Gå til innhold

trenger en god unnskyldning

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Har blitt bedt i et rundt års lag til noen jeg kjenner.

Antakeligvis er jeg bedt på grunnlag av andre rundt meg har blitt bedt og det vil virke rart hvis jeg da ikke blir bedt. Men vedkommende og jeg kommer ikke så veldig godt overens. Og jeg har ikke lyst til å dra.

Nå viser det seg at de andre rundt meg heller ikke kan dra og jeg kjenner INGEN andre der.

Problemet er at jeg har ingen grunn til å si nei. Vi kan ikke reise bort fordi vi må være hjemme dagen etter.

Det er ingen spesiell hendelse (konserter, etc) rundt her som man kan bruke INGENTING.

Hva gjør jeg? Jeg vil ikke gå dit!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Du skal være barnevakt/hundepasser/kattepasser akkurat den kvelden

Skrevet

Må du ha en unnskyldning klar, da? Du kan vel bare si at det dessverre ikke passer? Eller må du utdype det mer?

Hva med å si at det er noe dagen etter og du må forberede ett eller annet med det, kake eller middag eller noe slikt...

Skrevet
Må du ha en unnskyldning klar' date=' da? Du kan vel bare si at det dessverre ikke passer? .[/quote']

.. det er litt typisk det at det liksom ikke skal være nok å si at "desverre det passer ikke". Hvorfor er ikke det bra nok? Hvorfor skal vi måtte stå til "regnskap" og finne unnskyldninger.

.. og hvis dere ikke kommer så godt overens.. og du tror du bare er bedt pga. andre.. kan jeg ikke tenke meg at du blir presset på grunn til å takke nei.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er bare det at det er ganske formelt og jeg har fått vite det LANG tid i forveien. Så det å være barnepike etc føler jeg er litt for "dårlig" unnskyldning.

Og siden vi omgåes daglig så er det vel ikke lett å lyve heller!

Skrevet

Ja, men som LilleB skriver også - hvis dette er folk som sannsynligvis har bedt deg fordi andre er bedt, så kommer de sikkert til å godta en enkelt "Beklager, det passer ikke allikvel" - uten å spørre noe særlig mer enn det... eller?

Skrevet

Tusen takk for invitasjonen men det passer ikke, holder da vel lenge?

Skrevet

Si at du desverre er nødt til å melde forfall. Dersom du føler at du oppgi en grunn er du eller samboer/mann syke. Og si ifra så fort som mulig, det dummeste er å si ifra dagen før/samme dag.

Dersom dere ikke kommer så godt overens er det vel neppe noe stort tap for den som har invitert deg at du ikke stiller.

Skrevet

Eller gjøre det enkelt og si det som det er.

Spørre om hun blir veldig fornærmet hvis du ikke kommer, at du er klar over du ble bedt i sammenheng med andre, og nå som ikke de kommer synes du det blir litt rart å gå dit når du ikke kjenner noen der.

Gjest Anonymous
Skrevet

er veldig enig i det som mange sier at egentlig så trenger man ikke vite grunnen til at du ikke skal komme. men pøå en annen måte sett eg i situasjonen, du hadde begynt å lure om du fikkd et til svar. så jeg ville ha kommet med en unnskyldning og hvorfor du ikke kan! dere omgås jo hver dag som du sier da er det enklere... jeg vilkle kanskje ha takket ja jeg og latt som ingenting, også samme dag eller noe slikt ringt meg syk eller sagt at noe skjedde innenfor familien!

nesten litt groteskt men du kan jo si at en bekjnt/fammdl langt ut døde

Skrevet
Eller gjøre det enkelt og si det som det er.

Spørre om hun blir veldig fornærmet hvis du ikke kommer, at du er klar over du ble bedt i sammenheng med andre, og nå som ikke de kommer synes du det blir litt rart å gå dit når du ikke kjenner noen der.

:Nikke:

Det er det du faktisk bør gjøre. Du er tross alt invitert, og hvis vertskapet har gjort og tenkt slik du tror, så vil det å takle det på denne måten bare være til fordel for dere alle. Har du tenkt på om vertskapet kanskje har helt andre tanker om deg enn det du tror? Kanskje de faktisk liker deg? Selv om du ikke tror det?

Eneste måten å finne ut av det på er å være ærlig, gi beskjed om hvorfor du ikke føler for å komme i selskapet.

Skrevet

Jeg ville bare sagt " takk for invitasjonen, men jeg kan ikke komme denne gangen".

Enkelt og greit og ærlig.

Skrevet

Og innen svarfristen på grunn av mat også videre...

Skrevet

Hva med å gå i dette selskapet rett og slett.

Med en innstilling om at dette kan bli hyggelig og jeg vil treffe mange nye mennesker :wink:

Skrevet

Ring og si du har fått maveinfluensa litt tidligere på dagen!

Den kommer jo bestandig som kastet over oss! :evil:

Gjest :-) anna (ikke pålogga
Skrevet

Jeg synes ikke du skal si det som det er i alle fall.

Vanligvis er sannhet bedre enn løgn. men i dette tilfellet blir sannheten å sette ord på ting som man kanskje lever best med at ikke er satt ord på.

"Jeg vil ikke komme fordi ingen andre jeg liker kan komme, og vi går jo ikke så bra overens" er rett og slett en litt slem ting å si. På tross av at det er sannheten, er det ikke en god offisiell grunn for ille å komme. For da sier du jo at festen, de andre gjestene og vertskapet i seg selv ikke gjør kvelden interessant nok for deg, til at du gidder å møte opp.

Ettersom de faktisk har invitert deg, på tross av at dere ikke går godt overens, har jo de vist at det ønsker å ha et ok forhold til deg. Da får du heller avlyse uten å fornærme dem.

Ring kvelden før, si at du har feber og mageinfluensa og ikke kan komme, men at du satte veldig pris på å bli invitert. Og beklager at du sier fra på så kort varsel.

Også holder du deg faktisk inne den kvelden og ser en film eller noe.

Skrevet

Har noen lest den listen med 20 ting man kan gjøre for å irritere folk?

En av dem er å si: Jeg kan ikke komme på festen din om tre uker fordi jeg har vondt i hodet...

Nei, fra spøk til alvor. Jeg synes du skal vurdere litt.

Hvis du tror at det kommer til å skape problemer/ekstra utgifter for vertskapet om du kansellerer kvelden før, da bør du faktisk si i fra i god tid.

Hvis du ikke tror det ville bli et problem, da tror jeg nok jeg ville meldt avbud i siste liten med sykdom som årsak.

I enkelte tilfeller blir en hvit løgn det høfligste.

Men husk å gi en gave på linje med den du ville gitt om du faktisk hadde deltatt i selskapet, det er god folkeskikk og viser at du bryr deg. Litt goodwill skader ikke.

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg hadde ringt på morgenen og sagt at jeg hadde blitt matforgiftet... Spist dårlig kylling eller kebab!

Skrevet
Problemet er at jeg har ingen grunn til å si nei.

Du må da ikke ha noen grunn til å takke nei til invitasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...