Gå til innhold

Alvorlig flyskrekk!!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal snart til Syden med en vennegjeng, og gruer meg så mye at jeg ikke har ord. Jeg hater å fly! Det er klaustrofobisk, jeg føler meg helt uten kontroll over mitt eget liv, innestengt og bare venter på at vi skal styrte. Sist gang jeg fløy, fikk jeg panikkanfall, begynte å gråte, ble hysterisk og gikk hele ferien og grudde meg til flyturen hjem. Det hjelper ikke på skrekken med alle disse terrorangrepene og flystyrtene i det siste. Men jeg vil jo på ferie, og jeg vil ha det gøy med vennene mine, så hva gjør jeg? Er det noen som kan komme med noen betryggende ord eller gode råd for å takle flyskrekk? Går det an å si ifra til crewet/pilotene at jeg har flyskrekk, så de kanskje kan ta litt vare på meg?

Anonymkode: 919e3...3c4

AnonymBruker
Skrevet

Huff :( Jeg vet ikke, men kan det være en ide å ta beroliggende? Rett og slett sove deg gjennom turen? Det kan være greit å gi beskjed til crewet ja :)

Anonymkode: 2b397...6c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en søster med flyskrekk og hun pleier å si fra til crewet når hun kommer ombord. De har sagt at de helst vil vite når en passasjer har flyskrekk, for da vet de hvorfor passasjeren evt. oppfører seg urrasjonelt. Så si i fra med en gang du kommer ombord.

Anonymkode: 7d68e...6da

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal snart til Syden med en vennegjeng, og gruer meg så mye at jeg ikke har ord. Jeg hater å fly! Det er klaustrofobisk, jeg føler meg helt uten kontroll over mitt eget liv, innestengt og bare venter på at vi skal styrte. Sist gang jeg fløy, fikk jeg panikkanfall, begynte å gråte, ble hysterisk og gikk hele ferien og grudde meg til flyturen hjem. Det hjelper ikke på skrekken med alle disse terrorangrepene og flystyrtene i det siste. Men jeg vil jo på ferie, og jeg vil ha det gøy med vennene mine, så hva gjør jeg? Er det noen som kan komme med noen betryggende ord eller gode råd for å takle flyskrekk? Går det an å si ifra til crewet/pilotene at jeg har flyskrekk, så de kanskje kan ta litt vare på meg?

Hvordan kommer du deg til flyplassen? I fjor døde vel 0 personer i Norge av å fly, og ca 0 ble skadd. Samtidig ble sånn 400-500 død eller hardt skadet i trafikken og 11000 ble skadet (dette er type benbrudd og slikt). Absurd å være redd for å fly å ikke for å kjøre bil. Tenk på tallene, hvert år vil en person på vennelisten din på facebook få et ben brukket i trafikken. Hvert tjuende år vil en av dem dø eller bli hardt skadet. Samtidig vil ingen dø av terrorisme og ingen vil dø på fly.

Fly er det tryggeste du kan gjøre, det er farligere å gå over gaten, bokstavlig talt.

Men de sleger vin på fly, ta deg en drink.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hvordan kommer du deg til flyplassen? I fjor døde vel 0 personer i Norge av å fly, og ca 0 ble skadd. Samtidig ble sånn 400-500 død eller hardt skadet i trafikken og 11000 ble skadet (dette er type benbrudd og slikt). Absurd å være redd for å fly å ikke for å kjøre bil. Tenk på tallene, hvert år vil en person på vennelisten din på facebook få et ben brukket i trafikken. Hvert tjuende år vil en av dem dø eller bli hardt skadet. Samtidig vil ingen dø av terrorisme og ingen vil dø på fly.

Fly er det tryggeste du kan gjøre, det er farligere å gå over gaten, bokstavlig talt.

Men de sleger vin på fly, ta deg en drink.

Jeg er fullt klar over at det i prinsippet er mye farligere å kjøre bil enn å ta fly. Men i en bil er det jeg som styrer. Jeg kan stoppe når jeg vil, gå ut av bilen og kjøre i den farten jeg vil. JEG har kontrollen. Det er det jeg sliter mest med, å gi bort kontrollen til mennesker som jeg ikke kjenner, som kanskje har en dårlig dag osv. Det gjør at jeg får fullstendig angst, og blir en nevrotisk filledukke.

Og vin har jeg tenkt å drikke plenty av!

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fullt klar over at det i prinsippet er mye farligere å kjøre bil enn å ta fly. Men i en bil er det jeg som styrer. Jeg kan stoppe når jeg vil, gå ut av bilen og kjøre i den farten jeg vil. JEG har kontrollen. Det er det jeg sliter mest med, å gi bort kontrollen til mennesker som jeg ikke kjenner, som kanskje har en dårlig dag osv. Det gjør at jeg får fullstendig angst, og blir en nevrotisk filledukke.

Og vin har jeg tenkt å drikke plenty av!

Ikke i prinsippet, det er fakta, det er 100% sant, det er udiskutabelt. Det er piss at du kan stoppe når du vil, det tar deg 1 sekund bare å flytte foten til bremsepedalen. Hvis en elg dukker opp 20 meter unna når du kjører i 72 treffer du den i 72. Du har minimalt med kontroll, det er en illusjon at du kan styre det.

Dessuten har du jo biler som kommer i mot deg, de kjører jo ruset, mens de taster på mobilen og uten å se seg for. Du treffer nesten grantert minst en ruset sjåfør per kjøretur. Stoler du mer på dem enn en pilot? Dessuten er det dritenkelt å fly et passasjerfly, du kan lande et etter en kort youtube-film.

• Liker 1
Skrevet

Du burde absolutt si ifra til flyvertinnene. De kan også komme med tips og råd.

Er det spesielle deler av flyturen som er verst? F.eks. når flyet tar av, lander, eller turbulens? Jeg har slitt med flyskrekk, men har jobbet meg gjennom det da jeg forstod at det var et nødvendig onde når jeg skulle reise så mye som jeg gjør. Nå til dags er det like greit for meg å gå på et fly som det er å gå på et tog. For min del hjelper det å sitte ved vinduet, slik at jeg hele tiden ser hva som foregår utenfor. Jeg har også blitt kjent med alle lydene flyet "lager", slik at jeg ikke blir nervøs for at noe er galt. Dersom det oppstår turbulens, så lukk øynene og se for deg at du sitter på en buss på en humpete vei. Turbulens i seg selv er ikke farlig. Det som er fint med å reise med flere er at de kan hjelpe til med å distrahere deg, slik at du ikke sitter å tenker katastrofetanker hele turen.

Selv om det er svært vanskelig, er du nødt til å "si fra deg kontrollen" i det du kommer på flyet. Uansett hva som skjer, så vil du ikke være i stand til å gjøre noe uansett før flyet lander igjen. Sjansen for at noe skal gå galt er så minimal at det nesten er absurd at man torturerer seg selv ved å tenke på det. Dessuten er det bare DU som har kontroll over deg selv om dine tanker og reaksjoner. Hvis du prøver å fokusere på at dette går finfint, tenker positive tanker og prøver å slappe av, så vil det hele bli lettere for deg selv. Så gjør ditt beste for å slapp av, før tankene over på noe annet, ta et glass vin med vennene dine, prat, le og tenk over hvor gøy dere skal ha det på denne ferien. Tenk over hvor heldig du er som har denne muligheten. Å reise på ferie og bruke tiden på å sitte og grue seg for flyturen er å skyte seg selv i foten. Har du virkelig lyst til det? Prøv å GLEM hele tanken om flyturen hjem igjen, den fortjener ikke tankene dine og den dyrebare tiden du har på ferien.

Når du kommer hjem kommer du uansett til å le og riste på hodet over at du brukte så mye tid og energi på å være nervøs for den flyturen, ikke sant?

Skrevet

Jeg har selv ekstrem flyskrekk, har mareritt før jeg skal fly. Men det har dabbet av da jeg har flydd mye de siste årene. Jeg så også en film på et av flyene som var laget for oss med flyskrekk, som fortale greit hvor trygt det var å fly. Det hjalp en del :tongue: Det er egentlig en helt irrasjonell frykt, men jeg kan ikke noe for å ha hjertet i halsen hver gang jeg tar av/lander.

Skrevet
38 minutter siden, RC skrev:

Du burde absolutt si ifra til flyvertinnene. De kan også komme med tips og råd.

Er det spesielle deler av flyturen som er verst? F.eks. når flyet tar av, lander, eller turbulens? Jeg har slitt med flyskrekk, men har jobbet meg gjennom det da jeg forstod at det var et nødvendig onde når jeg skulle reise så mye som jeg gjør. Nå til dags er det like greit for meg å gå på et fly som det er å gå på et tog. For min del hjelper det å sitte ved vinduet, slik at jeg hele tiden ser hva som foregår utenfor. Jeg har også blitt kjent med alle lydene flyet "lager", slik at jeg ikke blir nervøs for at noe er galt. Dersom det oppstår turbulens, så lukk øynene og se for deg at du sitter på en buss på en humpete vei. Turbulens i seg selv er ikke farlig. Det som er fint med å reise med flere er at de kan hjelpe til med å distrahere deg, slik at du ikke sitter å tenker katastrofetanker hele turen.

Selv om det er svært vanskelig, er du nødt til å "si fra deg kontrollen" i det du kommer på flyet. Uansett hva som skjer, så vil du ikke være i stand til å gjøre noe uansett før flyet lander igjen. Sjansen for at noe skal gå galt er så minimal at det nesten er absurd at man torturerer seg selv ved å tenke på det. Dessuten er det bare DU som har kontroll over deg selv om dine tanker og reaksjoner. Hvis du prøver å fokusere på at dette går finfint, tenker positive tanker og prøver å slappe av, så vil det hele bli lettere for deg selv. Så gjør ditt beste for å slapp av, før tankene over på noe annet, ta et glass vin med vennene dine, prat, le og tenk over hvor gøy dere skal ha det på denne ferien. Tenk over hvor heldig du er som har denne muligheten. Å reise på ferie og bruke tiden på å sitte og grue seg for flyturen er å skyte seg selv i foten. Har du virkelig lyst til det? Prøv å GLEM hele tanken om flyturen hjem igjen, den fortjener ikke tankene dine og den dyrebare tiden du har på ferien.

Når du kommer hjem kommer du uansett til å le og riste på hodet over at du brukte så mye tid og energi på å være nervøs for den flyturen, ikke sant?

Tusen takk for utrolig bra svar! :)

For meg er er det helt klart take-off som er verst. Da det kjennest helt unaturlig ut, og jeg bare sitter å venter på at vi skal falle rett i bakken. Jeg er et ekstremt kontrollmenneske, og liker veldig lite å gi slipp på den delen av meg, selv om det er helt nødvendig for at jeg skal få en behagelig tur. Det er selvfølgelig idiotisk å bruke energi på noe som etter all sannsynlighet kommer til å gå helt fint, men er virkelig ikke lett å bare gi slipp. Hadde en flytur for en stund siden, der piloten snakket på høytaleren gjennom hele turen, og forklarte alt som skjedde, alle lyder osv. Det var den beste flyturen jeg har hatt, jeg følte meg så trygg, og gjennom at han forklarte så følte jeg at jeg hadde litt kontroll og kunne for en gangs skyld slappe av.

Skrevet
2 minutter siden, Lunivere skrev:

Tusen takk for utrolig bra svar! :)

For meg er er det helt klart take-off som er verst. Da det kjennest helt unaturlig ut, og jeg bare sitter å venter på at vi skal falle rett i bakken. Jeg er et ekstremt kontrollmenneske, og liker veldig lite å gi slipp på den delen av meg, selv om det er helt nødvendig for at jeg skal få en behagelig tur. Det er selvfølgelig idiotisk å bruke energi på noe som etter all sannsynlighet kommer til å gå helt fint, men er virkelig ikke lett å bare gi slipp. Hadde en flytur for en stund siden, der piloten snakket på høytaleren gjennom hele turen, og forklarte alt som skjedde, alle lyder osv. Det var den beste flyturen jeg har hatt, jeg følte meg så trygg, og gjennom at han forklarte så følte jeg at jeg hadde litt kontroll og kunne for en gangs skyld slappe av.

Bare hyggelig :)

Kjenner meg igjen i det du skriver. For min del er også take-off verst! Det som jeg prøver å gjøre da, er at jeg puster veldig veldig dypt og rolig mens flyet tar av, og når vi er kommet opp i luften og lyset for sikkerhetsbeltet blir slått av, så tvinger jeg meg selv til å slappe av og tenke at "det gikk jo fint, da går sikkert resten av flyturen like bra". Jeg liker også veldig godt når pilotene ofte informerer om flyturen. Desto mer de snakker over høytalerne, desto roligere føler jeg meg. En fordel med å reise med de store flyselskapene (langdistanseturer) er at man får en egen tv-skjerm med kamera som viser hva som er under/foran flyet. Gull verdt å følge med på når flyet tar av og lander.

Det beste tipset er uansett å bare prøve å distrahere deg selv så godt som mulig. Dersom de andre ikke er så interessert i å prate flere timer i strekk, så kan du ta med en bok/høre på musikk/ha en film/tv-serie på pc/mobil/tablet med deg som du kan se på. Tenk gjennom alt de fine dere skal gjøre på ferien, og fokuser på det.

Håper det blir en strålende tur!

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt om folk som har sagt ifra om at de har flyskrekk og dermed ikke fått være med flyet. 

Anonymkode: 22249...307

Skrevet

Kjøp fallskjerm og sitt nærme døra. Hvis noe går galt vinker du Farvel til de andre og hopper:)

Skrevet

Si det til legen sånn at du kan få beroligende.

Skrevet

Det høres jo ut som det er mangelen av kontroll du sliter mest med ja, noe som også har vært mitt store problem i alle år. Jeg har slitt med flyskrekk i over femten år og det er først det siste året jeg har klart å fly uten påvirkning av verken medikamenter eller alkohol. I fjor hadde jeg også min første flytur uten følge. Ikke en big deal for folk flest, men for meg var det en enorm seier. 

Det som har hjulpet meg er å tilegne meg masse informasjon om fly generelt. Hvordan de er satt sammen, hvordan de funker, lydene de lager osv. Jeg var rett og slett litt uviten, og kontrollfreaken i meg har roet seg litt etter jeg har lært meg hvordan ting funker. Jeg sier ofte i fra til flyvertinnene at jeg har flyskrekk, og veldig ofte så får jeg slå av en prat med kapteinen i forkant av flyturen. De forteller ofte litt om hvordan værforholdene er, når det evt. vil riste litt og trivielle fakta, de beste flyturene blir som regel etter disse samtalene. Da roer jeg meg veldig ned. 

Jeg må i motsetning til RC, sitte i midtgangen, da jeg ikke bare er kontrollfreak men også sliter med høydeskrekk. Å sitte ved vinduet er skrekken for meg.. Finn ut hva som fungerer best for deg og si i fra til reisefølget ditt i god tid. Jeg prøver å fokusere på puste ordentlig (ikke hyperventilere), og rett og slett bli mest mulig distrahert, spesielt ved take-off. Jeg ber faktisk reisefølget mitt om å snakke ustoppelig fra vi går inn på flyet til skiltet for setebeltet er slått av. Om de prater om merkeklær eller kornsorter spiller liten rolle, bare jeg slipper å sitte alene med tankene mine. Kan også nevne at jeg venter lengst mulig med å g å inn på flyet, og står heller rett utenfor helt til flymannskapet sier vi må gå på. 

Skrevet
5 timer siden, RC skrev:

Jeg liker også veldig godt når pilotene ofte informerer om flyturen. Desto mer de snakker over høytalerne, desto roligere føler jeg meg.

Ja! Jeg hater å fly (og skal fly i morgen så denne tråden kom akuratt i tide for meg...)
Må nesten si at jeg elsker når pilotene informerer under turen. Jeg flyr samme strekning veldig ofte og har fler ganger hatt den samme piloten, og han sier alltid ifra før det blir turbulens etc + at han faktisk forklarer hvorfor. Feks at vi skal fly inn/ut av en luftstrøm.

Sendte melding om dette til flyselskapet og de sa de skulle sende det videre internt. Så kanskje hvis flere sier ifra blir de flinkere på dette!

Jeg skal absolutt si ifra til crewet i morgen, har hatt lyst til å gjøre det før men føler liksom at jeg plager dem. Eller så har andre fått panikk før meg så de jobber fullt med å trøste dem så sitter jeg der å lider i stillhet :fnise:

Annonse
Skrevet (endret)

:)

Endret av Raiu
  • 2 uker senere...
Skrevet

For all del ikke drikk alkohol da det kan øke angsten og føre til mye mer panikk enn når du er edru!
Snakk med crewet, har du beroligende så tar du det, og prøv å ikke fokuser for mye på selve flyet. Flyr du sammen med noen hjelper det også om de hjelper til med å skravle deg i senk slik at du må konsentrere deg om samtalen.

Skrevet

Ikke drikk alkohol. Jeg har også ekstremt flyskrekk,  evt hadde. Det var så ille at jeg holdt på å bli nekta å vøre med til Tromsø fra Bodø. Som flyvertinnene sa til meg "det er ikke fordi vi ikke kan takle deg eller ta vare på det, for vi skal få deg til Tromsø!  men vi tror rett og slett ikke at du vil ha godt av den turen her!" meen jeg ble godsnakka til av en annen dame på flyet som tok seg av meg og passa på meg hele turen (fantastisk dame, skulle gjerne visst hvem hun var). Så si ifra til flyvertinnene, så holder de et ekstra øye med deg og kan komme å forklare hvorfor ting skjer.

Eneste som hjalp for meg å takle flyskrekken var å begynne å fly, mye. Jeg var i avstandsforhold i starten av forholdet til meg og samboer og vi møttes hver helg. Stortsett kjørte vi til hverandre (ca 4 timer) eller tok toget på de værste vinterdagene.  det kosta like mye som å fly, så jeg begynte å ta flyet hver helg. Widerøe. Og vi spleisa på billetten min de gangene han ikke kom til meg. Og da lærte jeg at alle lydene omtrent alltid kom på samme plass hver gang. De skulle bare være der. Og flyvertinnene er fantastiske mennesker og de har tatt så godt vare på meg. Kjente jo de igjen og de kjente meg på flyvninger.  Fikk hilse på kapteinen en gang og, han hørte jeg var lei meg (jeg blir ikke hysterisk, jeg bare blir apatisk og gråter) og kom ut og tok meg inn i cockpit og forklarte masse i alle retninger. Så sa han "har du flydd mye før?" eeh, nei, i grunn ikke. "BRA for det har vi!" svarte han bare :P

Og jeg må sitte ved midtgangen, får totalt Klaus innerst. Flyskrekken er ikke borte, men jeg takler den i det minste.

Så vær edru, fly mer, vær med noen du stoler på som kan rutinene, så blir det bedre. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det kan hjelpe å sette seg godt inn i hvordan fly virker både teknisk og menneskelig. Ikke at jeg nødvendigvis anbefaler dette, da det kan gjøre situasjonen verre, men jeg har sett mye flyhavarikommisjonen og det er veldig informativt. Et fly er bygd opp slik at svikt i en komponent alene ikke skal medføre styrt, det skal ekstremt mye til at et fly styrter. I de fleste tilfeller der en teknisk feil oppstår, lander flyet trygt. For hver gang et styrt skjer,  tas det lærdom for å unngå en lignende situasjon. Det var en diskusjon en tid tilbake om sikkerhetskontroll og en som mente at den var unødvendig da det sjeldent er terror i lufta. Det er nå sikkerhetskontrollene som fører til dette, men det er helt korrekt at terror i lufta er sjeldent. Vi vet ikke om Egyptair fra Paris var terror, feks. 

Ellers er det nå slik at man ikke kan komme unna det faktum at dersom man går ombord et fly  er det, selv om minimal, en sjanse for at noe skjer. En måte å bli kvitt angsten på, er å jobbe med tanken på at du ikke kan kontrollere alt og på sett og vis akseptere at noe kan skje, og skjer det, så skjer det. 

Anonymkode: 8c76a...95d

Skrevet
Den ‎13‎.‎06‎.‎2016 at 23.52, AnonymBruker skrev:

Har hørt om folk som har sagt ifra om at de har flyskrekk og dermed ikke fått være med flyet. 

Anonymkode: 22249...307

Herregud... Slutt med det tullet når det er snakk om et alvorlig tema. Selvsagt får folk med flyskrekk fly, og de får god behandling av flypersonellet.

Men. Over til det viktige.
Si i fra til kabinpersonalet at du har flyskrekk. Da vil de gjerne passe på deg, og spør hvordan det går.
Sitt slik at du kan se de som jobber der. Se på flyvertinnene, og hvor rolig og normalt de takler alt. De er bare på jobb. En helt vanlig dag på jobben.

Ellers så vil jeg anbefale deg å lære litt om flyet. Når det er take off for eksempel, så bråker motorene ekstra. Av og til kan det komme høye lyder, men det er ikke farlig. Det er bare flyverne som "gir gass" (helt naturlig det når man skal opp i fart).
Hvis du er redd for turbulens, tenk på det slik når det kommer turbulens: at det ofte er mye mer ristninger på et tog - hele tiden.

Min mor hadde flyskrekk, og hun gikk på flyskrekk-kurs. Hun lærte mye der.
Ellers så hjalp det henne å fly mye.

God tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...