AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #1 Skrevet 14. juni 2016 Jeg har daglig omsorg for barna på 7 og 3 år. De er hos far annenhver helg fast, samt dagsbesøk av og til. Men de siste gangene har jeg blitt ringt opp utpå lørdagen med beskjed om å hente de. De sier da at de vil hjem til mamma. Det virker ikke som han engang forsøker å få de bort fra denne tanken. Barna er ekstremt aktive og jeg tror bare han blir sliten og dermed lettet når de sier de vil hjem. Jeg henter de jo da jeg ikke vil tvinge de til å være et sted de ikke vil være. Men jeg føler ikke at jeg kan ha et liv... liker ikke å feste men har jo lyst til å kunne ta meg noen glass vin de helgene de er hos far, kanskje dra på besøk eller ha besøk av venner. Er også invitert med på tur den ene uka i sommerferien barna skal til far, men tør liksom ikke å planlegge noe. Hva kan jeg gjøre med dette? De er jo glad i far og vil ringe han hver dag omså, gleder seg til å dra dit, så jeg har ikke noe dårlig følelse der. Anonymkode: cb419...b1a
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #3 Skrevet 14. juni 2016 Hva med å si Nei? Barna har ikke vondt av å lære seg å være uten mamma en helg, de er såpass store at det burde da gå helt fint. Spesielt når det er hos sin egen far de er. Det er helt normalt å dra fra barna en helg iblant når de er blitt såpass store, jeg hadde blitt gal om jeg ikke kunne sette dem bort på overnatting hos mine foreldre en helg eller to i året. Anonymkode: 836d9...ce1 18
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #4 Skrevet 14. juni 2016 Jeg ville også hjem til mamma når jeg var hos min far annenhver helg. Kunne av og til gråte om natten. Ikke fordi jeg ikke trivdes hos pappa, men fordi jeg savnet mamma også. Så, helt ærlig vil jeg anbefaler at du ikke henter dem, slik at de lærer at de ikke kan 'få viljen sin' og at mamma kommer så snart de spør etter deg. Det blir feil. Har du snakket med far om hva som gjør at de plutselig ønsker at du skal hente dem? Anonymkode: c3d43...09d 7
Gjest Becky48 Skrevet 14. juni 2016 #5 Skrevet 14. juni 2016 Jeg ville tatt en prat med far jeg, så lenge dere har en grei relasjon og kan prate sammen uten at det blir styr. Og at dere sammen tar en prat med barna at når de er hos far så er de der. Kan ikke reise hjem med en gang de kjeder seg osv.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #6 Skrevet 14. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville også hjem til mamma når jeg var hos min far annenhver helg. Kunne av og til gråte om natten. Ikke fordi jeg ikke trivdes hos pappa, men fordi jeg savnet mamma også. Så, helt ærlig vil jeg anbefaler at du ikke henter dem, slik at de lærer at de ikke kan 'få viljen sin' og at mamma kommer så snart de spør etter deg. Det blir feil. Har du snakket med far om hva som gjør at de plutselig ønsker at du skal hente dem? Anonymkode: c3d43...09d Ja jeg kan jo prøve å nekte å hente men så var det dette mammahjertet da.... Han sier at de plutselig bare vil hjem til mamma. Ts Anonymkode: cb419...b1a
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #7 Skrevet 14. juni 2016 Siden den eldste faktisk er syv år, så kan du snakke med ham/henne om at de skal være hos pappa hele helga. Anonymkode: 87109...ed7 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #8 Skrevet 14. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg kan jo prøve å nekte å hente men så var det dette mammahjertet da.... Han sier at de plutselig bare vil hjem til mamma. Ts Anonymkode: cb419...b1a Der må du bare være streng med deg selv. Anonymkode: c3d43...09d 6
Gjest Becky48 Skrevet 14. juni 2016 #9 Skrevet 14. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg kan jo prøve å nekte å hente men så var det dette mammahjertet da.... Han sier at de plutselig bare vil hjem til mamma. Ts Anonymkode: cb419...b1a Synes ikke du skal nekte å hente de, de skal jo vite at du alltid er der for de hvis de trenger deg. Men dere må sette dere ned å ta en skikkelig prat om det. Og far må bli flinkere til å ta kontrollen når han har de, han kan ikke bare gi opp. Gjør han ikke en innsats nå så kommer han kanskje til å miste kontakten når de blir eldre for de har det jo alltid bedre hos deg uansett.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #10 Skrevet 14. juni 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har daglig omsorg for barna på 7 og 3 år. De er hos far annenhver helg fast, samt dagsbesøk av og til. Men de siste gangene har jeg blitt ringt opp utpå lørdagen med beskjed om å hente de. De sier da at de vil hjem til mamma. Det virker ikke som han engang forsøker å få de bort fra denne tanken. Barna er ekstremt aktive og jeg tror bare han blir sliten og dermed lettet når de sier de vil hjem. Jeg henter de jo da jeg ikke vil tvinge de til å være et sted de ikke vil være. Men jeg føler ikke at jeg kan ha et liv... liker ikke å feste men har jo lyst til å kunne ta meg noen glass vin de helgene de er hos far, kanskje dra på besøk eller ha besøk av venner. Er også invitert med på tur den ene uka i sommerferien barna skal til far, men tør liksom ikke å planlegge noe. Hva kan jeg gjøre med dette? De er jo glad i far og vil ringe han hver dag omså, gleder seg til å dra dit, så jeg har ikke noe dårlig følelse der. Anonymkode: cb419...b1a Jeg har bedt dem suck it up. Anonymkode: c23ee...6a9
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #11 Skrevet 14. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bedt dem suck it up. Anonymkode: c23ee...6a9 Far og andre voksne der, ikke ungene altså Anonymkode: c23ee...6a9 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #12 Skrevet 14. juni 2016 Du gjør jo egentlig far en bjørnetjeneste ved å hente dem hver gang de sier de vil til deg, for på denne måten greier han jo ikke å bygge opp en selvstendig relasjon til dem i sitt eget hjem. Er han litt tafatt, dårlig til å finne på ting med dem osv? Eller er han så lat og uinteressert at han egentlig synes det er en lettelse om de drar? Uansett hva som er årsaken synes jeg ikke du skal legge til rette for at denne praksisen opprettholdes. Barna har rett til samvær med faren sin, og da bør de voksne sørge for at de får det, og at samværet er positivt for dem. Hvis dere ikke tar tak i det nå blir det antageligvis ikke bedre med tiden. Anonymkode: 7d22c...82a 4
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #13 Skrevet 14. juni 2016 11 minutter siden, Becky48 skrev: Synes ikke du skal nekte å hente de, de skal jo vite at du alltid er der for de hvis de trenger deg. Men dere må sette dere ned å ta en skikkelig prat om det. Og far må bli flinkere til å ta kontrollen når han har de, han kan ikke bare gi opp. Gjør han ikke en innsats nå så kommer han kanskje til å miste kontakten når de blir eldre for de har det jo alltid bedre hos deg uansett. Meg som kommenterte at hun ikke skal hente her. Jeg hadde det absolutt bedre hos min mor, men det blir ikke riktig å skulle bli hentet hver gang jeg savnet henne. Det å hente barna er å motarbeide fars samvær og det er ikke han som avbryter det, men mor som gir etter og far som ikke vet hvordan han skal takle barna. Anonymkode: c3d43...09d
Gjest Becky48 Skrevet 14. juni 2016 #14 Skrevet 14. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Meg som kommenterte at hun ikke skal hente her. Jeg hadde det absolutt bedre hos min mor, men det blir ikke riktig å skulle bli hentet hver gang jeg savnet henne. Det å hente barna er å motarbeide fars samvær og det er ikke han som avbryter det, men mor som gir etter og far som ikke vet hvordan han skal takle barna. Anonymkode: c3d43...09d Mor motarbeider ikke fars samvær, det gjør han selv. Når han ikke tar kontrollen og aktiviserer barna de få gangene han faktisk har de så er det jo hans problem. Mor ringer ikke og spør om hun skal hente barna. Barna ringer mor med tillatelse fra far. Derfor jeg sier at far og mor må prate sammen og så med barna.
Gjest Sly Skrevet 14. juni 2016 #15 Skrevet 14. juni 2016 Kan du ikke dra dit når de ringer og snakke med ungene og far, være der litt og kanskje foreslå noe morsomt de kan gjøre, spørre om det er noen leker de vil at du skal ta med f eks? Du må selvfølgelig si til far det han skal fullføre samværet i sine helger, men det må ikke nødvendigvis være sånn at du henter eller får dårlig samvittighet fordi du ikke henter. Det går an å prøve og lirke litt.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #16 Skrevet 14. juni 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du gjør jo egentlig far en bjørnetjeneste ved å hente dem hver gang de sier de vil til deg, for på denne måten greier han jo ikke å bygge opp en selvstendig relasjon til dem i sitt eget hjem. Er han litt tafatt, dårlig til å finne på ting med dem osv? Eller er han så lat og uinteressert at han egentlig synes det er en lettelse om de drar? Uansett hva som er årsaken synes jeg ikke du skal legge til rette for at denne praksisen opprettholdes. Barna har rett til samvær med faren sin, og da bør de voksne sørge for at de får det, og at samværet er positivt for dem. Hvis dere ikke tar tak i det nå blir det antageligvis ikke bedre med tiden. Anonymkode: 7d22c...82a Han tar dem jo med ut i skogen osv. Han har ikke lappen så han kan ikke ta dem med noen steder enn bare rundt der de bor da så.... Ellers vet jeg ikke hva de gjør, ser mye på film sier de. Han har ADHD, er litt høylytt og kan rope mye til barna. Men jeg vet ikke hvordan det er når de er alene. Vet at han er veldig glad i de. Ts Anonymkode: cb419...b1a
jabx Skrevet 14. juni 2016 #17 Skrevet 14. juni 2016 33 minutter siden, Becky48 skrev: Synes ikke du skal nekte å hente de, de skal jo vite at du alltid er der for de hvis de trenger deg. Men trenger de henne virkelig? De har sin far, som de tydeligvis også er veldig glad i. Så lenge han klarer å gi dem omsorg så bør det ikke være slik at de skal få løpe til mor hvis hun har andre ting å gjøre en og annen gang. 4
Gjest Becky48 Skrevet 14. juni 2016 #18 Skrevet 14. juni 2016 2 minutter siden, jabx skrev: Men trenger de henne virkelig? De har sin far, som de tydeligvis også er veldig glad i. Så lenge han klarer å gi dem omsorg så bør det ikke være slik at de skal få løpe til mor hvis hun har andre ting å gjøre en og annen gang. Det kan diskuteres. Men som jeg har sagt gjentatte ganger, foreldrene må jo prate sammen og med barna. Fortelle barna hva som forventes, virker ikke som om de har pratet noe om dette
Hactar Skrevet 14. juni 2016 #19 Skrevet 14. juni 2016 Nøkkelen er jo far. Hadde fireåringen min fått bestemme, hadde han flyttet flere ganger i uka, og ingen av oss voksne kunne reist noe som helst sted fordi han plutselig kunne "trenge" oss. Det er fars oppgave å fortelle barna at det er helt ok å savne mor, og at mor gleder seg til å treffe dem igjen på søndag. Detg er trygt og godt for barna at det finnes grenser og rutiner de ikke uten videre kan overstyre. Og så hjelper det nok også om han er ordentlig til stede for dem den tiden han faktisk har dem. 7
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #20 Skrevet 14. juni 2016 Det her er jo å gjøre deg selv, faren og barna en skikkelig bjørnetjeneste... Anonymkode: 8f89f...2bd 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå