Gå til innhold

Hvordan bli flink til å tegne?


Gjest Vause

Anbefalte innlegg

Gjest Vause

Som barn var jeg veldig interessert i tegning. Tegnet tegninger hele tiden og var også glad i å male. Vil faktisk påstå at jeg var ganske flink også. Sluttet vell med tegningen og malingen når jeg kom i tenårene. Har ikke tegnet en tegning på mange år, jeg er flink til å tegne blomster men skriver som en fireåring. Skriften min blir dog forbedret om jeg bare konsentrerer meg godt. På grunn av litt issues med nervene skjelver jeg en del, men jeg greier jo fint å sminke meg. Trenger bare et stødig underlag. Har ingen hobbyer per nå og er desperat på søk etter et eller annet å fordrive tiden med som ikke omhandler bruk av PC og mobil. :P Jeg har prøvd meg på fargelegging men syns det er relativt kjedelig. Kan være fordi jeg ikke er fornøyd med tusjpennene jeg bruker (disse som alle bruker, husker ikke hva de heter, men de har tynn spiss, Staedtler somethingsomething) og syns at blyanter blir for tykke til å fylle inn de minste detaljene. 

Jeg vet jeg bare kan søke på Youtube, men spør her først. Kanskje noen har vært i samme båt og har gode råd å meddele. :) Jeg eier forresten null tegneutstyr, har vanlige papirark og noen blyanter, samt de helsikes tusjpennene som jeg egentlig ikke liker. Så må vell investere i noe ordentlige skrivesaker? Har det ikke litt å si hvilke type blyanter og lignende man bruker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bløte blyanter synes jeg at er best å tegne med. 3B og 4B er mine favoritter. Se her:

"Harde og bløte blyanter

Grafitt i blyanter kan fremstilles fabrikkmessig og blir produsert i et stort antall hardhetsgrader, det vil si fra harde blyanter som gir en lys og tynn strek, til myke blyanter som gir tyngre, mørkere streker.

Bokstav- og tallkoder på blyantene viser hvilken hardhetsgrad grafitten i blyanten har. Høyt tall betyr enten hardere eller bløtere. 2B er litt bløtt, mens 6B er svært bløtt.

  • H = hard (på engelsk: hard)
  • F = fin (på engelsk fine) gir en fin, tynn strek omtrent som en HB-blyant
  • B = bløt - (på engelsk blunt)
  • HB – er en middels hard/bløt blyant som brukes mye som både tegne- og skriveblyant.

Enkelte fabrikker har et vareutvalg som omfatter 17 hardhetsgrader. Den hardeste heter 9H, den bløteste 6B. HB og F har omtrent middels hardhet. Andre fabrikker har et utvalg som går fra 10H til 8B. De hardeste kvalitetene inneholder mest leire. Og det er de harde blyantene, som avsetter den tynneste streken, mens de bløte lager en tykkere, mørkere og litt lodne streken."

https://no.wikipedia.org/wiki/Tegnekunst

Bruk egnet tegnepapir, gjerne få råd i en forretning som selger kunstnermateriell. Ingrespapir er også herlig å tegne på, både med bløt blyant, kull og pastellkritt

Gå gjerne på et tegnekurs :)

 

Anonymkode: 4e80a...e67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til spørsmålet om hvordan bli flink:

Øv, øv og øv osv. Øvelse gjør mester :)

Anonymkode: 4e80a...e67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Badass skrev:

 

Fixative (spray) kan være lurt å ha til å fiksere tegningene med, dersom du tegner med svært bløt blyant, kull eller pastellkritt

Anonymkode: 4e80a...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vause

Tusen takk for svar! Bør jeg investere i blyanter enkeltvis eller får jeg kjøpt sett med flere blyanter i hver "serie"? Hvor er det i så tilfelle best å kjøpe dette? Har kun Libris og Notabene tilgjengelig, men kan jo alltids bestille på nettet. Øvelse gjør mester, det vet jeg, så blir mye øving og frustrasjon over at det tar litt tid å bli god her... ;) Hvorfor liker du bløte blyanter bedre enn harde blyanter? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Badass skrev:

Tusen takk for svar! Bør jeg investere i blyanter enkeltvis eller får jeg kjøpt sett med flere blyanter i hver "serie"? Hvor er det i så tilfelle best å kjøpe dette? Har kun Libris og Notabene tilgjengelig, men kan jo alltids bestille på nettet. Øvelse gjør mester, det vet jeg, så blir mye øving og frustrasjon over at det tar litt tid å bli god her... ;) Hvorfor liker du bløte blyanter bedre enn harde blyanter? :) 

Takk for hyggelig tilbakemelding! :)

Det kan være lurt å kjøpe en eske med ca 10 blyanter i forskjellige hard-og bløthetsgrader. Mange av disse eskene består av en hard blyant, en HB og resten i forskjellige bløte fra feks 2B-8B.

Grunnen til at jeg liker bløte blyanter best, er fordi de er lette å tegne med, og jeg liker streken som de gir. Harde blyanter synes jeg at gir en veldig hard/skarp strek (det kan også være fint, men passer ikke for meg).

Du finner nok fine blyantsett hos både Libris og Notabene. Pass på at du får skikkelig tegnepapir.

Lån/ kjøp gjerne en bok med forskjellige teknikker om du har lyst til å lære og eksperimentere med litt forskjellig :)

Et svært godt tips, når du skal tegne etter noe som du ser på: Du skal kun tegne i mens du ser på den tingen som du tegner. Om du vil se på arket (for å korrigere f.eks) stopper du å tegne før du retter blikket mot tegningen. (Det som skjer når vi tegner uten å se på arket, er at de linjene som øyet vårt følger på den gjenstanden du holder på å tegne, overføres til hånden). En tegnelærer lærte meg dette.

Tegn gjerne croquis, som oppvarming før du skal tegne andre ting. En croquis tegnes uten å se på arket i det hele tatt, og da skal man tegne en gjenstand (som man ser på/ eller et bilde av en tegning/ gjenstand el.l.) og ha kun 1 minutt el.l. til rådighet (og tegner det man rekker), før man bytter til neste ting man skal tegne.

Å ha en kopi av en blyanttegning liggende opp/ned foran seg, og tegne denne ved å ikke se på det arket man tegner på, (kun lov til å se på arket ved ønske om å se om man trenger å korrigere, men stopp blyanten først), er også fin oppvarming til videre tegning :)

Anonymkode: 4e80a...e67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er selv veldig glad i å tegne, vet at jeg er god i det. Øvelse gjør mester. Bare begynn å tegne det du har lyst til å tegne, så vil du etterhvert se utviklingen. 

Anonymkode: 8365a...ee9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper litt å ha greit utstyr. Litt bedre kvaliteter enn det som selges for barn. Men samtidig er det mye smak og behag. 

Kjøpte et sett med copic markers, det er en helt annen verden å tegne med tusj når streken er stabil og den samme hele tiden. Dessverre er de svindyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt sånne sketching pakker med motiver og blyanter for da å lære meg litt om teknikker for skyggelegging osv. Det gjør også at jeg får lært meg å tegne bedre samtidig.  Artig er det også ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vause

Tusen takk for gode svar alle sammen! Skal komme meg på en butikk og få kjøpt litt utstyr i løpet av uken, forhåpentligvis på fredag. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vause

Ok, hjelp. Jeg sliter litt med å finne ut hvilke ark jeg skal bestille! Tenker det er best for meg å bestille en blokk/"tegnebok" til å begynne med og ikke en hel haug med ark. Må jo teste ut om dette er noe jeg kommer til å fortsette med og ikke investere for mye i det før jeg vet det blir en eventuell varig hobby. 

http://www.torso.no/Papir--kartong-og-lerret/Tegnepapir--blokker-og-ark/PAPIR--KARTONG-OG-LERRET-TEGNEPAPIR--BLOKKER-OG-ARK-Skissepapir-tegnepapir--blokk.aspx?ProductID=3140048-at-SHOP1
Hadde dette for eksempel vært noe? Fungerer det fint å tegne med blyant på dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at det passer godt til papir, kritt og kull, men de mener nok blyant, kritt og kull. Skulle fungere det.
Er du mest interessert i å tegne, eller vil du male også?
Kan anbefale noen utrolig flotte akvarell-kritt, disse:

De kan du tegne med både på vanlig ark og på akvarell-ark, og så bruke en pensel med vann og stryke dem utover etterpå. Utrolig sterk og flott farge på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vause

Pent! Jeg vil tegne til å begynne med. Jeg er så og si nybegynner, så må begynne i det små. Da går jeg for den tegneblokken og slenger med litt tegneutstyr. Takk! 

Edit: Tusen takk for anbefalingen, de var skikkelig fine. Men kan noen gi meg en grundig forklaring på hva som er forskjellen på de og de typene ark? Nå bestiller jeg de jeg har linket til øverst. Jeg vet jeg bare kan google men føler det er lettere å spørre de som kan med dette. :) 

Endret av Badass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skissepapir: Relativt tynt papir og ikke så god kvalitet. Laget for raske skisser.
Tegnepapir: Tykkere ark, tåler mere bearbeidelse, tar mere pigment (kan legge på lag på lag så det blir mørkere) og blir ikke ødelagt av mye visking etc.
Akvarellpapir: Finnes tykt og tynt, finkornet og grovkornet og med forskjellig sugeevne. Det suger opp vann så man kan male med vannfarger (akvarell) på det. Ikke sikker på forskjellen på fin-og grovkornet, men finkornet er bedre å tegne på og ikke så ruglete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.6.2016 at 1.40, Badass skrev:

Tusen takk for svar! Bør jeg investere i blyanter enkeltvis eller får jeg kjøpt sett med flere blyanter i hver "serie"? Hvor er det i så tilfelle best å kjøpe dette? Har kun Libris og Notabene tilgjengelig, men kan jo alltids bestille på nettet. Øvelse gjør mester, det vet jeg, så blir mye øving og frustrasjon over at det tar litt tid å bli god her... ;) Hvorfor liker du bløte blyanter bedre enn harde blyanter? :) 

Blyanter finnes i sett (du har sikkert funnet det allerede): http://www.torso.no/Tegning-og-illustrasjon/Blyanter--skriveredskap-og-tegnerekvisitta/TEGNING-OG-ILLUSTRASJON-BLYANTER-SKRIVEREDSKAP-OG-TEGNEREKV.-Blyanter.aspx?ProductID=3043120-at-SHOP1
Eller dette: http://www.torso.no/Tegning-og-illustrasjon/Blyanter--skriveredskap-og-tegnerekvisitta/TEGNING-OG-ILLUSTRASJON-BLYANTER-SKRIVEREDSKAP-OG-TEGNEREKV.-Blyanter.aspx?ProductID=3043121-at-SHOP1
Du kan kjøpe på bokhandel. Også på Panduro og Clas Ohlson har de både blyantsett og papir til bra og helt grei kvalitet. Ser de har Derwent-blyanter begge steder, som er bra, men papiret er bedre på Panduro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Vause
12 timer siden, Hapi skrev:

Skissepapir: Relativt tynt papir og ikke så god kvalitet. Laget for raske skisser.
Tegnepapir: Tykkere ark, tåler mere bearbeidelse, tar mere pigment (kan legge på lag på lag så det blir mørkere) og blir ikke ødelagt av mye visking etc.
Akvarellpapir: Finnes tykt og tynt, finkornet og grovkornet og med forskjellig sugeevne. Det suger opp vann så man kan male med vannfarger (akvarell) på det. Ikke sikker på forskjellen på fin-og grovkornet, men finkornet er bedre å tegne på og ikke så ruglete.

Takk! Har bestilt den blokken jeg linket til, et sett med blyanter og et par enkelt blyanter, fargeblyanter osv. De krittene i den videoen skal jeg uten tvil kjøpe om jeg fortsetter med tegningen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...