Gå til innhold

Far avbryter samvær

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne av meg var i samme situasjon for noen år tilbake. Hun dro på fvk med far og fikk der beskjed om og la far ordne opp hjemme hos seg, og at hun IKKE skulle hente.

Selvfølgelig er du der for barna dine hvis de trenger deg. Men det betyr ikke at du ikke skal legge planer (eller avlyse planer fordi barn plutselig vil hjem, eller kjeder seg). Kos deg med ferieturen du ha planlagt når barna skal til far, og gi beskjed når de reiser dit at du skal på tur med noen venner.

Anonymkode: 3adee...9c2

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Far må jo si til barna at "Nei, nå skal dere være her hele helgen" eller "mor er borte/opptatt, så dere må vente til i morgen". Så lenge mor er trygg på at barna har det bra hos far så må hun sette hardt mot hardt, og det er fars jobb å sørge for at ungene ikke ringer og maser. 

Anonymkode: 9a67c...6b3

• Liker 3
Skrevet

Hva med å tilbringe litt tid sammen alle sammen en helg? 

Feks at dere spiser middag på fredagen, legger sammen også drar du etter de har lagt seg. Da ser de at det er "trykt" hos far også. 

Dette gjorde min samboer og eksen hans, og det gikk veldig bra.

• Liker 1
Skrevet

Si til far at han må aktivisere barna, du må også det når det er din helg. Så sier du til far at denne helgen skal du reise bort, og er ikke tilgjengelig utenom akutt situasjon. Både far og barn vet nå  du kommer flyvende ved det minste vink, og da trenger ingen av dem å prøve så hardt - og du får null avlastning. Bruk 3-6 mnd fremover på å få inn et godt mønster for alles del.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, ViljaH skrev:

Si til far at han må aktivisere barna, du må også det når det er din helg. Så sier du til far at denne helgen skal du reise bort, og er ikke tilgjengelig utenom akutt situasjon. Både far og barn vet nå  du kommer flyvende ved det minste vink, og da trenger ingen av dem å prøve så hardt - og du får null avlastning. Bruk 3-6 mnd fremover på å få inn et godt mønster for alles del.

Veldig enig i dette.

TS: Du kan ikke både være sentimentasl og hente de og samtidig ønske at de sluttet å ringe for å komme hjem.

De skal være der til Søndag, og slik er det. Ferdig snakka.

Men lurt å si du skal bort osv. som ViljaH skriver. Vær litt taktisk, men ikke la deg styre av egen sentimentalitet. Det vil aldri bli bedre når du gjør som du gjør. Det er du som må ta ansvar for endring.

• Liker 3
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg føler ikke at jeg kan ha et liv... liker ikke å feste men har jo lyst til å kunne ta meg noen glass vin de helgene de er hos far, kanskje dra på besøk eller ha besøk av venner. .

Anonymkode: cb419...b1a

Din egen feil, du som henter dem.

Hvorfor henter du dem, egentlig? Er far en så dårlig far? 

Endret av Steve Rogers
Skrevet

Min yngste sønn er i samme situasjon, med to barn i cirka samme alder.  Mor er flink til å aktivisere dem, og sønnen vår sier at hun gjør så godt hun kan.  Men hun er ikke flink til å sette grenser, og derfor eskalerer stemningen seg i løpet av helga. 

Han har gjort en avtale med mor om at hun skal ringe når det blir for vanskelig.  Barna skal ikke høre samtalen, de skal ikke oppleve at mor er for sliten for dem.  Som deg må far stå parat til å hente på kort varsel.  Han har valgt å gjøre det likevel, for at barna skal ha det bra, og for at barnas forhold til mor skal være godt. 

Da de var yngre ringte hun allerede på lørdag, men nå går det fint helt fram til søndag formiddag.  Det blir enklere jo større de blir, så sikkert også for deg/dere.  Jeg synes du gjør helt rett, TS.  Hold fokus på ungene, på hva du synes er bra for dem.  Det er slitsomt en periode, men det blir bedre etter hvert.

AnonymBruker
Skrevet

Du sikkert elsker at de vil hjem til deg derfor går du litt på defensiv når folk sier ikke hente.  Det far får her er noen timer sammen med barna, ringer deg opp, du henter, og da får han resten av helgen fri til å kose seg uten ansvar....OG må ikke betale deg mer uansett at til slutt får du mer samvær en avtalt.  

Anonymkode: 85f43...0f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

DU avbryter jo samværet like mye som ham. Bare si nei. Til far, til barna. Dette får de finne ut av seg imellom.

Anonymkode: d05b0...fc3

• Liker 2
Skrevet
20 timer siden, Becky48 skrev:

Synes ikke du skal nekte å hente de, de skal jo vite at du alltid er der for de hvis de trenger deg. :) Men dere må sette dere ned å ta en skikkelig prat om det. Og far må bli flinkere til å ta kontrollen når han har de, han kan ikke bare gi opp. Gjør han ikke en innsats nå så kommer han kanskje til å miste kontakten når de blir eldre for de har det jo alltid bedre hos deg uansett. 

20 timer siden, jabx skrev:

Men trenger de henne virkelig? De har sin far, som de tydeligvis også er veldig glad i. Så lenge han klarer å gi dem omsorg så bør det ikke være slik at de skal få løpe til mor hvis hun har andre ting å gjøre en og annen gang.

Nettopp. Trenger er det magiske ordet her. Barn trenger også å bli utfordret på ting som kan være litt kjedelige, vanskelige, kjipe osv. Som foreldre er det like mye vårt ansvar å kunne vurdere hva behovet faktisk er som å være der når ungene våre trenger oss.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...