha flere ting samtidig.Men det burde IKKE fastlegen gjøre,du må til spesialist .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poleramin er historie, den er fjernet fra markedet. Kortisonsprøyter, se hva jeg har skrevet over om det. Du er minst ti år tilbake i din anbefaling av behandling. 

Ellers ts, fungerer ikke de merkene antihistaminer du får reseptfritt, så spør du legen om å få prøve noe annet for å se om du får bedre effekt av andre antihistamintabletter. 

Ellers ville jeg rådført meg med astma og allergiforbundet særlig mht at du ikke får tabletter på blå resept. Da kan de henvise deg til regelverket. 

Poleramin kan du fint få enda. Det gis bla til gravide siden de er såpass godt utprøvd, men man blir jo litt sløv av de da. 

Kortison i tabletter kan gis som en kur om man har et allergiutbrudd, men enig i at kortisonsprøyter er omdiskutert. Det er brukes sjelden mot allergi.

Anonymkode: b4d93...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...