AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #1 Skrevet 13. juni 2016 http://www.aftenposten.no/viten/For-lite-sol-er-like-farlig-som-royking-399538b.html Og jeg som har unngått å sole meg på grunn av frykt for hudkreft, og går gjerne med caps/hatt på grunn av at jeg ønsker å bremse aldringstegn. Men om sol har såpas store helsefordeler som det påstås her kommer jeg til å sole meg mye mer. Men må si jeg ble litt overrasket over denne artikkelen her, i og med at jeg i alle år har hørt negative ting om å sole seg. Anonymkode: ec8c3...93e
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #2 Skrevet 13. juni 2016 Jeg er ikke + abonnement så jeg får ikke lese artikkelen. Hva er greia her de? Sånn i utganspunktet høres det veldig rart ut at det skal være like farlig som røyking. Høres ut som sensasjons-journalistikk synes jeg. Klart vi trenger sol, som i D-vitamin. Det får en masse av når man er ute i solen å går tur f.eks. Man trenger ikke å ligge å steke seg på verandaen. Anonymkode: 9eea6...af1 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #3 Skrevet 13. juni 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men må si jeg ble litt overrasket over denne artikkelen her, i og med at jeg i alle år har hørt negative ting om å sole seg. 15 minutter daglig er mer enn nok, du trenger ikke sole deg. Bare gå en tur. Anonymkode: d39b2...90b 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #4 Skrevet 13. juni 2016 Å sole seg for mye er farlig, å sole seg for lite er visst også farligAnonymkode: e9841...788
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #5 Skrevet 13. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Å sole seg for mye er farlig, å sole seg for lite er visst også farlig Anonymkode: e9841...788 Det er den gyldne middelvei som er bra for oss, ikke for mye, ikke for lite, når det gjelder de meste aspekter her i livet Anonymkode: 9eea6...af1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #6 Skrevet 13. juni 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: 15 minutter daglig er mer enn nok, du trenger ikke sole deg. Bare gå en tur. Anonymkode: d39b2...90b Dette er helt riktig. Ellers er det vanlig og lurt for flere nordmenn å ta D-vitamintilskudd, da særlig på vinterhalvåret. Det bør da gjøres i samråd med lege. Anonymkode: 59bf4...f66 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #8 Skrevet 13. juni 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke + abonnement så jeg får ikke lese artikkelen. Hva er greia her de? Sånn i utganspunktet høres det veldig rart ut at det skal være like farlig som røyking. Høres ut som sensasjons-journalistikk synes jeg. Klart vi trenger sol, som i D-vitamin. Det får en masse av når man er ute i solen å går tur f.eks. Man trenger ikke å ligge å steke seg på verandaen. Anonymkode: 9eea6...af1 Jeg er ikke + abonnement jeg heller men får lest saken. Ja, det var det jeg og mente, og jeg har hele tiden visst at litt sol er smart pga. D-vit, men det var selve sollyset som var poenget her. Det gikk blant annet ut på at sollys økte noe som kalles BDNF, som er nevrotrofiner. Dette kan bla. reparere skadete nerveceller og få nye til å vokse frem. Forskere mener at dette kan bidra til å reversere nerveskader som er typisk for sykdommer som Alzheimer, Parkinson og Huntington. Og at det blant annet var en forbindelse mellom BDNF og anoreksi, bulimi, overvekt, diabetes, hjerte- og karsykdommer. "En fersk undersøkelse ved Karolinska Institutet i Huddinge i Sverige, viser at kvinner som soler seg ofte lever lenger enn kvinner som unngår å sole seg. Fra 1990 til 1992 ble 29.518 svenske kvinner i alderen 25 til 64 år rekruttert til studien som har pågått i 20 år. Den mest oppsiktsvekkende konklusjonen er at lite eksponering for sol kan være like skadelig som å røyke, ifølge de svenske forskerne." Anonymkode: ec8c3...93e
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #9 Skrevet 13. juni 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er helt riktig. Ellers er det vanlig og lurt for flere nordmenn å ta D-vitamintilskudd, da særlig på vinterhalvåret. Det bør da gjøres i samråd med lege. Anonymkode: 59bf4...f66 Ja, men det var ikke D-vitamin som var hovedpoenget i denne artikkelen. Anonymkode: ec8c3...93e
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #10 Skrevet 13. juni 2016 Det står at lite sol KAN være like farlig som røyking, ikke at det ER like farlig. Viktig distinksjon! Anonymkode: a3149...515 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #11 Skrevet 13. juni 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men det var ikke D-vitamin som var hovedpoenget i denne artikkelen. Anonymkode: ec8c3...93e Jo, litt, for d vitamin motvirker kreft. Anonymkode: bd327...785 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #12 Skrevet 13. juni 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke + abonnement jeg heller men får lest saken. Ja, det var det jeg og mente, og jeg har hele tiden visst at litt sol er smart pga. D-vit, men det var selve sollyset som var poenget her. Det gikk blant annet ut på at sollys økte noe som kalles BDNF, som er nevrotrofiner. Dette kan bla. reparere skadete nerveceller og få nye til å vokse frem. Forskere mener at dette kan bidra til å reversere nerveskader som er typisk for sykdommer som Alzheimer, Parkinson og Huntington. Og at det blant annet var en forbindelse mellom BDNF og anoreksi, bulimi, overvekt, diabetes, hjerte- og karsykdommer. "En fersk undersøkelse ved Karolinska Institutet i Huddinge i Sverige, viser at kvinner som soler seg ofte lever lenger enn kvinner som unngår å sole seg. Fra 1990 til 1992 ble 29.518 svenske kvinner i alderen 25 til 64 år rekruttert til studien som har pågått i 20 år. Den mest oppsiktsvekkende konklusjonen er at lite eksponering for sol kan være like skadelig som å røyke, ifølge de svenske forskerne." Anonymkode: ec8c3...93e Hvor mange minutter daglig i sommermånedene bør man få sol på seg, og holder det å få sol på ansikt og hender? Anonymkode: 742aa...428
Gjest Badebuksa Skrevet 14. juni 2016 #13 Skrevet 14. juni 2016 Tull. Forkaster det før jeg har lest artikkelen en gang. Aftenpoften er en drittavis.
Gjest Becky48 Skrevet 14. juni 2016 #14 Skrevet 14. juni 2016 Farlig å leve vi dør av det, sakte men sikkert.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå